درمان های خانگی سرگیجه

درمان های خانگی سرگیجه

سرگیجه چیست؟

درمان های خانگی :: سرگیجهسرگیجه احساس گیجی است که بدون هیچ حرکت همراهی رخ می دهد. دلیل آن این است که حواس شما به مغز شما می گوید بدن شما تعادل ندارد ، حتی اگر اینطور نباشد. سرگیجه علامت یک بیماری زمینه ای است و به خودی خود تشخیص نیست. می تواند نتیجه چندین چیز مختلف باشد. برخی از انواع سرگیجه فقط یکبار اتفاق می افتد و برخی از انواع نیز تا زمان پیدا کردن بیماری زمینه ای به تکرار ادامه می دهند. یکی از رایج ترین انواع سرگیجه ، سرگیجه پاروکسیسم موضعی خوش خیم      ( BPPV)  نامیده می شود. BPPV ناشی از رسوباتی است که در گوش داخلی شما جمع می شود ، و این احساس تعادل شما را مخدوش می کند. نوریت دهلیزی ، سکته مغزی ، آسیب های سر یا گردن و بیماری منیر از دیگر مواردی هستند که می توانند باعث سرگیجه شوند.   درمان سرگیجه

از دیگر عوامل سرگیجه میتوان به این موارد اشاره کرد:

کم خونی یا کمبود ویتامین کم آبی قابل ملاحظه و از بین رفتن الکترولیت ها از بدن به فشار خون در دوران بارداری عفونت در گوش باعث مشکلات تعادل می شود بیماری حرکت به دلیل تغییر ارتفاع یا نحوه سفر سردرد به دلیل میگرن یا ضربه بخاطریک حادثه آسیب زا سکته مغزی که بر رگهای خونی که به سمت مغز حرکت می کنند تأثیر می گذارد افت فشار خون یا سایر مشکلات قلبی که جریان خون را تحت تأثیر قرار می دهد

درمان های خانگی سرگیجه

اگر در خانه سرگیجه را تجربه می کنید ، چندین روش درمانی خانگی وجود دارد که می توانید برای درمان های خانگی سرگیجه از آن استفاده کنید.   درمان فوری سرگیجه در خانه

مدیریت استرس

برخی از شرایطی که باعث سرگیجه می شوند ، از جمله بیماری منیر ، می توانند در اثر استرس ایجاد شوند. یادگیری استراتژی هایی برای مقابله با شرایط استرس زا می تواند سرگیجه شما را کاهش دهد. تمرین مراقبه و تکنیک های تنفس عمیق جای خوبی برای شروع است. استرس طولانی مدت چیزی نیست که شما به راحتی با وجود  آن تنفس کنید .حتی صرفا آگاهی از آنچه باعث استرس شما می شود ممکن است علائم سرگیجه شما را کاهش دهد.

مقدار کافی خواب

احساس سرگیجه می تواند با کمبود  خواب بدتر شود. اگر برای اولین بار سرگیجه را تجربه می کنید ، ممکن است نتیجه استرس یا کمبود خواب باشد. اگر بتوانید کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و کمی چرت بزنید ، می توانید احساس سرگیجه خود را برطرف کنید.   درمان های خانگی سرگیجه

آبرسانی

گاهی سرگیجه در اثر کم آبی ساده ایجاد می شود. کاهش مصرف سدیم ممکن است کمک کند. اما بهترین راه برای هیدراته ماندن نوشیدن آب کافی است. میزان مصرف آب خود را کنترل کنید و سعی کنید کمتر در محیط گرمی که سبب تعریق میشود باشید ( ممکن است باعث از دست دادن مایعات بدن شود).

ویتامین دی

اگر مشکوک هستید سرگیجه شما به چیزی مرتبط است که در رژیم غذایی خود نمی گنجانید ، ممکن است حق با شما باشد. کمبود ویتامین D می تواند علائم را در افرادی که BPPV دارند، بدتر کند. یک لیوان شیر یا آب پرتقال ، کنسرو ماهی تن و حتی زرده تخم مرغ همه به افزایش ویتامین D شما کمک می کنند.   درمان خانگی سرگیجه سالمندان

بادام ها

بادام منبع غنی ویتامین های A ، B و E است. خوردن روزانه یک مشت بادام می تواند به علائم سرگیجه کمک کند.

روغن های ضروری

روغنهای اساسی مختلف ، در صورت استفاده موضعی یا استنشاق ، ممکن است به کاهش علائم سرگیجه کمک کنند. روغنهای اساسی گزینه های طبیعی و مقرون به صرفه ای برای مدیریت علائم سرگیجه ، از جمله حالت تهوع ، سردرد و سرگیجه هستند. برخی از گزینه های موجود برای کنترل سرگیجه شامل روغن های ضروری نعناع فلفلی ، زنجبیل ، اسطوخودوس و لیمو است.

سرکه سیب و عسل

اعتقاد بر این است که هر دو سرکه سیب و عسل دارای خواص درمانی برای تسکین جریان خون در مغز هستند. دو قسمت عسل و یک قسمت سرکه سیب می تواند از علائم سرگیجه جلوگیری و آن را درمان کند.

طب فشاری یا ماساژ

طب فشاری همان مفاهیم طب سوزنی را اعمال می کند ، اما بدون سوزن است. هدف از طب فشاری ارتقا سلامتی و آرامش است. یعنی می تواند با تحریک نقاط فشار در سراسر بدن به مدیریت سرگیجه کمک کند.

پرهیز از الکل

طبق گفته ی  انجمن اختلالات دهلیزی ، به غیر از سرگیجه ای که هنگام نوشیدن الکل احساس می کنید ، الکل در واقع می تواند ترکیب مایعات را در گوش داخلی شما تغییر دهد. همچنین الکل باعث کم آبی بدن می شود. این موارد حتی در هوشیاری می توانند تعادل شما را تحت تأثیر قرار دهند. کاهش مصرف الکل یا حتی قطع کامل آن ، ممکن است به علائم سرگیجه کمک کند.

از حمام سرد و گرم خودداری کنید

در نگاه اول ، این ممکن است منطقی به نظر نرسد ، زیرا بیشتر حمام های آب گرم یا سرد باعث آرامش شما می شوند. با این حال ، آرامش بیولوژیکی آخرین چیزی است که هنگام سرگیجه به آن نیاز دارید زیرا باعث کاهش بیشتر گردش خون و بدتر شدن سرگیجه می شود. اگرچه چنین حمام هایی ممکن است در شرایط دیگر فواید خود را داشته باشد ، هنگام مبارزه با سرگیجه ، در آبی حمام کنید که  دمایش به دمای اتاق نزدیک باشد. درمان سرگیجه خانگی

نوشیدن چای زنجبیل

بسیاری از افرادی که به دلیل بیماری حرکت از حالت تهوع و سرگیجه رنج می برند اظهار داشته اند که نوشیدن چای تهیه شده از ریشه زنجبیل پودر شده بسیار کمک کرده است. یک قاشق چای خوری کوچک زنجبیل با آب داغ می تواند در کمتر از 30 دقیقه اثرات خود را شروع کند.

غلات سبوس دار

غذاهای هضم سریع که حاوی آرد تصفیه شده یا شکر هستند ، به بدن شما یک دوز سریع قند می دهند ، اما همچنین به همان سرعت آن را پایین آورده و منجر به سرگیجه می شوند. بنابراین منطقی است که به جای آن ها سعی کنید غلات سبوس دار را جایگزین کنید. هضم این غلات به زمان نیاز دارد و به ثابت ماندن سطح قند برای مدت زمان طولانی کمک می کند. علاوه بر این ، آنها برای سیستم گوارش نیز مفید هستند. سرگیجه یک بیماری نیست ، اما اگر مدام ادامه یابد ، علامت یک بیماری زمینه ای است. درمان سرگیجه در خانه ممکن است به عنوان یک راه حل کوتاه مدت عمل کند. اما اگر همچنان سرگیجه مکرر را تجربه می کنید ، مهم است که علت آن را کشف کنید.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی و تعیین میزان کم شنوایی تمامی گروههای سنی و در صورت تایید میزان کم شنوایی، مشاوره و تجویز سمعک در کلینیک فراشنوا انجام می شود. برای تعیین وقت و مشاوره با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071(مشاوره آنلاین)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.