درمان وزوز گوش با ار تی ام اس(RTMS)

درمان وزوز گوش با ار تی ام اس(RTMS)

RTMS و درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش با ار تی ام اس(RTMS) :: وزوز گوش به طور معمول یکی از علایم شنوایی است که سبب استرس های روانی برای بیمار می باشد. وزوز گوش با چندین علایم نظیر کم شنوایی، سرگیجه و مشکلات تمرکزی همراه است.

در مقالات مختلف شیوع وزوز گوش در بزرگسالان را در حدود 10 تا 19% تخمین زده است و هر سال تخمین شیوع وزوز افزایش می باشد. در سال 2019 انجمن وزوز اروپا گایدلاین هایی تعریف کرد با این عنوان که بیمار با تجربه علایم های مرتبط با وزوز گوش بیشتر از 6 ماه را به عنوان وزوز مزمن شناخته و تعریف می شود.

وزوز های طولانی مدت یا مزمن نه تنها سبب آزار و اذیت فرد می شوند بلکه اغلب اوقات سبب تغییر در حالت های روحی فرد می شود. تخمین زده شده که در حدود 1 تا 3% بیماران با وزوز طولانی مدت کیفیت زندگی آنها به صورت شدیدی آسیب دیده است.

RTMS(Repettive Transcranial Magnetic Stimulation) یک روش غیرتهاجمی در درمان وزوز گوش می باشد به این صورت که با ارائه پالس های الکترومغناطیسی از طریق الکترودهای قرار گرفته بر روی سر می تواند سبب کاهش تحریک پذیری نورون ها و نوروترنسمیترهای مربوط به وزوز گوش و در نتیجه کاهش شدت وزوز گوش شوند.

در حالت تئوری فعالیت بیش از حد نوروهای شنوایی در مرکز شنوایی می تواند از طریق روش RTMS تنظیم و ADJUST شود، بنابراین کاهش وزوز گوش اتفاق می افتد که نشان از کارامدی روش درمانی می باشد.

اگرچه کارامدی و بی خطر بودن روش درمانی ار تی ام اس در درمان وزوز گوش به صورت مکرر در مقالات مختلف بررسی شده است اما نتایج مقالات بایکدیگر تناقص دارند. بنابراین در این بخش سعی کردیم به صورت کلی به یک جمع بندی مناسب در مورد روش درمانی rtms برای بیماران با وزوز گوش بدست آورده شود.

درمان وزوز گوش با ار تی ام اس(RTMS)

مقاله اول به صورت یک مقاله مروری است که از جمع بندی 29 مقاله از سال 2011 تا 2020 با 1228 فرد با وزوز گوش برای بررسی کارامدی و بی خطر بودن این روش استفاده کرده است.

در این بررسی مشخص شد که روش درمانی RTMS برای وزوز گوش بسیار کارامد و بی خطر بود و بیماران بعد از یک هفته تحت درمان قرارگرفتند اثرات بهبود مشاهده شد و همچنان 6 ماه بعد از مرحله درمان روند بهبود ادامه پیدا می کند. در بررسی ها انجام شده مشخص شد پرسش نامه های بررسی معلولیت ناشی از وزوز(THI) بهبود در کاهش شدت و بلندی وزوز را با روش درمانی ار تی ام اس در بین بیماران نشان داد.

پس به طور کلی می توان گفت روش درمانی ار تی ام اس از نظر کارامدی و بی خطر بودن در درمان وزوز گوش روش مناسبی می باشد اما برای نتیجه گیری دقیق تر نیاز به مطالعات با تعداد شرکت کننده های بیشتری می باشد.

مقاله دوم که به صورت مروری و از جمع بندی مقالات چندین سایت معتبر استفاده شده است بیان می کند که روش RTMS تاثیر متوسطی در درمان وزوز های مزمن(وزوزی که بیشتر از 6 ماه وجود داشته باشد) دارد و براساس پرسش نامه THI که میزان معلولیت ناشی از وزوز گوش اندازه گیری می شود امتیاز بیماران بعد از درمان حداقل 15 درجه بهتر از قبل از درمان بیان شد.

مقاله سوم که با عنوان اثرات طولانی مدت روش درمانی RTMS در بیماران با وزوز گوش می باشد از دستگاه MRI و PET جهت بررسی دقیق فعالیت مناطق مغزی در بیماران با وزوز گوش استفاده کرده است که افزایش فعالیت متابولیک در قشر شنوایی در همه بیماران با وزوز گوش تایید شد. پس از 5 روز از اتمام درمان با ار تی ام اس بهبود قابل توجهی در نمره وزوز گوش بیماران مشاهده شد. همچنین نتایج درمان پس از 6 ماه همچنان کاهش قابل توجهی از نمره وزوز گوش را نشان داد.

نتیجه‌گیری: این نتایج نشان می‌دهد که وزوز گوش ناشی از افزایش فعالیت در مناطق قشر شنوایی و مناطق مرتبط با آن می باشدو روش درمانی آر تی ام اس امکانات جدیدی در درک و درمان وزوز مزمن ارائه می‌دهد.

در مقاله چهارم بیان شده است که روش RTMS برای درمان وزوز گوش بسیار موثر می باشد اما نکته مهمی که در این مقاله به آن اشاره شده است مدت زمان شروع وزوز می باشد که با طولانی شدن مدت زمان وزوز میزان موفقیت درمان کاهش می یابد.

در این مقاله به بیماران مبتلا به وزوز گوش توصیه می شود که در اسرع وقت برای درمان وزوز با روش RTMS شرکت کنند زیرا درمان در افرادی که طول مدت بیماری آنها کمتر از 1 هفته است مؤثرتر بود(کمتر از 1 هفته به این معنی نمی باشد که اگر از این زمان بیشتر طول کشید درمان هیچ فایده ای ندارد اما توجه داشته باشید تمامی بیماری ها زمانی که از شروع بیماری مدت زمان بیشتری بگذرد درمان آن نیز سخت تر می شود).

سخن آخر: در تمامی روش های درمان وزوز گوش میزان بهبود در بیماران 100 درصد نمی باشد و شاید یک روش درمانی برای فردی هیچ فایده یا فایده بسیار کمی داشته باشد اما در بیمار دیگر به طور کامل نتیجه بخش باشد. از این رو در مراکز تخصصی وزوز گوش جهت پوشش تمامی بیماران و نتیجه بهتر و رضایت بیشتر بیماران با وزوز گوش استفاده از چندین روش درمانی پیشنهاد می شود.

درمان وزوز گوش با ار تی ام اس(RTMS)

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

مرکز شنوایی و وزوز فراشنوا با داشتن تیم مجرب در تمامی زمینه های شنوایی(تست شنوایی اطفال و بزرگسال، تجویز انواع سمعک های هوشمند و نامریی، وزوز گوش) و استفاده از جدیدترین دستگاه های درمانی وزوز فعالیت دارد.

02188949368

09105241071

سوال های اکثر بیماران در مورد روش RTMS و درمان وزوز گوش

آیا روش آرتی ام اس(RTMS) می تواند سبب بدتر شدن شدت وزوز گوش شود؟

خیر اما در تعداد بسیار کمی از بیماران بدتر شدن وزوز گوش برای ساعت ها یا چندین روز مشاهده شده است.

توجه داشته باشید که تمامی روش های درمانی از جمله روش های درمان وزوز گوش به دلیل تفاوت های فردی، ژنتیکی و موارد دیگر برای تمامی افراد نتایج یکسانی ندارند و در موارد کمی می تواند سبب بدتر شدن وزوز شود.

آیا این روش برای درمان وزوز گوش مفید است؟

تحریک مغناطیسی یا RTMS می تواند سبب کاهش بیش فعالی یا افزایش فعالیت بیش از حد نورون های کرتکس شنوایی شود و از طرف دیگر سبب فعال کردن شبکه کاهش نویز در مغز می شود.

به صورت کلی در حدود 20 تا 50% از بیماران با این روش بهبود یافته اند.

آیا روش ارتی ام اس می تواند به مغز آسیب بزند؟

هیچ اثر منفی از تحریک با روش RTMS بر روی مغز مشاهده نشده است. اما در معرض قرارگیری طولانی مدت جهت درمان با ارتی ام اس امکان آسیب یا کاهش حافظه و همچنین اثرات منفی بر روی تمرکز اشاره شده است.

چه عوارض جانبی در روش درمانی ار تی ام اس ایجاد می شود؟

عوارضی نظیر سردرد، ناراحتی در پوست سر در سمت تحریک شده، حالت گزگز، اسپاسم یا انقباض عضلات صورت، سبکی سر دیده می شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز جدیدترین مدل های سمعک همراه با درمان وزوز گوش، ارزیابی شنوایی اطفال و خدمات دیگر در کلینیک شنوایی فراشنوا انجام می شود.

برای مشاوره رایگان با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.