تست تمپانومتری چیست؟

تست تمپانومتری چیست؟
تست تمپانومتری چیست؟ تعیین نوع و علت کم‌شنوایی شما می‌تواند مانند یک معما باشد و آزمایشات زیادی که یک ارزیابی شنوایی کامل را تشکیل می‌دهند مانند قطعاتی برای آن معما هستند.

اندازه‌گیری سلامت گوشواره

گوشواره همان چیزی است که کانال گوش شما را از گوش داخلی شما جدا می‌کند، و این بخش مهمی از نحوه شنیدن است. با حرکت صدا از کانال گوش، گوش ارتعاش می‌کند. این لرزش توسط استخوان‌های ریز تشخیص داده می‌شود که سپس آن صدا را به گوش داخلی و سیستم عصبی منتقل می‌کنند، جایی که مغز شما آن را پردازش می‌کند. مشکلات گوشواره - از عفونت گرفته تا سوراخ شدن - می‌تواند به شدت بر نحوه شنیدن شما تأثیر بگذارد. تمپانومتری که اغلب برای ارزیابی عملکرد گوش میانی استفاده می‌شود، یک آزمایش است که می‌تواند تعیین کند که آیا می‌توان به شنوایی شما توسط سمعک‌ها کمک کرد یا اینکه آیا یک درمان پزشکی دیگری برای شما در دسترس است. همچنین برای تشخیص مشکلات گوش میانی، به ویژه در کودکان، حتی اگر کم‌شنوایی نداشته باشد، استفاده می‌شود. تست تمپانومتری چیست؟

تست تمپانومتری چیست؟

تمپانومتری نوعی آزمایش شنوایی ساده ، سریع و آتروماتیک است که در صورت انجام صحیح وضعیت گوش میانی یک بیمار را تعیین می‌کند. گوش میانی برای انتقال صدا از گوش بیرونی به گوش داخلی شناخته شده است. عفونت سیال می‌تواند فشار ایجاد کند که می‌تواند منجر به مشکلات شنوایی شود. اطمینان از این که سریعاً با این مسائل برخورد می‌شود، به شما امکان می‌دهد روش صحیح درمان را دنبال کنید. آزمایشات شنوایی و درمان‌ها به طور مداوم در حال تحول هستند، به ویژه انواع آزمایشات و تجهیزات مورد استفاده برای این کار. بنابراین، بیایید نگاهی دقیق‌تر به آزمایش تمپانومتری در زیر بیاندازیم.

تمپانومتری دقیقاً چیست؟

تمپانومتری برای به دست آوردن اطلاعات مهم در مورد گوش بیمار استفاده می‌شود. این به عنوان مثال، تحرک غشای تمپان در هنگام تغییر فشار هوا را نشان می‌دهد. این امر به تشخیص کم‌شنوایی یا هر جنبه مرتبط با گوش یا در سه استخوان گوش (Hammer ، Incus و Stapes) کمک می‌کند. تمپانومتری یک آزمایش ساده است، اما همچنین برای سایر موارد جامع‌تر مکمل است. این شامل شنوایی سنجی است که می‌تواند با متخصص شنوایی شما بحث شود.

چند اصطلاح مربوط به تست تمپانومتری

تمپانومتر: دستگاهی که یک پزشک برای انجام آزمایش تمپانومتری از آن استفاده می‌کند. مارک‌ها و انواع زیادی وجود دارد. تمپانوگرام: نتایج آزمایش در یک نمودار ترسیم شده است. تمپانومتری را می‌توان در یک مطب متخصص بهداشت شنوایی یا مطب پزشک انجام داد. ابتدا پزشک با استفاده از دامنه روشن (اوتوسکوپ) که در گوش قرار می‌گیرد، از کانال گوش و گوش شما بازرسی بصری می‌کند. سپس یک کاوشگر با نوک لاستیکی انعطاف‌پذیر در گوش شما قرار می‌گیرد. این کاوشگر به یک تمپانومتر وصل شده است. دستگاه تست تمپانومتری

تمپانومتر برای چه چیزی استفاده می‌شود؟

تمپانومتر باعث می‌شود فشار هوا در کانال گوش شما تغییر کند زیرا صدای کم صدای بلند را می‌شنوید. این احساس شبیه به تغییرات فشار است که هنگام برخاستن و فرود وقتی در هواپیما هستید، احساس می‌شود. در حالی که فشار در حال تغییر است، اندازه‌گیری حرکت گوشواره شما انجام می‌شود و ثبت می‌شود. این مهم است که شما در طول این تست ساکت باشید.

تمپانوگرام چیست؟

تمپانوگرام یک نمایش گرافیکی از نحوه حرکت گوش در پاسخ به فشار هوا در کانال گوش است. هنگامی که گوش توسط یک موج صدا فعال می‌شود، بخشی از صدا جذب می‌شود و از طریق گوش میانی ارسال می‌شود، در حالی که قسمت دیگر موج صدا منعکس می‌شود. اطلاعات حاصل از تمپانومتری اطلاعات اضافی در مورد عملکرد گوش میانی، به ویژه عملکرد لوله Eustachian ارائه می‌دهد. اگر تمپانوگرام در حد طبیعی باشد، خط در حدود 0 DAPA شکل "کوه" ایجاد می‌کند زیرا گوش در پاسخ به محرک حرکت می‌کند. اگر تمپانوگرام غیر طبیعی باشد، ممکن است قبل یا بعد از علامت 0 DAPA به اوج خود برسد، یا اگر گوش حرکت نکند (به دلیل سوراخ شدن) یا نمی‌تواند حرکت کند (به دلیل مایع یا علت دیگر) یک خط مسطح ترسیم شود. توجه داشته باشید که DAPA مخفف، واحد فشار هوا است.

چرا از تمپانومتری استفاده می‌شود؟

تمپانومتری به طور معمول برای تشخیص یا رد چندین چیز استفاده می‌شود: وجود مایعات در گوش میانی، عفونت گوش میانی، سوراخی در گوش (سوراخ شدن) یا اختلال عملکرد لوله اوستاچی. این آزمایش به ویژه برای کودکانی که مشکوک به مشکلات گوش میانی هستند، بسیار مهم است، اما همچنین گاهی اوقات به عنوان بخشی از یک آزمایش معمول شنوایی به بزرگسالان داده می‌شود تا مشخص شود که آیا مشکلات گوش میانی در کاهش شنوایی وجود دارد یا خیر. بزرگسالان و کودکانی که به دنبال ترخیص پزشکی برای سمعک هستند، معمولاً یک آزمایش تمپانومتری دریافت می‌کنند. مایعات پشت گوشواره شایع‌ترین علت یک تمپانوگرام غیر طبیعی است زیرا مانع از حرکت صحیح گوش و انتقال صدا می‌شود. این بیماری تقریباً همیشه موقت و از نظر پزشکی قابل درمان است. اگر در گوش خود مایع دارید، ممکن است برای اصلاح کم‌شنوایی خود نیازی به سمعک نداشته باشید، اما برای تعیین بهترین دوره عمل باید با پزشک یا یک متخصص بهداشت شنوایی در نزدیکی خود مشورت کنید. روش های تست تمپانومتری

روش تست تمپانومتری چگونه است؟

تمپانومتری راهی را برای شنوایی شناسان برای تشخیص و نظارت بر مشکلات گوش میانی فراهم می‌کند. گوش میانی در پشت غشای تمپان (گوشواره) قرار دارد. تمپانومتری می‌تواند به تشخیص اختلالات منجر به کاهش شنوایی، به ویژه در کودکان کمک کند. آزمایش حرکت گوش شما را در پاسخ به تغییر فشار اندازه‌گیری می‌کند. تمپانومتری با کمک یک نوک لاستیکی انعطاف پذیر که در کانال گوش قرار می‌گیرد انجام می‌شود. کاوشگر باعث می‌شود فشار هوا در داخل گوش شما تغییر کند زیرا برخی از تن‌های کم رنگ را می‌شنوید. در حالی که فشار در حال تغییر است، اندازه‌گیری حرکت گوشواره شما انجام می‌شود و ثبت می‌شود. این آزمایش کاملاً بدون درد است و باعث ناراحتی نمی‌شود.

نتایج تست تمپانومتری

نتایج تمپانومتری اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد: آیا سیال در گوش میانی وجود دارد یا خیر تشخیص اوتیت مدیا (عفونت گوش میانی) تشخیص سوراخ شدن گوش (اشک) مشکلی در لوله Eustachian (لوله ای که قسمت فوقانی گلو و بینی را با گوش میانی پیوند می‌دهد)
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا
تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی و پشت گوشی ریک با تکنولوژی هوشمند در مرکز فراشنوا انجام می شود. جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.