کم شنوایی فرکانس بالا

کم شنوایی فرکانس بالا

کم شنوایی فرکانس بالا

یکی از رایج ترین انواع کاهش شنوایی به عنوان کم شنوایی با فرکانس بالا شناخته می شود. این بدان معناست که شنیدن صداهای با زیروبمی بالا دشوارتر است. این بیماری می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما در بزرگسالان مسن با کاهش شنوایی مربوط به سن و همچنین افرادی که در معرض صداهای بلند هستند شایع است.

 علائم کم شنوایی با فرکانس بالا

 هنگام گوش دادن به صحبت افراد، ممکن است در شنیدن برخی از حروف بی صدا مانند س، ش یا ف که با زیروبمی بالاتر صحبت می شوند، مشکل داشته باشید. در نتیجه، ممکن است صدا به خصوص هنگام استفاده از تلفن، تماشای تلویزیون یا در موقعیت های پر سر و صدا، خفه شود. افرادی که دچار این نوع کم شنوایی هستند اغلب می گویند احساس می کنند می توانند بشنوند اما درک نمی کنند. همچنین ممکن است شنیدن صدای زنان و کودکان و همچنین صدای آواز پرندگان یا بوق زدن دستگاه ها برای شما دشوارتر باشد.

  تشخیص کم شنوایی فرکانس بالا

 تشخیص کم شنوایی با فرکانس بالا

تشخیص کم شنوایی با فرکانس بالا پس از آزمایش شنوایی در کلینیک شنوایی انجام می شود. معمولاً یک متخصص یا شنوایی شناس آزمایش را انجام می دهد و نتایج بر روی نمودار شنوایی یا نوار گوش رسم می شود. اگر فردی دچار کم شنوایی با فرکانس بالا باشد، شنوایی وی در نمودار شیبی به سمت راست را نشان می دهد. این نشان می دهد که فرد دارای کم شنوایی بین فرکانس های 2000 تا 8000 هرتز است. ممکن است فرد دچار کم شنوایی خفیف، متوسط​​، متوسط -​شدید، شدید و یا عمیق باشد.

 چرا کاهش شنوایی با فرکانس بالا دارم؟

کم شنوایی با فرکانس بالا هنگامی رخ می دهد که سلول های شنوایی حسی ریزی مانند مو در حلزون گوش (گوش داخلی) شما آسیب ببینند. این سلولهای مویی، معروف به استریوسیلیا، مسئول ترجمه صداهایی به تخریک های الکتریکی هستند که گوش شما جمع می کند، که در نهایت مغز شما آنها را به عنوان صدای قابل تشخیص تفسیر می کند.

 دلایل کاهش شنوایی با فرکانس بالا

 افراد در هر سنی ممکن است تحت تأثیر کم شنوایی با فرکانس بالا قرار بگیرند و دلایل ایجاد آن نیز به همان اندازه متنوع است.

 افزایش سن

کاهش شنوایی مربوط به سن را پیرگوشی می نامند. از آنجا که این بیماری یک روند آهسته است که معمولاً هر دو گوش را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهد، معمولاً فرد متوجه نمی شود. یکی از اولین علائم مشکل درک گفتار در محیط های پر سر و صدا است.

کم شنوایی فرکانس بالا

 سر و صدا

 میلیون ها ایرانی به دلیل آسیب ناشی از سر و صدا کم شنوایی دارند. این بیماری می تواند در نتیجه یک بار قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، مانند شلیک گلوله یا انفجار، یا در طول زمان با قرار گرفتن در معرض صداهای بلندتر از 85 دسی بل، ایجاد شود.

 ژنتیک

سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید. اگر نزدیکان شما دچار کم شنوایی با فرکانس بالا شوند، ممکن است از نظر ژنتیکی نیز مستعد ابتلا به آن باشید.

 داروها

برخی از انواع داروها اتوتوکسیک هستند، به این معنی که برای سلامت شنوایی شما مضر هستند. برخی از این داروهای شایع مضر شامل سالیسیلات ها (آسپرین) به مقدار زیاد، داروهایی که در درمان های شیمی درمانی و آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید استفاده می شود هستند.

بیماریها

بیماری منییر، که گوش داخلی را تحت تأثیر قرار می دهد، اغلب در سنین 30-50 سالگی رخ می دهد و ممکن است شامل نوسان افت شنوایی، وزوز گوش و سرگیجه باشد. گرچه در موارد شدید، به طور معمول باعث کاهش شنوایی با فرکانس پایین می شود. در کودکان، اوتیت میانی مزمن (که به عنوان عفونت گوش میانی شناخته می شود) در صورت عدم درمان، می تواند منجر به کاهش شنوایی شود.

درمان کم شنوایی فرکانس بالا

 گزینه های درمان کاهش شنوایی با فرکانس بالا

کاهش شنوایی با فرکانس بالا معمولاً برگشت پذیر نیست. خوشبختانه، سمعک ها برای این نوع کاهش شنوایی کاملاً خوب عمل می کنند. به طور معمول، بهترین نوع سمعک برای کم شنوایی با فرکانس بالا، همان چیزی است که به عنوان سمعک با رسیور داخل گوش (RITE) شناخته می شود. این سمعک به صورت تجویز باز است بنابراین صداهای با فرکانس پایین را که هنوز هم به طور طبیعی می شنوید خفه نمی کند. می توان این سمعک را طوری برنامه ریزی کرد که فقط فرکانس هایی که شما برای شنیدن آن تلاش می کنید را تقویت کند. در حالی که برخی از افراد می خواهند از سمعک هایی نامرئی استفاده كنند (معروف به "سمعك های غیرقابل دید در كانال" یا "كاملاً در كانال")، اما آنها اغلب برای این نوع كم شنوایی خوب عمل نمی كنند، زیرا مانعی هستند برای صداهای طبیعی با فرکانس پایین. برای هر نوع سمعک به خاطر داشته باشید که ممکن است عادت کردن به آنها طول بکشد، خصوصاً اگر مدت زمان طولانی است که کم شنوایی درمان نشده داشته اید.

 خطرات سلامتی در کاهش شنوایی

رسیدگی به کاهش شنوایی با فرکانس بالا مهم است زیرا تأثیرات آن فراتر از تلاش برای شنیدن است. هنگامی که کودکان دچار کم شنوایی با فرکانس بالا هستند، می تواند مانع رشد گفتار و زبان آنها شود و بر توانایی آنها در مدرسه تأثیر بگذارد. در بزرگسالان مسن، کاهش شنوایی درمان نشده با خطر بالاتر کاهش شناختی، انزوای اجتماعی، افسردگی و سقوط های آسیب زا همراه است.

جلوگیری از کاهش شنوایی با فرکانس بالا

کاهش شنوایی با فرکانس بالا قابل برگشت نیست، اما در برخی موارد قابل پیشگیری است. یکی از بهترین تکنیک های پیشگیری محافظت از شنوایی در برابر قرار گرفتن در معرض سر و صدا است، به ویژه سر و صدای بلندتر از 85 دسی بل. میزان صدا را در دستگاه های الکترونیکی شخصی خود کم نگه دارید و هر زمان که پیش بینی می کنید در یک محیط پر سر و صدا مانند محل تیراندازی، هنگام رانندگی با اتومبیل برفی یا حضور در یک کنسرت زنده یا یک رویداد ورزشی هستید، از محافظ های شنوایی استفاده کنید. محافظ های گوش ارزان قیمت برای استفاده در داروخانه محلی موجود است.

مراقب شنوایی خود باشید و در صورت بروز هر گونه علامت یا مشکل حتما به متخصص شنوایی شناس مراجعه کنید

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی و تعیین میزان کم شنوایی تمامی گروههای سنی و در صورت تایید میزان کم شنوایی، مشاوره و تجویز سمعک در کلینیک فراشنوا انجام می شود.

09105241071(مشاوره آنلاین)

02188949368

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان:

Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.