هزینه درمان وزوز گوش

هزینه درمان وزوز گوش

وزوز گوش چیست؟

هزینه درمان وزوز گوش ::وزوز به صدایی گفته می شود که در سر یا گوش بیمار شنیده می شود. این صدا می تواند برای افراد به صورت هایی نظیر صدای سوت، صدای زودپز، صدای جیر جیر، خش خش و ... دیده شود. همچنین در بعضی بیماران ترکیب و وجود چندصدا با هم را در گوش و سر خود بیان می کنند.

متاسفانه، امروزه به دلیل مواجهه افراد با سروصدا، استفاده بیش از هندزفری، مصرف خودسر دارو، استرس و اضطراب شیوع وزوز گوش رو به افزایش است و در صورت عدم پیگیری، وزوز گوش می تواند بر حالت روحی، تمرکز، خواب، شغل بیمار، ارتباط با خانواده و دوستان، کم حوصلگی وبه طور کلی سبب آسیب بر زندگی نرمال فرد می شود. بنابراین هدف مجموعه فراشنوا استفاده از جدیدترین روش های کاهش و حذف وزوز گوش می باشد.

درمان وزوز گوش

مراحل تشخیص و ارزیابی وزوز گوش

مهمترین قسمت در وزوز گوش تشخیص درست علت و عامل ایجاد وزوز می باشد. برای تشخیص مناسب داشتن اطلاعات در مورد عامل های شروع و ایجاد وزوز گوش همراه با تاریخچه گیری مناسب از بیمار بسیار کمک کننده می باشد. با تشخیص درست علت می توان از روش درمانی مناسب و در نتیجه درمان سریعتر بیمار استفاده کرد.

انجام ادیومتری و تمپانومتری

یکی از مهمترین علت های وزوز گوش که در مقالات و کتب تخصصی وزوز به آن اشاره شده است کم شنوایی می باشد. بنابراین اولین تست تشخیصی وزوز انجام ادیومتری است.

با استفاده از دستگاه ادیومتری به راحتی می توان شنوایی فرد را در تمامی فرکانس ها بررسی کرد. این تست باید در اتاق اکوستیک و زیر نظر متخصص شنوایی شناس انجام شود.

همچنین با استفاده از دستگاه تمپانومتری می توان از وضعیت پرده گوش و بخش های گوش میانی که با اتوسکوپ قابل مشاهده نیست اطلاعات بدست آورد.

با دستگاه تمپانومتری می توان گوش میانی را از نظر عفونت، پارگی های کوچک پرده گوش، از هم گسیختگی استخوانچه ها، بیماری های گوش میانی(اتواسکلروزیس) و... بررسی کرد.

هزینه ادیومتری و تمپانومتری براساس تعرفه سال 1401 در حدود 159 هزارتومان می باشد. توجه داشته باشید در افت های شنوایی فرکانس بالا انجام تست ای بی ار و MRI پیشنهاد می شود زیرا در صورت کم شنوایی در فرکانس بالا تنها در یک گوش، وزوز گوش و سرگیجه احتمال تومور شنوایی وجود دارد.

هزینه تست شنوایی ABR براساس تعرفه سال 1401 در حدود 217 تومن می باشد.

تعیین فرکانس و شدت وزوز گوش

تعیین شدت و فرکانس وزوز گوش برای انجام توانبخشی وزوز بسیار لازم و ضروری می باشد. فرکانس و شدت وزوز با استفاده از دستگاه ادیومتری و ارسال صداها با فرکانس ها و شدت های مختلف به بیمار انجام می شود.

وظیفه بیمار در این بخش شناسایی نزدیکترین صدا یا فرکانس به وزوز گوش می باشد. در ادامه و بعد از تشخیص فرکانس و شدت باید مشخص کنیم آیا روش صدادرمانی برای درمان وزوز گوش مفید است یا خیر.

برای تشخیص اثربخشی صدادرمانی به بیمار در فرکانس وزوز به مدت یک دقیقه صدای نویز باندباریک ارائه می شود و سپس از بیمار خواسته می شود در مورد شدت وزوز گوش نظر دهد. در صورت حذف کامل یا حتی کاهش شدت وزوز گوش صدادرمانی اثربخش می باشد و در غیراین صورت بهتر است از سایر روشهای درمانی استفاده شود.

هزینه تعیین فرکانس و شدت وزوز گوش براساس تعرفه سال 1401 در حدود 93 هزارتومن می باشد.

مراحل درمان وزوز گوش

مراحل درمان وزوز گوش

بعد از تشخیص علت وزوز گوش نوبت به شروع درمان می باشد. در صورت وجود افت شنوایی به هر میزان تجویز و استفاده از سمعک باید انجام شود. زیرا به دلیل آسیب شنوایی و کاهش ورودی صدا به مراکز شنوایی جبران مرکزی اتفاق می افتد.

در جبران مرکزی فعالیت مغز افزایش می یابد تا کاهش ورودی شنوایی را پوشش دهد. این افزایش فعالیت یکی از مهمترین عامل های شروع وزوز گوش می باشد.

بسیاری از بیماران با شنیدن کلمه سمعک از درمان وزوز گوش و استفاده از سمعک فرار می کنند اما بخاطر داشته باشید در صورت عدم استفاده از سمعک افت شنوایی به مرور افزایش می یابد و صدای وزوز توسط مغز به عنوان صدای طبیعی شناخته می شود در نتیجه حذف آن بسیار مشکل ساز می باشد.

پس به طور کلی می توان گفت در مرحله اول درمان اگر بیمار دچار کم شنوایی بود تجویز سمعک های مخصوص وزوز باید انجام شود. در واقع در این حالت علاوه بر تقویت صدا با ارائه صدای نویز مرحله توانبخشی وزوز نیز انجام می شود و به اصطلاح با یک تیر دو نشان زده می شود.

قیمت سمعک های مخصوص وزوز گوش براساس تکنولوژی، سال تولید، امکانات و تعداد کانال آنها متفاوت می باشد. بهتر است جهت مشاوره و کسب اطلاعات دقیق در مورد ویژگی های سمعک به متخصص شنوایی شناس مراجعه شود.

در صورت افت شنوایی بسیار کم می توان از روش صدادرمانی با ادیومتر استفاده کرد به این صورت بیمار باید به مدت دوهفته هر روز به مطب شنوایی شناس جهت توانبخشی وزوز مراجعه کند.

همچنین در این حالت بخصوص برای بیماران از راه دور می توان از سمعک های مخصوص وزوز گوش(فقط فعال کردن صدای ماسکر بدون تقویت) در سمعک استفاده کرد. برای انجام این روش بیمار باید هر روز در  3 تا 4 مرحله و هر بار به مدت 30 دقیقه از سمعک خود استفاده کند.

همچنین در صورت افت شنوایی بسیار کم روش های تحریک الکتریکی در کنار صدادرمانی بسیار اثربخش می باشد. دستگاه تحریک الکتریکی با قراردادن الکترود در گوش و بخش های از سر تحریک بسیار ضعیفی ایجاد می کند.

این تحریک سبب برنامه ریزی مجدد فعالیت عصب ها و ریلکس شدن آن ها می شود که در مرحله درمان وزوز گوش بسیار مفید می باشد.

استفاده از روش لیزر برای درمان وزوز گوش نیز به این صورت می باشد که دستگاه شبیه به اتوسکوپ در داخل کانال گوش قرار می گیرد و سبب فعالیت بهتر بخش های مختلف گوش می شود. این روش بیشتر برای بهبود خون رسانی و وزوز های ضرباندار مناسب می باشد.

هزینه درمان وزوز گوش براساس روش انتخاب شده متفاوت می باشد اما به صورت کلی می توان گفت توانبخشی درمان وزوز گوش در حدود 155 تومن می باشد.

توجه داشته باشید انواع بیمه ها قادر به پوشش کامل تست های تشخیصی وزوز گوش و مراحل درمان وزوز گوش نمی باشند اما در این مرکز سعی می کنیم تا حدامکان مدارک لازم برای بیمه را برای شما فراهم کنیم.

همچنین اگر بیماری با وزوز گوش قادر به پرداخت هزینه های وزوز گوش نمی باشد با هماهنگی با متخصص شنوایی شناس به صورت رایگان تمامی مراحل برای بیمار انجام می شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی و درمان وزوز گوش با روش های جدید، تجویز سمعک های مخصوص وزوز، ارزیابی شنوایی اطفال(تست ABR و OAE) و سایر حیطه های شنوایی در مرکز فراشنوا انجام می شود.

02188949368

09105241071

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.