درمان وزوز گوش با ویتامین ب12

درمان وزوز گوش با ویتامین ب12

وزوز گوش و ویتامین b12

ارتباط و تاثیر کمبود ویتامین ب 12 بر شدت وزوز گوش , درمان وزوز گوش با ویتامین ب12

ویتامین B12 و نقش آن

ویتامین ب 12 یا کوبالامین(Cobolamin) جزء ویتامین های محلول در آب می باشد که معمولا در غذاهای متنوعی یافت می شود که شامل: ماهی، گوشت، تخم مرغ، نان و محصولات روزانه می باشد.

ویتامین ب 12 نقش مهمی در تولید سلول های قرمز خون، سنتز پروتین ها و DNA و به علاوه عملکرد صحیح سیستم عصبی دارد.

ویتامین ب 12 معمولا در ویتامین های ب کمپلکس همراه با سایر ویتامین های ب وجود دارد.

ویتامین ب 12 و وزوز گوش

بدن انسان توانایی ذخیره کردن  ویتامین ب 12 را در کبد برای چندین سال دارد بنابراین نقص این ویتامین بسیار نادر می باشد. با این وجود، نقص ویتامین ب 12 می تواند در بعضی موارد نظیر سالمندان دیده شود.

گروهی که در خطر نقص ویتامین ب 12 می باشند شامل:

  • سالمندان
  • افرادی که با عمل جراحی بخشی از روده که نقش جذب ویتامین b12 را دارد برداشته شده باشد.
  • بیماران با دیابت(بخصوص مصرف داروی متفورمین(Metformin) ).
  • افراد با رژیم غذایی گیاهی(گیاه خوار)
  • بیمارانی که به مدت طولانی داروی های ضداسیدی برای جلوگیری از سوزش معده استفاده می کنند.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش صدایی است که ممکن است در یک یا دو گوش، یا حتی در سر شنیده شود. صداها می توانند مداوم یا گاهی وجود داشته باشد. از دلایل اصلی وزوز گوش می توانیم به کم شنوایی اشاره کنیم که به دلیل کاهش ورودی های صوتی، الگوهای مغزی تغییر می کند و مغز برای جبران کم شنوایی فعالیت عصبی خود را افزایش می دهد که در نهایت سبب شروع وزوز گوش یا بدتر شدن آن می شود.

وزوز گوش از نظر نوع صدا، شدت، درگیری یک یا دو گوش و حتی پاسخ به درمان متفاوت می باشد.

از دیگر علت های شروع و ایجاد وزوز گوش ضربه های روحی شدید، استرس، ضربه صوتی شدید، مصرف داروهایی نظیر آسپیرین و... می باشد.

درمان وزوز گوش با ویتامین ب 12

مقاله اول وزوز گوش

وزوز گوش به عنوان درک صدایی که ناشی از فعالیت در حلزون، عصب و ساقه مغز یا مراکز بالاتر است شناخته می شود. یکی از معروف ترین مدل های نوروفیزیولوژی وزوز گوش بیان می کند که وزوز ناشی از  پردازش ضعیف فعالیت های عصبی در سیستم محیطی می باشد به طور مثال کم شنوایی سبب کاهش ورودی های صوتی و درنتیجه تغییر الگوهای تحریکی و کاهش تحریک در سیستم عصبی محیطی شود که در ادامه باعث تغییر فعالیت های عصبی سیستم مرکزی و شروع وزوز گوش شود.

در بررسی های انجام شده بر وزوز گوش و ویتامین ب12 مشخص شد که نقص ویتامین ب 12 تاثیر بسیار زیادی بر شدت وزوز گوش دارد. به این صورت که در بیماران وزوزی بعد از مصرف ویتامین ب 12 شدت وزوز کاهش پیدا کرد.

بنابراین بهتر است قبل از شروع درمان وزوز ابتدا با آزمایش های قند، چربی، تیروئید، ویتامین دی(D) و به طور کلی تست کلی بدن انجام شود تا با جبران و رفع آنها نتیجه بهتری در رفع وزوز گوش داشته باشیم.

مقاله دوم وزوز گوش

در این مقاله نقص ویتامین ب 12 را در چندین گروه بررسی کردند که شامل:

گروه اول: بیماران با وزوز گوش و کم شنوایی ناشی از نویز(NIHL)

گروه دوم: بیماران تنها با کم شنوایی ناشی از نویز

گروه سوم: افراد با شنوایی نرمال

113 نفر با میانگین سنی 40 سال که 57 نفر انها دارای وزوز و کم شنوایی ناشی از نویز بودند، 29 نفر تنها دارای کم شنوایی ناشی از نویز و 27 نفر دارای شنوایی نرمال بوند در این برمطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج به این صورت مشاهده شد که بیماران در گروه اول(وزوز و کم شنوایی) 47% نقص ویتامین ب 12 مشاهده شد و به ترتیب در گروه دوم و سوم نقص ویتامین 27% و 19 % مشاهده شد.

با توجه به نتایج مشخص شد که بین نقص ویتامین ب و نقص عملکردی سیستم شنوایی مرکزی ارتباط وجود دارد(در بخش بالا نیز بیان شد که ویتامین ب در عملکرد صحیح سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد).

و همچنین در 12 بیمار با وزوز گوش که تحت درمان ویتامین ب 12 قرار گرفتند بهبود مشاهده شد.

درمان وزوز گوش با سمعک مخصوص وزوز

مقاله سوم وزوز گوش

در این مقاله از 139 نفر با میانگین سنی 67 سال استفاده شد که به بررسی ویتامین C و ب 12 و تاثیر آن بر وزوز گوش پرداخته شد. ویتامین c و ویتامین ب 12 در افراد مورد مطالعه(افراد مسن) بسیار پایین مشاهده شد. در این مطالعه مشخص شد که ویتامین ب 12 ارتباط زیادی با ایجاد و شروع وزوز گوش دارد و همچنین مشخص شده است که بیماران با وزوز گوش بعد از درمان با ویتامین ب 12 از شدت وزوز گوش کاسته شد.

در دیگر مطالعات بر روی Zinc مشخص شد که به دلیل تاثیر زینک بر روی عملکرد عصبی و انتقال دهنده های عصبی بیماران بعد از مصرف زینک از شدت وزوز گوش آنها کاسته شد.

با این حال با وجود مدارک مبنی بر اثرات این ویتامین ها و سایر موارد باز هم روش دقیقی برای درمان وزوز گوش مشخص نشده است.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

درمان وزوز گوش با جدیدترین و به روز ترین دستگاه های درمان وزوز در کلینیک شنوایی فراشنوا زیرنظر متخصصین انجام می شود.

برای مشاوره و انتخاب سمعک با متخصصین شنوایی سنجی فراشنوا در تماس باشید: 09105241071-88492162

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.