علت درد یا تیرکشیدن گوش

علت درد یا تیرکشیدن گوش

علت درد یا تیرکشیدن گوش

عفونت گوش یکی از معمول ترین علت درد یا تیرکشیدن گوش بخصوص در کودکان می باشد اما بزرگسالان نیز می توانند دچار درد گوش شوند. چند عامل مهم که در ایجاد و شروع درد گوش نقش دارد شامل:

*عفونت شدید گوش خارجی                   *عفونت شدید گوش میانی     

*جرم گوش                                       *تغییر ناگهانی فشار گوش

*درد راجعه(دندان درد، گلودرد، مشکلات فک)

*آلرژی                                               *عفونت های سینوسی

*باروتروما(فشار شدید آب)                     *ورود جسم خارجی در گوش

*فلج بل یا عصب صورتی

علت تیرکشیدن گوش

درد راجعه

این درد ناشی از التهاب یا عفونت بخش دیگری از بدن می باشد که درد آن در گوش نشان داده می شود. به طور مثال دندان درد که درد در گوش نیز دیده می شود.

مشکلات فک

عملکرد نامناسب مفصل TMJ(مفصلی که فک پایین و بالا را بهم وصل می کند)

احساس آب در گوش

قرار گرفتن آب در گوش بعد از استحمام یا استخر علاوه بر ایجاد دردگوش می تواند سبب عفونت گوش شود. در مواردی که پرده گوش پاره باشد عفونت گوش بسیار شدید ایجاد می شود(هم در بزرگسالان و هم در کودکان).

تغییر در فشار هوا

تغییر فشار هوا بخصوص در ارتفاعات می تواند بر روی گوش تاثیر داشته باشد. شاید برای تمامی افراد حالت گرفتگی و کیپ شدن گوش در ارتفاعات ایجاد شده باشد. در این حالت با جویدن آدامس یا آبنبات به صورت دستی باعث باز و بسته شدن شیپوراستاش در گوش میانی و یکسان سازی فشار هوا در گوش و حلق می شود.

توجه: در صورتی که درد گوش در یک تا دو روز بعد از شروع درد گوش حل نشد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه شود زیرا ممکن است دردگوش با تب شدید، کم شنوایی، آسیب به پرده و گوش میانی همراه باشد.

علت درد یا تیرکشیدن گوش

احساس فشار در گوش

احساس فشار در گوش می تواند به علت عملکرد نامناسب شیپوراستاش در گوش میانی باشد. شیپوراستاش لوله ای است که گوش میانی را به حلق متصل می کند و فشار هوا در گوش میانی را با فشار هوای بیرون متعادل می کند. در صورت بسته شدن شیپوراستاش احساس فشار منفی در گوش میانی به وجود می آید که می تواند با درد و تیرکشیدن شدید گوش همراه باشد.

باروترما

تغییر فشار ناگهانی فشار آب بخصوص در استخر یا دریا زمانی که در عمق بسیار زیاد قرار بگیریم سبب پارگی پرده گوش و درد شدید گوش می شود.

ورود جسم خارجی در گوش

گاهی با ورود ذرات داغ یا جسم تیز به داخل کانال گوش سبب پاره شدن پرده گوش(خونریزی پرده گوش) و درد شدید برای بیمار می شود.

فلج عصب صورتی

در 50 درصد موارد فلج صورتی همراه با درد شدید گوش می باشد.

کلستئاتومای پرده گوش

کلستاتوم به بیماری گفته می شود که به دلیل فشار منفی شدید در گوش میانی، پرده به سمت داخل(به طرف گوش میانی) کشیده می شود. در این حالت در بخش بالایی پرده گوش کیست پوستی ایجاد می شود. کلستاتوم می تواند سبب احساس پری، کم شنوایی، خوردگی استخوانچه ها، ترشحات و مشکلات دیگر شود.

تشخیص علت تیرکشیدن گوش

تشخیص درد گوش یا تیرکشیدن گوش

برای بررسی وضعیت گوش انجام تست های شنوایی سنجی نظیر تست ادیومتری(بررسی شنوایی بیمار) و تست تمپانومتری(بررسی وضعیت پرده گوش، عفونت گوش، سالم بودن استخوانچه های گوش میانی) و تست شیپوراستاش(بررسی عملکرد باز و بسته شدن شیپوراستاش) لازم و ضروری است.

همچنین با انجام اتوسکوپی و معاینه کانال گوش از نظر عفونت های گوش خارجی(لاله و کانال گوش)، جرم گوش، توده ها در کانال گوش و موارد دیگر بررسی می شود.

در صورت بروز مشکل در یکی از تست های شنوایی ارجاع به متخصص گوش حلق بینی برای بررسی و تجویز دارو ضروری است.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی نوزادان، کودکان و بزرگسالان با تجهیزات مخصوص همراه با تجویز انواع سمعک، درمان وزوز گوش، مانورهای درمانی سرگیجه و… در کلینیک شنوایی فراشنوا انجام می گیرد.

برای مشاوره رایگان و تعیین وقت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.