علائم کم شنوایی گوش

علائم کم شنوایی گوش

کم شنوایی گوش

علائم کم شنوایی گوش ، از دست دادن شنوایی در یک یا هر دو گوش، از خفیف تا عمیق است. دلایل زیادی وجود دارد و می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما در افراد بالای 60 سال شایع تر است. چقدر رایج است؟ آمارها نشان می دهد که حدود 16 درصد از بزرگسالان ایالات متحده کم شنوایی دارند و دو برابر دیابت یا سرطان شایع است. از هر 5 مرد یک نفر و از هر 8 زن یک نفر گزارش می دهند که حداقل در شنوایی مشکل دارند. خبر خوب این است که راه حل های متعددی از جمله سمعک وجود دارد. با یادگیری بیشتر در مورد علائم، علل، آزمایش‌ها، درمان‌ها و پیشگیری از کم شنوایی، درک اینکه چگونه بر شما یا عزیزانتان تأثیر می‌گذارد آسان‌تر می‌شود و در مورد آن چه کاری می‌توانید انجام دهید. علائم کم شنوایی بسته به نوع کم شنوایی، علت کم شنوایی و درجه کم شنوایی می تواند متفاوت باشد. برای افراد مبتلا به کم شنوایی مرتبط با سن، تجربه چیزی که به عنوان کم شنوایی با فرکانس بالا شناخته می شود، معمول است. شنیدن صداهای با صدای بلندتر، مانند صدای زنان و جیک پرندگان، ممکن است سخت تر باشد. اما به طور کلی، افرادی که کم شنوایی دارند ممکن است یکی یا همه موارد زیر را تجربه کنند:

مشکلات کم شنوایان 

  • مشکل در درک مکالمه روزمره
  • احساس توانایی شنیدن اما نفهمیدن
  • باید تلویزیون یا رادیو را روشن کرد
  • از دیگران بخواهید که اغلب تکرار کنند
  • دیگر آواز پرندگان را نمی شنوید یا به ندرت آن را می شنوید
  • اجتناب از موقعیت های اجتماعی که زمانی لذت بخش بوده است
  • احساس خستگی بعد از یک روز گوش دادن به دیگران
  • افزایش مشکل در برقراری ارتباط در موقعیت های پر سر و صدا مانند رستوران ها، گردهمایی های خانوادگی پر جنب و جوش، در ماشین یا در جلسات گروهی وزوز گوش، یا صدای زنگ و/یا صدای وزوز در گوش

سه نوع اصلی کم شنوایی وجود دارد:

کم شنوایی حسی عصبی شایع ترین نوع کم شنوایی است. این دائمی است و به دلیل بسیاری از شرایط مختلف ایجاد می شود که به سلول های ریز مو مانند در گوش داخلی یا عصب شنوایی آسیب می رساند. عصب شنوایی اطلاعات مهمی در مورد بلندی، زیر و بمی صداها و معنی صداها را به مغز منتقل می کند. اکثر بزرگسالان مبتلا به کم شنوایی دچار از دست دادن حسی عصبی هستند. کم شنوایی حسی عصبی اغلب می تواند منجر به مشکل در درک صدا یا گفتار شود، حتی اگر به اندازه کافی بلند باشد برای شنیدن. کم شنوایی هدایتی به دلیل یک مشکل مکانیکی در گوش خارجی یا میانی یا انسداد مجرای گوش، مانند جرم گوش که مانع از رسیدن صدا به پرده گوش می شود، ایجاد می شود. این می تواند دائمی باشد، اما اغلب موقتی است و می توان آن را به صورت پزشکی درمان کرد. کم شنوایی مختلط زمانی است که فرد دچار کم شنوایی حسی عصبی و انتقالی باشد.

علل کم شنوایی

دلایل زیادی برای کم شنوایی وجود دارد و برای تعیین درمان مناسب مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث کم شنوایی می شود. عوامل خطر کم شنوایی

هر یک از سناریوهای زیر خطر ابتلا به کم شنوایی تدریجی را افزایش می دهد:

سن بالای 60 سال، زمانی که کم شنوایی مرتبط با افزایش سن بیشتر احتمال دارد رخ دهد قرار گرفتن مکرر در معرض سر و صدای بیش از حد، مانند ماشین های بلند یا شلیک گلوله داشتن یکی از بستگان نزدیک خانواده با کم شنوایی، یا سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی همراه با کم شنوایی ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت هر چه تعداد این عوامل خطر بیشتر باشد، احتمال کم شنوایی شما بیشتر می شود. کاهش شنوایی معمولاً تدریجی است. اینها رایج ترین عوامل خطر هستند، اما برخی از عوامل خطر شگفت انگیز نیز وجود دارد. علل کمتر شایع کم شنوایی

در همین حال، کم شنوایی نیز می تواند ناشی از یکی از شرایط زیر باشد:

داروهای خاصی که گاهی اوقات داروهای "اتوتوکسیک" نامیده می شوند ضربه یا آسیب به سر برخی از بیماری ها مانند بیماری منیر، اتواسکلروز یا بیماری خودایمنی نوروم آکوستیک آزمایشات کاهش شنوایی اگر مشکوک به کم شنوایی هستید، مهم است که فوراً از یک متخصص مراقبت های بهداشتی شنوایی واجد شرایط مانند شنوایی شناس یا متخصص ابزارهای شنوایی مشاوره بگیرید. تست های شنوایی ساده، بدون درد در دسترس هستند. متخصص سلامت شنوایی شما با انجام یک تاریخچه کامل شروع می کند و در مورد چالش هایی که دارید، سبک زندگی و نیازهای ارتباطی شما سؤالاتی می پرسد. انواع مختلفی از تست های شنوایی وجود دارد که بخش های خاصی از سیستم شنوایی را ارزیابی می کند و تست های شنوایی تخصصی فقط برای نوزادان و کودکان نوپا وجود دارد. با این حال، اکثر آزمایشات شنوایی شامل یک اتاق یا غرفه صدادار و هدفون است. متخصص شنوایی شما همچنین با استفاده از یک ابزار روشن به نام اتوسکوپ، یک معاینه بصری از کانال های گوش و پرده گوش شما را انجام می دهد. این مشخص می کند که آیا چیزی فیزیکی، مانند جرم گوش، در کاهش شنوایی شما نقش دارد یا خیر. پس از ورود به غرفه، از شما خواسته می شود که به انواع صداها گوش دهید و با فشار دادن یک دکمه، ملایم ترین صداهایی را که می توانید بشنوید، نشان دهید. این بخش از امتحان شنوایی سنجی تون خالص نامیده می شود و نه تنها برای تعیین میزان کم شنوایی شما، بلکه برای تعیین فرکانس هایی که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند ارزشمند است. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که به کلمات گوش دهید و تکرار کنید. این تست‌های گفتاری می‌توانند ملایم‌ترین صداهای گفتاری را که می‌شنوید و اینکه چقدر می‌توانید گفتار را به اندازه‌ای بلند است که بتوانید آن را بشنوید به وضوح درک کنید، مشخص کند.

درمان های کم شنوایی

کم شنوایی به طور کلی قابل درمان نیست، اما تقریبا همیشه قابل درمان است. یافتن درمان مناسب یک سرمایه گذاری مشترک بین شما و متخصص شنوایی تان است و اگر به درستی انجام شود، فاکتورهای زیر را در نظر می گیرد:
  • نوع کم شنوایی
  • شدت کم شنوایی
  • علت، اگر شناخته شود
  • سبک زندگی شما
  • سن و نیازهای ارتباطی شما
  • ترجیحات لوازم آرایشی شما
  • بودجه ی شما
  • سمعک رایج ترین روش درمان کم شنوایی است
برخی از انواع کم شنوایی، به ویژه انواع رسانا را می توان با پزشکی یا جراحی اصلاح کرد، اما برخی دیگر نمی توانند. رایج ترین درمان برای کم شنوایی حسی عصبی سمعک های مناسب نصب شده است. سمعک ها به طور گسترده در طیف وسیعی از سبک ها، رنگ ها، اندازه ها، سطح فناوری و قیمت ها در دسترس هستند. خبر عالی؟ آنها بیشتر از کمک به شنیدن شما انجام می دهند - سمعک ها به طور کلی شما را سالم تر می کنند. به طور فزاینده ای، کاشت حلزون یک گزینه درمانی خوب برای افرادی است که به اندازه کافی با سمعک کمک نمی کنند.

خطرات پنهان کم شنوایی درمان نشده

کم شنوایی می تواند پیامدهای گسترده ای برای شما و نزدیکانتان داشته باشد. کم شنوایی درمان نشده می تواند بر سلامت شما و همچنین بهزیستی شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به کم شنوایی میزان بیشتری از افسردگی و اضطراب دارند. همچنین باعث تحریک کم مغزی می شود که به عنوان محرومیت شنوایی شناخته می شود.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا
تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی و پشت گوشی ریک با تکنولوژی هوشمند در مرکز فراشنوا انجام می شود. جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.