تنظیم سمعک کودکان و نوزادان

تنظیم سمعک کودکان و نوزادان

.

سمعک نوزادان و کودکان چگونه تنظیم می شود؟

(درچه سنی نوزاد باید از سمعک استفاده کند؟)

.

کم شنوایی در کودکان:

کم شنوایی کودکان می تواند به علت های مختلفی نظیر زردی خون، ضربه به سر، سابقه خانودگی کم شنوایی، بیماری های قبل و حین بارداری مادر، کمبود اکسیژن نوزاد، اوریون و یا عفونت های مکرر گوش و ... ایجاد شود. به دلیل اهمیت بالای شنوایی بخصوص در نوزادان انجام تست شنوایی OAE، تست ای بی ار و تست ASSR در بدو تولد انجام می شود و در صورت عدم پاسخ کودک تست های تکمیلی بیشتر تکرار می شود. تنظیم سمعک کودکان و نوزادان و تست تخصصی ABR و OAE و ASSR به صورت تخصصی در کلینیک فراشنوا  با استفاده از دستگاه های پیشرفته انجام می شود. در حین انجام تست های شنوایی نوزدان و کودکان به دلیل عدم همکاری کودک، گریه کردن، تکان خوردن و ایجاد نویزهای عضلانی از داروهای خواب آور برای خواب بودن نوزاد یا کودک استفاده می شود. همچنین از طرف دیگر به دلیل عدم همکاری کودک نمی توان از تست های ادیومتری یا نوار گوش استفاده کرد. بنابراین انجام تست شنوایی ای بی ار جهت تعیین آستانه شنوایی در این گروه سنی بسیار ضروری می باشد و نیاز به مهارت کافی در زمینه ارزیابی و تفسیر این نوع تست ها لازم است. تنظیم سمعک کودکان و نوزادان .

تست شنوایی ای بی ار ABR چیست؟

(تست ای بی ار چگونه انجام می شود؟)

. تست ABR به عنوان تست بسیار موثری در زمینه ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان استفاده می شود. دراین تست با استفاده از چسباندن الکترودهایی بر روی پیشانی و پشت گوش کودک و ارائه محرک های شنوایی در شدت های مختلف، پاسخ های عصب شنوایی را بدون همکاری نوزاد بدست می آوریم. تست ABR در نوزادان همانند تست ادیومتری در بزرگسالان می باشد به این صورت که در تست ای بی ار، نوزاد هیچ نقشی در پاسخ ندارد. همچنین توجه داشته باشید به دلیل کوچک بودن یا ضعیف بودن پاسخ های عصب شنوایی نیاز به محیط ساکت(بدون نویز صوتی)، بدون نویز های برق و گوشی موبایل، بدون نویز عضله و ... باشد. از این رو در هنگام تست ای بی ار از داروهای خواب آور استفاده می شود. چه دارو و شربت هایی برای انجام تست ای بی ار و خواباندن نوزاد مناسب و باید استفاده شود؟ درهنگام انجام تست ای بی ار از شربت و داروهای خواب آور که بدون عارضه برای نوزاد می باشند نظیر شربت کلرال هیدرات، استامینافون، پرومتازین و ... استفاده می شود. برخلاف تست OAE که کمتر از 1 دقیقه انجام می شود تست ای بی ار حداقل 30 دقیقه وقت نیاز دارد و به دلیل عدم همکاری کودک استفاده از داروی خواب آور و خواب عمیق ضروری است. همانطور که قبلا گفته شد تست OAE به بررسی پاسخ های سلول های مویی در حلزون و تست ای بی ار به بررسی پاسخ های عصب شنوایی (عصب هشت) می پردازد. این دو تست به عنوان تست تکمیلی و به بررسی کل سیستم شنوایی نوزاد تا ساقه مغز می پردازد و برای ارزیابی دقیق شنوایی و تجویز و تنظیم سمعک در کودکان بسیار ضروری می باشد. همچنین توجه داشته باشید که با انجام تنها یک تست نمی توان با اطمینان از سالم بودن سیستم شنوایی و عملکرد آن اطمینان پیدا کرد زیرا بعضی از کم شنوایی ها با تاخیر و چندماه بعد از تولد مشخص می شوند. بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم اطلاعات کافی تنها یک تست OAE در بدو تولد انجام می دهند. گاهی تست شنوایی OAE در بدو تولد نوزدان به دلیل وجود مایع آمونیوم(مایع در رحم مادر) در گوش نوزاد پاسخ صحیح را نشان نمی دهد. دراین موارد انجام مجدد تست شنوایی در 3 ماهگی پیشنهاد می شود و در صورت عدم پاسخ مجدد (عدم پاسخ سلول های مویی در حلزون) انجام تست ای بی ار ضروری می باشد. علاوه بر تنظیم سمعک کودکان و نوزادان تست ای بی ار یکی از معتبرترین تست های شنوایی نوزادان می باشد و برای تجویز سمعک و تنظیم سمعک می توان از ای بی ار استفاده کرد. .

تفاوت تست شنوایی ABR و تست شنوایی ASSR چیست؟

. *در تمام سطوح کم شنوایی استفاده از تست ای بی ار مناسب است به جز کم شنوایی عمیق(کم شنوایی در شدت 100 تا 120 دسی بل) *در صورت کم شنوایی عمیق، پاسخی از تست ABR مشاهده نمی شود و نمی توان میزان کم شنوایی را تعیین کرد. *در کم شنوایی شدید و عمیق (کم شنوایی از 80 دسی بل به بالا) استفاده از تست ASSR مناسب است. این دو تست در واقع مکمل یکدیگر می باشند و هدف هر دوی آنها تعیین میزان کم شنوایی می باشد. از بین این دو تست، تست ABR نسبت به تست شنوایی ASSR اعتبار بیشتری دارد و بیشتر از این تست برای تخمین وضعیت شنوایی اطفال و تنظیم سمعک کودکان استفاده می شود. تنظیم سمعک کودکان و نوزادان .

بهترین نوع سمعک برای نوزادان و کودکان چیست؟

. با انجام تست ای بی ار در شدت های مختلف می توان به راحتی آستانه شنوایی نوزاد را تعیین کرد و با توجه به میزان کم شنوایی کودک سمعک مناسب را انتخاب کرد (در صورت افت شنوایی زیاد انجام تست ASSR مناسب است). سوالی که بسیاری از خانواده های کودک کم شنوا در مورد سمعک کودک خود دارند:

آیا امکان استفاده از سمعک نامریی برای کودک وجود دارد؟

در تمام موارد کم شنوایی نوزادان و کودکان از سمعک های پشت گوشی با قالب نرم استفاده می شود. (استفاده از سمعک های داخل گوشی یا نامریی به دلیل کوچک بودن لاله و کانال گوش نوزاد و رشد سریع کانال گوش کودک امکان پذیر نمی باشد). سمعک داخل گوشی را می توان در سنین بالاتر (حدودا  12 سالگی ) بعد از رشد کامل جمجمه کودک استفاده کرد. با گذشت زمان و افزایش سن کودک می توان از تست های رفتاری(تست شنوایی ادیومتری با سمعک و بدون سمعک) استفاده کرد تا میزان تقویت سمعک را در فرکانس های مختلف نشان دهد. درپایان به خاطر داشته باشید که هیچ وقت به تنهایی نتایج یک تست شنوایی نمی تواند نشان دهنده مشکل شنوایی باشد و استفاده از مجموعه تست بهترین حالت می باشد. انجام تست های متوالی شنوایی حداقل تا 1 سالگی پیشنهاد می شود (البته والدین باید نسبت به پاسخ های شنوایی کودک هوشیار باشند). در صورت تایید کم شنوایی با انجام چندین تست شنوایی استفاده از سمعک جدید و مناسب ضروری می باشد زیرا یک روز تاخیر در استفاده از سمعک می تواند چندین برابر سبب تاخیر در گفتار و زبان کودک شود. .
سوالات اکثر بیماران در مورد خرید و تنظیم سمعک کودکان
*آیا سمعک نامریی و داخل گوشی برای نوزاد و کودک وجود دارد؟ خیر. تاکنون در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا برای نوزادان و کودکان با کم شنوایی از سمعک پشت گوشی با قالب استفاده می شود و در هیچ رفرنس یا مقاله ای از سمعک نامریی و داخل گوشی برای جبران کم شنوایی نوزاد استفاده نشده است. *بهترین نوع سمعک برای کودکان چیست؟ بهترین نوع سمعک برای کودک مدل پشت گوشی با جدیدترین تکنولوژی و کیفیت صدا می باشد و چون در اکثر کم شنوایی های نوزادان هر دو گوش دچار کم شنوایی می شوند حتما باید همزمان از یک جفت سمعک(برای هر دو گوش) استفاده شود تا تمامی مسیرهای شنوایی و هر دو نیمکره مغز تحریک شوند. *چه زمانی کودک من باید از سمعک استفاده کند؟ خرید و استفاده از سمعک بعد از تشخیص کم شنوایی چه در نوزاد و کودک و چه در بزرگسال و سالمند لازم است و تاخیر در استفاده از سمعک برای هر گروه سبب بروز مشکلات خاصی می شود برای مثال: عدم استفاده از سمعک یا تاخیر بسیار زیاد در نوزادا سبب می شود که کودک قادر به تحصیل در مدرسه همانند کودکان هم سن و سال خود نباشد، از نظر هوش نسبت به هم سن و سال های خود پایین تر است، در موارد شدید کودک اصلا قادر به صحبت کردن نمی شود و به مرور افت شنوایی نوزاد بیشتر می شود. اما در بزرگسالان و سالمندان به دلیل رشد گفتار و زبان مشکلاتی نظیر بروز وزوز گوش، حسیاسیت بیش از حد به صداهای بلند، ایجاد منطقه مرده در شنوایی، تلاش زیاد برای شنیدن همراه با سردرد و در انتها در موارد با تاخیر طولانی در استفاده از سمعک حتی استفاده از سمعک نیز قادر به فراهم کردن گفتار قابل درک برای بیمار نمی باشد. پس به طور کلی می توان گفت بهتر است بعد از مشخص شدن میزان کم شنوایی برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کم شنوایی و ضعیف شدن عصب شنوایی سمعک مناسب زیر نظر متخصص شنوایی شناس تهیه شود. *آیا استفاده از سمعک برای کودک با کم شنوایی ضروری است؟ بله. تشخیص به موقع و تایید کم شنوایی در نوزاد مسئله بسیار مهمی می باشد زیرا تاخیر در شناسایی و شروع درمان سبب آسیب های فراوانی در هوش، رشد مغز، گفتار و به طور کلی آینده نوزاد وارد می کند. از این رو بعد از تایید کم شنوایی در سریعترین زمان خانواده ها باید اقدام به تهیه و خرید سمعک برای نوزاد خود انجام دهند و هرچقدر مدت زمان بیشتری خانواده در مرحله شوک و انکار کم شنوایی نوزاد خود بماند آسیب بیشتری به آینده نوزاد می رسانند. توجه داشته باشید شنوایی و شنیدن صدا علاوه بر رشد گفتار و کمک به صحبت کردن در رشد شناخت و یادگیری نوزاد نیز بسیار نقش مهمی دارد. به این مثال توجه فرمایید: افراد نابینا قادر به طی کردن مراحل درسی و دانشگاهی در درجات بالا می باشند اما چرا فرد با کم شنوایی عمیق و عدم استفاده از سمعک قادر به این کار نمی باشد. *آیا درمان کم شنوایی بدون استفاده از سمعک وجود دارد؟  خیر. تاکنون برای درمان کم شنوایی روش های بسیار زیادی معرفی شده است اما متاسفانه هیچ کدام به مرحله تست بر روی انسان نرسیده اند و در مرحله حیوانی متوقف شده اند. پس می توان گفت هیچ دارویی یا روشی برای درمان کم شنوایی وجود ندارد.  .
کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا
تجویز و تنظیم انواع مدل های سمعک از برندهای مختلف برای تمامی رده های سنی(کودکان، بزرگسال و سالمند) همراه با شرایط پرداخت اقساط جهت خرید سمعک با کیفیت بهتر در مرکز فراشنوا انجام می شود. علاوه بر این در مواردی که بیمار قادر به مراجعه به کلینیک شنوایی نمی باشد امکان ارائه خدمات شامل تست شنوایی و تنظیم و تحویل سمعک در منزل نیز فراهم می باشد. همچنین سمعک فراشنوا با بهره گیری از جدیدترین دستگاه های شنوایی و الکتریکی و روش های درمان وزوز گوش بر روی بیمارانی که چندین ماه یا حتی سال درگیر بیماری وزوز گوش می باشند آماده خدمات رسانی می باشد. برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.