کلینیک شنوایی، وزوز گوش و سمعک در خیابان ولیعصر

کلینیک شنوایی، وزوز گوش و سمعک در خیابان ولیعصر

کلینیک شنوایی، سمعک و وزوز گوش در خیابان ولیعصر

 

وزوز گوش به صدایی گفته می شود که در داخل سر یا گوش ها شنیده می شود بدون اینکه در محیط هیچ گونه صدایی وجود داشته باشد. به دلیل محیط های پرسروصدای شغلی، استرس شدید خانواده ها، اضطراب های فردی، تغذیه نامناسب و هزاران عامل دیگر روز به روز بر تعداد بیماران با مشکل وزوز گوش افزوده می شود. از طرف دیگر به دلیل عدم آگاهی مناسب نسبت به این بیماری و درمان آن در دنیا سبب شده است که بسیاری از بیماران به دنبال درمان آن نروند و مجبور به تحمل آن شوند.

وزوز گوش نه تنها بر روح و جسم فرد بیمار آسیب وارد می کند بلکه سبب می شود تا فرد در جامعه، محیط کار، خانواده، دوستان نتواند به خوبی و کامل ظاهر شود زیرا وزوز سبب افزایش استرس، اضطراب، مشکلات خواب، تمرکز، کاهش آستانه بیمار نسبت به تحمل مسایل(زود عصبانی شدن)، ارتباط با اطرافیان و خانواده و... می شود.

کلینیک شنوایی و وزوز فراشنوا به صورت تخصصی بر روی وزوز گوش و روش های درمانی آن فعالیت دارد و در سایر زمینه های شنوایی نظیر تجویز انواع سمعک های کودکان و بزرگسالان، تست های شنوایی کودکان(تست ای بی ار و تست حلزون گوش) و انجام مانورهای درمانی سرگیجه نیز خدمانت به بیماران عزیز ارائه می دهد.

 

کلینیک تخصصی شنوایی، وزوز گوش و سمعک در خیابان ولیعصر

 

دستگاههای ارزیابی و درمان وزوز گوش

 

مهمترین بخش در درمان وزوز گوش ارزیابی صحیح وزوز می باشد. برای ارزیابی اولیه فرکانس و شدت وزوز گوش باید از دستگاه ادیومتری(دستگاه تست شنوایی) استفاده شود. برای ارزیابی فرکانس وزوز متخصص شنوایی شناس با دستگاه ادیومتر چندین فرکانس مختلف در سطح بالاتر از شنوایی بیمار ارائه می دهد تا بیمار به راحتی فرکانس وزوز خود را تعیین کند.

از طریق دستگاه ادیومتر می توان مراحل صدادرمانی را انجام داد اما به دلیل اینکه بیمار قادر به حضور در کلینیک به صورت مرتب نمی باشد استفاده از دستگاه ماسکر راحتتر می باشد. بنابراین ادیومتر و ماسکر هر دو در صدادرمانی قابل استفاده می باشند.

دستگاه تحریک الکتریکی از طریق چسباندن چندین الکترود بر روی پیشانی و پشت گوش و ارائه ولتاژ با دامنه ها(500 تا 5000 اهم) و محرک(سینوسی، پالس و...)، مدولاسیون و فرکانس های مختلف تحریک الکتریکی انجام می شود. دستگاه تحریک الکتریکی عصب واگ و TDCS از طریق تحریک الکتریکی درمان خود را انجام می دهند و تفاوت آنها در ویژگی های محرک می باشد.

  کلینیک شنوایی، وزوز گوش و سمعک در خیابان ولیعصر  

دستگاه لیزر نیز از طریق قراردادن سر اسپکلیوم مانند خود در کانال گوش بیمار به مدت 30 دقیقه و ارائه نور لیزر یکی از روش های مرسوم درمان وزوز محسوب می شود. یکی دیگر از روش و دستگاههای مورد استفاده در درمان وزوز گوش دستگاه سمعک می باشد.

طبق مقالات و رفرنس ها یکی از مهمترین و بیشترین عامل های شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد و از آنجایی که تنها راه برای بهترشنیدن و جلوگیری از بدترشدن اعصاب شنوایی سمعک می باشد بنابراین سمعک نیز از دستگاههای پرکاربرد در درمان وزوز گوش محسوب می شود.

سمعک با تقویت مناطق آسیب دیده سبب تحریک کافی و طبیعی اعصاب شنوایی و از طرف دیگر پوشاندن وزوز می شود که به نوعی سبب درمان وزوز گوش می شود(در حضور صدای بلندتر صدای آرام تر شنیده نمی شود به این معنی که سمعک با تقویت صدای محیط سبب پوشش وزوز گوش(نوعی ماسکر) می شود).

درمان های شناختی رفتاری بیشتر با مشاوره و آموزش به بیمار در مورد نحوه برخورد با وزوز و جلوگیری از تحت تاثیرقراردادن اثرات منفی وزوز بر زندگی بیمار انجام می شود.

 

کلینیک شنوایی، وزوز گوش و سمعک در خیابان ولیعصر

 

دستگاه و وسایل تنظیم سمعک

 

مشاوره و تجویز سمعک باید براساس تست شنوایی یا نوارگوش(ادیومتری) بیمار انجام شود زیرا تمامی مدل های سمعک برای همه بیماران مناسب نیست و تجویز آن در بعضی موارد سبب آسیب و آزار بیمار می شود. بنابراین اولین دستگاه برای مشاوره و تجویز سمعک دستگاه ادیومتری می باشد.

در دستگاه ادیومتری قابلیت ارائه صدا در شدت و فرکانس های مختلف از 125 هرتز تا 8 کیلوهرتز فراهم شده است و متخصص شنوایی شناس از طریق ارائه صداها آستانه شنوایی بیمار را تخمین می زند.

آستانه شنوایی به معنی کمترین سطح شدتی که بیمار در آن صدا را می شنود و پایین تر از آن برای بیمار قابل شنیدن نمی باشد.

انتخاب مدل(ظاهر) سمعک و قدرت سمعک براساس نوار گوش بیمار انجام می شود اما انتخاب تکنولوژی سمعک باید براساس نیاز بیمار انتخاب شود تا بیمار به وسیله سمعک همانند افراد نرمال از شنیدن صدا در تمامی محیط های شنیداری لذت ببرد.

بعد از انتخاب سمعک نوبت به تنظیم سمعک می رسد به این صورت که از طریق دستگاه هایپرو انجام می شود. در واقع دستگاه هایپرو رابط بین سمعک و لب تاب(نرم افزار سمعک) می باشد که به وسیله آن متخصص شنوایی شناس قادر به شناسایی و تغییر تنظیمات سمعک می باشد.

همچنین برای اتصال سمعک به هایپرو نیاز به کابل ها و وسایل مخصوص می باشد که برای هر برند سمعک(اتیکن، برنافن، زیمنس، سونیک، هانساتون و...) متفاوت می باشد.

بنابراین بعد از دستگاه ادیومتر مهمترین دستگاه برای تنظیم سمعک دستگاه هایپرو و کابل های سمعک می باشد. همچنین در بعضی از سمعک های جدید از طریق بلوتوث سمعک قابل شناسایی می باشد و دیگر نیازی به هایپرو و کابل نمی باشد.

اکثر سمعک های 2019-2018 به بعد(به جز سمعک های داخل گوشی و نامریی) امکان تنظیم سمعک از طریق رابط بلوتوثی وجود دارد.

 

کلینیک شنوایی و سمعک در خیابان ولیعصر

 

سوالات بیماران در زمینه وزوز گوش و تنظیم سمعک:

 

آیا وزوز گوش قابل درمان می باشد؟

همانطور که اطلاع دارید روش درمانی ثابتی که برای تمامی بیماران از آن استفاده شود وجود ندارد بنابراین در مرکز فراشنوا با استفاده از چندین روش همراه با مشاوره و افزایش آگاهی بیماران از برخورد با وزوز گوش رضایت بیماران با وزوز گوش جلب شده است و توانسته ایم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. 

چه روش های درمانی برای درمان وزوز گوش وجود دارد؟

صدادرمانی(ماسکر، سمعک، موسیقی درمانی)، تحریک الکتریکی، تحریک معناطیسی، روش های نوروفیدبک و بیوفیدبک، لیزر، روش TRT، روش های رفتاری شناختی، ویتامین درمانی، مصرف داروهای آرامبخش و ضداسترس و... جزئی از روش های درمان وزوز گوش محسوب می شوند.

آیا تمامی سمعک ها قابل تنظیم می باشند؟

خیر. سمعک های قدیمی که به سمعک های آنالوگ معروف می باشند قابلیت اتصال به لب تاب و تنظیم آنها وجود ندارد اما تمامی سمعک های قابل برنامه ریزی، دیجیتال و هوشمند قابل تنظیم می باشد.

آیا نوع دستگاه ادیومتری بر روی تست بیمار تاثیر می گذارد؟

خیر. تمامی دستگاههای موجود در کلینیک های شنوایی دارای کالیبره می باشند بنابراین در اکثر مواقع نتایج یکسان به دست می آید. از طرف دیگر چون در تست های شنوایی ادیومتری وضعیت بیمار در پاسخ نقش دارد باید به این موضوع نیز دقت شود.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش های درمانی و تجویز سمعک ها با مرکز فراشنوا تماس حاصل فرمایید تا تمامی اطلاعات به طور کامل توضیح داده شود:

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.