درمان کم شنوایی انتقالی

درمان کم شنوایی انتقالی
درمان کم شنوایی انتقالی را بسیاری از افراد به دنبالش هستند. ساختار گوش از بخش های مختلفی از جمله پرده صماخ و نیز استخوان های کوچک گوش میانی تشکیل شده است. در کم شنوایی انتقالی شاهد عدم انتقال انرژی صوتی توسط مجرای گوش و نیز پرده صماخ و یا استخوان های کوچک گوش میانی هستیم. نتیجه این مشکل کمتر شنیده شدن صدا با شدت کمتر می باشد. راه های مختلفی برای درمان کم شنوایی انتقالی وجود دارد. مانند جراحی و یا استفاده از دارو که البته تشخیص اینکه کدام راه بهتر است به نوع کم شنوایی انتقالی بستگی دارد.

کم شنوایی انتقالی

پایین آمدن توانایی گوش برای شنیدن به خاطر عواملی مانند آسیب یا پایین آمدن میزان انتقال اصوات از راه گوش میانی و بیرونی را کم شنوایی انتقالی گویند. پس از عبور امواج صوتی از مجرای گوش و برخورد به پرده صماخ لرزش تولید شده به وسیله استخوان های کوچک گوش میانی به ساختار حلزونی گوش درونی منتقل می شوند. در نهایت تحریک عصب شنوایی در ساختار حلزونی سبب ایجاد پیام عصبی در عصب شنوایی می شود. درمان کم شنوایی انتقالی ایجاد مشکل در هریک از قسمت های این روند سبب ایجاد مشکلی به نام کم شنوایی انتقالی خواهد شد. انواع مختلفی از این مشکل وجود دارد. برای نمونه ممکن است در این بیماری هردو گوش درگیر شوند. همچنین این مشکل می تواند به طور موقتی به وجود آید و یا می تواند دائمی باشد.

چه عواملی سبب ایجاد کم شنوایی دائمی می شوند؟

علت بسیاری از بیماری ها را می توان در دو دسته مادرزاد و یا اکتسابی دسته بندی کرد. درباره کم شنوایی انتقالی نیز این قاعده صادق است. جهش ژنتیکی علت ایجاد کم شنوایی انتقالی در افرادی است که در دسته مادرزادی کم شنواییشان جای میگیرد. در این اتفاق جهش در ماده وراثتی سبب خواهد شد تا مشکلاتی مانند بد شکلی لاله گوش ایجاد شود. این بد شکلی خود سبب ایجاد کم شنوایی انتقالی زود هنگام خواهد شد. اما در نوع کم شنوایی اکتسابی ماده وراثتی تاثیری ندارد. عوامل محیطی و برخی دیگر از مریضی ها می توانند سبب بروز چنین مشکلاتی شوند. یکی از این عوامل عفونت های گوش بیرونی و یا گوش میانی می باشد. به علاوه اینکه آسیب های مکانیکی مانند ضرباتی که به سر و یا گوش وارد می شوند می توانند سبب ایجاد کم شنوایی انتقالی شوند. درمان کم شنوایی انتقالی در زیر لیستی از عوامل وراثتی و نیز اکتسابی برای ایجاد مشکل کم شنوایی انتقالی آورده شده است: • عفونت گوش میانی • ایجاد سوراخ در پرده صماخ • ایجاد تومور در گوش • آسیب های مکانیکی مانند ضربه • بیماری اتواسکروز • مشکلات شیپور استاش • عدم وجود استاش در مجاری نیم دایره گوش داخلی • وجود جسم خارجی در مجرای گوش • ایجاد توده بسیار زیاد از جرم های ترشح شده از گوش

تاثیر مشکلات شیپور استاش و نیز بیماری اتواسکروز در مشکل کم شنوایی انتقالی چگونه است؟

در گوش سه استخوان کوچک در بخش میانی وجود دارد. این سه استخوان عبارتند از استخوان های رکابی و نیز سندانی و چکشی. در بیماری اتواسکروز استخوانچه رکابی امکان ارتعاش به درستی را ندارد. به همین علت این استخوان کوچک نمی تواند اصوات را به حلزون گوش در بخش داخلی انتقال دهد. برای حل مشکل کم شنوایی انتقالی که به دلیل اتواسکروز به وجود آمده است دو راه وجود دارد. یکی از این راه ها عمل جراحی و دیگری استفاده از سمعک می باشد. به علاوه اینکه در سر ساختاری به عنوان شیپور استاش وجود دارد. این ساختار نقشی بسیار مهم را در شنیدن به عهده دارد. هم سبب ارتعاش درست پرده صماخ می شود و هم به نوعی تهویه گوش میانی را به عهده دارد. این شیپور از حلق شروع شده و به گوش میانی وصل می شود. هنگامی که در بخش فوقانی دستگاه تنفسی عفونتی ایجاد می شود این مشکل سبب ایجاد انسداد در شیپور استاش می شود. دیگر علت انسداد در گوش میانی را می توان وجود تومور های بدخیم و نیز حساسیت و البته سینوزیت می باشد.  

تشخیص و درمان کم شنوایی انتقالی شدت کم شنوایی انتقالی

بازه کم شنوایی انتقالی از شدت ملایم (26 تا 40 دسی بل) شروع شده و تا شدید (71 تا 90 دسی بل) ادامه می یابد. کم شنوایی شدید صداهای زیر و یا بیان دیگر بالا را درگیر می کند. تشخیص نوع کم شنوایی انتقالی با شنوایی سنج است. برای همین بهتر است به جای در نظر گرفتن درمان های سرخود برای یافتن راهی برای درمان کم شنوایی به شنوایی سنج مراجعه کنید.

درمان کم شنوایی انتقالی چگونه صورت می پذیرد؟

نمی توان برای تمامی انواع کم شنوایی انتقالی یک درمان را در نظر گرفت. هم به وسیله عمل جراحی و هم به وسیله دارو می توان این مشکل را برطرف کرد. به علاوه اینکه ممکن است برای این مشکل وسایل کمک شنوایی نیز توصیه شوند. چنانچه این مشکل به دلیل ایجاد مشکلاتی مانند پارگی پرده صماخ به وجود آید می توان روش پیشنهادی را عمل جراحی دانست. در مواردی هم مانند عفونت گوش میانی می توان برای حل این مشکل از دارو استفاده کرد. استفاده از انواع سمعک نیز برای حل این مشکل پیشنهاد می شود. استفاده از سمعک های مدرن استخوانی که سبب انتقال اصوات از طریق استخوان جمجمه به گوش درونی می شوند نمونه ای از کاربرد سمعک برای حل این مشکل می باشد. این سمعک ها دارای انواعی هستند. برخی از آنها را جراح در استخوان می کارد اما برخی دیگر از آنها به شکل یک سر بند بر روی استخوان قرار میگیرد. جمع بندی در این مطلب درباره راه های درمان کم شنوایی انتقالی صحبت کردیم. توانایی شنیدن یکی از پیش نیاز های داشتن ارتباط با دیگر افراد می باشد و چنانچه در درک اصوات افراد مختلف به مشکل بخوریم بسیاری از ارتباطات ما بی معنی خواهد بود. به همین منظور برای درمان مشکلات مختلف گوش از جمله کم شنوایی انتقالی می بایست درمانی در نظر گرفت. دانستید که درمان کم شنوایی انتقالی از راه جراحی و نیز استفاده از وسایل کمک شنوایی مانند سمعک و البته دارو درمانی صورت می پذیرد. تشخیص اینکه کدام روش های درمانی می بایست برای کم شنوایی انتقالی در دستور کار قرار گیرد با شنوایی سنج است. درباره عوامل موثر و یا علل ایجاد مشکل کم شنوایی انتقالی نیز در این مطلب بحث شد.
کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا
تجویز انواع برندهای سمعک با مناسب ترین قیمت همراه با پرداخت ویژه و اقساطی برای بیماران عزیز ارائه می شود. 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)  

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.