تست شنوایی ASSR

تست شنوایی ASSR

تست شنوایی ASSR

شناسایی آستانه شنوایی بخصوص در نوزادان و کودکان همیشه با چالش و مشکلات روبه رو می باشد. تست های الکتروفیزویولوژیک نظیر تست شنوایی ASSR و تست ABR یکی از تکنیک های مورد اعتماد برای تخمین شنوایی نوزادان است.

با این حال، در سال های اخیر مطالعات زیادی بر روی تست شنوایی Auditory Steady State Response یا ASSR انجام شده است. تست ASSR یک پاسخ الکتروفیزیولوژیک با محرک های سریع شنوایی می باشد که برای تخمین میزان شنوایی در نوزادان و کودکان استفاده می شود.

به دلیل اهمیت بالای شنوایی بخصوص در نوزادان جهت توانایی گفتار و رشد شناختی شناسایی نوزادان کم شنوا بخصوص در سن های پایین تر زمان لازم برای مداخله نظیر سمعک، تربیت شنوایی و گفتار درمانی را فراهم می کند.

براین اساس کمیته شنوایی نوزادان(JCIH) پیشنهاد می کند در صورت شناسایی کم شنوایی از 6 ماهگی اقدامات لازم برای رشد شناختی و گفتاری کودک انجام شود.

برای تعیین شنوایی و مشخص شدن کم شنوایی کودک انجام تست OAE(غربالگری شنوایی) و تست ای بی ار انجام می شود اما گاهی به دلیل افت شنوایی زیاد کودک(نبود پاسخ حلزون و ای بی ار) باید از تست شنوایی ASSR در کنار سایر تست های مرسوم استفاده شود.

تفاوت تست شنوایی ASSR

مقایسه تست شنوایی ASSR در مقابل تست ABR

تست ASSR و تست ای بی ار در بسیاری از جنبه ها شبیه به یکدیگر می باشند. برای مثال تست ASSR و ای بی ار از نظر نوع الکترود گذاری بر روی سر نوزاد و آرایش الکترودی شبیه به یکدیگر می باشند. ای بی ار و ASSR هر دو از نوع پاسخ های برانگیخته شنوایی می باشند و محرک ها استفاده شده در هر دو تست اکوستیکی می باشد.

همچنین این دو تست دارای تفاوت های مهمی نیز می باشند برای مثال:

*در تست ای بی ار برای شناسایی پاسخ از دامنه و نهفتگی استفاده می شود در حالیکه در تست ASSR دامنه و فاز مطرح می باشد. در تست ای بی ار متخصص شنوایی شناس براساس دامنه پاسخ ها، آستانه شنوایی بیمار را تشخیص و تعیین می کند اما در تست ASSR تعیین پاسخ براساس الگوریتم های مشخص و بدون نیاز به دخالت فرد انجام می شود.

*در تست ای بی ار از محرک ها کلیک و تن برست با ریت پایین استفاده می شود درحالیکه در تست ASSR از محرک های تکراری با ریت بالا پاسخ ها بدست می آیند.

*در تست ای بی ار تنها بررسی یک گوش در محدوده فرکانسی 1000هرتز تا  4000 هرتز پرداخته می شود در حالیکه در تست ASSR به صورت همزمان هر دو گوش در محدوده فرکانسی 500 هرتز تا 4000 هرتز بررسی می شوند.

*تست ای بی ار توانایی تخمین شنوایی در محدوده ملایم تا شدید را دارد اما در تست ای اس اس ار امکان بررسی افت های بیشتر(شدید تا عمیق) نیز امکان پذیر می باشد.

آیا انجام تست ASSR برای بررسی شنوایی نوزادان و کودکان با افت عمیق مفید است؟

برای ارزیابی شنوایی نوزادان کاندید کاشت حلزون بخصوص در شدت های بالا(در این حالت تست حلزون و تس ای بی ار هیچ پاسخی نشان نمی دهند) تنها استفاده از تست ASSR می تواند در تخمین شنوایی کمک کننده باشد.

تست شنوایی ASSR

سوالات متداول بیماران در زمینه تست شنوایی ASSR:

تست ای اس اس ار(ASSR) چیست؟

تست ای اس اس ار یک پاسخ برانگیخته شنوایی(AEP) می باشد که با استفاده از ارائه محرک های شنوایی به صورت ابچکتیو(بدون نیاز به همکاری بخصوص در نوزادان و کودکان) میزان شنوایی کودک مشخص می شود.

تست شنوایی ASSR چگونه انجام می شود؟

انجام تست شنوایی ASSR با تست ABR تفاوت های جزیی دارند و در هردو بدون نیاز به همکاری کودک پاسخ های شنوایی بدست می ایند. یکی از تفاوت های این دو تست نوع محرک ارائه شده می باشد.

آیا تست ASSR برای شنوایی کودک خطرناک است/ تست ASSR  باعث کم شنوایی کودک می شود؟

خیر. در ارزیابی های انجام شده با تست ASSR، ای بی ار و حتی ادیومتری ارائه صدا در سطح شدت مناسب ارائه می شود. همچنین تمامی دستگاه ها هر سال به صورت روتین کالیبره می شوند تا شدت نشان داده شده با شدت خروجی یکسان باشد.

از طرف دیگر در ارزیابی های شنوایی ابتدا از سطح شدت پایین شروع می شود و در صورت عدم پاسخ سطح شدت افزایش می یابد.

هزینه تست شنوایی ASSR چقدر می باشد؟

هزینه تست ASSR در جدیدترین تعرفه مبلغ 250 تومن می باشد.

هزینه تست ای ب ار و تست حلزون چقدر می باشد؟

هزینه تست ای بی ار در جدیدترین تعرفه مبلغ 210 تومن و تست حلزون OAE مبلغ 50 هزارتومن می باشد.

برای انجام تست شنوایی اطفال تست ASSR ضروری است؟

پاسخ این سوال بستگی به میزان کم شنوایی بیمار دارد. توجه داشته باشید روند تست شنوایی نوزادان به این صورت می باشد:

ابتدا انجام تست حلزون OAE در بیمارستان: پاسخ Pass(عملکرد نرمال حلزون) و پاسخ Fail(آسیب سلول های مویی حلزون)

سپس انجام تست ای بی ار جهت بررسی عصب شنوایی انجام می شود. درصورتی که در این تست کودک هیچ پاسخی نداشته باشد انجام تست ASSR جهت تخمین میزان کم شنوایی ضروری می باشد در غیراین صورت نیاز به انجام تست ASSR نمی باشد.

(خانواده ها توجه کنند حتی اگر نوزاد شما در بیمارستان پاسخ حلزون خانواده ها توجه کنند حتی اگر نوزاد شما در بیمارستان پاسخ حلزون OAE نرمال مشاهده شد انجام تست ای بی ار ضروری می باشد و فقط تست غربالگری شنوایی کافی نیست)

چگونه پاسخ های شنوایی ساقه مغز بررسی می شود؟

پاسخ های ساقه مغز شنوایی توسط تست ای بی ار بررسی می شوند که در مقاله مربوط به تست ای بی ار به طور کامل توضیح داده شده است.

تست ای بی ار چگونه خوانده می شود؟

در تست ای بی ار ارائه شدت صدا از 30 تا 100 دسی بل می باشد و در صورتی که در سطح شدت 30 امواج ای بی ار ظاهر شوند می توان شنوایی کودک و عملکرد عصب شنوایی را نرمال در نظر گرفت. همچنین اگر پاسخ و امواج ای بی ار در سطح شدت بالاتر از 30 دسی بل(سطح نرمال شنوایی) دیده شود میزان کم شنوایی نوزاد تخمین زده می شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان با تست های OAE، ABR، ASSR در این مرکز انجام می شود.

تجویز انواع مدل های سمعک زیمنس و دیگر برندهای مطرح دنیا در این مرکز انجام می شود. برای ارسال تست شنوایی و مشاوره با همکاران فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.