آیا سمعک های نامریی گران تر هستند؟

آیا سمعک های نامریی گران تر هستند؟

آیا سمعک نامریی گران تر هستند؟

   

آیا سمعک های نامریی گران تر هستند؟ سوالی که برای اکثر بیماران مطرح می شود اینکه قیمت سمعک های نامریی نسبت به سمعک های داخل گوشی گران تر است؟ در ادامه در مورد انواع مدل سمعک از نظر ظاهر، برندهای موجود در ایران و قیمت سمعک ها صحبت می شود.

 

آیا سمعک های نامریی گران تر هستند؟

انواع مدل سمعک

 

به طور کلی سمعک ها از نظر ظاهر یا استایل به صورت سمعک های نامریی، سمعک های داخل گوشی، سمعک های پشت گوشی(BTE) و پشت گوشی ریک(RIC) تقسیم بندی می شوند.

سمعک های نامریی(IIC) نوعی سمعک داخل گوشی(CIC) اما در اندازه ای کوچکتر نسبت به مدل داخل گوشی ساخته می شود. از نظر قدرت سمعک های نامریی و داخل گوشی یکسان می باشند و تنها تفاوت آنها در اندازه می باشد.

سمعک های نامریی و داخل گوشی دارای کوچکترین سایز باتری(باتری شماره 10 یا رنگ زرد) و برای افت های ملایم تا شدید مناسب می باشند.

تجویز سمعک های داخل گوشی یا نامریی برای همه افراد ممکن نیست. تجویز سمعک های نامریی و داخل گوشی برای نوزادان و کودکان(به دلیل کانال کوچک) یا حتی افراد با سن بالا(به دلیل مشکل در نگهداری و تعویض باتری) ممکن نمی باشد.

همچنین توجه به مواردی مانند اندازه کانال گوش، وجود احساس پیچش و کیپ شدن گوش و افت شنوایی زیاد در هنگام تجویز سمعک های داخل گوشی لازم می باشد.

  آیا سمعک های نامریی گران تر هستند؟  

سمعک های پشت گوشی همانطور که از اسم آن مشخص است در پشت گوش قرار می گیرد و به وسیله قالب ساخته شده از گوش بیمار در داخل کانال گوش قرار داده می شود.

سمعک های پشت گوشی دارای باتری 675(بزرگترین سایز باتری سمعک و دارای رنگ آبی می باشد)، باتری 13 و باتری 312 می باشد. از نظر قدرت سمعک های پشت گوشی برای کم شنوایی ملایم تا عمیق مناسب می باشند.

در اکثر برندها سمعک های سوپرپاور یا التراپاور دارای باتری 13 و 675 می باشند و اندازه آنها نسبت به سایر سمعک ها بزرگتر می باشد اما در سمعک های گروه اتیکن سمعک های سوپرپاور و التراپاور دارای باتری 13 و در نتیجه اندازه کوچکتری می باشند.

به طور کلی اجزای سمعک شامل رسیور(خروج صدا توسط رسیور انجام می شود)، میکروفون(دریافت صدا)، پردازنده یا برد سمعک، درب باتری و دکمه ولوم یا تغییر برنامه می باشد. در سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی تمامی اجزای سمعک در داخل سمعک قرار دارند اما در سمعک های ریک این طور نیست.

در سمعک های ریک رسیور سمعک به داخل کانال گوش قرار می گیرد و این امر سبب اندازه کوچکتر آن نسبت به سمعک های پشت گوشی مرسوم می شود.

از نظر کیفیت صدا تفاوتی بین سمعک های پشت گوشی ریک و معمولی وجود ندارد اما در افت های فرکانس بالا که احتمال فیدبک یا سوت زدن افزایش می یابد تجویز سمعک های ریک گزینه مناسب تری می باشد.

همچنین به دلیل اندازه کوچکتر و دید کمتر نسبت به سمعک های پشت گوشی تجویز این مدل نسبت به سمعک های پشت گوشی بیشتر می باشد.

*توجه1: سمعک های پشت گوشی ریک تنها محدوده ملایم تا شدید را پوشش میدهند و در صورتی که افت شنوایی بیمار در محدوده عمیق قرار داشته باشد سمعک های ریک قدرت کافی برای پوشش این محدوده را ندارند و باید سمعک پشت گوشی التراپاور تجویز شود.

**توجه2: قیمت سمعک های پشت گوشی و پشت گوشی ریک در یک رده یا در یک تکنولوژی یکسان می باشند و تفاوت قیمتی وجود ندارد.

 

آیا قیمت سمعک های نامریی گران تر هستند؟

 

برندهای سمعک در ایران

 

در ایران تمامی برندهای موجود در دنیا دارای نمایندگی فعال می باشد و به جرات می توان گفت در صورت تولید سمعک جدید از هریک از برندها سریعا در ایران موجود می شود.

برندهای سمعک براساس کشور سازنده خود شامل:

*سمعک های برند اتیکن، جی ان ریسوند، اینترتون و ویدکس محصول کشور دانمارک می باشند

*سمعک های برند زیمنس، رکستون، ادیوسرویس، ای ام، هانساتون و ادیوفون محصول کشور آلمان می باشند.

*سمعک های برند فوناک و برنافن محصول کشور سویس می باشند.

*سمعک های برند سونیک، بلتون و استارکی محصول کشور امریکا می باشند

*سمعک های برند یونیترون محصول کشور کانادا می باشند.

*توجه1: تمامی برندهای اشاره شده در اینجا دارای انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی، پشت گوشی و ریک می باشند و همچنین از نظر مدت زمان گارانتی دارای یکسال گارانتی سمعک به این صورت که اگر سمعک نیاز به تعویض قطعه داشته باشد رایگان انجام می شود و در صورت عدم تعمیر سمعک کاملا نو در اختیار بیمار قرار می گیرد.

 

آیا سمعک های نامریی گران تر هستند؟

 

آیا سمعک های نامریی گران تر هستند؟

 

در پاسخ به این سوال می توان گفت خیر.

تمامی مدل های سمعک در یک رده تکنولوژی از نظر قیمتی یکسان می باشند و هیچ تفاوت قیمتی با یکدیگر ندارند.

تنها تفاوت آنها هزینه قالب برای سمعک پشت گوشی، هزینه پروب برای رسیور سمعک ریک می باشد اما سمعک های پشت گوشی و ریک هیچ تفاوت قیمتی ندارند.

*توجه1:در سمعک های نامریی نسبت به داخل گوشی نیاز به قالبگیری عمیق می باشد تا بتوان سمعک با اندازه کوچکتر ساخته شود و همچنین در عمق بیشتری از کانال گوش قرار گیرد. همچنین سمعک های نامریی و ریک به دلیل قرارگیری مستقیم در داخل کانال گوش و در معرض بودن با رطوبت و جرم موجود در گوش نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به سمعک پشت گوشی معمولی دارند.

تکنولوژی های جدید سمعک سبب افزایش کیفیت صدا، پردازش سریعتر صدا، طبیعی بودن صدا، کاهش نویز و افزایش صدای گفتار بخصوص در محیط شلوغ، کاهش نویز های ساده و پیچیده، عدم سوت زدن سمعک و... برای فرد استفاده کننده می شود.

بنابراین به طور کلی می توان گفت تکنولوژی سمعک و سال تولید آنها باعث تفاوت در قیمت آنها می شود و ظاهر سمعک تفاوتی در قیمت آنها ایجاد نمی کند.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا
  تجویز جدیدترین سمعک های روز دنیا، تنظیم تمامی برندهای سمعک، تعمیر انواع سمعک ها در سریعترین زمان ممکن در مرکز فراشنوا انجام می شود. جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.