تشخیص و درمان فلج بلز

تشخیص و درمان فلج بلز

فلج بلز چیست؟

تشخیص و درمان فلج بلز :: فلج بلز باعث فلج موقت یا فلج عضلات صورت می‌شود. زمانی رخ می‌دهد که شرایطی مانند عفونت ویروسی باعث التهاب و تورم عصب هفتم جمجمه‌ای (عصبی که عضلات صورت را کنترل می‌کند) شود. با فلج بل، صورت شما از یک طرف یا به ندرت هر دو طرف افتاده است. ممکن است لبخندی کج داشته باشید یا پلکی داشته باشید که بسته نمی‌شود. این اثرات معمولاً چندین ماه طول می‌کشد و بدون درمان از بین می‌روند. این بیماری نام خود را از سر چارلز بل، جراح اسکاتلندی که برای اولین بار در قرن نوزدهم توصیف کرد، گرفته شده است. سالانه حدود 40000 نفر در ایالات متحده به فلج بل مبتلا می‌شوند.

چه کسی ممکن است فلج بلز داشته باشد؟

فلج بلز مردان و زنان را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می‌دهد. معمولاً در افراد بین 15 تا 60 سال رخ می‌دهد. اگر باردار هستید، ممکن است بیشتر در معرض فلج بل باشید. دیگر دلایلی که ممکن اسن منجر به فلج بلز شود شامل موارد زیر است:
  • بیماری خودایمنی
  • دیابت
  • سابقه خانوادگی فلج بلز
  • تبخال (ویروس هرپس سیمپلکس)
  • فشار خون بالا (فشار خون بالا)
  • مونونوکلئوز (ویروس اپشتین بار)
  • زونا (ویروس هرپس زوستر)

آیا می‌توانید بیش از یک بار به فلج بلز مبتلا شوید؟

غیرعادی است که بیش از یک بار در طول زندگی به فلج بل مبتلا شوید، اما ممکن است اتفاق بیفتد. عود به احتمال زیاد در عرض دو سال از اولین حادثه رخ می‌دهد. فلج عصب صورت ممکن است همان طرف صورت شما یا طرف مقابل را تحت تاثیر قرار دهد. اگر سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید، بیشتر در معرض خطر عود بیماری هستید.

علائم و علل

ویروس‌های مختلف ممکن است باعث فلج بلز شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که تورم یا التهاب به طور موقت بر عصب کنترل کننده عضلات صورت فشار وارد می‌کند. این فشار عملکرد عصب را مختل می‌کند و کنترل ماهیچه‌ها یا حالات صورت را برای شما دشوار می‌کند. با کاهش التهاب، عصب دوباره شروع به کار می‌کند. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا علائم از بین بروند. علائم فلج بلز به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و در عرض 48 تا 72 ساعت به اوج خود می‌رسد. برخی از افراد علائم خفیفی دارند. برخی دیگر فلج کامل را تجربه می‌کنند. علائم در عرض سه هفته به تدریج شروع به بهبود می‌کند. تا 80 درصد از افراد در عرض سه ماه به طور کامل بهبود می‌یابند و هیچ نشانه ای از فلج بل را نشان نمی‌دهند. تشخیص و درمان فلج بلز علاوه بر افتادگی صورت، علائم فلج بلز عبارتند از:
  • مشکل در صحبت کردن، خوردن یا نوشیدن
  • آب دهان
  • خشکی چشم
  • درد صورت یا گوش
  • سردرد
  • از دست دادن چشایی
  • صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • حساسیت به صداها

فلج بلز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند بر اساس علائم تشخیص دهد. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص فلج بل وجود ندارد. با این حال، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است آزمایش‌هایی را برای رد سایر شرایطی که می‌توانند باعث علائم مشابه شوند و برای تعیین میزان درگیری یا آسیب عصبی تجویز کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد: آزمایش خون برای بررسی شرایطی مانند بیماری لایم یا سارکوئیدوز. الکترومیوگرافی (EMG) برای اندازه گیری فعالیت و آسیب عصبی. این آزمایش ممکن است به ارائه‌دهنده شما کمک کند تا سرعت بهبودی شما را پیش‌بینی کند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن برای رد سکته مغزی یا سایر علل آسیب عصبی. مهم است که ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما وجود سکته مغزی یا تومور را که ممکن است علائمی مشابه فلج بل ایجاد کند را رد کند.

فلج بلز چگونه مدیریت یا درمان می‌شود؟

اگر علت خاصی برای فلج بلز شناسایی شود، مانند عفونت، آن علت درمان خواهد شد. در غیر این صورت، علائم در صورت نیاز درمان می‌شوند. یکی از درمان‌های توصیه شده برای فلج بلز، محافظت از چشم در برابر خشک شدن در شب یا هنگام کار با کامپیوتر است. مراقبت از چشم ممکن است شامل قطره چشم در طول روز، پماد هنگام خواب یا اتاق مرطوب در شب باشد. این به محافظت از قرنیه در برابر خراشیده شدن کمک می‌کند، که برای مدیریت فلج بلز بسیار مهم است. ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما بر اساس شدت علائم و سابقه سلامتی شما، درمان دیگری را برای بیماری شما تجویز می‌کند. سایر گزینه‌های درمانی عبارتند از: کورتیکواستروئیدهای خوراکی، مانند پردنیزون، تورم عصب را کاهش می‌دهند و ممکن است به شما کمک کنند تا حرکات صورت را سریع‌تر به دست آورید. این درمان زمانی موثرتر است که شما آن را ظرف 48 ساعت پس از مشاهده علائم شروع کنید. داروهای ضد ویروسی، مانند آسیکلوویر برای تبخال، ممکن است بهبودی را تسریع بخشند، اگرچه مشخص نیست که چه میزان سود دارند. این درمان زمانی بهترین نتیجه را دارد که با کورتیکواستروئیدهای خوراکی ترکیب شود. جراحی کاهش فشار برای کاهش فشار روی عصب به ندرت انجام می‌شود زیرا می‌تواند باعث کاهش شنوایی و آسیب دائمی عصب صورت شود. روش‌های عمل جراحی پلاستیک صورت گزینه‌هایی برای افرادی است که بهبود نمی‌یابند تا به اصلاح عدم تقارن صورت و کمک به بسته شدن پلک کمک کنند. برخی از افراد ممکن است استفاده از درمان‌های جایگزین را در درمان فلج بل انتخاب کنند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها تفاوتی در بهبودی ایجاد کنند. چنین درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • آرامش
  • طب سوزنی
  • تحریک الکتریکی
  • آموزش بیوفیدبک
  • ویتامین درمانی، از جمله B12، B6 و مواد معدنی روی

عوارض فلج بلز چیست؟

هشت نفر از هر 10 نفر مبتلا به فلج بل به طور کامل بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند. متأسفانه 20 درصد افراد دچار فلج طولانی مدت صورت و افتادگی می‌شوند. در حالی که فلج بل غیر معمول است، معمولاً در عرض دو سال پس از تشخیص اولیه ممکن است عود کند. عود ممکن است روی همان طرف صورت یا طرف مقابل تأثیر بگذارد.
نکات کلیدی در مورد فلج بلز
فلج بلز یک دوره غیرقابل توضیح از ضعف یا فلج عضلات صورت است که معمولاً خود به خود برطرف می‌شود و هیچ عارضه ای ایجاد نمی‌کند. علت فلج بلز ناشناخته است، اما تصور می‌شود که ناشی از التهابی است که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. این بیماری با شرایط دیگری مانند دیابت همراه است. علائم ضعف یا فلج صورت در چند روز اول بدتر می‌شود و در حدود 2 هفته شروع به بهبود می‌کند. ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد تا به طور کامل برطرف شود. دارو و مراقبت از چشم در درمان فلج بلز مهم است.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.