تاثیر ویروس کرونا بر وزوز گوش

تاثیر ویروس کرونا بر وزوز گوش

تاثیر ویروس کرونا بر وزوز گوش

این مقاله تنها جهت اطلاع رسانی کلی و بهتر بیماران عزیز می باشد و حتما قبل از هر اقدامی با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

تاثیر ویروس کرونا بر وزوز گوش

ویروس کرونا(Covid 19)

ویروس کرونا بر افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارد. بیشتر مردم با ویروس کرونا در حد ملایم تا متوسط درگیر می شوند و بعد از چندین هفته بدون مراجعه به بیمارستان بهبود می یابند.

بیشترین علایم ویروس کرونا:

  • تب
  • سرفه خشک
  • خستگی

علایم خفیف تر ویروس کرونا:

  • درد بدن
  • گلو درد
  • سردرد
  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • اسهال
  • تغییر رنگ انگشتان دست یا پا

 علایم جدی ویروس کرونا:

  • مشکل در تنفس یا تنفس کوتاه
  • درد سینه
  • از دست دادن تعادل و حرکت

به طور میانگین 4 تا 5 روز بعد از ابتلا علایم ویروس مشخص می شود اما می تواند 14 روز هم طول بکشد.

کرونا و وزوز گوش

انواع واکسن کرونا

  1. واکسن فایزر(Pfizer)

بررسی های انجام شده تاثیر 95 درصدی این واکسن را در افراد بعد از دو مرحله تزریق واکسن مشخص شده است. همچنین در بین دو مرحله تزریق تاثیر 52 درصدی واکسن نیز بیان شده است.

  1. واکسن آکسفورد

نتایج آخرین بررسی های انجام شده بر روی این واکسن با دو مرحله تزریق در فاصله 12 هفته تاثیر 76 درصدی بعد از 3 هفته تزریق واکسن و 82 درصد بعد از تزریق مرحله دوم بیان شده است.

  1. واکسن Moderna هنوز اطلاعات و تاثیر دقیق آن مشخص نیست.

بررسی انواع واکسن کرونا و وزوز

بررسی اول

152 بیمار با وزوز گوش در بین 25.072 بیمار دریافت کننده واکسن Pfizer-BioNtech و Moderna گزارش شد. همچنین بررسی اطلاعات 11 بیمار با کم شنوایی ناگهانی و 39 نفر با کاهش حساسیت شنوایی(Hypoacuisis) گزارش شد.

 

بررسی دوم

320 بیمار با وزوز گوش در بین 54.180 فرد که دریافت کننده واکسن AstraZeneca(آکسفورد) گزارش شد. همچنین 196 بیمار با وزوز گوش در بین 33.270 دریافت کننده واکسن فایزر در همان زمان گزارش شد.

تاثیر ویروس کرونا بر وزوز گوش

بررسی سوم

طبق جدیدترین بررسی 10.9 میلیون نفر با واکسن فایزر و 13.7 میلیون نفر با واکسن آکسفورد تزریق انجام داده اند که تنها 780 نفر از وزوز گوش شکایت داشتند، به این معنی که کمتر از 1 نفر در 32.000 نفر تحت تاثیر قرار گرفتند که نشان دهنده اثرات جانبی خیلی نادر می باشد.

نتیجه گیری 

در حال حاضر اطلاعات کمی در رابطه با ویروش کرونا و ارتباط آن با وزوز گوش وجود دارد اگرچه محققین در نظر گرفته اند که چگونه ویروس کرونا سبب تشدید کرونا می شود.

به نظر گروهی از محققین استرس ناشی از ابتلا به ویروس کرونا عامل مهمی در شروع یا تشدید وزوز گوش می باشد.

همچنین در بررسی های انجام شده در دانشگاه منچستر مشخص شد که یکی از علایم ویروس کرونا، کاهش در شنوایی و شنیدن صدا در گوش(وزوز) می باشد.

طبق نتایج بررسی ها 7.6 درصد از بیماران تجربه کم شنوایی داشتند در حالیکه 14.8 درصد از بیماران نیز تجربه وزوز گوش را بیان کردند. همچنین در 7.2 درصد از بیماران تجربه سرگیجه و از دست دادن تعادل مشاهده شد.

 خلاصه ای از  تاثیر ویروس کرونا بر وزوز گوش

به طور کلی مدارک قوی از اینکه واکسن کرونا سبب شروع یا تشدید وزوز گوش شده است وجود ندارد و در مقالات اثرات جانبی خیلی کمی از وزوز گوش مشاهده شده است. جهت نتایج دقیق در مورد این موضوع نیاز به بررسی های بیشتری توسط محققین می باشد.

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

برای مشاوره و انتخاب سمعک با متخصصین شنوایی سنجی فراشنوا در تماس باشید: 09105241071-88492162

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.