بدشکلی های گوش نوزاد

بدشکلی های گوش نوزاد

بدشکلی گوش نوزاد

بدشکلی های گوش نوزاد ::در بعضی موارد گوش نوزاد به دلایلی که به صورت دقیق مشخص نیست لاله یا کانال گوش به صورت طبیعی رشد نمی کند و دارای دفورمیتی می باشد. بیشتر دفورمیتی های گوش به صورت مادرزادی(به این معنی که از زمان تولد در کودک دیده می شود) می باشد و در موارد نادر می تواند در اثر تومورها یا بیماری ها ایجاد شود. در بعضی از کودکان دفورمیتی گوش یکی از علایم جهش ژنتیکی می باشد که ممکن است بر روی سایر بخش های بدن(نظیر سندرم CHARGE و سندرم گلدنهار-Goldenhar) نیز تاثیر گذاشته باشد. همانطور که اطلاع دارید بدشکلی های گوش می تواند بر روی لاله یا کانال گوش اثر گذاشته باشد که به ترتیب شامل انوشیا، میکروشیا، آترزی می باشد.  

آنوشیا (Anotia): نبود کامل لاله گوش

انوشیا نوعی دفورمیتی در گوش خارجی می باشد که سبب عدم وجود لاله گوش در نوزاد می شود. انوشیا و میکروشیا در هفته های اول دوران بارداری ایجاد می شود. همچنین از دلایلی که در ایجاد میکروشیا و انوشیا به آن اشاره شده است کمبود مصرف کربوهیدرات ها و اسید فولیک در زنان باردار و همچنین داشتن دیابت در دوران بارداری می باشد. بدشکلی های گوش نوزاد

میکروشیا (Microtia): رشد ناقص لاله گوش

میکروشیا نوعی دفورمیتی در بخش گوش خارجی می باشد که لاله گوش به صورت ناقص تشکیل شده است. شیوع میکروشیا در هر 6 تا 2 هزار نوزاد تنها یک نوزاد دچار میکروشیا می شود. همچنین درگیری یک طرفه و بخصوص گوش راست در نوزادان بیشتر می باشد. به طور کلی میکروشیا دارای 4 نوع می باشد که در نوع یک گوش از نظر شکل به صورت نرمال می باشد اما از نظر اندازه مقداری کوچکتر نسبت به گوش نرمال دیده می شود. در نوع چهار که شدیدترین حالت می باشد تمام ساختارهای گوش خارجی به طور کامل وجود ندارد.  

آترزی (Atresia ): بسته بودن مجرای گوش نوزاد

بسته بودن مجرای گوش نوزاد یا آترزی گوش به معنی عدم وجود یا بسته بودن کانال گوش می باشد. در این موارد ممکن است لاله گوش کاملا سالم باشد و تنها کانال گوش بسته باشد و همچنین احتمال بدشکلی در لاله(انوشیا و میکروشیا) و آترزی باهم اتفاق افتاده باشد.  

سوالات رایج بیماران در مورد بدشکلی گوش نوزادان:

چه عوامل و شرایطی سبب بدشکلی لاله گوش می شوند؟

مهمترین عامل ایجاد دفورمیتی در گوش عوامل ژنتیکی و مادرزادی می باشد. علاوه بر این بدشکلی ها زمانی رخ میدهند که کودک در حال رشد در معرض شرایط و عوامل خاصی در رحم(قبل از تولد) قرار بگیرد که می توان به مواردی مانند سندرم ها، مصرف الکل، مصرف داروها نظیر اکوتان(درمان سرطان پوست و دیگر سرطان ها)، مایکوفنولات(بیماری های خودایمنی) و کاهش خون رسانی به بخش های مرتبط به گوش خارجی و... اشاره کرد.

آیا نوزادان با بدشکلی گوش(آترزی یا میکروشیا) صدا را می شنوند؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت بله. اما نوزاد یا کودک به دلیل ناهنجاری های وارد شده صدا را همانند افراد نرمال و طبیعی نمی شنوند. میکروشیا و آترزی تقریبا همیشه بر روی شنوایی تاثیر می گذارد و نیازمند تحت نظر بودن توسط متخصص گوش حلق بینی می باشد. بدشکلی های گوش نوزاد

آیا بدشکلی های گوش سبب کم شنوایی می شود؟

در پاسخ به این سوال میتوان گفت بستگی به نوع بدشکلی گوش دارد. در صورتی که بدشکلی گوش تنها لاله گوش را درگیر کرده باشد هیچ افت شنوایی در نوزاد وجود ندارد. اما اگر بدشکلی گوش در کانال گوش دیده شود در تست ای بی ار افت شنوایی ملایم تا متوسط دیده می شود.

آترزی گوش سبب ایجاد چه نوع کم شنوایی می شود؟

در اکثر نوزادان با آترزی گوش حلزون و عصب شنوایی سالم می باشد اما به دلیل بسته بودن کانال گوش و عدم رسیدن صدا با شدت کافی نوزاد دچار کم شنوایی انتقالی می شود.

چه تست شنوایی در کودکان با بدشکلی گوش مناسب است؟

در صورتی که کانال گوش نوزاد به طور کامل بسته شده باشد شنوایی شناس قادر به انجام تست شنوایی غربالگری(تست OAE) در بیمارستان نمی باشد. در این موارد استفاده از تست ای بی ار با هدفون بهترین راه کار می باشد. اما در صورتی که بدشکلی فقط شامل لاله گوش باشد انجام تست OAE و ABR همانند کودکان نرمال قابل انجام می باشد.  

درمان کم شنوایی در نوزادان با آترزی گوش چیست؟

در این نوزادان(اترزی) به دلیل وجود افت انتقالی امکان استفاده از سمعک های معمول(پشت گوشی با قالب) امکان پذیر نمی باشد و باید نوزاد از سمعک های استخوانی یا بن استفاده کند. در این سمعک ارائه صدا از طریق ارتعاش جمجمه و تحریک مستقیم حلزون گوش می باشد و به این ترتیب نوزاد از نظر گفتار با هیچ مشکلی مواجهه نمی شود.
چه زمانی جراحی زیبایی برای کودکان با بدشکلی لاله یا کانال گوش پیشنهاد می شود؟
انجام سی تی اسکن قبل از یک سالگی به دلیل تشعشعات قابل انجام نمی باشد. بنابراین تعیین زمان عمل توسط پزشک احتمالا تا سن 7سالگی(سن مدرسه) به دلیل رشد گوش خارجی به تاخیر می افتد و قبل از آن جراحی انجام نمی شود(اما ممکن است پزشک تا سن 11 سالگی نیز صبر کند تا گوش کودک به طور کامل رشد کند)
کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز جدیدترین مدل های سمعک همراه با درمان وزوز گوش، ارزیابی شنوایی اطفال و خدمات دیگر در کلینیک شنوایی فراشنوا انجام می شود.

برای مشاوره رایگان با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.