درمان وزوز گوش با عسل

درمان وزوز گوش با عسل

درمان وزوز گوش با عسل

 

در مقالات قبلی در مورد انواع درمان ها در منزل و همچنین درمان های گیاهی وزوز گوش صحبت کردیم. در این مقاله در مورد سوال بسیاری از بیماران که آیا وزوز گوش با مصرف عسل بهبود پیدا می کند و اثرات ریختن عسل در گوش صحبت می شود.

 

درمان وزوز گوش با عسل

 

وزوز گوش چیست؟

 

وزوز گوش به درک صدا در محیط ساکت گفته می شود به این معنی که شنیدن صدا در گوش یا سر زمانی که هیچ صدایی در محیط بیرون وجود ندارد.

علت های بسیاری برای شروع وزوز گوش بیان شده است که از مهمترین آنها می توان به کم شنوایی، صدای بلند، در معرض قرارگیری صدا، مصرف داروهای آسیب رسان به گوش، ضربه روحی و احساسی، ضربه به سر، بیماری های گوش میانی و داخلی و ... اشاره کرد.

همچنین با وجود پیشرف تکنولوژی و افزایش تحقیقات در این زمینه هنوز درمان قطعی برای وزوز گوش پیدا نشده است که علت این امر را می توان به عدم درک صحیح از فیزیولوژی وزوز اشاره کرد.

در ابتدا این باور وجود داشت که سیستم شنوایی محیطی(عصب گوش و حلزون) در ایجاد وزوز گوش نقش دارد بنابراین با قطع عصب یا تخریب حلزون وزوز گوش برطرف می شود اما تحقیقات خلاف این فرضیه را نشان داد.

در ادامه بیان کردند که سیستم شنوایی مرکزی(کرتکس شنوایی، سیستم لیمبیک و بخش پیشانی) نقش مهمی در ایجاد وزوز گوش دارد و آسیب در بخش محیطی(کم شنوایی حسی عصبی به دلیل آسیب به عصب و حلزون) می تواند در اختلال عملکرد بخش مرکزی و در ادامه شروع وزوز گوش نقش مهمی داشته باشد.

تجربه نویسنده: برای درمان وزوز گوش تنها استفاده از یک روش کافی نمی باشد و برای افزایش احتمال و شانس درمان باید از چندین روش درمانی در کنار مشاوره به بیمار با هدف افزایش آگاهی در مورد وزوز، آموزش در مورد کنترل استرس و اضطراب ناشی از وزوز، آموزش در مورد رژیم غذایی و غذاهای تشدید کننده وزوز گوش و چک آپ ماهیانه بیمار استفاده شود.

 

آیا درمان وزوز گوش با عسل ممکن پذیر است ؟

 

مصرف چه غذاهایی سبب بدتر شدن وزوز یا تشدید آن می شوند؟

 

اگر به وزوز گوش دچار شده اید بهتر است از غذا یا نوشیدنی هایی که دارای نیکوتین، کافئین، الکل، شکر و نمک می باشند خودداری کنید.

سوال: آیا به جز مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد موارد دیگری نیز وجود دارد. در ادامه در مورد سایر موارد صحبت می شود:

سولفیت ها(Sulfites): سولفیت ها مواد نگهدارنده ای هستند که در اکثر میوه های خشک، شراب، غذاهای منجمد، سرکه بالزامیک و ... یافت می شوند.

فنل ها(Phenols): دسته ای از ترکیبات شیمیایی هستند که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله کشمش، عسل، تمشک، زردآلو، پرتقال، بادام، بادام هندی، زیتون، نخود، لوبیا و گوجه فرنگی یافت می شوند.

*توجه1: استفاده از این موارد به این معنا نیست که برای شما مضر هستند، اما فنل ها بر نحوه خواب شما تأثیر می گذارند و نداشتن خواب کافی در شب می تواند سبب افزایش شدت وزوز گوش شود.

ادویه ها: نمک، فلفل سیاه، آویشن، پودر کاری، پونه کوهی، زیره سبز، دارچین، زردچوبه، رزماری، شوید، زنجبیل، پیازچه، میخک و غیره.

این گیاهان و ادویه ها حاوی فنل می باشند که ممکن است خواب شما را مختل کرده و وزوز گوش شما را افزایش دهند.

لبنیات: استفاده از لبنیات بخصوص به دلیل طبع سرد آنها(ایجاد مخاط در سینوس ها) برای بیماران با وزوز گوش مناسب نمی باشد. اما توجه داشته باشید شاید برای تمامی بیماران استفاده از لبنیات سبب افزایش شدت وزوز گوش نشود در نتیجه تاثیر آن بستگی به طبع بدن فرد دارد.

**توجه2: تمامی موارد فوق مربوط به سیستم التهابی و گردش خون است. این غذاها با افزایش فشار خون به دلیل انقباض عروق و کاهش گردش خون یا ایجاد التهاب در قسمت های مختلف بدن وزوز گوش را افزایش می دهند. توجه داشته باشید مصرف غذاهای بالا ممکن است برای هر فرد واکنش متفاوتی داشته باشد و در صورتی که فرد واکنش شدید به مصرف غذاها نشان نداد ممکن است هر چند وقت یکبار بتواند کمی از آنها را مصرف کند. اما در موارد شدید بهتر از مصرف این غذاها خودداری شود.

درمان وزوز گوش با عسل

 

مصرف چه غذاهایی وزوز گوش را کاهش می دهند؟

 

همانطور که غذاهایی وجود دارند که می تواند وزوز گوش را افزایش دهند، غذاهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند به کاهش شدت وزوز کمک کنند. این غذاها عبارتند از:

CoQ10: آنتی اکسیدانی است که در تخم مرغ، ماهی های چرب، گوشت اندام، آجیل و مرغ یافت می شود که گردش خون را در گوش افزایش می دهد.

سرکه سیب: این سرکه به طور طبیعی ضد باکتری و ضد قارچ است. همچنین خاصیت املسیفایر چربی(Fat emulsifier) نیز دارد که از تجمع چربی در عروق خونی بخصوص در گوش کمک می کند.

Fat emulsifier: امولسیون سازی فرآیند تجزیه چربی به سلول های خونی کوچکتر است که عملکرد آنزیم ها و هضم غذا را آسان می کند. امولسیون کردن چربی به هضم چربی ها به اسیدهای چرب و گلیسرول کمک می کند که به راحتی توسط روده کوچک جذب می شوند.

کدو: سرشار از ویتامین A است و طبق مطالعات بین کمبود ویتامین A و شروع یا تشدید وزوز گوش ارتباط وجود دارد.

B Complex: ب12 برای بازسازی غلاف های میلین(لایه محافظ اطراف سلول های عصبی) نقش مهمی دارد. همچنین مشخص شده است زمانی که فرد دچار استرس یا اضطرای می شود ویتامین B کاهش پیدا می کند بنابراین مصرف این ویتامین سبب کاهش استرس و حفظ آرامش فرد می شود.

پیاز: یک آنتی باکتریال طبیعی است که به جلوگیری از عفونت کمک می کندو

سیر: التهاب را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد.

میوه ها: آناناس، موز، انبه و گلابی برای بهبود گردش خون موثر می باشند زیرا به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم بالا فشار خون را کاهش می دهند(در صورت داشتن مشکلات فشار خون در هنگام مصرف این موارد مراقب باشید و حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید).

روی(Zink): غذاهای سرشار از روی عبارتند از غذاهای دریایی، گوشت گاو، بره و اسفناج. در بسیاری از مقالات بیان شده است که مصرف زینک با کاهش وزوز گوش مرتبط می باشد.         

 

درمان وزوز گوش

 

آیا عسل می تواند سبب ایجاد کم شنوایی شود؟

 

در مقاله ای که بر روی حیوانات انجام شد در یک گوش عسل با غلظت 50 درصد داخل گوش میانی تزریق شد و گوش مقابل به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. توجه داشته باشید اگر چه عسل خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارد اما نتایج این مقاله نشان داد که ریختن عسل در گوش می تواند سبب آسیب های شدید نظیر فلج عصب صورتی، آسیب به بخش دهلیزی گوش و کم شنوایی شود.

همچنین در مقاله ای دیگر در مورد این ادعا که آیا ترکیب عسل و دارچین برای درمان یا بهبود کم شنوایی مناسب است بیان کرد که به دلیل کمبود مدارک و نتیجه گیری های ناقص نمی توان از این ادعا حمایت کرد و مصرف تنها یا ترکیب این دو مواد تاثیری در بهبود یا درمان کم شنوایی ندارند.

در یک مقاله Case Report بیان شده بود که نیش زنبور سبب ایجاد کم شنوایی ناگهانی(سکته گوش) در فرد شده است.

 

کلام آخر درمان وزوز با عسل:

 

در نهایت می توان به این نتیجه رسید که ریختن عسل در گوش پیامدهای خطرناکی برای فرد دارد و نه تنها می تواند سبب بدتر شدن وزوز گوش شود بلکه احتمال کم شنوایی، آسیب به بخش دهلیزی و حتی فلج صورتی نیز وجود دارد. همچنین در نظر داشته باشید مقالات و تحقیقات کافی در زمینه مصرف عسل و وزوز گوش یا کم شنوایی انجام نشده است و به راحتی نمی توان در این زمینه نتیجه گیری کرد بنابراین بهتر است قبل از انجام این کار حتما با متخصص مشورت کنید.

 

سوالات متداول بیماران در مورد درمان وزوز گوش با عسل:

 

*آیا استفاده از عسل می تواند سبب بدتر شدن یا ایجاد وزوز گوش شود؟

غذاهایی که می توانند وزوز گوش را تشدید کنند: دسته ای از ترکیبات شیمیایی که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله کشمش، عسل، تمشک، زردآلو، پرتقال، بادام، بادام هندی، زیتون، نخود فرنگی، لوبیا و گوجه فرنگی یافت می شود.

 

*آیا ریختن عسل در گوش مفید می باشد؟

اثر ضدباکتری و بی هوازی(anaerobic) در عسل می تواند در رفع خشکی گوش مفید باشد.

 

*چه ویتامین هایی برای گوش مفید می باشند؟

پرتقال و دیگر میوه ها از ایجاد رادیکال های آزاد که به واسطه افزایش سن ایجاد می شود نظیر کم شنوایی، عفونت گوش و... جلوگیری می کنند.

همچنین توجه داشته باشید ویتامین هایی نظیر C، E در جلوگیری از ابتلا به کم شنوایی حسی عصبی  موثر می باشند. استفاده از زینک و منیزیم نیز در کاهش ابتلا به کم شنوایی های ناگهانی(سکته گوش) و بهبود سریعتر آن نقش مهمی دارد.

 

*چه ویتامین هایی برای وزوز گوش مفید می باشند؟

کمبود ویتامین هایی نظیر B12، B9، D، آهن، پتاسیم، منیزیم، امگا3 در ایجاد وزوز گوش نقش مهمی دارند بنابراین مصرف این ویتامین ها در بیماران با وزوز گوش ضروری می باشد.

 

*چه غذاهایی باعث نشدید وزوز گوش می شوند؟

مصرف بیشتر چربی و نشاسته با افزایش خطر وزوز گوش همراه است. همچنین در سال 2017 گزارش دادند که رژیم غذایی ناسالم که با مصرف زیاد چربی و مصرف کم میوه و سبزیجات همراه باشد می تواند در افزایش شدت وزوز گوش موثر باشد.

 

*آیا شکر می تواند باعث وزوز گوش شود؟

سطوح بالای قند خون می تواند سبب آسیب به عصبی، اختلال در انتقال صدا و ممکن است سبب وزوز گوش شود. از مصرف بیش از حد شیرینی جات خودداری کنید تا قند خون و به دنبال آن علائم وزوز گوش را کنترل کنید. این موضوع در مورد افزایش چربی خون نیز صدق می کند.

 

*آیا خوردن موز برای گوش ها مفید است؟

موز به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم بالا سبب افزایش جریان خون در تمامی بدن می شود که می تواند در گوش ها نیز سبب بهبود و ترمیم در بخش های آسیب دیده شود.

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

فعالیت در زمینه وزوز گوش(ارزیابی و درمان آن)، تجویز انواع مدل سمعک، تست شنوایی بزرگسالان، تست شنوایی OAE و ABR برای اطفال، تربیت شنوایی و انواع قالب های ضدصوت و ضدآب در مرکز شنوایی فراشنوا انجام می شود.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه ها درباره درمان وزوز گوش با عسل

یک بار می گید پرتقال ضرر دارهه جای دیگه می گید فایده دارهه؟

سلام. ممنون که مطالب سایت را با دقت مطالعه می کنید. انشالله مطالب سایت برای شما مفید باشه و بتونیم با مطالب و بدون هزینه شدت وزوز را کاهش یا خذف کنیم. پرتقال هر دو ویژگی را دارد. بخاطر داشتن ویتامین سی نقش حفاطت شنوایی برای افرادی که در معرض صدای بلند هستند را نیز دارد. در واقع باید فرد پرتقال را مصرف کند و مشخص بشه که وزوز را بدتر یا بهتر می کند پون طبق مقالات هر دو ویژگی را دارد. همچنین دقت کنید مطالبی که گفته می شود طبق مقالات بر روی تعدادی از بیماران انجام شده است و به این معنی نیست که می توان به کل جامعه نسبت داده شود. برای مثال قهوه باعث افزایش شدت وزوز گوش می شود که هم در مقالات و هم بیماران تجربه کرده اند اما بیماری هم داشتم که با مصرف قهوه وزوز گوش هیچ تغییری نمی کرد. بخاطر همین باید ویتامین ها، غذاها و حتی روش های درمانی برای فرد آزمایش و بررسی شود تا مشخص بشه چه موردی روی بیمار اثر مثبت و منفی دارد. بیمار بوده با صدا درمانی در طول یک تا دقیقه وزوز به مدت 5 دقیقه صفر و حذف شده اما در مقابل بیمار داشتم که با صدادرمانی وزوز تنها یک درجه کاهش پیدا کرده است. ویژگی و تفاوت های فردی خیلی مهم است. ممنون از توجه شما


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.