وزوز گوش همراه با سرگیجه نشانه چیست؟

وزوز گوش همراه با سرگیجه نشانه چیست؟

وزوز گوش همراه با سرگیجه 

 

وزوز گوش همراه با سرگیجه نشانه چیست؟ سرگیجه و شنیدن صدا در گوش(وزوز گوش) می تواند بر روی فعالیت های روزانه فرد نظیر شغل، احساس آرامش و حتی خواب تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین بهتر است در مورد عامل های ایجاد این علایم(سرگیجه و وزوز) اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

 

نقش گوش در شنیدن و تعادل

 

گوش انسان علاوه بر شنیدن صدا در بخش تعادلی نیز نقش مهمی دارد و یکی از بخش های مهم برای ارسال اطلاعات به مراکز مرکزی مغز به شمار می آید. شنیدن توسط حلزون و عصب شنوایی در گوش انجام می شود به این صورت که حلزون دارای سلول های مویی خارجی و داخلی می باشد. زمانی که صدا از پرده گوش و استخوانچه ها دچار تقویت و به حلزون گوش داخلی منتقل می شود سلول های مویی خارجی صدا را تقویت می کنند تا بهتر به سلول های مویی داخلی منتقل شود.

در مقابل سلول های مویی داخلی به دلیل اتصال اعصاب شنوایی به آنها نقش انتقال اطلاعات به عصب شنوایی را دارند. به این صورت که با حرکت سلول های مویی داخلی انتقال دهنده های عصبی(نوروترنسمیتر ها) در انتهای سلول های مویی آزاد و سبب تحریک عصب شنوایی می شوند. سپس اعصاب شنوایی اطلاعات را به مراکز بالاتر و در انتها به کرتکس شنوایی در بخش تمپورال(بخش بالای لاله گوش) منتقل می کنند و فرد نسبت به صدا آگاهی یا درک پیدا می کند.

در سیستم تعادل نیز مجاری نیم دایره(افقی، خلفی و قدامی)، ساکول و اتریکول در گوش قرار دارند. در داخل هریک از این بخش ها همانند حلزون سلول های مویی وجود دارد تا در هنگام حرکت و تکان خوردن فرد اطلاعات حرکت به مغز منتقل شود. توجه داشته باشید هریک از این بخش ها(ساکول، اتریکول و مجاری نیم دایره) در درک حرکات و جهت حرکات افقی، عمودی و سایر حرکات بدن نقش دارند که به صورت زیر می باشد:

مجاری نیم دایره: درک حرکات چرخشی(حرکات زاویه ای)

ساکول و اتریکول: کشف جابه‌جایی‌ها و شتاب‌های خطی سر مانند کج کردن سر(به زبان ساده تر پاسخ به وضعیت سر با توجه به جاذبه(ساکول بیشتر به حرکات عمودی و اتریکول بیشتر به حرکات افقی پاسخ می دهد نظیر حرکت در آسانسور)

 

وزوز گوش همراه با سرگیجه

 

رابطه بین وزوز گوش و سرگیجه

 

وزوز گوش و سرگیجه هر دو جزء بیماری های گوش داخلی و گاهی اوقات مغز هستند. وزوز گوش اغلب یک مشکل گوش داخلی است و می تواند با مشکلات تعادل همراه شود. اما به این معنی نمی باشد که همه افرادی که از وزوز گوش رنج می برند از سرگیجه نیز رنج می برند و برعکس، سرگیجه می تواند علت تعادل و مشکلات گوش باشد.

در واقع همراه بودن وزوز گوش و سرگیجه بستگی به محل درگیری دارد به طور مثال در بیماری شایع منییر که در گوش داخلی دیده می شود سرگیجه و وزوز گوش با یکدیگر ظاهر می شوند. همچنین در طول حملات سرگیجه شدت وزوز گوش افزایش می یابد. در مثال دیگر در تومور عصب شنوایی نیز علایم وزوز و سرگیجه با یکدیگر ظاهر می شود و با بزرگتر شدن تومور و فشار بیشتر بر روی اعصاب شدت وزوز و سرگیجه افزایش می یابد.

در مطالعه ای برای بررسی ارتباط بین وزوز گوش و سرگیجه از 736 بیمار استفاده شد. ارزیابی های انجام شده به مدت 2 سال به طول انجامید و بیماران براساس شکایت اصلی خود به 3 دسته تقسیم شدند: گروه B بیماران با وزوز و سرگیجه (گروه B: 75نفر)، گروه T بیماران مبتلا به وزوز گوش (گروهT: 145نفر) و در گروه آخر(D) بیماران مبتلا به سرگیجه (516 نفر) تقسیم شدند.

ارزیابی‌ها با استفاده از پرسش‌نامه های معلولیت ناشی از وزوز و سرگیجه، پزسش نامه های استرس و افسردگی، پرسش نامه های سلامت فیزیکی انجام شد. نتایج به این صورت بیان شد که معلولیت ناشی از وزوز گوش در بیماران با گروه B(گروه وزوز و سرگیجه) نسبت به سایر گروه ها بیشتر بود.

همچنین نمرات سلامت فیزیکی در گروه B و D که جزء سرگیجه داشتند نسبت به گروه فقط وزوز گوش پایین تر بود. در انتها بیان شد که سرگیجه به دلیل آسیب های جسمی، استرس و سایر مشکلات همراه می تواند در بدتر شدن وزوز گوش نقش داشته باشد اما برعکس آن خیر(به این معنی که وزوز گوش بر شدت سرگیجه تاثیری ندارد). بنابراین به طور کلی بیماران با وزوز گوش و سرگیجه دارای شرایط نامناسب جسمی، استرس، اضطراب، افسردگی و دارای وزوز گوش با شدت بالاتری می باشند.

 

وزوز گوش همراه با سرگیجه نشانه چیست؟

 

بیماری های ایجادکننده وزوز و سرگیجه

 

در بخش زیر 10 عاملی که می تواند سبب سرگیجه، وزوز گوش و احساس فشار در سر شود توضیح داده می شود. همچنین راهکارهای درمانی هر عامل نیز به صورت مختصر بیان شده است.

 

1.درگیری در سینویس ها(سینوزیت:Sinusitis)

 

التهاب سینویس ها که معمولا توسط عفونت ایجاد می شود به عنوان سینوزیت شناخته می شود. سینوزیت های موقت یا کوتاه مدت معمولا به دلیل های عفونت های ویروسی نظیر سرماخوردگی ایجاد می شود اما در مقابل عفونت های باکتری سبب ایجاد سینوزیت های طولانی مدت می شوند.

علایم اصلی سینوزیت شامل:

*احساس فشار در سینویس ها

*ترشح از بینی

*سرفه کردن

*خستگی

توجه: در صورت ادامه علایم سینوزیت مصرف انتی بیوتیک ها برای درمان سینوزیت لازم می باشد. همچنین در بعضی موارد به علت پولیپ بینی سینوزیت های مزمن ایجاد می شوند که در صورت نیاز انجام جراحی بینی پیشنهاد می شود.

 

2.سردرد(Headache)

 

گزارش شده است که سردرد یکی از شکل های معمول و رایج درد می باشد. همچنین پزشکان بیش از 150 نوع اختلال سردرد شناسایی کرده اند.

عامل های ایجاد کننده سردرد شامل:

*استرس

*تغییر در آب و هوا یا فشار هوا

*کمبود آب و مایعات بدن

*نوشیدن الکل

*تابش نورهای روشن و شدید به چشم

توجه: درمان های خانگی سردرد می تواند با مدیریت استرس، جلوگیری از عامل های شروع و ایجاد کننده سردرد نظیر الکل یا تابش نور و... شروع شود. همچنین استفاده از قرص های آرامبخش نیز در کاهش درد کمک کننده می باشد.

 

وزوز گوش و سرگیجه

 

3.سرگیجه خوش خیم وضعیتی(BPPV)

 

در این مورد ذرات مربوط به بخش تعادلی در گوش داخلی جابه جا می شوند و علایمی نظیر سرگیجه(بخصوص در یک وضعیت خاص بدن نظیر چرخیدن در رختخواب)، احساس تهوع برای فرد ایجاد می شود. در اکثر موارد در بیماران با BPPV علایمی از شنیدن صدا در گوش یا وزوز گوش دیده نمی شود.

*توجه1: برای درمان سرگیجه ناشی از BPPV مراجعه به متخصصین شنوایی شناسی جهت انجام مانورهای درمانی سرگیجه ضروری می باشد. همچنین بیماران برای کنترل سرگیجه می توانند از قرص بتاهیستین استفاده کنند.

**توجه2: در صورت بروز سرگیجه ناشی از BPPV بهتر است از راه رفتن بخصوص در پله ها، رانندگی و حرکت خودداری کنید. همچنین استفاده از گردبندهای طبی بعد از انجام مانورهای درمانی سرگیجه نیز جهت ثابت نگه داشتن سر و ته نشین شدن ذرات و قرارگیری در مکان مناسب خود ضروری است.

 

4.میگرن دهلیزی(Vestibular Migrane)

 

میگرن دهلیزی یکی از انواع میگرن می باشد که سبب ایجاد سردرد نمی شود اما می تواند علایمی نظیر سرگیجه یا سبکی سر به همراه داشته باشد. چند مورد از عامل های شروع میگرن دهلیزی شامل:

*استرس فشار شدید

*خستگی

*برخی از غذاها و نوشیدنی ها نظیر شکلات، شراب قرمز و قهوه

 

5.بیماری منییر گوش

 

بیماری منییر یکی از عامل های شایع برای ایجاد سرگیجه و وزوز گوش می باشد. علت بیماری منییر به دلیل افزایش فشار مایع حلزون می باشد. منییر می تواند از طریق ارثی نیز ایجاد شود و همچنین در خانم ها نسبت به آقایان شایع تر است.

توجه: درمان های خانگی بیماری منییر بیشتر شامل رژیم غذایی نمک، قهوه، نوشابه، چای و مواد کافیین دار می باشد. همچنین استفاده از ویتامین ب 12 برای کنترل منییر بخصوص در اوایل شروع بیماری بسیار کمک کننده است. از قرص های رایج که در بیماری منییر برای کاهش حملات و شدت سرگیجه تجویز می شود بتاهیستین می باشد.

 

6.بیماری Grave

 

بیماری Grave یک نوع بیماری خودایمنی می باشد که اثراتی بر روی غده تیروئید می گذارد. بیماری گریو می تواند سبب احساس فشار در پشت چشم ها شود.

داروی های ضد تیروئید ممکن است برای کاهش این بیماری مفید باشد.  

 

7.ضربه مغزی

 

ضربه شدید به مغز می تواند سبب ضربه مغزی و آسیب ایجاد شده حتما نیاز به مراقبت های پزشکی می باشد.

 

سوت کشیدن گوش و سرگیجه

 

8.تومور شنوایی(Acoustic Neuroma)

 

تومور شنوایی که بر روی عصب شنوایی(عصب 8) ایجاد می شود و به مرور با فشار بر روی اعصاب و بزرگ شدن تومور علایمی نظیر سرگیجه، وزوز گوش، کم شنوایی در فرکانس بالا دیده می شود. تومور شنوایی در اکثر موارد به صورت یک طرفه می باشد بنابراین در صورت بروز وزوز یکطرفه و کم شنوایی بخصوص در فرکانس های بالا در همان گوش انجام تست MRI برای رد کردن تومور ضروری می باشد.

برای تشخیص تومور شنوایی انجام تست ادیومتری، تست ای بی ار و تست ام ار ای قابل استفاده می باشد.

 
9.سکته مغزی ایسکمیک

 

سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می‌افتد که رگ خونی که به بافت مغز خون می‌رساند مسدود یا شریان‌های خونرسان به میزان قابل توجهی باریک شوند. علایم سکته مغزی ناشی از درگیری عروق شامل:

*کوری در یک چشم

*دوبینی

*احساس ضعف یا فلج شدن در یک یا چند دست و پا

*سرگیجه

*احساس گیجی

*از دست دادن هماهنگی بین اعضای بدن

*افتادگی صورت از یک طرف(همانند فلج بل)

 
10.سرطان های مغزی

 

به گفته انجمن سرطان آمریکا، شانس ابتلای یک فرد به تومور بدخیم مغزی در طول زندگی کمتر از 1 درصد است. به عبارت دیگر، این یک اتفاق بسیار نادر است. انجام اسکن منظم مغز برای تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی حیاتی است. همچنین در صورتی که سابقه خانوادگی سرطان مغز داشته باشید یا در حال درمان برای سرطانی هستید که ممکن است به مغز شما سرایت کرده باشد انجام اسکن مغز مفید است.

 

سوالات رایج در زمینه وزوز گوش و سرگیجه:

*آیا وزوز گوش به طور معمول با سرگیجه همراه است؟

وزوز گوش در اکثر موارد با کم شنوایی همراه می باشد و در موارد کمی(گاهی) با سرگیجه دیده می شود.

*آیا وزوز گوش بعد از درمان سرگیجه از بین می رود؟

پاسخ به این سوال بستگی به علت ایجاد وزوز و سرگیحه دارد. به طور مثال در بیماری منییر در مراحل میانی شدت سرگیجه کاهش پیدا می کند اما شدت وزوز و کم شنوایی رو به افزایش می باشد.

*آیا تومور شنوایی می تواند سبب وزوز و سرگیجه شود؟

بله. وزوز و کم شنوایی یک طرفه همراه با سرگیجه و سردرد می تواند به دلیل تومورهای عصب شنوایی باشد.

*آیا وزوز گوش می تواند بر تعادل تاثیر منفی داشته باشد؟

اگر شروع وزوز به دلیل بیماری منییر باشد با سرگیجه و اختلال تعادل همراه است اما در مواردی که وزوز به دلیل کم شنوایی ایجاد شود علایم سرگیجه دیده نمی شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

  تجویز جدیدترین سمعک های روز دنیا، درمان وزوز گوش با سمعک، صدادرمانی، تحریک الکتریکی، موسیقی درمانی و روش های دیگر در این مرکز انجام می شود.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه ها درباره وزوز گوش همراه با سرگیجه نشانه چیست؟

سلام من گوشم وز وز داره ۳۰ درصد ضعیف شده و احساس میکنم صدای باد میاد احساس پری گوش هم دارم دکترم گفتن منیر داری سرگیجه دارم احساس سنگینی پشت سر هم دارم و موقع تکون دادن سر به راست و چپ کمی سرم میلرزه میخواستم بدونم احساس سنگینی پشت سر و هرازگاهی لرزش سر اونم به خاطر منیر هست وقتایی که سرم خیلی سنگین میشه نمی تونم سرمو نگه دارم و باید دراز بکشم لرزش سرم هم بیشتر می شه ممنون می شم منو راهنمایی کنید و بگید چرا اینجوری می شم .

سلام علت شروع بیماری منییر مشخص نیست اما جنبه ارثی بسیار نقش مهمی در شروع این بیماری دارد. احساس کیپی یا پری در گوش، سرگیجه از دقیقه تا حتی ساعت، وزوز گوش و کم شنوایی از علایم اصلی این بیماری است. خود بیماری منییر قابل درمان نیست و بیشتر با رژیم غذایی مثل عدم مصرف نمک و کافیین و مصرف قرص ب 12 از بدترشدن یا عود بیماری جلوگیری می شود اما می توانیم علایم این بیماری مثل وزوز گوش یا کم شنوایی و ... را برطرف یا کاهش دهیم. تکان خوردن سر ربطی به بیماری منیر ندارد و برای ارزیابی دقیق تر به متخصص مغزواعصاب مراجعه کنید که فکر کنم با مصرف دارو لرزش سر برطرف شود و جای نگرانی نیست. در بالا بیان کردیم که احساس سنگینی از علایم اصلی این بیماری است و شاید بخاطر داشتن جرم گوش که باید بررسی شود این حالت بیشتر شده باشد. لطفا به متخصص شنوایی شناس برای بزرسی وضعیت پرده، تست شنوایی، تست وزوز مراجعه کنید و نتایج این تست ها را برای ما به شماره واتس اپ فراشنوا ارسال کنید تا بهتر راهنمایی کنیم. 09105241071 02188949368


سلام
من ۴ماه هست سرگیجه دارم برخی مواقع دراز که میکشم احساس منگی و صدا در سرم دارم
برخی مواقع سرگیجه ام بقدری شدید هست که باید مواظب باشم نیافتم از پله پرت نشم
حس بویایی ام هم بعضی مواقع خیلی زیاد میشه از برخی بوها سرگیجه میگیرم .
مشکلم چیه .انواع آزمایش سی تی اسکن سر سونو داپلر گردن انجام دادم چیزی مشخص نشده دکتر گفته آب زیاد باید بخوری
آیا مشکلم با خوردن آب حل میشه؟

سلام بهتر است برای بررسی کامل سیستم تعادلی تست های زیر را انجام دهید تا سیستم محیطی و مرکزی مربوط به سرگیجه بررسی شود: تست ای کو جی بررسی فشار مایع حلزون تست ومپ بررسی ساکول که در تعادل نقش مهمی دارد تست VNG برای بررسی مراکز تعادلی در مغز این تست ها رو انجام بدید و سپس به متخصص مراجعه کنید نمیشه بدون انجام تست عامل و درمان رو مشخص کرد


درود به شما که انقدر شیوا توضیح دادید،
من به مدت یک ماه میشه که سرگیجه و بمدت دو هفته وزوز گوش در دوطرف دارم ولی مشکل کم شنوایی اصلا ندارم.
پیش دو دکتر مختلف گوش و حلق و بینی رفتم و با آزمایش های مختلف گفتند که بیماری منیر ندارم و ام آر آی مغزمم چیزه خاصی را نشان نداد. میخواستم بدونم هنوز امکان بیماری منیر برای من وجود دارد و آزمایش ها میتونه بعضی وقت ها نشون نده یا امکان منیر داشتنم صفر است؟
خیلی متشکر از پاسخگوییتان

سلام. خواهش می کنم. لطفا نتایج تست هاتون رو برامون بفرستید. ممکن است منییر باشد و چون در مراحل اولیه باشه دقیق مشخص نشده باشد. اما حتما ویتامین ب12 و خانوادش رو مصرف کنید که اگر در شروع بیماری هستید کنترل شود.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.