سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟

سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟

سکته گوش یا کری ناگهانی 

 

کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوش چیست؟

ناشنوایی ناگهانی از دست دادن شنوایی غیر قابل توضیح و سریع - معمولاً در یک گوش - به طور یکبار یا در طی چند روز رخ می‌دهد. سکته گوش باید یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفته شود زیرا شناسایی به موقع و درمان سریع در این مورد بسیار اهمیت دارد. هر کسی که ناشنوایی ناگهانی را تجربه می‌کند باید فوراً به شنوایی شناس جهت انجام تست شنوایی یا پزشک گوش حلق بینی مراجعه کند.

گاهی اوقات، افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی مراجعه به پزشک را به تعویق می‌اندازند زیرا فکر می‌کنند کاهش شنوایی به دلیل آلرژی، عفونت سینوسی، مسدود شدن مجرای گوش با جرم گوش یا سایر بیماری‌های رایج است. با این حال، تاخیر در تشخیص و درمان ناشنوایی ناگهانی ممکن است اثربخشی درمان را کاهش دهد. نه نفر از هر ده نفر مبتلا به ناشنوایی ناگهانی تنها در یک گوش شنوایی خود را از دست می‌دهند.  

 

سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟  

 

ناشنوایی ناگهانی با انجام تست شنوایی تشخیص داده می‌شود. به این صورت که اگر تست شنوایی یا ادیومتری افت حداقل 30 دسی بل (دسی بل اندازه گیری صدا است) را در سه فرکانس متصل نشان دهد افت شنوایی به عنوان ناشنوایی ناگهانی یا سکته گوش تشخیص داده می‌شود. به عنوان مثال، کاهش شنوایی 30 دسی بل باعث می‌شود گفتار مکالمه بیشتر شبیه زمزمه باشد. بسیاری از مردم هنگام صبح که از خواب بیدار می‌شوند متوجه می‌شوند که ناشنوایی ناگهانی دارند. دیگران برای اولین بار هنگامی که سعی می‌کنند از گوش ناشنوا استفاده کنند، مانند زمانی که از تلفن استفاده می‌کنند، متوجه آن می‌شوند. برخی دیگر درست قبل از ناپدید شدن شنوایی خود متوجه یک "پاپ" بلند و هشدار دهنده می‌شوند.

افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی اغلب دچار سرگیجه، زنگ زدن در گوش (وزوز گوش) یا هر دو می‌شوند. حدود نیمی از افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی به طور خود به خود بخشی یا تمام شنوایی خود را بهبود می‌بخشند، معمولاً ظرف یک تا دو هفته پس از شروع. هشتاد و پنج درصد از کسانی که تحت درمان توسط متخصص گوش و حلق و بینی قرار می گیرند بخشی از شنوایی خود را بهبود می‌بخشند. کارشناسان تخمین می‌زنند که ناشنوایی ناگهانی هر سال به یک نفر در هر 5000 حمله می‌کند، معمولاً بزرگسالان 40 تا 50 ساله. تعداد واقعی موارد جدید ناشنوایی ناگهانی در هر سال می‌تواند بسیار بیشتر باشد زیرا این بیماری اغلب تشخیص داده نمی‌شود. بسیاری از افراد به سرعت بهبود می‌یابند و هرگز به دنبال کمک پزشکی نیستند.  

سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟

 

علایم اولیه کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوش چیست؟

در هنگام شروع یا ایجاد سکته گوش اکثر افراد علایمی نظیر مواردی که در ادامه بیان می شود را تجربه می کنند. دقت داشته باشید در صورت داشتن این علایم حتما برای انجام تست شنوایی سنحی به کلینیک های شنوایی مراجعه کنید.

1. سرگیجه شدید

2.احساس کم شنوایی در گوشی که دچار سکته شده است.

3.شروع وزوز یا شنیدن صدا در گوشی که دچار سکته شده است.

4.احساس کیپی یا پری در گوشی که دچار سکته شده است.

 

چه مواردی باعث ناشنوایی ناگهانی یا سکته گوش می شوند؟

تنها 10 تا 15 درصد از افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی علت قابل شناسایی دارند و در مابقی موارد علت دقیقی برای شروع یا ایجاد سکته گوش وجود ندارد..

شایع‌ترین علل ایجاد سکته گوش عبارتند از:

1. جنبه های ویروسی

2. بیماری‌های عفونی

3. تروما مانند ضربه به سر

4. بیماری‌های خودایمنی مانند سندرم کوگان

5. داروهای اتوتوکسیک (داروهایی که به سلول‌های حسی گوش داخلی در حلزون آسیب می‌رساند)

6. مشکلات گردش خون

7. تومور روی عصبی شنوایی یا تومور اکوستیک

8. بیماری‌ها و اختلالات عصبی مانند ام اس(مولتیپل اسکلروزیس)

9. اختلالات گوش داخلی، مانند بیماری منیر

 

چگونه سکته گوش یا ناشنوایی ناگهانی تشخیص داده می شود؟

مهمترین و اصلی ترین ابزار برای تشخیص سکته گوش انجام تست شنوایی یا نوار گوش با دستگاه ادیومتری می باشد. در این تست با ارائه صدا در فرکانس و شدت های مختلف وضعیت شنوایی فرد بررسی می شود. همچنین انجام تست تمپانومتری برای مشخص کردن وضعیت پرده گوش و وجود یا عدم عفونت در گوش میانی انجام می شود. در صورتی که افت شنوایی تایید شود احتمال وجود سکته گوش بسیار بالا است. از این رو حتما باید در چند روز اول بعد از شروع سکته گوش برای تشخیص این بیماری اقدام شود تا سریعا درمان سکته گوش انجام شود. همچنین ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری را برای تعیین علت زمینه‌ای تجویز کند که این آزمایشات شامل آزمایش خون، تصویربرداری (معمولاً تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI) و تست تعادل می باشد.  

 

درمان سکته گوش

 

درمان ناشنوایی ناگهانی یا سکته گوش چیست؟

رایج‌ترین درمان برای ناشنوایی ناگهانی یا سکته گوش به ویژه در مواردی که علت ناشناخته است استفاده از کورتیکواستروئیدها می باشند. استروئیدها برای درمان بسیاری از اختلالات مختلف استفاده می‌شوند و معمولاً با کاهش التهاب، کاهش تورم و کمک به بدن در مبارزه با بیماری عمل می‌کنند. استروئیدها معمولاً به شکل قرص تجویز می‌شوند. در سال‌های اخیر، تزریق مستقیم استروئیدها در پشت پرده گوش و گوش میانی (از اینجا استروئیدها به گوش داخلی می‌روند) بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. و محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

در سال 2011 در یک مقاله مشخص شد که اثردهی تزریق کورتون یا استرویید داخل پرده گوش با مصرف خوراکی کورتون ها یکسان است اما با این حال به دلیل تزریق مستقیم کورتون و استرویئد ها در گوش میانی و تماس مستیم با حلزون احتمالا اثردهی این نوع روش سریعتر و کارامدتر می باشد.

همچنین اگر پزشک علت اصلی ناشنوایی ناگهانی را کشف کند ممکن است به درمان‌های اضافی نیاز باشد. برای مثال اگر ناشی از عفونت باشد ممکن است پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند یا اگر داروهایی مصرف می‌کنید که برای گوش سمی هستند پزشک ممکن است به شما بگوید که داروی دیگری را قطع کنید یا به داروی دیگری تغییر دهید یا اگر یک بیماری خودایمنی دارید که باعث می‌شود سیستم ایمنی شما به گوش داخلی حمله کند ممکن است نیاز به مصرف داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی خود داشته باشید. 

یکی دیگر از روش های درمانی سکته گوش استفاده از سمعک های مخصوص وزوزگوش می باشد. این سمعک ها علاوه بر تقویت صدا امکان تولید نویز در فرکانس وزوز را دارند که به پوشش، حذف توجه، عادت پذیری و حذف وزوزگوش کمک می کنند. بنابراین بسیاری از افراد که درمان با موارد دارویی برای آنها بی نتیجه بوده است استفاده از سمعک های مخصوص وزوزگوش یا سمعک های ماسکردار بهترین گزینه است.

 

نکات کلیدی و مهم در مورد سکته گوش:

نکته اول:

در اکثر موارد علایم اولیه سکته گوش نظیر سرگیجه های شدید و احساس پری و کیپی در گوش بعد از یک یا دو هفته به خودی خود از بین می روند و تنها کم شنوایی و وزوز باقی می ماند. اگر فرد در 2 هفته اول بعد از شروع سکته گوش شروع به درمان با تزریق کورتون به پرده گوش کند در بسیاری از موارد کم شنوایی به حالت نرمال باز میگردد و وزوز گوش به طور کامل از بین می رود. همچنین در مواردی بعد از تزریق کورتون حتی در 2 هفته اول علایم کم شنوایی و وزوز بهبود پیدا نکردند. حتی ممکن است کم شنوایی به حالت نرمال بازگردد اما وزوزگوش باقی بماند. با این حال مهمترین نکته در مورد درمان سکته گوش شناسایی به موقع و درمان سریع با مصرف کورتون و استرویید ها به صورت خوراکی یا تزریق به پرده گوش می باشد و با گذشت زمان شانس درمان نیز کاهش می یابد.

نکته دوم:

در صورتی که بعد از تزریق علایم بهبود پیدا نکرد بهترین درمان استفاده از سمعک های ماسکردار می باشد. با سمعک های ماسکردار می توان از پیشرفت یا بدترشدن شنوایی جلوگیری کرد و از طرف دیگر وزوز نیز کاهش و حذف شود. با عدم استفاده از سمعک ممکن است به طور کامل شنوایی در گوش دچار سکته از بین برود.

 

بهترین روش درمان وزوزگوش برای کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوش چیست؟

در بالا بیان کردیم که به دلیل اینکه یکی از علایم اصلی سکته گوش کم شنوایی و وزوزگوش می باشد استفاده از سمعک های ماسکردار برای این افراد بهترین روش درمانی می باشد. به این صورت که با تقویت صدا سبب درک طبیعی گفتار و صدای اطراف می شود، از بدترشدن شنوایی جلوگیری می کند و وزوز گوش را از بین می برد.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا سایر روش های درمان وزوزگوش برای افراد با سکته گوش یا کم شنوایی ناگهانی مناسب است یا خیر؟

دستگاه تحریک الکتریکی عصب واگ یا TDCS:

یکی از عامل های مهم برای اثردهی یا کارامدی دستگاه تحریک الکتریکی برای درمان وزوزگوش داشتن شنوایی نرمال یا نزدیک به نرمال می باشد. در صورتی که افت شنوایی در سه فرکانس بیشتر از 40 دسی بل یا بیشتر باشد احتمال درمان وزوز با روش تحریک الکتریکی کاهش می یابد. بنابراین در صورتی که فرد از کم شنوایی بیشتر از 40 دسی بل رنج می برد استفاده از روش تحریک الکتریکی برای درمان وزوزگوش کمک کننده نیست.

دستگاه لیزر درمانی:

روش لیزر درمانی بیشتر برای افراد با وزوز عروقی کارامد و موثر است و استفاده از این روش برای افراد با سکته گوش فایده ندارد.

رژیم های غذایی و ویتامین ها:

استفاده از رژیم های غذایی و ویتامین ها ممکن است در کاهش شدت وزوزگوش در افراد با سکته گوش نیز کمک کننده باشد زیرا با حذف عامل های محرک زا در تغذیه و استفاده از ویتامین ها برای تقویت سیستم عصبی می توان انتظار کاهش شدت وزوز گوش را داشته باشیم اما بهتر است این روش در کنار روش دیگری نظیر سمعک های درمان کننده وزوزگوش و به عنوان مکمل درمان استفاده شود.

 

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک شنوایی فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد. تجویز بهترین سمعک ها برای درمان وزوزگوش، استفاده از جدیدترین روش های درمان وزوز نظیر روش صدادرمانی، سمعک های مخصوص وزوزگوش، تحریک الکتریکی عصب واگ، رژیم های غذایی مناسب وزوز، موسیقی درمانی، لیزر درمانی برای وزوزهای ضربانی و... . 

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید:

09105241071 (مشاوره آنلاین)

02188958823

02188949368

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه ها درباره سکته گوش یا کری ناگهانی چیست؟

سلام من از سال ۹۷ دچار سکته عصب گوش سمت راستم شدم که تو خواب باصدای بلند هواپیما اتفاق اوفتاد.درمانی نتونستم براش پیدا کنم چون دیر فهمیدم عصب سکته کرده وتجویز کورتون بعداز یک سال بی فایده بود فقط گفتن سمعک تلی بزن که من نمیدونستم هزینش چقدره و دنبالش نرفتم واقعا اگه سمعک کمکی میکنه بگید چقدر میشه شاید بعد ۵ سال این صدا از سرم بره وتهیه کنم

سلام باید تست شنوایی انجام بدید اگر شنوایی داشته باشید سمعک بهتون کمک می کنه در اگثر موارد سکته گوش باعث کم شنوایی متوسط و شدید می شه که سمعک قابل استفاده و کارامد است قیمت سمعک هم بستگی به میزان انتظار شما دارد یعنی اینکه در چه محیط های شنیداری می خواین از سمعک استفاده کنید. اگر اکثر اوقات در چندین محیط شنیداری هستید هرجه سمعک رده بالاتر بگیرید بهتره تا سمعک بتواند درک بهتری براتون فراهم کند اما اگر اکثر اوفات منزل تشریف دارید سمعک پایه و متوسط کافیه.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


09105241071
تماس با ما