آیا کم کاری تیروئید باعث وزوز گوش می شود؟

آیا کم کاری تیروئید باعث وزوز گوش می شود؟

آیا کم کاری تیروئید باعث وزوز گوش می شود؟

  رابطه اختلال تیروئید و شروع وزوز گوش چیست؟ آیا اختلال تیروئید در زنان باردار می تواند سبب کم شنوایی نوزاد شود؟ دراین بخش به طور خلاصه در مورد غده ی تیروئید، عملکرد آن و عوارض آن بخصوص در زمینه وزوز گوش اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده می شود.  

غده تیرویید و عملکرد آن:

غده تیروئید یکی از بزرگترین غدد درون ریز بدن است که در گردن و زیر دهان یافت می شود. غده تیروئید در کنترل سرعت سوزاندن انرژی، تولید پروتئین و حساسیت بدن به هورمون های دیگر نقش بسزایی ایفا می کند. اختلال در عملکرد تیروئید منجر به مشکلات متعددی از جمله کاهش سطح انرژی، افزایش حساسیت به درد، افزایش وزن، افسردگی و وزوز گوش می شود. غده تیروئید میزان فعالیت متابولیسم بدن را با تولید هورمون های تیروئید، به طور عمده تیروکسین(T4) و تری یدوتیرونین(T3) کنترل می کند. این هورمون‌ها سرعت متابولیسم را تنظیم می‌کنند و بر سرعت رشد و عملکرد بسیاری از سیستم‌های دیگر بدن تأثیر می‌گذارند. تیروئید همچنین هورمون کلسی تونین را تولید می کند که در جذب کلسیم نقش دارد. رایج ترین روش برای تعیین اختلال عملکرد تیروئید، اندازه گیری TSH است. احتمال نقص تیروئید می تواند به واسطه نقص ید، رژیم غذایی و استفاده از نمک یا محصولات با ید می باشد. در بیشتر موارد اختلال در تیروئید به واسطه کمبود ید ایجاد نمی شود. کم کاری تیروئید و وزوز گوش  

انواع اختلال تیروئید:

به طور معمول بیشتر اختلال تیرویید در افزایش بیش از حد تولید هورمون های تیروئیدی(هایپرتیروئید) یا کاهش در تولید این هورمون ها(هایپوتیروئید) می باشد. هایپرتیروید(پرکاری تیروئید) بسیار نادر می باشد و در حدود 1% از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. علایم هایپرتیرویید شامل عصبی بودن، کاهش وزن، لرزش دست، اختلال ترس، افزایش سرعت ضربان قلب و وزوز گوش(وزوز ضربان دار) می باشد. هایپوتیروئید(کم کاری تیروئید) بسیار شایع می باشد و در خانم ها نسبت به آقایان بیشتر دیده می شود. شیوع این اختلال با افزایش سن بیشتر می شود(خانم ها در سن بالای 50 سال و آقایان در سن بالای 60 سال). از عوارض کم کاری تیروئید می توان به کاهش در عملکرد متابولیسم، خستگی و بی حالی، افزایش وزن، اختلال در حافظه و تفکر، عدم تحمل سرما، بزرگ شدن گواتر اشاره کرد. همچنین آسیب به شنوایی و وزوز گوش بخصوص در سالمندان نیز مشاهده می شود.  

استفاده از ویتامین های زیر در جلوگیری و کنترل پیشرفت اختلال تیرویید بسیار کمک کننده می باشد:

(توجه داشته باشید نقص این موارد در بدن احتمال شروع وزوز گوش را نیز افزایش می دهد بنابراین مصرف این موارد علاوه بر کنترل تیروئید، در پپیشگیری از شروع وزوز گوش یا کاهش شدت وزوز بسیار کمک کننده می باشد) ید(Iodine): برای سلامت تیروئید بسیار مهم است اما مصرف ید باید به اندازه باشد. ویتامین D: نقش بسیار مهمی در تولید هورمون های محرک تیروئید در غده هیپوفیز دارد. سلنیوم(Selenium): سلنیوم برای ساخت، فعالیت و متابولیسم هورمون های تیروئیدی بسیار مهم می باشد. نقص سلنیوم ممکن است تاثیر جدی در تولید رادیکال های آزاد در بدن و بیماری های خودایمنی داشته باشد. زینک(Zinc): زینک نقش بسیار مهمی در متابولیسم هورمون های تیروئید دارد و همچنین در افراد با نقص زینک احتمال مبتلا به وزوز گوش افزایش می یابد. ویتامین E: این ویتامین با داشتن ویژگی آنتی اکسیدان می تواند از افزایش آسیب به سلول های تیرویید جلوگیری کند. ویتامین C: این ویتامین در ترکیب با ویتامین E در کاهش کم کاری تیروئید بسیار مفید می باشد.  

رابطه وزوز گوش و اختلال تیروئید:

امروزه وزوز گوش یکی از علایم و شکایت معمول افراد است که مهمترین علت شروع یا بدتر شدن آن کم شنوایی می باشد. علیرغم شیوع وزوز گوش، هیچ توافق کلی در مورد مکانیسمی که نشان دهد چگونه تغییر هورمون های تیروئید منجر به وزوز گوش می شوند وجود ندارد. با این حال، مشخص شده است که هورمون‌های تیروئید در بسیاری از فرآیندهای رشدی بدن، از جمله بلوغ حلزون، سهیم می باشند. بنابراین، هر گونه اختلال در عملکرد تیروئید می تواند بر بلوغ سیستم شنوایی از جمله سلول های مویی حلزون در بخش داخلی حلزون تأثیر بگذارد که یکی از تظاهرات آن می تواند وزوز گوش باشد. همچنین آسیب شنوایی ناشی از کم کاری تیروئید در اکثر موارد به صورت کم شنوایی حسی عصبی(درگیری حلزون و عصب شنوایی) دوطرفه با شدت ملایم تا متوسط و آسیب بیشتر در فرکانس های بالا مشاهده می شود. اختلال تیروئید(کم کاری تیروئید) می تواند سبب تولید بیش از حد جرم بخصوص در کانال گوش و در نتیجه بسته شدن کامل گوش شود. جرم گوش می تواند در شروع وزوز، کم شنوایی، سرگیجه، درد در کانال گوش و... نقش داشته باشد. بنابراین بهتر است در صورت داشتن این علایم ابتدا به متخصص شنوایی شناس و پزشک گوش حلق بینی برای بررسی کانال گوش و در صورت نیاز شستشوی گوش انجام شود. نتایج مقاله ای که در سال 2022 به بررسی ارتباط بین کم کاری تیروئید و شروع وزوز گوش پرداخته است این ارتباط را تایید می کند. در این مقاله که بر روی 6000 بیمار به مدت 10 سال( از سال 2000 تا 2010) به طول انجامید. به طور کلی گزارش هایی مبنی بر ارتباط بین کم کاری تیروئید(هایپوتیروئید) و افزایش احتمال وزوز گوش وجود دارد. در بیماران با کم کاری تیروئید شیوع سرگیجه، بی خوابی، استرس و اضطراب و کم شنوایی در مقایسه با گروه نرمال افزایش می یابد. همچنین نتایج نشان می دهد که در بیماران با کم کاری تیروئید همراه با سرگیجه احتمال داشتن وزوز گوش نیز بیشتر می شود. همانطور که در شکل زیر مشاهده می شود احتمال شروع وزوز گوش به مرور زمان در بیماران با کم کاری تیروئید(نقطه چین)) نسبت به افراد نرمال(خط ممتد) بیشتر می باشد.   آیا کم کاری تیروئید باعث وزوز گوش می شود؟   در این مقاله به این نکته اشاره شده است که در افراد نرمال(بدون اختلال تیروئید) استرس و اضطراب بیش از حد می تواند در ایجاد وزوز گوش نقش بسیار مهمی داشته باشد. در تجربه اکثر بیماران اشاره شده است که زمانی که فرد دچار استرس یا عصبانیت می شود شدت وزوز گوش افزایش می یابد. بنابراین می توان به این نکته اشاره کرد که کنترل استرس و عصبانیت(آرامش ذهن) می تواند در کاهش آزاردهندگی وزوز گوش مفید باشد. یکی دیگر از ویژگی های افراد با کم کاری تیروئید حساسیت بیش از حد به سروصدا می باشد. این افراد علاوه بر داشتن مشکلات در طول روز در هنگام خواب نیز صداهای زمینه برای آنها بسیار آزاردهنده می باشد(این صداها برای افراد بدون اختلال تیروئید، طبیعی و بدون آزار می باشد.    

آیا اختلال در تیروئید در زمان بارداری می تواند سبب کم شنوایی نوزاد شود؟

هیچ تفاوتی بین نوزادان نرمال و نوزادان با مادران تحت درمان تیروئید از نظر شنوایی دیده نمی شود. اگرچه در بررسی پاسخ های شنوایی با استفاده از تست ای بی ار، موچ 5 دارای نهفتگی طولانی تری در نوزادان با مادران تحت درمان نسبت به گروه نرمال مشاهده شد. همچنین در بعضی موارد عدم مشاهده موج 5(نبود پاسخ در تست ای بی ار) نیز دیده شد. با این حال در محدوده سنی 6 تا 8 ماه هیچ تفاوتی بین هر دو گروه نوزادان مشاهده نشد و پاسخ های ای بی ار در هر دو گروه یکسان یافت شد(مقاله سال 2020). با این وجود انجام تست های شنوایی نوزادان(تست ABR و OAE)) بخصوص در 3 ماه اول برای بررسی شنوایی نوزاد ضروری می باشد. در دیگر مقالات در این زمینه بیان کرده اند که مادران با اختلال تیروئید در صورت عدم پیگیری و جبران نقص ممکن است در نوزادان منجر به تاخیرهای رشد عصبی، از جمله نقایص شناختی شود. همچنین توجه داشته باشید کم شنوایی به هر دلیلی در نوزادان می تواند سبب کاهش ضریب هوشی یا IQ در این گروه شود و هرچه میزان کم شنوایی بیشتر باشد نوزاد دچار ضریب هوشی پایین تری می باشد(رابطه معکوس با شدت کم شنوایی). بنابراین ضروریت تست های شنوایی نوزادان با هدف شناسایی و درمان به موقع کم شنوایی با استفاده از سمعک یا کاشت حلزون در اولویت خانواده ها می باشد.  

سوالات متدوال در زمینه وزوز و اختلالات تیرویید:

هشدار یا علایم اولیه برای اختلال تیروئید چیست؟ خستگی، تغییر در وزن(کاهش یا افزایش ناگهانی)، افزایش یا کاهش ضربان قلب، حساسیت به گرما، حساسیت به سرما آیا اختلال تیروئیدی می تواند سبب کم شنوایی شود؟ اختلال تیرویید منجر به مشکلات زیادی نظیر کاهش سطح انرژی، افزایش حساسیت به درد، تغییر در وزن، افسردگی و وزوز گوش می شود. در واقع نیمی از مردم با کم کاری تیروئید درجاتی از کم شنوایی را دارند. کم کاری تیروئید و کم شنوایی با یکدیگر ارتباط دارند به این دلیل که کم کاری تیروئید سبب کاهش هورمون های تیروئید برای تنظیم متابولیسم و در نتیجه عملکرد بسیاری از بخش های بدن آهسته یا کاهش می یابد.  
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)            

دیدگاه ها درباره آیا کم کاری تیروئید باعث وزوز گوش می شود؟

سلام حدود یکساله که قرص تیروعید میخورم دچار صدای سوت درسروصدای جیرجیرک شدم با صدای ضربان قلب اگ میشه کمکم کنید ممنون از مطالب خیلی یاد گرفتم نگران بودم

سلام
ابتدا تست شنوایی انجام بدید تا وضعیت شنوایی شما مشخص شود.
باید به متخصص قلب و عروق هم مراجعه کنید چون وزوز ضربانی بیشتر جنبه عروقی دارد و ممکن است از گرفتگی عروق، فشار خون بالا، غلظت خون و موارد این چنینی باشد.
اطلاعات شنواییتون رو برای ما در واتس اپ یا اینستاگرام ارسال کنید تا راهنمایی کنیم
با شماره های مطب جهت تعیین وقت تماس بگیرید
02188949368
02188958823
09105241071

برای مشاهده نتایج و تجربه درمان سایر مراجعین هم به اینستاگرام مرکز فراشنوا مراجعه فرمایید:
www.instagram.com/samak_farashenava


سلام.ممنون از اطلاعات خوبی که راجع به و‌زوز گذاشتین.واقعا کمک کننده بود
اگر امکانش هست مطالب بیشتری در مورد جدیدترین راه های درمان وزوز گوش برامون بزارین. مرسی

سلام حتما


مطالب آموزنده ای بود ممنون از زحمات شما

سلام ممنون خواهش میکنم خیلی لطف کردید بابت نظرتون


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.