وزوز گوش ضربانی چیست؟

وزوز گوش ضربانی چیست؟

وزوز ضربان‌دار چیست؟

علت شنیدن صدای ضربان، بوم بوم یا نبض در گوش چیست؟

 

وزوزگوش به عنوان صدایی که تنها توسط فرد و در محیط ساکت بخصوص هنگام خواب و بدون حضور منبع صوتی خارجی شنیده می شود شناخته شده است. صدای وزوزگوش برای هر فردی از نظر شدت، بلندی، فرکانس یا نوع صدا و حتی میزان آزاردهندگی متفاوت است. صدای وزوز می تواند تیز یا حتی بم نظیر صدای سوت، صدای خش خش، صدای هوهو، صدای برفک تلویزیون، صدای سوت کتری، صدای مهتابی، صدای آبشار و... باشد.

اما گاهی صدای وزوز به صورت ضربانی و همزمان با ضربان قلب در گوش شنیده می شود که به این نوع از صداها وزوز ضربان دار یا ضربانی گفته می شود. وزوز ضربان‌دار ناشی از گردش خون در داخل یا نزدیک گوش است. برخلاف بسیاری از انواع وزوز گوش، وزوز ضربان‌دار دارای منبع فیزیکی صدا است که گوش شما آن را دریافت می‌کند. این صدای تقویت شده خون است که در شریان‌های شما در گردش است. صدای زنگ یا دیگر انواع وزوزی که قابل شنیدن است در نتیجه اعصابی است که سیگنال‌های الکتریکی غیرعادی را از گوش به مغز می‌گیرند.

 

علایم صدای ضربان‌ یا صدای بوم بوم در گوش چیست؟

علامت اصلی وزوز ضربان‌دار شنیدن صدایی در گوش است که به نظر می‌رسد با ضربان قلب یا نبض شما مطابقت دارد. حتی ممکن است بتوانید نبض خود را بگیرید در حالی که صدا را در گوش خود می‌شنوید. همچنین ممکن است متوجه تپش قلب یا احساس سبکی سر شوید. شما باید این علائم را در اسرع وقت توسط پزشک ارزیابی کنید. اگر درد ناگهانی قفسه سینه یا سایر علائم حمله قلبی را تجربه کردید، با 911 تماس بگیرید.

 

علت صدای ضربان‌دار یا صدای بوم بوم و نبض در گوش چیست؟

دلایل احتمالی زیادی برای وزوز ضربان‌دار وجود دارد، اما همه آنها از مشکلات گردش خون ناشی می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر وزوز ضربان‌دار زمانی رخ می‌دهد که گوش از تغییر جریان خون در رگ‌های خونی مجاور آگاه شود. اینها شامل شریان‌ها و وریدهای گردن، پایه جمجمه و در خود گوش است.

 

وزوز گوش ضربانی

 

از جمله شایع‌ترین علل وزوز ضربانی عبارت‌اند از:

* فشارخون بالا

هنگامی که فشارخون شما افزایش می‌یابد، نیروی خون در برابر دیواره‌های داخلی شریان‌ها افزایش می‌یابد. تشخیص جریان خون قوی تر در شریان‌های داخل یا اطراف گوش برای گوش آسان‌تر است.

* آترواسکلروز

انسداد در شریان‌های شما ناشی از تجمع کلسترول، چربی‌ها و مواد زائد می‌تواند باعث آشفتگی جریان خون شود. اگر علت این باشد، ممکن است صدای ریتمیک را در یکی از گوش‌های خود بشنوید.

* جریان خون نامنظم

تنگ شدن شریان‌های گردن (شریان‌های کاروتید) یا سیاهرگ‌ها (وریدهای گردن) نیز ممکن است باعث تغییر در جریان خون به سر و از سر شود. گوش‌های شما ممکن است این گردش خون آشفته یا نامنظم را جذب کرده و باعث وزوز گوش ضربان‌دار شود.

* تومورهای سر یا گردن

توموری که به ورید فشار می‌آورد نیز می‌تواند باعث ایجاد وزوز ضربان‌دار شود. اکثر تومورهای مرتبط با وزوز ضربان‌دار خوش‌خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند.

* تومور گلوموس در گوش میانی

توموری که در فضای گوش میانی و نزدیکی حلزون گوش ایجاد می شود که می تواند یکی از عامل های شروع وزوز ضربانی شود. انجام تمپانومتری نیز در تشخیص تومورگلوموس کمک کننده است.

* مویرگ‌های غیرطبیعی

مشکلی در رگ‌های خونی کوچکی که به اتصال شریان‌ها به سیاهرگ‌ها یا مویرگ‌ها کمک می‌کنند، می‌تواند باعث وزوز گوش ضربان‌دار شود. کم‌خونی شدید یا پرکاری غده تیروئید نیز ممکن است باعث افزایش کلی جریان خون در بدن شود.

باریک شدن تیغه استخوانی در گوش داخلی

در این حالت تیغه استخوانی در نزدیکی حلزون گوش باریک می شود که به دلیل عبور جریان خون در عروق اطراف آن احتمال شنیدن جریان خون یا ضربان قلب توسط حلزون افزایش می یابد که در نتیجه به صورت وزوز ضربانی برای فرد قابل شنیدن می شود.

* افزایش جریان موضعی

گاهی اوقات، جریان خون تنها در یک یا یک گروهی از عروق افزایش می‌یابد.

* افزایش حساسیت به صدا یا هایپراکیوسیس

افزایش حساسیت به  صدا ممکن است در اثر صدمات یا اختلالات در گوش داخلی(حلزون و عصب شنوایی) ایجاد شود که می‌تواند به وزوز گوش ضربان‌دار منجر شود. اگر فردی از شرایطی که باعث کاهش شنوایی انتقالی می‌شود مانند سوراخ شدن پرده گوش یا اوتیت مدیای ترشحی (گوش چسبی) رنج می‌برد تمایل بیشتری نسبت به صداهای داخل بدن خود دارد. افراد همچنین می‌توانند حساسیت بالایی را در مسیرهای شنوایی خود تجربه کنند، به این معنی که مغز از صداهای عادی در رگ‌های خونی آگاه می‌شود که معمولاً نادیده می‌گیرد.

* فشارخون داخل جمجمه

وضعیتی به نام فشارخون داخل جمجمه‌ای خوش‌خیم یا ایدیوپاتیک می‌تواند باعث وزوز گوش ضربان‌دار و همچنین سردرد و مشکلات بینایی شود. مشخص نیست که چه چیزی باعث این بیماری می‌شود، اما زنان جوان و میان‌سالی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

 

وزوز گوش ضربانی چیست؟

 

چگونه وزوز ضربان‌دار یا صدای بوم بوم و نبض در گوش تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می‌کنید دچار وزوز ضربان‌دار هستید با پزشک گوش حلق بینی یا متخصص قلب و عروق قرار ملاقات بگذارید. معاینه شما با بررسی علائم و سابقه پزشکی شما شروع می‌شود. پزشک احتمالاً از گوشی پزشکی برای گوش‌دادن به قفسه سینه، گردن و جمجمه شما استفاده خواهد کرد. اگر پزشک شما صدای ضربان‌دار را نیز بشنود، شما دچار وزوز ضربان‌دار عینی هستید. اگرنه، به عنوان وزوز ضربان‌دار ذهنی برچسب زده می‌شود. همچنین برای تعیین اینکه آیا در یک یا هر دو گوش کم‌شنوایی وجود دارد، آزمایشات شنوایی شامل اوی انجام خواهید داد.

تست های لازم جهت تشخیص و بررسی وزوز ضربان‌دار یا صدای بوم بوم در گوش شامل:

* تست ادیومتری و تمپانومتری

* تست سونوگرافی داپلر

* تست MRI ام‌آرآی

* تست سی‌تی‌اسکن

* آنژیوگرافی

* بررسی فشارخون، بررسی بیماری تیروئید، غلظت خون یا کم‌خونی

اگر به نظر می‌رسد که وزوز ضربان‌دار دارید ممکن است برای معاینه و غربالگری برای مشکلات احتمالی گردش خون یا فشارخون بالا به یک متخصص قلب و عروق ارجاع داده شوید.

 

عوارض صدای ضربان‌ یا صدای بوم بوم در گوش چیست؟

به طور کلی وزوز گوش بر روی کیفیت زندگی و ارتباطات فرد تاثیر منفی و مخرب دارد. انواع صداهای وزوز و نوع ضربان‌دار آن می‌تواند باعث مشکلات خواب، تمرکز، افزایش استرس، افزایش اضطراب، عصبانیت زودهنگام، مشکل در خانواده، مشکل در درس یا شغل فرد و به طورکلی آسیب به جنبه های احساسی و سایکولوژی فرد شود.

توجه داشته باشید همانطور که در بخش بالا بیان شد انواع وزوزگوش به دلیل درگیری یا اختلال سیستم عصبی مرکزی و شنوایی(در موارد نادر تومور اکوستیک، اتواسکلروزیس، بیماری منییر) ایجاد می شود و سبب آسیب به ساختارهای مغز، بروز تومور یا حتی کم شنوایی نمی شود اما وزوز ضربانی در اثر بروز مشکلات فیزیکی نظیر باریک شدن عروق، تومور گلوموس در گوش میانی، باریک شدن تیغه استخوانی، اترواسکلروز و... ایجاد شود که ممکن است به دیگر ساختارهای بدن آسیب وارد کند.

 

درمان خانگی صدای ضربان‌ یا صدای بوم بوم در گوش چیست؟

وزوز ضربان‌دار اغلب با رسیدگی به علت زمینه‌ای درمان می‌شود. فشارخون بالا و بیماری‌های ورید و شریان معمولاً با ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی قابل‌درمان هستند. به دلیل اینکه در اکثر موارد وزوز ضربانی در نتیجه درگیری در سیستم عروقی است پیگیری و درمان سریع پیشنهاد می شود.

از جمله درمان های وزوز ضربانی که پیشنهاد می شود شامل:

* رژیم غذایی کم نمک یا حذف کامل نمک

* ورزش یا پیاده روی منظم جهت افزایش جربان خون و خون رسانی بهتر

* حذف سیگار و مشروبات الکلی

* کاهش استرس

*انجام حجامت در صورت داشتن غلظت خون

*حذف مواد کافیین دار نظیر قهوه، چای، نسکافه

* مشاوره با پزشک متخصص جهت مصرف دارو نظیر قرص آسپیرین در صورت تنگی یا گرفتگی عروق

* مشاوره با پزشک جهت انجام عمل جراحی در صورت وجود تومورگلوموس و تنگی یا گرفتگی عروق

 

درمان وزوز ضربان دار یا صدای ضربان‌ توسط متخصص شنوایی شناس در کلینیک فراشنوا

* درمان وزوز ضربانی با روش صدا درمانی

اگر مشکلات عروقی توسط متخصصین با رژیم های غذایی یا دارو قابل‌درمان نباشد استفاده از روش صدادرمانی ممکن است از صدا درمانی بهره‌مند شوید. روش صدادرمانی به این صورت است که از نویز باندباریک در محدوده فرکانسی وزوزگوش استفاده می شود تا فرد از شنیدن صدای وزوز و توجه به آن دور شود تا حساسیت مغز شما را به‌شدت وزوز تغییر دهد.

* درمان وزوز ضربانی با دستگاه ماسکر

استفاده از ماسکر همراه با تقویت صدا همان روش صدادرمانی است و تنها تفاوت آن در میزان استفاده فرد از دستگاه ماسکر است. دستگاه ماسکر به صورت قابل حمل می باشد و فرد می تواند روزانه ساعات بیشتری از آن حتی در هنگام خواب از آن استفاده کند.

* درمان وزوز ضربانی با روش TRT

روش بازاموزی یا TRT با استفاده از مشاوره، افزایش آگاهی در مورد علت شروع وزوز و تغییر نگاه فرد به وزوز همراه با روش صدادرمانی در کاهش انواع وزوزگوش و وزوز ضربانی کمک کننده است.

* درمان وزوز ضربانی با روش شناختی رفتاری CBT

استفاده از روش درمان شناختی رفتاری نیز در درمان وزوزگوش مفید است. روش CBT، شکلی از توانبخشی که برای تغییر طرز فکر فرد در مورد یک مشکل طراحی شده است تا واکنش عاطفی شما نسبت به آن و نحوه رفتار شما با آن تغییر کند.

* درمان وزوز ضربانی با دستگاه لیزر کم توان

دستگاه لیزر کم توان با قرارگیری در کانال گوش و ارائه لیزر سبب افزایش جریان خون، افزایش فعالیت سلولی و کمک به کاهش و درمان وزوز ضربانی می شود.

 

نتیجه‌گیری:

وزوز ضربان‌دار به علت زمینه‌ای بستگی دارد. بسیاری از شرایطی که باعث وزوز ضربان‌دار می‌شوند را می‌توان با دارو و تغییر سبک زندگی درمان کرد. وزوز ضربان‌دار درمان نشده می‌تواند تأثیر منفی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد. از این رو بهتر است از درمان های خانگی وزوز ضربانی همراه با درمان های اصلی وزوز ضربانی در کنار یکدیگر استفاده شود تا سبب کوتاه تر شدن دوره درمان و کاهش عوارض ناشی از وزوز برای فرد باشیم.

 

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی و پشت گوشی ریک با تکنولوژی فراهوشمند محصول سال 2023-2024 از برندهای معتبر اتیکن، برنافن، فوناک، یونیترون، زیمنس و... در مرکز فراشنوا انجام می شود. علاوه بر تجویز سمعک، از جدیدترین روش های درمان وزوزگوش شامل روش های صدادرمانی، سمعک های ماسکردار، دستگاه تحریک الکتریکی عصب واگ، دستگاه تحریک الکتریکی TDCS، لیزر درمانی کم توان، موسیقی درمانی، رژیم های غذایی مناسب وزوزگوش، ویتامین درمانی و ... در این مرکز استفاده می شود. همچنین تنظیم انواع مدل های سمعک، تعمیر سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی، ساخت قالب های ضداب و ضدصوت، انجام مانورهای درمانی سرگیجه و ... از دیگر خدمات کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید:

09105241071(مشاوره آنلاین)

02188958823

02188949368

جهت مشاهده نتایج و تجربه مراجعین به مرکز فراشنوا و رضایت از خرید سمعک به اینستاگرام فراشنوا مراجعه فرمایید:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


09105241071
تماس با ما