درمان وزوز گوش با زالو درمانی

درمان وزوز گوش با زالو درمانی

زالودرمانی چیست؟

زالودرمانی یا Medicinal Leech Therapy (MLT) نوعی روش درمانی مکمل است که با میکدن خون توسط زالوها انجام می شود. یک یا چند زالو در منطقه پوستی مورد نظر قرار داده می شود و هدف از این کار ترشح و به دست آوردن بزاق زالو در حین تغذیه بر روی پوست می باشد. اولین کاربردهای ثبت شده در مورد زالو در مصر باستان مشاهده شده است. علاوه بر این سوابق پزشکی نیز در کشورهای عربی، چین، یونان باستان، روم ثبت شده است.

زالو در آب شیرین زندگی می کند و گوشتخوار می باشند. آنها با ارتعاشات روی زمین، لمس، نور، گرما مواد شیمیایی و صدا حساس می باشند. زالوها معمولا قسمت های گرم میزبان را گاز می گیرند و خون او را با انقباضات منظم می مکند. 3 تا 5 تغذیه معمولا در حدود 40 دقیقه طول می کشد و یک زالو در هر دوره تغذیه 10 تا 15 میلی لیتر خون را هضم می کند.

زالو درمانی یکی از روش های قدیمی می باشد که بسیاری از محققان تاثیر آن را بر بیماری های التهابی، آرتروز و بیماری های دیگر مورد بررسی قرار داده اند. زالو بیش از 20 ماده فعال زیستی در بزاق خود دارد مانند آنتی استازین، هیرودین، ساراتین همراه با مکمل ها و مهارکننده ها.

این مواد دارای عملکرد ضد درد، ضد التهاب، مهار پلاکت، ضد انعقاد خون و لخته شدن خون می باشند و همچنین اثرات تخریبی و ضدمیکروبی بر روی باکتری ها و... دارند.

زالو درمانی یک روش ارزان و موثر به شمار می آید که دارای کاربرد آسان می باشد. درنتیجه برای درمان بیماری ها و یا یک مکمل در درمان بیماری ها موثر است.

ترشحات بزاق زالو، اثرات و نقش زالو در بسیاری از بیماری های مختلف مشخص نشده است و نیاز به تحقیقات بیشتری می در این زمینه باشد.

10 نقش و مزایای زالودرمانی در بیماری های مختلف

*رفع مشکلات مربوط به گوش و شنوایی

*رفع مشکلات مربوط به ریزش مو و کچلی

*رفع مشکلات مربوط به جوش ها

*رفع مشکلات مربوط به عروق خونی

*رفع مشکلات مربوط به دیابت

*رفع مشکلات مربوط به سلامتی بدن

*رفع مشکلات مربوط به آرتروز دست، زانو، شانه و...

*رفع مشکلات مربوط به بیماری های پوستی

*رفع مشکلات مربوط به آسیب در ورزش

*رفع مشکلات مربوط به زونا

زالودرمانی و مشکلات گوش و شنوایی

زالو درمانی می تواند به درمان یا کاهش قابل توجه سه مشکل معمول در گوش و مشکلات شنوایی استفاده شود که شامل کم شنوایی ناگهانی(سکته گوش)، وزوز گوش و عفونت گوش میانی(اتیت مدیا) می باشند.

زمانی که زالو به بدن انسان متصل می شود از زالو ماده ای شبیه به مسکن ترشح می شود که سبب کاهش یا بی حس شدن درد در فرد می شود. همچنین زالو علاوه بر ترشح ماده مسکن، آنزیم های مفید و ضدانعقاد خون نیز ترشح می کند که از شکل گیری لخته خون در بدن جلوگیری می شود.

رگ های خون توسط آنزیم های ترشح شده از زالو گشاد می شوند و به در نتیجه گردش خون بهتری در بدن فرد ایجاد می شود. ترشح مواد ضد میکروبی نیز سبب از بین رفتن باکتری ها و دیگر پاتولوژیی هایی که در مشکلات گوشی نقش دارند می شود.

طبق مطالعات دلیل تاثیر ترشحات زالو بر وزوز گوش مشخص نشده است اما مزایایی در بیماری های گوش(وزوز، اتیت مدیا، سکته گوش) مشاهده شده است. احتمالا به دلیل افزایش گردن خون و خون رسانی بهتر به حلزون و سیستم های عصبی و کمک به بهبود سریعتر وزوز گوش کاهش پیدا می کند. اما در این روش به تنهایی نتیجه دلخواه دیده نمی شود و بهتر است به عنوان یک روش مکمل در درمان بیماری ها استفاده شود. این روش با قراردادن 2 زالو یکی بر روی ماستوئید(پشت لاله گوش) و دیگری بر روی فک(در جلوی گوش) انجام می شود. درمان باید 3 تا 4 بار در فواصل زمانی بین 3-4 روز تکرار شود.

درمان وزوز گوش با زالو درمانی

زالو درمانی و ریزش مو(کچلی)

همانطور که در بخش بالا گفته شد زالو درمانی با تولید آنزیم هایی سبب گشاد شدن رگ های خونی می شود و بنابراین با قراردادن زالو در بخش هایی از سر که پوست نازکی دارند گردش خون در آن منطقه افزایش می یابد و فولیکول های مو تغذیه بهتری پیدا می کنند در نتیجه این عمل به رشد و تقویت مو کمک می کند. طبق مطالعات اتجام شده نتایج ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد.

همچنین افرادی که از آلوپسی(ریزش مو یا طاسی سر) ناشی از عفونت های قارچی یا شوره سر رنج می برند نیز ممکن است از خواص ضدمیکروبی بزاق زالو بهره مند شوند.

زالو درمانی و جوش ها

جوش به عنوان عفونت هایی که در عمق پوست قرار دارند شناخته می شوند. جوش با قرمز شدن قسمتی از پوست و به تدریج سخت و سفت شدن آن قسمت از پوست شروع می شود. سپس آن قسمت از پوست که دچار درگیری شده است متورم می شود و بخش دچار تورم حاوی چرک می باشد.

در تعریف چرک می توان گفت چرک ماده ای است که معمولا سفید مایل به رنگ زرد است که در اثر حمله میکروارگانیسم ها(باکتری ها) به بدن ایجاد می شود. چرک از سلول های سفید خون مرده، باقی مانده بافت ها و میکروارگانیسم های زنده یا مرده بدن تشکیل شده است.

در این موارد با قراردادن یک زالو بر روی بخش متورم شده، زالو از بخش چرکی آن تغذیه می کند. همچنین با قراردادن زالوهای اضافی در اطراف منطقه آسیب دیده به گردش خون و بهبود سریعتر کمک می کنند. زالو درمانی سبب رفع سریع التهاب و گرفتگی، کاهش فشار ناشی از تورم، حساسیت و درد می شود.

زالودرمانی و عروق خونی

بزاق زالو دارای بیش از 100 ماده فعال زیستی است که در بهبود و سلامت عمومی فرد مفید می باشد. یکی از این مواد، هیرودین که به عنوان ماده ضد انعقاد خون عمل می کند و همراه با کالین، به طور بسیار قوی انعقاد خون را مهار می کنند. داروهای ضدانعقاد خون با حل کردن فیبرین ها از ایجاد ترومبوس(لخته خون) جلوگیری می کنند.

لخته خون می تواند توسط گردش خون به سایر بخش ها و اندام های بدن وارد شود و سبب سکته قلبی، سکته مغزی و.. شود. همچنین بزاق زالو حاوی استیل کولین گشادکننده عروق، مواد شبیه هیستامین و مهارکننده های کروبوکسی پپتیداز A می باشند که در گشاد کردن رگ های منقبض شده و افزایش جریان خون نقش دارند.

زالو درمانی و دیابت

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از مهمترین موادی که از غدد بزاقی زالو ترشح می شود، هیرودین( Hirudin)،ماده سرکوب کننده انعقاد خون می باشد. در خون بیماران دیابتی قند بسیار وجود دارد که سبب غلیط شدن خون فرد می شود بنابراین احتمال خطر لخته شدن خون افزایش می یابد.

هیرودین از لخته شدن خون و همچنین به بهبود گردش خون کمک می کند. بهبود گردش خون سبب کاهش فشار بر روی قلب و رگ های خونی می شود. گردش خون بهتر به فرایندهای درمانی که در بیماران دیابتی دچار آسیب شدید شده اند کمک می کند.

زالو درمانی و سلامت بدن

در حین تغذیه زالو تعداد زیادی آنزیم که در بزاق زالو وجود دارند به بدن فرد تزریق می شوند. این آنزیم ها به تقویت سیستم ایمنی بدن میزبان کمک می کنند. علاوه بر این در بهبود گردش خون در بافت های بدن، تحریک سلول ها برای فعالیت موثرتر و بهبود سلامت کلی بدن نقش دارند.

به طور خلاصه نقش آنزیم هایی که در بزاق زالو وجود دارند شامل:

  • کند کردن روند پیری پوست
  • اثرات ضدچروک بر روی پوست
  • جوان نگه داشتن پوست
  • محافظت از پوست
  • مهار شل شدن و کشش بافت های پوست
  • افزایش و بهبود گردش خون

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا 

درمان های تخصصی وزوز گوش زیرنظر متخصصین با سابقه فراشنوا

برای تعیین وقت و مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:  

02188949368

09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.