سوت کشیدن گوش و ام اس

سوت کشیدن گوش و ام اس

سوت کشیدن گوش و ام اس(MS)

سوت کشیدن گوش و ام اس :: در مطالعات مختلف ارتباط بیماری ام اس و کم شنوایی و وزوز گوش به این صورت بیان شده است که نقص شنوایی در بیماری ام اس به شکل کم شنوایی(حسی عصبی) ناگهانی، پیشرونده و نوسانی مربوط به فازهای مختلف بیماری می باشد.

وزوز یا سوت کشیدن گوش

وزوز یا سوت کشیدن گوش به صدایی گفته می شود که بدون حضور صدای خارجی(در محیط ساکت) در یک یا دو گوش و گاهی در سر شنیده می شود. از علت های اصلی وزوز گوش کم شنوایی می باشد که به مرور سبب شروع سوت کشیدن می شود.

از دیگر عواملی که در بروز وزوز گوش نقش دارند می توان به بیماری های گوش(منییر، اتواسکلروزیس)، تومورهای گوش، بیماری های درگیر کننده سیستم عصبی، آسیب های احساسی، جرم گوش و ... می باشند. در ادامه در مورد بیماری ام اس و بروز وزوز گوش صحبت می شود.

 

بیماری ام اس(Multiple Sclerosis)

بیماری ام اس یک نوع بیماری خودایمنی می باشد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول ها حمله می کنند. بیماری ام اس سبب آسیب و التهاب در بخش های عصبی(غلاف های میلین) در سر و نخاع می شود. غلاف های میلین بخشی است که به دور عصب قرارگفته و وظیفه آنها انتقال سریعتر پیام های عصبی و حفظ و نگهداری از عصب می باشد.

آسیب در بخش غلاف میلین باعث بروز اختلالاتی در برقراری ارتباط با سایر رشته های عصبی و شروع علایم جسمی شود.

این بیماری به طور معمول در سنین 20 تا 50 سالگی و در زنان دو برابر مردان ایجاد می شود. از علایم و مشکلات معمول که بیماران با ام اس گزارش کرده اند می توان به تاری دید، بی حسی، مشکل در راه رفتن، سوزن سوزن شدن بدن، بروز کم شنوایی، وزوز و سرگیجه.

سوت کشیدن گوش و ام اس

 

سوت کشیدن(وزوز) گوش و بیماری ام اس

 

برای شنیدن ، ابتدا صداها از کانال گوش به پرده گوش هدایت می شوند و با ارتعاش پرده گوش مایع داخل حلزون تکان می خورد که سبب ایجاد سیگنال های عصبی می شود. سیگنال های عصبی از طریق راههای شنوایی به مغز منتقل می شوند و صدا شنیده می شود.

بر طبق گزارشات صورت گرفته در حدود 5 تا 6 درصد بیماران با ام اس اولین علامت بیماری را شروع کم شنوایی بیان کرده اند. در بیماری ام اس به علت آسیب به عصب شنوایی یا سایر بخش های سیستم عصبی مسیر و راه های شنوایی دچار مشکل و اختلال می شوند.

آسیب در راههای شنوایی می تواند انتقال سیگنال های عصبی به مناطق بالاتر(مغز و مناطق درک گفتار) را دچار اختلال کند که در نهایت سبب بروز و ایجاد کم شنوایی در فرد می شود.

انجام چندین تست شنوایی بخصوص در بیماران با کم شنوایی ناکهانی و وزوز ناگهانی بدون علت در تشخیص بسیار کمک کننده می باشد زیرا انجام تنها تست ادیومتری قادر به تشخیص نقص و بیماری نمی باشد و استفاده از تست ای بی ار ضروری می باشد.

مجموع تست های شنوایی که در تمایز و تشخیص بیماری ام اس کمک کننده می باشد شامل تست های زیر می باشند:

تست ادیومتری و تشخیص گفتار بخصوص در نویز، انجام تست ای بی ار(بررسی عصب شنوایی)، انجام تست حلزون یا تست OAE و تست های رفلکس شنوایی جهت عملکرد مناسب عصب شنوایی.

در تست تشخیص گفتار بخصوص در نویز امتیاز پایین در تشخیص کلمات مشاهده می شود. در تست ای بی ار در صورت داشتن بیماری ام اس افزایش نهفتگی امواج و نبود موج 5 ای بی ار دیده می شود.

در تست حلزون احتمال آسیب و نبود پاسخ مشاهده می شود زیرا در بعضی مقالات احتمال آسیب به حلزون در بیماری ام اس بیان شده است.

بنابراین در صورت شک به بیماری ام اس انجام مجموع تست های شنوایی در کنار تست ام ار ای در تشخیص سریعتر و دقیق تر بیماری بسیار مفید و کارامد می باشد.

کم شنوایی ناگهانی معمولا مربوط به مراحل اولیه(2 سال بعد از تشخیص) بیماری ام اس می باشد. در حالی که کم شنوایی پیشرونده مربوط به مرحله دیرتر(5 سال بعد از تشخیص) می باشد. در کم شنوایی نوسانی نیز می توان مرحله تحت درمان و استفاده از داروها را بیان کرد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت احتمال وجود بیماری ام اس در شکل های مختلف کم شنوایی وجود دارد. همچنین برای اطمینان از رد کردن بیماری ام اس در صورت بروز شکل های کم شنوایی(ناگهانی، پیشرونده، نوسانی) بیان شده انجام تست ام ار ای پیشنهاد می شود.

طبق نتایج مطالعات مختلف درصد بروز علایم های بیماری ام اس در بیماران به این صورت بیان شده است:

درصد بروز Dysphonia (اختلال در صدای فرد) در بیماری ام اس: 44%-70%

درصد  Dysarthria(اختلال در تولید گفتار) در بیماری ام اس: 40%-62%

درصد اختلال خواب در بیماری ام اس: 25%-54%

درصد بروز سرگیجه در بیماری ام اس: 20%-35%

درصد بروز اختلال در بویایی در بیماری ام اس: 15%-23%

درصد بروز کم شنوایی در بیماری ام اس: 0.7%-25%

درصد بروز فلج صورت در بیماری ام اس: 7%

درصد بروز وزوز گوش در بیماری ام اس: 1%

 

5 استراتژی در صورت مشاهده علایم مربوط به کم شنوایی و ام اس

1.با مراجعه به متخصص شنوایی شناس و انجام تست تمپانومتری وجود عفونت گوش را رد کنید. از آنجایی که مشکلات شنوایی در بیماری ام اس رایج نیست، مراجعه به پزشک برای رد سایر عفونت های گوش یا مشکلاتی که ممکن است رخ دهد ضروری است.

2.در مورد علائم خود با متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید. علائم کم شنوایی ممکن است به دلیل شغل یا موسیقی بلندی که در جوانی به آن گوش می‌دادید نباشد. بلکه ممکن است ضایعه ای باشد که عصب شنوایی، مسیر شنوایی یا ساقه مغز شما را تحت تاثیر قرار داده است.

3.انجام ام آر آی از مغز پیشنهاد می شود. با انجام MRI اطلاعات مفیدی در مورد آسیب و درگیری در عصب شنوایی، مسیر شنوایی یا ساقه مغز بدست می آید.

4.انجام غربالگری یا ارزیابی شنوایی پیشنهاد می شود. ارزیابی شنوایی(تست ادیومتری، تست ای بی ار) در مورد میزان آسیب و مشخص کردن محل آسیب(عصب یا حلزون) اطلاعات مفیدی فراهم می کند.

5.در صورت مشخص شدن بیماری ام اس و کم شنوایی متخصص مغز و اعصاب ممکن است درمانی مانند کورتیکواستروئیدها را برای رفع عود بیماری تجویز کند. همچنین مراجعه به متخصص شنوایی شناس جهت تجویز سمعک مناسب برای درک بهتر صدا و جلوگیری از آسیب ببیشتر به شنوایی پیشنهاد می شود.

 

علت سوت کشیدن گوش

سوالات اکثر بیماران در مورد سوت کشیدن گوش(وزوز) و بیماری ام اس

 

آیا وزوز یکی از علایم بیماری ام اس می باشد؟

بسیاری از علایم ام اس ممکن است بر روی گوش، بینی و گلو نیز تاثیر داشته باشند که می تواند شامل کم شنوایی، وزوز گوش، مشکل در درک گفتار، سرگیجه و عدم تعادل، فلج صورت، نوروپاتی، اختلال در خواب، تغییرات در چشایی و بویایی و ... باشد.

 

آیا وزوز های ضربانی(پالسی) مربوط به ام اس می باشند؟

شروع وزوز های ضربان دار بیشتر به علت انسداد و گرفتگی در عروق می باشد اما گاهی وزوز ضربان دار می تواند ناشی از درگیری ماهیچه ها بخصوص ماهیچه های گردن و سر باشند که به علات بیماری ام اس ایجاد شده اند.

 

آیا وزوز یا سوت کشیدن گوش در بیماری ام اس شایع می باشد؟

وزوز در بیماران ام اس شایع و معمول نمی باشد. کمتر از 5 درصد بیماران با ام اس کم شنوایی و وزوز گوش را تجربه کرده اند.

 

چه بیماری های سیستم عصبی می تواند سبب وزوز گوش شوند؟

مشکلات نورولوژیکی نظیر ضربه به سر، بیماری ام اس، تومور اکوستیک و دیگر تومورهای مخچه ای می تواند در ایجاد وزوز گوش نقش داشته باشند.

 

چگونه بیماری ام اس بر روی گوش ها تاثیر می گذارد؟

به طور کلی، بروز کم شنوایی در بیماران با ام اس شایع نمی باشد و حدود 5 تا 6 درصد بیماران با علایم کم شنوایی یافت می شوند. بیماری ام اس با درگیر کردن سیستم عصبی و راههای شنوایی در مغز و ساقه مغز سبب بروز کم شنوایی و شروع وزوز گوش می شود.

 

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

انجام تمامی تست های شنوایی مخصوص بزرگسالان و کودکان، تجویز جدیدترین سمعک های هوشمند از برندهای معتبر سمعک، فعالیت بر روی وزوز و درمان وزوز گوش در این مرکز تحت نظر همکاران با سابقه انجام می شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز جدیدترین مدل های سمعک همراه با درمان وزوز گوش، ارزیابی شنوایی اطفال و خدمات دیگر در کلینیک شنوایی فراشنوا انجام می شود.

برای مشاوره رایگان با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه ها درباره سوت کشیدن گوش و ام اس

سلام وقت بخیر
میخواسم بدونم ایا مور مور ران پا و کف پاها و ساق دست و سوت کشیدن گوش از علائم ام اس است؟
الان مدتیه که این علائم رو دارم و مور مور دست و پام بیشتر شده از قبل
ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
بله میتونه از علایم وزوز گوش باشد
باید به متخصص مغزواعصاب مراجعه کنید
برای درمان وزوز گوش به کلینیک تشریف بیارید


نمیدانم چکارکنم وبه کجامراجعه کنم سودیکسره ازمغزسرم تاگوشام شنیده میشودبطوری که شنیدنی نیست داقونم کرده

سلام با شماره های مطب تماس بگیرید وقت بگیرید تشریف بیارید چندتا تست شنوایی و وزوز گرفته می شود و نتیجه اینکه میتونیم وزوز را برطرف کنیم یا خیر بهتون گفته می شود هر کمکی از دست تیم فراشنوا بر بیاد دریغ نمی کنند چون واقعا وزوز سیستم زندگی فرد را مختل می کند 02188958823 02188949368 09105241071


یک مدت توی سرم مثل جیرجیرک صدامیکردبه خانمم میگفتم ببین جیرجیرک صدامیکنه میگفت توی هوای پاییزجیرجیرک کجابوده است الان سودمیکشداعصابمودرگیرکرده است


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.