انواع روش های تست شنوایی سنجی

انواع روش های تست شنوایی سنجی

انواع مختلف تست‌های شنوایی و ارزیابی

انواع روش های تست شنوایی سنجی ::توانایی شنیدن تأثیر قابل‌توجهی بر روی برنامه روزانه افراد می‌گذارد. اگر فکر می‌کنید که شروع به رنج بردن از مشکلات شنوایی کرده‌اید، ممکن است گذراندن روز برای شما سخت باشد. مراجعه به یک ارائه‌دهنده خدمات شنوایی برای تست شنوایی به‌هیچ‌وجه نباید خجالت‌آور یا غیرعادی باشد. درست مانند یک چکاپ معمولی، خوب است که شنوایی خود را کنترل کنید و حداقل سالی یک‌بار آن را بررسی کنید. درحالی‌که شنوایی‌شناسان در کشف انواع و علل کم‌شنوایی کار بسیار خوبی انجام می‌دهند، داشتن دانش اولیه از محدوده متوسط شنوایی نیز مفید است تا بدانید در صورت مشاهده تفاوت‌ها باید به چه مواردی توجه کنید. توانایی شنیدن در 25 دسی‌بل و کمتر از آن یک محدوده شنوایی طبیعی در نظر گرفته می‌شود. کسانی که برای شنیدن صداهای بالاتر از 25 دسی‌بل مشکل دارند، کم‌شنوایی خفیف در نظر گرفته می‌شوند. انواع کم‌شنوایی شدید در شنوایی زیر 71 دسی‌بل مشکل دارند. کسانی که در معرض خطر ناشنوایی هستند معمولاً نمی‌توانند صداهای بالاتر از 91 دسی‌بل را بشنوند. در هر صورت، گوش‌های ما درست مانند چشم‌های ما عملکرد مهمی در زندگی ما دارند و بنابراین باید سالانه آزمایش شوند. انواع و سطوح مختلفی از آزمایشات وجود دارد که شنوایی‌شناس ممکن است انجام دهد. این بستگی به نوع و شدت کم‌شنوایی شما دارد. با این حال، ممکن است برخی از افراد در صورتی که مشکلاتشان مربوط به تعادل یا وزوز گوش باشد، مجبور به انجام این تست‌های شنوایی شوند. انواع روش های تست شنوایی سنجی عوامل مختلفی بر نوع آزمایشی که ممکن است انجام دهید تأثیر می‌گذارد، مانند سن شما. به‌عنوان‌مثال، یک نوزاد بین 3.5 تا 5 سال به‌طورکلی تست شنوایی‌سنجی Play را انجام می‌دهد، درحالی‌که بزرگسالان تست شنوایی‌سنجی (PTA) را انجام می‌دهند. به این تست‌ها تست شنوایی‌سنجی می‌گویند. علاوه بر تست شنوایی‌سنجی، مشتریان شنوایی Attune اغلب تحت انواع تست شنوایی اضافی قرار می‌گیرند اگر PTA نشان‌دهنده فقدان یا نیاز به تجزیه‌وتحلیل بیشتر باشد. این آزمایش‌ها اضافی برای شناسایی مشکلات پزشکی ناشناس طراحی شده‌اند. در اینجا لیستی از انواع آزمایش‌ها و ارزیابی‌های برای شناسایی کم‌شنوایی آورده شده است.

تست کامل شنوایی تشخیصی (بزرگسالان)

این یکی از رایج‌ترین انواع ارزیابی شنوایی در میان بزرگسالان است. این تست به شناسایی درجه و میزان ظرفیت شنوایی فرد کمک می‌کند. این شامل سه نوع آزمایش اصلی است: تست شنوایی - از فردی که آزمایش شنوایی را تکمیل می‌کند خواسته می‌شود در یک غرفه تخصصی یا اتاق عایق صدا بنشیند. سپس مجموعه‌ای هدفون به آن‌ها تعبیه می‌شود و از آنها خواسته می‌شود به صداهای در حال پخش گوش دهند. هر بار که صدا یا آهنگی را می‌شنوید، از شما خواسته می‌شود دکمه‌ای را فشار دهید. تست تمایز گفتار - پیگیری تست شنوایی اولیه. از فرد خواسته می‌شود کلماتی که از طریق هدفون شنیده می‌شود را تکرار کند. تست گوش میانی - این آزمایش شامل یک پلاگ کوچک است که برای اندازه‌گیری حرکات پرده گوش در گوش قرار می‌گیرد. این آزمایش نهایی ماهیت کم‌شنوایی را تعیین می‌کند، مانند تعیین محل ضایعه‌ای که مشکل را ایجاد می‌کند. PTA آزمایشی است که برای اکثر بزرگسالان انجام می‌شود تا به شناسایی شدت و نوع کم‌شنوایی کمک کند. نتایج آزمایش بر روی ادیوگرام ثبت می‌شود که تعیین می‌کند آیا آزمایشات بیشتری مورد نیاز است یا خیر. شنوایی سنجی

تست برای کودکان

تست‌های شنوایی برای کودکان با آزمایش‌های انجام شده برای بزرگسالان متفاوت است. از آنجایی که کودکان هنوز در مرحله رشد شناختی خود هستند و می‌توانند با تمرکز مبارزه کنند، طیف وسیعی از تست‌های مختلف وجود دارد که بسته به سلامت، سن و رشد کودک می‌تواند برای او انجام شود. این شامل:

شنوایی‌سنجی تقویت بینایی (VROA)

بین سنین 8 ماه تا 3.5 سال.

کودکان در این سن هنوز در حال توسعه تمرکز هستند و در مرحله رشد گفتار و صدا هستند. تست‌های شنوایی‌سنجی معمولی قادر به تشخیص کم‌شنوایی در نوزاد نیستند. به این ترتیب، VROA طراحی شده است: کودکی که پاسخی را دنبال می‌کند، توسط یک نمایش آزمایشی عروسکی پاداش می‌گیرد. این به تمرکز نوزاد در طول فرآیند آزمایش کمک می‌کند. این تست واکنش کودک را به صداهای خاصی که از طریق بلندگو ارائه می‌شود را ترسیم می‌کند.

برای سنین 3.5 - 5 سال

در این مرحله، کودکان قادر به ساختن جملات هستند، بنابراین این آزمایش تعاملی تر است. از کودکان خواسته می‌شود به صداهایی که از طریق هدفون شنیده می‌شوند پاسخ دهند و از آنها خواسته شده است که کلمات را با صدای بلند تکرار کنند. آزمون شنوایی‌سنجی بازی همچنین شامل تست گوش میانی است که همان رویه‌ای را که در ارزیابی PTA انجام می‌شود، دنبال می‌کند. این آزمایش گوش‌ها را به طور مستقل از یکدیگر آزمایش می‌کند.

برای سنین 6 سال و بالاتر

همان آزمایشات معمولی را که در بالا برای بزرگسالان ذکر شد، با تغییرات جزئی برای کمک به کودکان دنبال می‌کند. تست های شنوایی سنجی

برای سنین 7 و بالاتر

این یک آزمایش خاص‌تر است که به‌طورکلی توسط شنوایی‌شناسان انجام می‌شود که کودکان مشکلات یادگیری در کلاس را نشان می‌دهند. این می‌تواند نتیجه‌ای از کودک مبتلا به APD باشد که منجر به دشواری در درک و تفسیر اطلاعات شنوایی بدون هیچ‌گونه علائم ظاهری از کاهش شنوایی فیزیکی می‌شود. کودکان اغلب در شناسایی مشکلات شنوایی ناکام هستند زیرا از ویژگی‌های آن آگاه نیستند. این مهم است که والدین/ سرپرست کودک مراقب علائم ظریف باشند که نشانگر کم‌شنوایی به‌منظور دریافت سریع درمان و جلوگیری از آسیب بیشتر است.

تست تعادل

تست تعادل با شرایط شنوایی چگونه است؟

حس تعادل ما از یک سری سیگنال‌هایی که از گوش به مغز در ترکیب با چشم‌ها عبور می‌کنند، هماهنگ شده است. تغییر یا اختلال در بدن ما می‌تواند منجر به توزیع نامتعادل مایع در گوش ما شود و بر مراکز تعادل در مغز ما تأثیر بگذارد. اگر اعتقاد دارید که در حفظ تعادل خود مشکل دارید (مانند تجربه جادوها سرگیجه اغلب یا ناپایدار بودن) ، بهتر است یک آزمایش تعادل انجام شود که توسط یک متخصص شنوایی انجام شود تا میزان اختلال تعادل خود را مشخص کنید.

ارزیابی وزوز

وزوز گوش را می‌توان به بهترین وجه به عنوان صدای زنگ زدن یا وزوز در گوش توصیف کرد. وزوز گوش لازم نیست دلیل اصلی نگرانی باشد، مگر اینکه مرتباً اتفاق بیفتد و شروع به تأثیرگذاری بر زندگی شما کند. درحالی‌که خود وزوز گوش نوعی کم‌شنوایی نیست، بسیاری از مبتلایان به وزوز گوش کاهش شنوایی را تجربه می‌کنند. بهترین راه برای درمان وزوز گوش این است که یک متخصص شنوایی برای انجام آزمایش و ارائه درمان مناسب باشد. تست کامل شنوایی تشخیصی (بزرگسالان)

ارزیابی سروصدا

برای افرادی که در محیطی کار می‌کنند که اغلب در معرض صداهای بلند قرار دارند، می‌توان ارزیابی سروصدا را انجام داد تا در معرض خطر کم‌شنوایی به شناسایی کمک کند. ارزیابی نویز مطابق با سطح سروصدا در محیط کار انجام می‌شود. ارزیابی دقیق سروصدای اولیه برای مناطقی که در معرض نویز بیش از حد قرار دارند انجام می‌شود. آزمایش‌های نویز پیگیری می‌تواند هر 5 سال یکبار انجام شود یا اگر عامل جدیدی که باعث افزایش سطح نویز می‌شود، انجام شود. این آزمایشات توسط مهندسان آموزش دیده انجام می‌شود که برای ارزیابی و اندازه‌گیری سطح سروصدا با استفاده از یک متر سطح نویز کالیبره شده بازدید می‌کنند.

بعد از آزمایش شنوایی چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از انجام آزمایش شنوایی‌سنجی، یک متخصص شنوایی نتایج آزمایش را برای تعیین تعداد عواملی که بر توانایی شنوایی فرد تأثیر می‌گذارد، ارزیابی می‌کند. یک تست شنوایی می‌تواند کشف کند: درجه حساسیت به صداها در فرکانس‌های مختلف در صورت نیاز به یک آزمایش جامع‌تر عدم تقارن بین دو گوش وجود دارد پس از تجزیه‌وتحلیل نتایج، شنوایی‌شناس درک کاملی از وضعیت شنوایی خود به فرد ارائه می‌دهد. متخصص شنوایی قادر خواهد بود تا تعیین کند که چه مراحلی باید انجام شود. ممکن است به برخی از بیماران توصیه شود که گوشواره را بخرند درحالی‌که برخی ممکن است به یک سمعک یا دستگاه دیگری نیاز داشته باشند. اگر آسیب به حلزون مرتبط باشد، متخصص شنوایی برای بررسی کاشت حلزون، بیمار را به یک جراح ENT ارجاع می‌دهد.

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی و پشت گوشی ریک با تکنولوژی هوشمند در مرکز فراشنوا انجام می شود. جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.