درمان وزوز گوش با روش TRT یا Tinnitus Retraining Therapy

درمان وزوز گوش با روش TRT یا Tinnitus Retraining Therapy

وزوز گوش چیست؟

 

وزوز گوش یک علامت شنوایی بسیار شایع است که حدود 20 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. وزوز گوش می تواند مجموعه ای از مشکلات از جمله مشکلات خواب ، عدم تمرکز، کاهش آرامش، روحیه منفی و چالش های گفتگو را ایجاد کند. طی چند دهه گذشته، شنوایی شناسان در سراسر جهان کشف کرده اند که چگونه آموزش مجدد وزوز گوش(TRT) می تواند به بیماران وزوزی کمک کند تا بر این علائم ناتوان کننده غلبه کنند.

 

درمان وزوز گوش با روش TRT

 

روش درمانی TRT یا Tinnitus Retraining Therapy چیست؟

 

آموزش مجدد وزوز گوش (TRT) فرآیند یادگیری برای مقابله با وزوز یا سوت گوش در سطح آگاهانه و ناخودآگاه است. این تکنیک به بسیاری از افراد در کاهش استرس و بدست آوردن کیفیت بهتر زندگی کمک کرده است.

آموزش TRT نیاز به همکاری نزدیک با متخصصان شنوایی دارد. به عبارت دیگر روش TRT یک گزینه درمانی است که سعی در "بازآفرینی" نحوه استفاده از مغز، سیستم عصبی مرکزی و سیستم شنوایی، فرآیندها و تفسیر صدا دارد.

وزوز گوش ذهنی(سابجکتیو) که رایج ترین نوع وزوز گوش است باعث می شود افراد حتی در صورت وجود منبع خارجی صدا(در خیابان یا محیط شلوغ) صدای زنگ زدن یا صدای وزوز را بشنوند.

روش TRT تلاش می کند تا به طور جامع به این موضوع پرداخته شود که چرا این صداها شنیده می شود، چگونه در صورت شنیدن وزوز استرس خود را کنترل کنیم و به طور کلی نحوه برخورد یا مقابله با وزوز گوش را آموزش می دهد تا از ایجاد صداهای مشابه یا بدتر شدن وزوز در آینده جلوگیری کند.

روش TRT از صدا درمانی(SoundTherapy) و مشاوره برای مقابله صحیح با سه سیستم درگیر در وزوز گوش استفاده می کند که شامل سیستم شنوایی، سیستم لیمبیک (کنترل احساسات و هیجانات) و سیستم عصبی خودمختار که بیش از 12 تا 24 ماه به طول می انجامد.

همانطور که در مقاله های قبلی بیان شد وزوز گوش می تواند به دلایل مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض سر و صداهای بلند، در معرض بودن با صدای انفجار یا شلیک گلوله، داروهای اتوتوکسیک(آسیب رسان به سیستم شنوایی)، کم شنوایی مربوط به سن(پیرگوشی)، ضربه شدید به سر،  بیماری های گوش میانی و داخلی(اتواسکلروزیس و منییر) و بسیاری دیگر ایجاد شود.

 

روش درمان وزوز گوش با  TRT یا Tinnitus Retraining Therapy

 

روش درمانی TRT چگونه انجام می شود؟

 

آموزش مجدد وزوز گوش می تواند برای انواع مختلف وزوز گوش(مانند وزوز گوش ضربان دار) استفاده شود و سه مرحله درمانی مهم را ترکیب می کند:

  1. جمع آوری اطلاعات در مورد بیمار از جمله تاریخچه بیمار و عادات زندگی روزمره.
  2. استفاده از روش صدادرمانی با استفاده از دستگاه های ماسکر یا سمعک های مخصوص وزوز گوش و تولید نویز پهن باند(نویز سفید) یا باند باریک(مطابق با فرکانس وزوز گوش) با هدف جلوگیری از توجه بیمار به وزوز گوش خود.
  3. آموزش به بیمار در مورد اینکه سر و صدای وزوز گوش را نادیده بگیرد. این کار با تمرینات عمیق آرامش و مدیریت استرس همراه است. هدف از این آموزش کاهش و حذف اضطراب و استرس بیمار در مواجهه با وزوز گوش است به طوری که وزوز گوش دیگر به عنوان یک خطر تلقی نشود. در واقع هدف نهایی در روش TRT عادت کامل به سر و صدا یا وزوز گوش است.

آیا روش TRT در حذف یا کاهش وزوز گوش موثر است؟

 

بسیاری از مطالعات انجام شده در مورد روشTRT نشان می دهد که TRT برای حدود 80 درصد از افراد مؤثر است. پس از اتمام دوره درمان ، اکثر افرادی که تحت TRT قرار گرفتند قادر به حفظ نتایج خود به مرور زمان هستند. در مقایسه با سایر درمان های وزوز گوش که استفاده می شود روش TRT یکی از مؤثرترین شکل درمانی است که در حال حاضر موجود است.

برسی و درمان وزوز گوش با روش TRT یا Tinnitus Retraining Therapy  

بررسی اثربخشی و حمایت مطالعات و مقالات از روش TRT به عنوان روش درمانی وزوز گوش:

 

همانطور که گفته شد چندین مطالعه بالینی وجود دارد که نشان می دهد روش TRT یک روش فوق العاده مؤثر برای درمان وزوز گوش است. علاوه بر این در مقالات جدید مشخص شده است که بزرگسالان با وزوز گوش متوسط تا شدید و کاهش شنوایی قابل تقویت(استفاده از سمعک برای بیمار ممکن باشد) از روش TRT بهره مند می شوند.

از جهت دیگر روش درمانی TRT یک رویکرد مفید برای مدیریت و درمان وزوز گوش است(روش TRT برای هر دو نوع وزوز گوش آبجکتیو و سابجکتیو مناسب و مؤثر است).

در مطالعه ای دیگر نیز نتایج تکرار شد به این صورت که بین حدود 75 تا 85 درصد از بیمارانی که تحت درمان TRT قرار می گیرند نتایج ماندگار را تجربه می کنند به این معنی که بعد از گذشت چند ماه یا سال وزوز گوش با همان شدت یا شدت بالاتر شروع نمی شود.

سایر گزینه های درمانی وزوز گوش چیست؟

 

روش TRT که می تواند از صدا درمانی و برنامه های مختلف دیگر تشکیل شود به طور قطعی مؤثرترین نوع درمان وزوز گوش موجود است. با این حال همانطور که همیشه گفته شد هیچ روش واحد و یکسان درمان وزوز گوش بین دو نفر یکسان نیست و ارائه گزینه های درمانی شخصی کلید مدیریت و موفقیت در درمان وزوز گوش است.

به طور کلی برای دستیابی به مطلوب ترین نتایج ممکن است نیاز به درمان های متعدد داشته باشد و انتخاب روش درمانی باید برای هر فرد متناسب با وزوز گوش و عامل ایجاد آن صورت گیرد.

سمعک ها و تولید کننده های صدا(ماسکر) اغلب برای افرادی که وزوز گوش را تجربه می کنند بسیار مفید هستند و به عنوان یکی از روش های اصلی درمان وزوز گوش قابل استفاده می باشند.

همچنین روش هایی نظیر تحریک الکتریکی عصب واگ و TDCS، دارودرمانی، رژیم غذایی، لیزر، موسیقی درمانی و... در درمان وزوز گوش استفاده می شوند. بیماران عزیز دقت داشته باشند از آنجایی که وزوز گوش اغلب تحت تاثیر استرس، اضطراب یا درگیری ذهنی افزایش یا تغییر می کند اثبات شده است که تکنیک های آرامش مانند مدیتیشن یا یوگا برای کنترل وزوز گوش و حتی کاهش آن مفید می باشد.

  سوالات مهم از درمان وزوز گوش با روش TRT یا Tinnitus Retraining Therapy  

سوالات اکثر بیماران در مورد روش TRT برای درمان وزوز گوش:

 

*آیا روش درمان وزوز گوش با TRT موثر می باشد؟

در نتیجه بسیاری از مقالات مشخص شده است که روش TRT در حدود 80 درصد در درمان وزوز گوش موثر می باشد. همچنین زمانی که تعداد جلسان روش درمانی TRT کامل شود در اکثر بیماران نتایج ثابت است و وزوز گوش افزایش پیدا نمی کند.

 

*روش TRT چیست؟

روش TRT در واقع یک درمان بالقوه برای بیماران با وزوز گوش متوسط یا شدید می باشد. این روش ترکیبی از صدادرمانی و مشاوره وزوز گوش برای آموزش به مغز که صدای وزوز گوش را نادیده بگیرد و به وزوز گوش توجه نکند.

 

*چه مدت زمانی روش TRT باید انجام شود؟

مدت زمان و تعداد جلسات روش TRT بسته به شرایط و پاسخ دهی بیمار برای هر فرد متفاوت می باشد. اما به طور کلی در طول 12 تا 24 ماه این روش انجام می شود. همچنین در این روش امکان دارد که وزوز گوش به سرعت یا به تدریج در طول زمان کاهش یا حذف شود.

 

*میزان موفقیت روش درمانی TRT چقدر می باشد؟

همانطور که در بخش بالا بیان شد میزان موفقیت این روش در حدود 80 درصد می باشد و کامل شدن پروتکل درمانی روش TRT در حدود 18 ماه(به طور کلی 12 تا 24 ماه) به طول می انجامد اما اکثر بیماران در 6 ماه اول به نتیجه دلخواه می رسند.

 

*کدام یک از روش های درمانی وزوز گوش بهترین روش است؟

به دلیل مکانیسم های پیچیده وزوز گوش و متفاوت بودن نتیجه درمان برای هر فرد بهتر است از چندین روش درمانی همراه با مشاوره وزوز گوش استفاده شود.

 

*جدیدترین درمان وزوز گوش در سال 2022 چه روشی می باشد؟

درمان با روش الکتریکی و مغناطیسی

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

  درمان وزوز گوش با جدیدترین روش های روز دنیا، تجویز جدیدترین سمعک های 2022-2023 با قیمت مناسب، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان(تست OAE و ABR)، تهیه قالب های ضدصوت و ضدآب و ... در مرکز شنوایی و وزوز فراشنوا انجام می شود.   برای تعیین وقت و مشاوره در خصوص وزوز گوش و سمعک با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 02188492162 02188492046 09105241071(واتس آپ فراشنوا)    آیدی اینستاگرام جهت مشاهده انواع مدل های سمعک و نتایج درمان های وزوز گوش: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه ها درباره درمان وزوز گوش با روش TRT یا Tinnitus Retraining Therapy

ممنون از مقاله خوبتون

سلام خواهش می کنم امیدوارم که براتون مفید باشه


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.