آلپرازولام و درمان وزوز گوش

آلپرازولام و درمان وزوز گوش

آلپرازولام و وزوز گوش

خلاصه:

آلپرازولام و درمان وزوز گوش ::آلپرازولام یکی از داروهایی است که در رهایی از وزوز گوش برای بعضی از بیماران مفید و کارامد می باشد. نحوه و میزان مصرف دوز آلپرازولام بسیار مهم می باشد به این دلیل که افراد ممکن است دارای حساسیت های مختلف نسبت به این دارو باشند بنابراین تجویز زیر نظر متخصص گوش حلق بینی، متخصص مغزواعصاب گزینه مناسبتری می باشد.

قرص آلپرازولام

الپرازولام با نام تجاری زاناکس(Xanax) در بازار عرضه می شود و در دسته بنزودیازپین ها قرار دارد. به نظر می رسد نحوه عملکرد الپرازولام به صورت افزایش فعالیت نوروترنسمیترهای مشخصی در مغز می باشد.

آلپرازولام برای درمان اختلالات عصبی(نگرانی بیش از حد که سبب اختلال در کارهای روزانه یا خواب می شود) و استرس های عصبی که به واسطه افسردگی ایجاد می شوند استفاده می شود.

همچنین الپرازولام برای درمان اختلالات Panic(اختلالات عصبی که به واسطه حملات ناگهانی اضطراب یا وحشت ایجاد می شود) همراه با یا بدون ترس و شرایطی که ممکن است باعث ایجاد ترس، بی فایده بودن، درماندگی، ناامیدی، خجالت شود کاربرد دارد.

توجه: مصرف و دوز دارو باید حتما با مشورت پزشک و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

الپرازولام و درمان وزوز گوش

هشدارها: عوارض مصرف الپرازولام

زاناکس(الپرازولام) می تواند سبب آهسته شدن یا ایست تنفس شود بخصوص اگر فرد به تازگی از الکل یا داروی مخدر(opioid) استفاده کرده باشد. حالت های گیجی و منگی، سبک بودن سر، مشکل در تنفس، تشنج، توهم، افزایش انرژی(کاهش نیاز به خواب)، دو بینی و ... می تواند از دیگر عوارض مصرف الپرازولام باشد.

همچنین توجه داشته باشید استفاده نادرست از الپرازولام می تواند سبب اعتیاد به دارو، اوردوز(OVERDOSE) یا حتی مرگ فرد شود.

توجه داشته باشید در صورت قطع ناگهانی مصرف دارو بخصوص پس از مصرف طولانی مدت، ممکن است علائم قطع دارو و ترک آن تهدیدی خطرناک برای زندگی فرد باشد. برخی از علائم قطع دارو ممکن است تا 12 ماه یا بیشتر طول بکشد.

بنابراین بهتر است برای مصرف دارو و حتی نحوه قطع آن با متخصص مشورت کنید تا مشکلات و عوارض ناشی از ترک دارو برای فرد خطری ایجاد نکند.

مصرف آلپرازولام و درمان وزوز گوش

در مقاله ای با 40 بیمار با وزوز ثابت(حداقل یکسال) به صورت رندوم به 20 بیمار مصرف الپرازولام تجویز شد و در 20 بیمار دیگر هیچ درمانی صورت نگرفت که نتایج به این صورت بیان شد:

17 بیمار از 20 بیمار که به مدت 12 هفته از الپرازولام برای درمان وزوز گوش استفاده شده بود کاهش شدت و بلندی وزوز گوش را بیان کردند. همچنین تغییری در وضعیت شنوایی این 17 بیمار دیده نشد و تنها یک بیمار از 20 بیمار که هیچ درمانی برای آنها در طول این مدت انجام شده بود کاهش در شدت و بلندی وزوز گوش را بیان کردند.

به طور کلی می توان گفت الپرازولام سبب رهایی بعضی از بیماران از وزوز گوش می شود. میزان دوز تجویز شده الپرازولام برای درمان وزوز بسیار مهم می باشد و می تواند سبب نتایج مختلفی شود(زیرا هر فردی حساسیت مختلفی نسبت به مصرف دارو دارد).

درمقاله ی دیگری که بر روی 30 بیمار انجام شد از پرسش نامه ها برای مشاهده تغییرات شدت وزوز استفاده شد. طبق نتایج هیچ بهبودی در قبل و بعد از مصرف دارو مشاهده نشد. به طور کلی الپرازولام سبب بهود امتیاز در پرسش نامه THI یا پرسش نامه حساسیت بلندی نشد و برای تعیین تاثیر این دارو بر وزوز گوش نیاز به بررسی های بیشتری می باشد.

الپرازولام و درمان وزوز گوش

نتایج و کامنت های بیماران با وزوز گوش بعد از مصرف الپرازولام:

1.بنده به مدت 6 ماه به دلیل داشتن وزوز شدید یک ساعت قبل خواب به میزان 0.5 میلی گرم الپرازولام استفاده می کردم(تنها راه حل خوابیدن مصرف دارو بود). هیچ اثر جانبی برای بیمار نداشت و سن بیمار در حدود 72 سال می باشد و رضایت از مصرف دارو 10 از 10 بیان شده بود.

2.در بیمار دیگری که دارای کم شنوایی متوسط تا شدید حسی عصبی می باشد. الپرازولام برای مدت چند سال سبب کاهش و رهایی از وزوز گوش شده بود اما بعد از این مدت هیچ اثری بر وزوز گوش نداشت. امتیاز از رضایت مصرف 2 از 10 بیان شده بود.

 3.در بیمار دیگری بیان می شود که بعد از 8 بار عمل گوش، وزوز به مرور شدت و بلندی آن افزایش یافت که دیگر قابل تحمل نبود. مشکلاتی نظیر عدم تمرکز در کار یا بیرون، مشکلات در خوابیدن، عدم حضور در جمع بیش از  نفر ، عدم تحمل صداهای بلند و... به واسطه وزوز گوش ایجاد شده بود.

مصرف الپرازولام وزوز گوش را کامل حذف نکرد اما باعث کاهش شدت وزوز گوش و قراردادن وزوز در نویزمحیط شد. رضایت بیمار از مصرف الپرازولام 10 از 10 بیان شده بود.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت حتی استفاده از داروهای ارام بخش و کاهش دهنده استرس نظیر الپرازولام در 100 درصد موارد سبب حدف وزوز گوش یا حتی کاهش شدت وزوز نمی شود.

همچنین استفاده از روش های درمانی وزوز که تا کنون بیان شده اند نیز مانند نتایج این دارو می باشند. بنابراین بهترین راه درمان تحت نظر یک تیم درمانی که شامل شنوایی شناس، متخصص گوش حلق بینی، متخصص مغز و اعصاب، متخصص روان شناس و... که هر متخصص در زمینه خود به کاهش شدت وزوز گوش کمک کند. در این حالت و با ترکیب چند روش درمانی امکان درمان کامل وزوز گوش وجود دارد.

سوالات اکثر بیماران در زمینه قرص آلپرازولام و درمان وزوز گوش:

آیا الپرازولام برای درمان وزوز گوش مفید می باشد؟

آلپرازولام به دلیل آرام کردن وکاهش استرس فرد برای کاهش شدت و بلندی وزوز گوش بسیار کمک کننده است. طبق بررسی از 17 بیمار با وزوز گوش، 13 بیمار با مصرف الپرازولام کاهش در بلندی وزوز گوش را بیان کردند.

آیا مصرف قرص الپرازولام می تواند سبب شروع وزوز گوش شود؟

گاهی. سه داروی ضد استرس و افسردگی نظیر آلپرازولام، دیاسپام، کلوناز پام گاهی اوقات می توانند سبب وزوز گوش شوند.

برای درمان وزوز گوش چه میزان از آلپرازولام باید مصرف شود؟

در صورت استفاده از زاناکس (آلپرازولام) باید با دوزهای روزانه 0.5 تا 1.0 میلی گرم در روز قبل از خواب استفاده شود. بیمارانی که تصمیم به ادامه دادن مصرف دارو می‌کنند حداکثر تا 4 ماه می توانند آن را استفاده ‌کنند. توجه شود حتما قبل از استفاده با پزشک متخصص در این زمینه مشورت شود.

آیا کاهش استرس در درمان وزوز گوش کمک کننده است؟

بله. طبق گفته بیماران با وزوز گوش زمانی که استرس و اضطراب بیمار افزایش می یابد به سرعت شدت و بلندی وزوز گوش نیز بیشتر می شود. بنابراین باید برای جلوگیری از ازاردهندگی شدت وزوز گوش، حالت روحی و استرس بیمار کنترل شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز انواع مدل های سمعک زیمنس و دیگر برندهای مطرح دنیا در این مرکز انجام می شود. برای ارسال تست شنوایی و مشاوره با همکاران فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

برای مشاوره رایگان با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.