بهترین زمان تست شنوایی نوزادان و کودکان

بهترین زمان تست شنوایی نوزادان و کودکان

بهترین زمان تست شنوایی نوزادان و کودکان

بهترین زمان تست شنوایی نوزادان و کودکان :: کم شنوایی بخصوص در نوزادان و کودکان برای خانواده بسیار ناراحت کننده می باشد اما با درمان سریع کم شنوایی کودک همانند هم سن و سال های خود رشد زبان و گفتار دارد.

بسیاری از خانواده ها سوال هایی در مورد کم شنوایی نوزاد خود دارند نظیر

*بهترین زمان تست شنوایی نوزاد چه زمانی است؟

*تست شنوایی نوزاد متولد شده شامل چیست؟

*منفی بودن تست شنوایی نوزاد متولد شده به چه معناست؟

*تست شنوایی نوزاد سه ماهه چیست؟

*بهترین سمعک مخصوص کودکان کدام برند است؟

در ابتدا باید گفت که ارزیابی و حتی تجویز سمعک نوزادان و کودکان با بزرگسالان بسیار متفاوت می باشد زیرا بزرگسالان مشکلات سمعک و تنظیم نبودن صدای سمعک را بیان می کنند اما اطفال اینگونه نمی باشند. از طرف دیگر به دلیل اینکه نوزادان و کودکان باید در زمان مشخص رشد زبان و گفتاری داشته باشند اشتباه در ارزیابی شنوایی و یا حتی انتخاب نادرست و تنظیم نامناسب سمعک سبب عقب افتادن کودک می شود.

بهترین سمعک کودکان

بهترین زمان تست شنوایی نوزادان و کودکان چه زمانی است؟

بهترین زمان انجام تست شنوایی برای اطفال ابتدا در زمان تولد با انجام غربالگری شنوایی(تست OAE) شنوایی نوزاد بررسی می شود. اما باید در طول زمان چندین بار تست شنوایی تکرار شود تا در صورت بروز کم شنوایی سریعا شناسایی شود. از طرف دیگر اگر فقط تست شنوایی بدو تولد(تست OAE) انجام شود به دلیل اینکه در بیماری نوروپاتی شنوایی پاسخ حلزون در تست OAE نرمال است اما عصب شنوایی در تست ای بی ار دارای نقص عملکردی می باشد. پس با انجام تنها یک تست نمی توانیم بررسی دقیقی از شنوایی کودک داشته باشیم.

بنابراین بهترین زمان تست شنوایی نوزاد ابتدا در بدو تولد، یک ماهگی نوزاد، سه ماهگی نوزاد، شش ماهگی نوزاد و یک سالگی نوزاد می باشد.

*تست شنوایی نوزاد متولد شده شامل چیست؟

برای بررسی وضعیت شنوایی نوزاد و کودک بررسی حلزون گوش(سلول های مویی حلزون) و عصب شنوایی پرداخته می شود.

برای بررسی حلزون گوش از تست شنوایی OAE و برای بررسی عصب شنوایی از تست ABR استفاده می شود.

بهترین زمان تست شنوایی نوزادان و کودکان

*دستگاه و تست شنوایی نوزادان چگونه کار می کند؟

در بالا بیان کردیم که دو تست برای نوزاد انجام می شود که شامل تست OAE و تست ای بی ار می باشد.

در تست OAE که به صورت دستگاه پورتابل است با قراردادن پروب در داخل کانال گوش و ارائه صدا تست انجام می شود. در این تست نیاز به همکاری کودک جهت بدست آوردن پاسخ نمی باشد.

 دستگاه OAE به صورت اتومات شدت برگشت صدا از حلزون گوش را ارزیابی می کند و اگر این شدت در محدوده نرمال وجود داشت پاسخ PASS می شود و در غیر این صورت پاسخ Fail می شود.

بهترین زمان شنوایی سنجی نوزاد

در تست ای بی ار با چسباندن الکترود بر روی قسمت هایی از گوش، پیشانی و ماستویید و ارائه صدا به گوش نوزاد پاسخ های عصب شنوایی بدست می آید. در این تست نیز نیاز به همکاری کودک نمی باشد و بهتر است کودک در خواب عمیق باشد.

در تست ای بی ار فعالیت های الکتریکی عصب شنوایی بررسی می شود یعنی زمانی که صدا به عصب می رسد چه فعالیت الکتریکی نشان می دهد.

*منفی بودن تست شنوایی نوزاد متولد شده به چه معناست؟

در تست شنوایی OAE پاسخ به صورت Pass/Fail می باشد به این صورت که اگر سلول های مویی حلزون پاسخ مناسب داشته باشند به معنی Pass شدن تست می باشد و اگر سلول های مویی هیچ پاسخی نداشته باشند پاسخ Fail نشان داده می شود.

پاسخ تست شنوایی oae

در تست ای بی ار امکان ارائه صدا در شدت های مختلف(محدوده 20 تا 100 دسی بل) وجود دارد و اگر در شدت 30 دسی بل قله های شارپ مشاهده شود پاسخ نرمال و شنوایی کودک طبیعی است.

اما اگر پاسخ در شدت های بالاتر از 30 دسی بل مشاهده شود کودک دارای کم شنوایی می باشد به طور مثال اگر کودک در سطح شدت 60 دسی بل پاسخ داشته باشد به صورت تقریبی کودک دارای 30 تا 40 درصد کم شنوایی است.

پاسخ شنوایی ای بی ار

*تست شنوایی نوزاد سه ماهه چیست؟

در بالا بیان کردیم که در بدو تولد تست شنوایی OAE ضروری و واجب است.

سپس روند انجام تست های نوزادان به این صورت می باشد:

*در یک ماهگی تست OAE و ABR

*در سه ماهگی تست OAE و ABR

*در شش ماهگی تست OAE

*در یک سالگی تست OAE

همچنین باید خانواده نسبت به عکس العمل های شنوایی کودک بسیار هوشیار باشند و اگر در طول این مدت احساس کم شنیدن صدا یا کم شنوایی در نوزاد خود داشتند باید سریعا به کلینیک های تخصصی اطفال مراجعه کنند و تست شنوایی انجام دهند.

آیا امکان انجام تست شنوایی نوزادان در منزل وجود دارد؟

در منزل امکان انجام تست شنوایی OAE به دلیل پورتابل بودن دستگاه وجود دارد. اما تست ای بی ار به دلیل اینکه دستگاه بزرگتر و حساس تری می باشد قابلیت انتقال ندارد. در تست ای بی ار، دستگاه ای بی ار باید به کامیپوتر جهت ارسال صدا و آنالیز موج ها استفاده شود.

*بهترین سمعک مخصوص کودکان کدام برند است؟

بهترین سمعک مخصوص کودکان باید به صورت پشت گوشی تجویز شود. به دلیل اینکه مغز کودک باید تمامی صداها را با جزئیات بشنود تا کودک علاوه بر رشد مغزی مناسب، گفتار کاملی هم داشته باشد باید از نظر تکنولوژی جزء جدیدترین سمعک ها باشد. این سمعک باید دارای تکنولوژی هوشمند، سیستم وایرلس دو گوشی، برنامه انتقال فرکانسی، قدرت مناسب، صدای صاف و بدون خش خش، برنامه قوی فیدبک گیری داشته باشد.

سمعک مخصوص اطفال

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص کودکان به همراه ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان در این کلینیک انجام می شود.

برای مشاوره و انتخاب سمعک با متخصصین شنوایی سنجی فراشنوا در تماس باشید: 09105241071-88492162


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.