درمان وزوز گوش با سیر

درمان وزوز گوش با سیر

آیا استفاده از سیر می تواند سبب درمان وزوز گوش شود؟

وزوز گوش چیست؟

 

درمان وزوز گوش با سیر :: وزوز گوش معمولا به عنوان زنگ در گوش توسط بیماران بیان می شود. به طور ساده تر در تعریف وزوز گوش می توان گفت که شنیدن و درک صدا زمانی که هیچ صدایی در محیط وجود نداشته باشد.

وزوز گوش می تواند در هر سن و جنس دیده شود. در حدود 15% تا 20% از مردم جهان درگیر وزوز گوش می باشند که در بین آنها 3% تا 5% دارای وزوز بسیار شدید می باشند. همچنین وزوز گوش در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر می باشد(به دلیل قرارگیری یبشتر در محیط های پرسروصدا) و در سنین بالا احتمال شروع آن افزایش می یابد(در سنین بالای 50 سال احتمال کم شنوایی حسی عصبی یا پیرگوشی افزایش می یابد و احتمالا به دنبال پیرگوشی وزوز گوش ایجاد می شود). عامل های زیادی در شروع وزوز گوش نقش دارند که مهمترین عامل شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد.

توجه داشته باشید وزوز گوش بیماری نیست بلکه عارضه یک بیماری می باشد. همچنین وزوز گوش هیچ خطری برای بیمار ایجاد نمی کند اما بر کیفیت زندگی بیمار، خانواده فرد، تمرکز فرد، خوابیدن، شغل، زندگی روزمره، روابط اجتماعی، کاهش اعتماد به نفس، افسردگی، افزایش استرس و اضطراب و ... تاثیر بسیار منفی ایجاد می کند.

  درمان های گیاهی وزوز گوش با سیر  

درمان های گیاهی وزوز گوش

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) یا آژانس پزشکی اروپا هیچ دارویی را برای درمان وزوز گوش تایید نکرده است به دلیل مکانیسم پیچیده و عامل های متنوع در ایجاد وزوز، درمان آن را به معضلی برای پزشکان و محققین تبدیل کرده است.

یکی از روش هایی که برای درمان وزوز گوش مورد استفاده قرار می گیرد و در گروهی از بیماران با وزوز گوش موثر است درمان های گیاهی(Herbal) می باشد. در ادامه در مورد درمان های گیاهی که بیشترین اثردهی در درمان وزوز گوش دارند بیان می شود.

 

*درمان وزوز با جینکوبیلوبا(GinkgoBiloba)

   

Jinko یکی از درمان های گیاهی چینی ها می باشد که از آن برای درمان آسم، التهاب ریه ها و همچنین وزوز گوش استفاده می شود. از دیگر استفاده های این دارو می توان به بهبود حافظه و توانایی های شناختی اشاره کرد.

با این حال، طبق برخی از مقالات هیچ اثر مفیدی برای جینکو بیلوبا در درمان وزوز گوش گزارش نکرده اند. با این وجود، با توجه به مشخصات پیچیده داروی جینکو، نمی توان در مورد اثرات جینکو بیلوبا بر مدیریت وزوز گوش به طور قطعی تصمیم گیری کرد که نشان دهنده نیاز به تحقیقات دقیق بیشتر است.

 

طریقه گذاشتن سیر در گوش

 

*درمان وزوز با Bojungikgitang and banhabaekchulchonmatang

   

این دارو یکی از داروهای گیاهی کره ای می باشد که در درمان وزوز گوش بسیار مورد استفاده قرار می گیرد زیرا دارای عوارض بسیار پایینی می باشد.

 

*درمان وزوز با GushenPianas

   

این دارو جزء یکی از داروهای گیاهی چینی می باشد که در درمان کم شنوایی حسی عصبی و وزوز گوش مورد استفاده قرار می گیرد. در بررسی که بر روی داروی Gushen Pianas بر روی 120 نفر با کم شنوایی حسی عصبی با وزوز گوش انجام شد و نتایج 4 هفته بعد از مصرف دارو بدست آمد. نتایج به این صورت بیان شد که این دارو برای درمان کم شنوایی بسیار مناسب است و هیچ عوارض جانبی در مصرف این دارو مشاهده نشد اما برای تصمیم گیری قطعی از این دارو نیاز به بررسی بیشتری می باشد.

*درمان وزوز با جینسینگ(PanaxGinseng)

   

ریشه گیاه جینسینگ(Jinseng) که یکی از داروهای گیاهی چینی می باشد برای درمان وزوز گوش مورد استفاده قرار می گیرد. جینسینگ قرمز کره ای نیز یکی از داروهای گیاهی کره ای می باشد که برای بیش از 2000 سال برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفت.

 

عوارض گذاشتن سیر در گوش

 

درمان وزوز گوش با سیر(Garlic)

   

در تحقیقات گذشته بر روی اثرات سیر نقش کاهنده چربی سیر گزارش شده است و برخی دیگر فعالیت فیبرینولیتیک و کاهش فشار خون را به عنوان نقش درمانی سیر برشمردند. مطالعات اندکی نیز سیر را برای درمان وزوز گوش مفید گزارش کرده اند. اثر سیر بر وزوز گوش به بهبود جریان خون حلزون گوش در نتیجه توانایی تشکیل ضد پلاک، تثبیت فشار خون و افزایش آنتی اکسیدانی خون نسبت داده می شود. هیچ مطالعه علمی برای تایید این اثرات انجام نشده است و همه آنها تئوری هستند.

سایر خواص استفاده از سیر در گوش

   

علاوه بر نقش سیر بر روی وزوز گوش، گزارشاتی از تاثیر سیر بر روی عفونت گوش و درد گوش بیان شده است. خواص سیر برای سلامتی شامل خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. همچنین دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد نیز می باشد. زمانی که سیر خورده می شود، می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت کمک کند.

در یک مطالعه ای که بر روی 103 کودک با عفونت گوش میانی گوش و درد گوش انجام شد نشان داد که قطره‌های گوش طبیعی حاوی سیر و سایر مواد گیاهی به اندازه قطره‌های بدون نسخه (OTC) در کنترل درد گوش مؤثر می باشند.

در مطالعه ای دیگر که بر روی 48 بیمار با عفونت مزمن گوش میانی انجام شد نتایج نشان داد که قطره سیر در مقایسه با قطره نیومایسین-دگزامتازون(با 69% بهبود کامل) سبب بهبود 89% از بیماران شده است. همچنین هیچ عوارض جانبی در بین گروه بهبود یافته یافت نشد.

  درمان وزوز گوش  

*توجه1: استفاده از سیر در گوش ممکن است سبب حساسیت یا سوزانده شدن پوست شود بنابراین قبل از قراردادن سیر در گوش، سیر را بر روی قسمت دیگری از پوست خود قراردادهید تا حساسیت و اثر سیر بر روی پوست شما مشخص شود. همچنین پیشنهاد شده است در صورت پارگی پرده گوش از قراردادن سیر در کانال گوش خودداری کنید.

**توجه2: در صورت استفاده از سیر یا روغن سیر در گوش احساس سوزش، قرمز شدن پوست، احساس ناراحتی شروع شد از ادامه مصرف و استفاده از سیر خودداری کنید و حتما پوست آن منطقه با آب و صابون شسته شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

تجویز جدیدترین سمعک های 2022، فعالیت در حیطه وزوز گوش با روش های جدید، تست شنوایی بزرکسالان، تست شنوایی اطفال و کودکان در مجموعه فراشنوا برای بیماران عزیز انجام می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

 


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.