سمعک دو گوشی

سمعک دو گوشی

درباره سمعک دو گوشی

برای بسیاری از بیماران کم شنوا این سوال مطرح می شود که چرا باید از سمعک دو گوشی استفاده کرد؟

در اینجا به مزایای سمعک دو گوشی در مقابل سمعک تک گوشی پرداخته می شود

(با اینکه هزینه خرید سمعک بیمار بیشتر می شود)

از ابتدای خلقت انسان سیستم شنوایی انسان ورودی های شنوایی خود را از دو گوش دریافت می کند و اطلاعات شنوایی در هر دو نیمکره مغز انسان تفسیر می شود.

باید توجه کنیم که هر نیمکره به تنهایی برای یک عملکرد تخصصی شده است و زمانی که دو نیمکره اطلاعات را تبادل می کنند بهترین درک شنوایی و گفتار را فراهم می کنند: به طور مثال نیمکره چپ اختصاصی برای درک گفتار و نیمکره راست اختصاصی برای درک موسیقی، تونال صدا.

(به این معنی نیست که نیمکره مقابل نمی تواند آن عملکرد را انجام دهد اما ضعیفتر انجام می دهد)

از مثال های سیستم شنوایی دو گوشی و پردازش دو گوشی برای انسان می توان به جهت یابی و مکان یابی منبع صدا اشاره کرد.

زمانی که فردی از پشت سر شما را صدا می کند به راحتی می توانید بگویید که سمت راست یا سمت چپ شما است(جهت یابی) و حتی می توانید به راحتی منبع یا مکان دقیق صدا را تشخیص دهید.

همچنین از دیگر ویژگی سیستم دو گوشی می توان به درک گفتار در محیط های نویزی یا حضور محرک مداخله گر اشاره کرد.

سمعک دو گوشی

زمانی که فقط یک گوش داشته باشید نمی توان جهت یابی، مکان یابی و حتی درک بهتر گفتار در فاصله دور، محیط شلوغ را انجام داد.

علائم افراد کم شنوا

  • حرف زدن بلند یا صدای بلند
  • افزایش صدای تلویزیون
  • مشکل در حرف زدن با تلفن
  • مشکل در درک صدا در محیط شلوغ
  • عدم وضوح کلمات

با استفاده از سمعک دو گوشی به راحتی می توان تمام مشکلات بالا را حل کرد و با انتخاب سمعک درست همانند افراد نرمال از شنوایی خود لذت ببرد.

همچنین زمانی که شما فقط از یک سمعک استفاده می کنید شنوایی و اعصاب همان گوش تحریک می شوند اما گوش مقابل به دلیل کم شنوایی(به اندازه کم شنوایی فرد) از شنیدن صدا و در نتیجه تحریک سیستم شنوایی محروم می شود.

با استفاده از سمعک مناسب، بسته به میزان کم شنوایی، سمعک شدت صدا را بالا می برد تا همانند افراد نرمال سیستم شنوایی تحریک شود.

البته سمعک های امروزی با تکنولوژی جدید خود سبب راحتی تنظیم سمعک و راحتی و رضایت بیمار از سمعک شده اند مثلا تنظیم سمعک توسط بیمار با موبایل، عملکرد هوشمند و اتومات سمعک، ارتباط دو سمعک و تغییر عملکرد سمعک همزمان و... 

محرومیت شنوایی بخصوص برای کودکان همانند سم می ماند زیرا بر تشکیل گفتار و ضریب هوشی کودک تاثیر شدیدی می گذارد. حال در بزرگسالان می توان به ایجاد وزوز گوش(مهمترین عامل وزوز گوش، کم شنوایی است)، ایجاد منطقه مرده( به دلیل عدم تحریک اعصاب و مناطق مغزی به مرور این مناطق از بین می روند)، سرعت بخشیدن به روند کم شنوایی، احتمال سایر بیماری ها نظیر آلزایمر و دمانس مغزی اشاره کرد.

پس به طور کلی می توان گفت با اینکه هزینه خرید دو عدد سمعک بیشتر می شود اما نمی توان از مزایای استفاده از دو سمعک یا شنوایی دو گوشی چشم پوشی کرد.

با تماس با کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا از مشاوره متخصصین مجرب ما استفاده کنید و هدف این مجموعه کمک به مراجعین محترم در زمینه کم شنوایی می باشد بر همین اساس شرایط پرداخت اقساط بدون بهره برای مراجعین محترم مهیا شده است.

          

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

برای تماس با کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

 برای تعیین وقت و مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:   02188949368 09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.