آیا بیماری اتواسکلروزیس گوش میانی باعث وزوز گوش می شود؟

آیا بیماری اتواسکلروزیس گوش میانی باعث وزوز گوش می شود؟

اتواسکلروزیس چیست و در چه کسانی دیده می شود؟

 

آیا بیماری اتواسکلروزیس گوش میانی باعث وزوز گوش می شود؟ بیماری اتواسکلروزیس استخوانچه ‌های گوش میانی را که صدا را به سمت حلزون و عصب گوش هدایت می‌کنند تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اتواسکلروزیس یکی از شایع ترین علل کاهش شنوایی پیشرونده در بزرگسالان جوان است. اینکه چه چیزی باعث اتواسکلروز می شود هنوز مشخص نیست.

اغلب در خانواده ها دیده می شود و محققین آن را یک بیماری ارثی می دانند. با این حال، سابقه خانوادگی همیشه عامل اصلی شروع بیماری نمی باشد.

بیش از 3 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به اتواسکلروز هستند. در بررسی های انجام شده عمدتاً قفقازی های اروپایی و به ویژه زنان سفیدپوست تحت تأثیر این بیماری قرار می گیرند به این صورت که از هر 10 بزرگسال قفقازی، یک نفر به اتواسکلروز مبتلا می شود که خطر ابتلا به آن برای زنان سفیدپوست دو برابر بیشتر است.

به طور کلی، اگر یکی از والدین مبتلا به اتواسکلروزیس باشد، 25 درصد احتمال وجود دارد که فرزند آنها مبتلا شود. کارشناسان تخمین می زنند که اگر هر دو والدین این اختلال را داشته باشند، خطر به 50 درصد افزایش می یابد.

اتواسکلروز همچنین تمایل دارد افراد سرخپوست را تحت تاثیر قرار دهد، اما در میان آفریقایی ها، بومیان آمریکا و سایر جمعیت های آسیایی بسیار کمتر شایع است.

اتواسکلروز همچنین بیماری افراد جوان تر است. علائم معمولا بین 10 تا 45 سالگی و بیشتر در دهه بیست سالگی فرد ظاهر می شود.

اغلب، اما نه همیشه، آسیب ناشی از این اختلال در سی سالگی فرد به اوج خود می رسد. در حالی که اتواسکلروز می تواند منجر به کم شنوایی شدید شود، به ندرت منجر به ناشنوایی کامل می شود.

توجه داشته باشید افراد مبتلا به اتواسکلروز اغلب تا زمانی که دچار کم شنوایی شوند، از ابتلای خود به این اختلال بی اطلاع می باشند که این امر به تدریج سبب بدتر شدن شنوایی و وضعیت بیماری می شود.. معمولاً اتواسکلروز هر دو گوش را درگیر می کند، اگرچه تمایل دارد ابتدا در یک گوش شروع شود.

علایم شایع بیماران مبتلا به اتواسکلروزیس شامل وزوز گوش، سرگیجه، و/یا مشکلات تعادل نیز ممکن است در این افراد مشاهده شود. همچنین کم شنوایی آمیخته نیز باید یکی دیگر از علایم اتواسکلروزیس شمرده شود.

 

بیماری اتواسکلروزیس گوش میانی باعث وزوز گوش می شود؟

 

چرا بیماری اتواسکلروزیس ایجاد می شود؟

 

عامل اصلی ایجاد اتواسکلروزیس مشخص نمی باشد اما محققین بر این عقیده می باشند که ترکیب عامل هایی نظیر ژنتیک، محیط، هورمون ها و دیگر فاکتورها در شروع این بیماری نقش دارند.

در ادامه در مورد مهمترین عامل های شروع و ایجاد بیماری اتواسکلروزیس توضیح داده می شود؟

*عامل اول: ژنتیک و سابقه خانوادگی اتواسکلروزیس

 

بسیاری (شاید تا 50٪) از مبتلایان به این اختلال دارای ژن مرتبط با بیماری اتواسکلروز می باشند. آمارها همچنین نشان می دهد که اگر یکی از والدین مبتلا به اتواسکلروز باشد، 25 درصد و اگر هر دو والدین به آن مبتلا باشند، دو برابر (50 درصد) احتمال ایجاد بیماری وجود دارد.

 *توجه: سؤال مهم؟

چرا همه افراد با سابقه خانوادگی اتواسکلروزیس به آن مبتلا نمی شوند؟ و چرا برخی از افراد بدون سابقه خانوادگی به آن مبتلا می شوند؟

پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. همانطور که اطلاع دارید بخش ژنتیک به طور کامل کشف نشده است و تحقیقات برای شناسایی و درک بهتر ژن های واقعی درگیر در اتواسکلروز همچنان ادامه دارد.

 

*عامل دوم: دوران بارداری و بعد از آن

 

به نظر می رسد الگویی وجود دارد که در آن زنان برای اولین بار علائم اتواسکلروز را در طول بارداری یا بلافاصله پس از آن نشان می دهند.

برای  زنان، به نظر می رسد کاهش شنوایی با سرعت بیشتری رخ می دهد. در واقع در یک مطالعه نتایج به این صورت بیان شد که زنان مبتلا به اتواسکلروز در هر دو گوش پس از بارداری اول کاهش شنوایی(33 درصد) احساس کردند.

همچنین شرکت کنندگان در مطالعه همچنین به کاهش بیشتر شنوایی در بارداری بعدی اشاره کردند. محققین بر این باورند که تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است اتواسکلروز را بدتر کند.

  آیا بیماری اتواسکلروزیس گوش میانی باعث وزوز گوش می شود؟  

*عامل سوم: سرخک و/یا سایر عفونت های ویروسی

 

برخی از محققین معتقدند که ممکن است بین اتواسکلروز و عفونت های ویروسی به ویژه سرخک ارتباط وجود داشته باشد. آنها بر این عقیده هستند که عفونت ویروسی باعث ایجاد اختلال اتواسکلروزیس می شود.

تحقیقات انجام شده بر روی نمونه های استخوان و بافت گرفته شده از گوش افراد مبتلا به اتواسکلروز شواهدی از ویروس سرخک مشاهده شده است البته نه در همه نمونه ها. علاوه بر این، در مطالعات دیگر افرادی که از واکسن سرخک استفاده کرده بودند کاهش قابل توجهی در اتواسکلروز از خود نشان دادند.

 

*عامل چهارم: شکستگی‌ در اثر ضربه‌

 

محققین پیشنهاد کرده‌اند که شکستگی‌ها در استخوان‌های گوش به‌ویژه بافت استخوانی اطراف گوش داخلی ممکن است خطر ابتلا به اتواسکلروز را در این دسته از افراد افزایش دهد.

*عامل پنجم: بیماری خود ایمنی

 

برخی از محققان معتقدند که اتواسکلروز ممکن است با پاسخ خود ایمنی بدن مرتبط باشد. این نوع پاسخ معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی فرد دچار سردرگمی می‌شود و به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی سلول های بدن یک پاتوژن می باشند. اغلب عوامل محیطی و ژنتیکی در فعال شدن پاسخ خودایمنی توسط بدن نقش دارند.

  تشخیص بیماری اتواسکلروزیس گوش میانی باعث وزوز گوش می شود؟  

چگونه اتواسکلروزیس را تشخیص داده می شود؟

 

در صورت داشتن علایم بیماری اتواسکلروزیس مانند وزوز گوش، سرگیجه، کم شنوایی با مراجعه به متخصص گوش حلق بینی و متخصص شنوایی شناس این بیماری قابل تشخیص و شناسایی می باشد.

تشخیص اتواسکلروزیس از طریق انجام تست های شنوایی قابل تشخیص می باشد. با انجام تست ادیومتری الگوی کم شنوایی ناشی از اتواسکلروزیس مشخص می شود که به راحتی قابل تشخیص می باشد.

همچنین انجام تاریخچه گیری و اتوسکوپی پرده گوش(در بیماری اتواسکلروزیس بخشی از پرده گوش به صورت قرمز رنگ دیده می شود) نیز در شناسایی اولیه این بیماری مفید می باشد.

علاوه بر تست های شنوایی(ادیومتری و تمپانومتری) استفاده تست های تصویربرداری نظیر CT scan نیز در تشخیص این بیماری کمک کننده می باشد.

 

چگونه اتواسکلروزیس درمان می شود؟

آیا انجام جراحی برای بیماری اتواسکلروزیس مفید می باشد؟

در حال حاضر، هیچ درمان دارویی موثری برای اتواسکلروز وجود ندارد، اگرچه این امید وجود دارد که ادامه تحقیقات بازسازی استخوان بتواند درمان‌های جدید بالقوه را شناسایی کند.

یکی از درمان های بیماری اتواسکلروز برای جبران کم شنوایی و وزوز گوش استفاده از سمعک می باشد. اما در صورت پیشرفت بیماری انجام جراحی نیز گرینه مناسبی می باشد. روش جراحی اتواسکلروزیس به عنوان استاپدکتومی شناخته می‌شود. در روش استاپکدومی، استخوانچه گوش میانی(استخوانچه رکابی) برداشته می شود و جراح یک وسیله مصنوعی را به جای استخوانچه برداشته شده در گوش میانی قرار می دهد تا انتقال صدا به گوش داخلی به درستی انجام شود.

توجه داشته باشید قبل از انجام جراحی با متخصص گوش حلق بینی در این زمینه مشورت کنید زیرا در مواردی بعد از جراحی کاهش شنوایی برطرف نشده است و حتی در مواردی انجام جراحی باعث بدتر شدن وضعیت شنوایی بیمار شده است.

 

آیا بیماری اتواسکلروزیس گوش میانی باعث وزوز گوش می شود؟

 

سوالات متداول بیماران در مورد بیماری اتواسکلروزیس گوش میانی

 

*دلیل اصلی بیماری اتواسکلروزیس چیست؟

اتواسکلروزیس زمانی که استخوانچه گوش میانی(آخرین استخوانچه: رکابی) به حلزون گوش متصل شود و قادر به حرکت نباشد ایجاد می شود. در واقع استخوانچه قادر به انتقال ارتعاش در نتیجه انتقال صدا به حلزون نمی باشد و به دنبال آن کم شنوایی دیده می شود.

*چه کسانی بیشتر در معرض بیماری اتواسکلروزیس می باشند؟

اتواسکلروزیس معمول ترین عامل کم شنوایی در جوانان می باشد. این بیماری در خانم ها نسبت به آقایان بیشتر دیده می شود و ممکن است برروی یک یا هردو گوش تاثیر بگذارد.

*آیا اتواسکلروزیس باعث ناشنوایی می شود؟

خیر. اتواسکلروزیس سبب درگیری در حرکت استخوانچه های گوش میانی و عدم صحیح انتقال صدا به حلزون می شود و استفاده از سمعک سبب برطرف شدن مشکل شنوایی و جلوگیری از بدترشدن شنوایی می شود.

*بیماری اتواسکلروزیس باعث چه نوع کم شنوایی می شود؟

کم شنوایی آمیخته یا میکس زمانی ایجاد می شود که استخوانچه های گوش میانی(کم شنوایی انتقالی) و سلول های مویی حلزون گوش داخلی(کم شنوایی حسی عصبی) تحت تاثیر بیماری اتواسکلروزیس دچار اختلال عملکرد شوند.

*چگونه بیماری اتواسکلروزیس تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص بیماری اتواسکلروزیس انجام تست شنوایی و CT scan به تشخیص بیماری کمک می کنند.

بیماری اتواسکلروزیس به دلیل اینکه بر روی شنوایی فرد تاثیر می گذارد و باعث ایجاد الگوی خاص کم شنوایی می شود با انجام تست شنوایی قابل تشخیص می باشد. همچنین با انجام CT scan می توان استخوانچه های گوش میانی را بررسی کرد.

*آیا اتواسکلروزیس درمان می شود؟

اتواسکلروزیس با جراحی و برداشتن بافت اسفنجی در محل اتصال استخوانچه رکابی و دریچه بیضی حلزون برطرف می شود اما در اکثر موارد باعث بدترشدن کم شنوایی بیمار می شود. راه دیگر بدون انجام جراحی و استفاده از سمعک برای برطرف کردن کم شنوایی و وزوز گوش می باشد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

تجویز انواع سمعک های 2021-2022، انواع سمعک های مخصوص وزوز گوش، درمان وزوز گوش با جدیدترین روش های روز دنیا با متخصصین مجرب در این زمینه در مرکز فراشنوا انجام می شود.

برای مشاهده نتیجه درمان بیماران فراشنوا و تجربه درمان آنها به روی لینک زیر کلیک کنید.

https://farashenava.com/video/ جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.