علت گوش درد و درمان آن

علت گوش درد و درمان آن

گوش درد یک مشکل شایع به خصوص در کودکان است. در ادامه می خواهیم به علت گوش درد و درمان آن بپردازیم. این می‌تواند نگران کننده باشد، اما معمولاً تنها به دلیل یک عفونت جزئی ایجاد می‌شود. گوش درد می‌تواند یک گوش درد تیز، مبهم یا سوزان باشد که می‌آید و می‌رود یا دائمی است. ممکن است یک یا هر دو گوش تحت تأثیر قرار گیرند. این درد معمولاً جدی نیست و می‌تواند توسط یک داروساز درمان شود. ممکن است داروساز توصیه کند در صورت نیاز با پزشک عمومی تماس بگیرید. علت گوش درد و درمان آن

علل شایع گوش درد

اطلاعات زیر برخی از شایع‌ترین علل احتمالی دلایل گوش درد را بیان می‌کند.

عفونت‌های گوش

اگر علت گوش درد عفونت گوش باشد، ممکن است مایعی آبکی یا چرک مانند از گوش خارج شود. عفونت‌های گوش خارجی (عفونت لوله‌ای که گوش خارجی و پرده گوش را به هم متصل می‌کند) و عفونت‌های گوش میانی (عفونت قسمت‌های گوش پشت پرده گوش) از علل شایع گوش درد هستند. بسیاری از عفونت‌های گوش خودبه‌خود بدون درمان در چند روز یا چند هفته برطرف می‌شوند، اما در برخی موارد پزشک عمومی ممکن است قطره گوش یا آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

چسب گوش

چسب گوش (همچنین به عنوان اوتیت میانی با افیوژن یا OME شناخته می‌شود) تجمع مایع در عمق گوش است که معمولاً باعث کاهش شنوایی موقت می‌شود. این وضعیت بدون درد است، اما گاهی اوقات فشار این مایع می‌تواند باعث گوش درد شود. چسب گوش اغلب خودبه‌خود از بین می‌رود، اگرچه ممکن است چند ماه طول بکشد. اگر مشکل به طور خاص پایدار باشد، ممکن است یک روش جزئی برای قرار دادن لوله‌های کوچک به نام گرومت در گوش برای کمک به تخلیه مایع توصیه شود.

آسیب به گوش

گوش درد گاهی اوقات می‌تواند در اثر آسیب به داخل گوش ایجاد شود - به عنوان مثال، با خراشیدن جرم گوش از مجرای گوش با استفاده از یک جوانه پنبه، یا فرو بردن بیش از حد جوانه پنبه در گوش، که می‌تواند پرده گوش را سوراخ کند. مجرای گوش بسیار حساس است و به راحتی آسیب می‌بیند. گوش باید بدون درمان خودبه‌خود بهبود یابد، اما ممکن است تا دو ماه طول بکشد تا پرده گوش سوراخ شده بهبود یابد. اگر پرده گوش شما سوراخ شده است، نباید از قطره گوش استفاده کنید. درمان گوش درد

جرم گوش یا جسمی در گوش

تجمع جرم گوش یا یک جسم گیر کرده در داخل گوش گاهی اوقات می‌تواند باعث گوش درد شود. اگر چیزی در گوش شما یا فرزندتان وجود دارد که به نظر می‌رسد باعث درد می‌شود، خودتان آن را خارج نکنید، زیرا ممکن است آن را بیشتر به داخل فشار دهید و به پرده گوش آسیب بزنید. اگر جرم گوش در گوش شما تجمع یافته است، داروساز می‌تواند قطره گوش را برای نرم کردن آن توصیه کند تا به طور طبیعی از بین برود. در برخی موارد، پزشک عمومی شما باید موم را (پس از نرم شدن با قطرات گوش) با شستشوی گوش با آب خارج کند. این به عنوان شستشوی گوش شناخته می‌شود. اگر جسمی در گوش وجود دارد، ممکن است پزشک عمومی شما یا فرزندتان را به یک متخصص ارجاع دهد تا آن را خارج کند.

عفونت‌های گلو

اگر بلعیدن دردناک است و گلو درد دارید، گوش درد می‌تواند نشانه عفونت گلو باشد، مانند التهاب لوزه یا گلو (آبسه در یک طرف پشت گلو، که گاهی اوقات می‌تواند حتی بلعیدن مایعات را بسیار دشوار کند.). برخی از انواع لوزه‌ها پس از چند روز بدون نیاز به آنتی بیوتیک برطرف می‌شوند. اما اگر کوینسی دارید، باید در اسرع وقت برای درمان به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

مشکل در فک شما

گوش درد گاهی اوقات به دلیل مشکل در مفصل استخوان فک شما (جایی که فک به جمجمه می‌رسد) ایجاد می‌شود. این به عنوان درد مفصل گیجگاهی فکی شناخته می‌شود و می‌تواند ناشی از مشکلاتی مانند آرتریت یا دندان قروچه باشد. درد فک اغلب با مسکن، کمپرس گرم یا سرد و تلاش برای فشار دادن فک و دندان قروچه قابل درمان است.

آبسه دندان

آبسه دندان مجموعه ای از چرک است که می‌تواند در اثر عفونت باکتریایی در دندان یا لثه ایجاد شود. علامت اصلی درد در دندان آسیب دیده شما است که می‌تواند شدید و ضربان دار باشد، اگرچه درد گاهی اوقات به گوش شما سرایت می‌کند. اگر فکر می‌کنید ممکن است آبسه دندانی داشته باشید، در اسرع وقت با دندانپزشک وقت بگیرید. ممکن است نیاز به برداشتن آبسه و تخلیه چرک داشته باشند.

پرواز و غواصی

تغییرات فشار زمانی که هواپیما شروع به فرود می‌کند معمولاً باعث درد در گوش می‌شود. این معمولاً به سرعت حل می‌شود. مشکلات مشابهی ممکن است هنگام غواصی یا حتی هنگام پایین رفتن در آسانسور رخ دهد. اگر درد چند روز پس از پرواز یا غواصی ادامه یابد، باید به پزشک مراجعه کنید. علت گوش درد و درمان آن

درمان درد گوش

می‌توانید برخی از درمان‌ها را در خانه امتحان کنید تا درد گوش خود را کاهش دهید. داروهای ضد درد بدون نسخه ممکن است کمک کنند. به‌خاطر داشته باشید که گوش درد ممکن است نشانه عفونت یا مشکل دیگری باشد. اگر درد بیش از دو یا سه روز ادامه داشت یا بدتر شد، با پزشک صحبت کنید. درحالی‌که بسیاری از موارد گوش درد خودبه‌خود طی چند روز بهبود می‌یابد، توصیه می‌شود اگر شما یا یکی از اعضای خانواده گوش درد دارید به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر عضو خانواده مبتلا به گوش درد نوزاد یا کودک است، فوراً با پزشک عمومی یا پرستار تماس بگیرید. اگر گوش درد ناشی از عفونت باکتریایی گوش باشد، پزشک عمومی شما به‌احتمال زیاد یک دوره آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. آنتی بیوتیک ها باید دقیقاً طبق دستور پزشک عمومی یا داروساز استفاده شوند. ترشح مایع جدید از گوش، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، سردرد شدید، سفتی گردن یا درد شدید گوش دلایلی هستند که باید فوراً به پزشک عمومی مراجعه کنید. علاوه بر مراجعه به پزشک، توصیه‌های خوددرمانی زیر ممکن است به کاهش علائم گوش درد کمک کند: استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن (توجه داشته باشید، کودکان زیر 16 سال نباید آسپرین مصرف کنند) قرار دادن یک بسته سرد یا گرم یا فلانل مرطوب روی گوش آسیب دیده برای کمک به تسکین درد جویدن ممکن است به کاهش درد و فشار ناشی از عفونت گوش کمک کند عمودی نشستن به جای دراز کشیدن ممکن است فشار داخل گوش را کاهش دهد مکیدن آب نبات چوبی یا آدامس یا اجازه دادن به شیرخواران برای شیر دادن یا مکیدن شیشه شیر ممکن است به کاهش کمک کند.

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

تجویز انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی و پشت گوشی ریک با تکنولوژی هوشمند در مرکز فراشنوا انجام می شود. جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.