کم شنوایی فرکانس پایین

کم شنوایی فرکانس پایین

کم شنوایی با فرکانس پایین

کم شنوایی فرکانس پایین، بیماری ای نسبتاً نادر است که در آن فرد دچار کاهش توانایی یا ناتوانی در شنیدن صداهای عمیق یا صدا با زیروبمی پایین را دارد. صداهایی که دارای فرکانس 2000 هرتز یا پایین تر هستند. مانند صدای عبور هواپیما از بالای سر یا یک دستگاه روشن یا صدای پنکه.

دلایل مختلفی برای کاهش شنوایی فرکانس پایین وجود دارد. از جمله این دلایل می توان به  بیماری منییر و سندرم های ژنتیکی اشاره کرد. درمان اغلب شامل سمعک و یا رسیدگی به علت اصلی است.

ساختار گوش

 سیستم شنوایی شما به سه قسمت اصلی گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی تقسیم شده است. گوش بیرونی: شامل پینا (قسمت گوشتی و قابل مشاهده گوش شما که به آن دهانه گوش نیز گفته می شود) و مجرای گوش است. گوش میانی: شامل پرده تمپان (پرده گوش شما نیز نامیده می شود) و سه استخوان ریز به نام استخوانچه های چکشی، سندانی، رکابی است. گوش داخلی: شامل ساختاری به شکل حلزون به نام حلزون گوش، مجاری نیم دایره و عصب شنوایی است.

نحوه شنیدن شما یک پدیده دقیق و پیچیده است. در واقع، گوش خارجی شما موج های صوتی را می گیرد، که از طریق کانال گوش شما منتقل می شود. امواج صوتی سپس پرده تمپان شما را می لرزاند، که باعث حرکت استخوانچه ها می شود و سلولهای مویی بسیار کوچکی را که در حلزون گوش شما قرار دارند تحریک می کند. این سلولهای مویی سپس ارتعاشات صوتی را به سیگنال های عصبی تبدیل می کنند که از طریق عصب شنوایی به مغز شما ارسال می شود .

نوع کم شنوایی شما تعیین می کند که کدام قسمت از گوش آسیب دیده است.

  کم شنوایی فرکانس پایین

 

انواع کاهش شنوایی با فرکانس پایین

 دو نوع اصلی کاهش شنوایی با فرکانس پایین وجود دارد: کم شنوایی حسی-عصبی با فرکانس پایین که در اثر آسیب به سلولهای مویی، حلزون گوش یا عصب شنوایی شما ایجاد می شود.

 کاهش شنوایی انتقالی فرکانس پایین که به دلیل مشکلی در گوش میانی شما ایجاد می شود.

 

علائم کاهش شنوایی فرکانس پایین

افرادی که کم شنوایی با فرکانس پایین دارند، در شنیدن صداها با زیروبمی پایین یا اصطلاحا صداهای بم، مانند صدای مردان (که به طور معمول بم تر از صدای زن یا کودک است)، مشکل دارند. صداهای دیگری که ممکن است فردی با کم شنوایی فرکانس پایین قادر به شنیدن آن نباشد یا در شنیدن آن مشکل بیشتری داشته باشد عبارتند از: رعد و برق در طوفان، صدای پس زمینه یخچال، صدای گاز دادن ماشین، کامیون یا موتور هواپیما، صداهای باس (مانند توبا) در یک کنسرت موسیقی، صداهای مصوت (که در زیروبمی پایین تر از صامت ها صحبت می شوند)، مکالمات تلفنی (صداها با فرکانس پایین و متوسط ​​ارائه می شوند).

توجه به این نکته مهم است که افرادی که کم شنوایی فرکانس پایین دارند می توانند گفتار را به طور معمول درک کنند (اگرچه آنها معمولاً مکالمه رو در رو را ترجیح می دهند). آنها همچنین دارای مهارت های گفتاری بسیار خوبی هستند زیرا می توانند صداهای با فرکانس بالا را بشنوند و حساسیت بیشتری به این صداها دارند. یادمان باشد طیفی از کاهش شنوایی فرکانس پایین وجود دارد. برخی از افراد فقط یک ضایعه خفیف دارند که ممکن است سالها قابل شناسایی نباشد (تا زمانی که فرد تحت آزمایش تشخیصی قرار گیرد). در برخی دیگر، کاهش شنوایی شدید یا عمیق تر در صداهای فرکانس پایین وجود دارد.

  صدای کم فرکانس

 علل کم شنوایی با فرکانس پایین

کم شنوایی با فرکانس پایین ممکن است به دلیل مشکل گوش داخلی (کم شنوایی حسی عصبی) یا مشکل گوش میانی (کم شنوایی هدایتی) ایجاد شود. کم شنوایی فرکانس پایین حسی عصبی عمدتا با بیماری منییر همراه است. سایر علل احتمالی شامل سندرم های مختلف ژنتیکی، فشار مایع مغزی نخاعی پایین و احتمالاً پیری یا عفونت های ویروسی است.

بیماری منییر

بیماری منییر در نتیجه افزایش مایعات در گوش داخلی ایجاد می شود. مکانیسم دقیق این اتفاق ناشناخته مانده است. با بیماری منیر، فرد به طور معمول دچار دفعات ناگهانی سرگیجه، وزوز گوش و کاهش شنوایی می شود (که تقریباً همیشه فرکانس پایین است). سرگیجه ها ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. طی چندین سال، کاهش شنوایی ممکن است دائمی شود و شامل از دست دادن فرکانس های بالا نیز باشد.

سندرم رامسی هانت

عفونت های ویروسی به طور معمول باعث کاهش شنوایی حسی عصبی همراه با از دست دادن شنوایی فرکانس بالا می شوند با این حال، در یک سندرم به نام سندرم رامسی هانت (جایی که ویروس هرپس زوستر عصب شنوایی را آلوده می کند)، کاهش شنوایی حسی عصبی فرکانس بالا و پایین، همراه با فلج صورت ممکن است رخ دهد.

کم شنوایی ناگهانی

برخی از انواع کاهش شنوایی حسی-عصبی ناگهانی ممکن است روی صداهای با زیروبمی پایین تأثیر بگذارند. فرد مبتلا به کاهش شنوایی حسی عصبی ناگهانی ممکن است علائم دیگری مانند گرفتگی گوش، سرگیجه یا وزوز گوش را تجربه کند.

کم شنوایی فرکانس پایین انتقالی

کم شنوایی فرکانس پایین نیز ممکن است ناشی از یک مشکل گوش میانی باشد. مانند اوتیت میانی ترشحی یا اتوسکلروز.

 اوتیت میانی ترشحی: این بیماری اصطلاحاً سروز نامیده می شود، و هنگامی که مایعات در گوش میانی در نتیجه عفونت حل نشده یا انسداد لوله استاش جمع شود (به عنوان مثال از آلرژی) ایجاد می شود.

با این تجمع مایع، پرده گوش شما نمی تواند به طور صحیح برای انتقال صداها ارتعاش کند. صداهای فرکانس پایین در ابتدا و به دنبال صداهای فرکانس بالا کاهش می یابد.

اتوسکلروز: اتوسکلروز هنگامی اتفاق می افتد که رشد بیش از حد استخوانچه رکابی در گوش میانی وجود داشته باشد و باعث کاهش شنوایی در فرکانس های پایین می شود.این وضعیت بیشتر در خانم ها دیده می شود و معمولاً در سنین 15 تا 40 سالگی ایجاد می شود. علل احتمالی شامل فرآیندهای خود ایمنی و عفونت های ویروسی و همچنین عوامل ژنتیکی، متابولیکی و هورمونی است.

 

کاهش فرکانس صدا

درمان

درمان کاهش شنوایی فرکانس پایین به علت اصلی بستگی دارد. برخی از دلایل قابل برگشت هستند. به عنوان مثال، کاهش شنوایی فرکانس پایین که در نتیجه فشار مغزی نخاعی کم از بی حسی نخاعی رخ می دهد، می تواند با یک خاص پزشکی معکوس شود. به همین ترتیب، کم شنوایی فرکانس پایین ناشی از اوتیت میانی ترشحی به طور کلی به خودی خود بهبود می یابد. در صورت تداوم یا تشدید، می توان از لوله های تهویه مخصوص استفاده کرد. کم شنوایی فرکانس پایین معمولاً بهبود می یابد. کم شنوایی انتقالی فرکانس پایین ناشی از اتوسکلروز به طور کلی می تواند از طریق ترمیم جراحی استخوانچه رکابی در گوش میانی بهبود یابد. این عمل جراحی استاپدکتومی (استاپدوتومی) نامیده می شود و شامل برداشتن و جایگزینی بخشی از استخوانچه رکابی با دستگاه پروتز یا ایمپلنت است.

سمعک هایی که برای تقویت صداهای با زیرو بمی پایین برنامه ریزی شده اند، جز اصلی ترین درمان ها هستند. یافتن شنوایی شناسی که دارای وسایل شنوایی مناسب برای افراد کم شنوا با فرکانس پایین باشد بسیار مهم است. بیماری منییر به ویژه در مراحل مختلفی تمایل به درمان دارد. کم شنوایی ممکن است زودتر در این بیماری رخ دهد و بماند و سپس معمولاً به تدریج بدتر می شود. علاوه بر سمعک ها، برای بهبود سایر علائم بیماری منیبر (سرگیجه و وزوز گوش)، تغییر عادات مختلف زندگی و روش های درمانی دیگری ممکن است مفید باشد، مانند: محدودیت استفاده از نمک، محدود کردن مصرف کافئین و الکل، درمان توانبخشی دهلیزی و مصرف داروهای دیورتیک.

به یاد داشته باشید که در صورت بروز هرگونه از علائمی که در بالا توضیح داده شد، در کمترین زمان به متخصص گوش و حلق و بینی و متخصص شنوایی شناس مراجعه کنید.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا ارزیابی شنوایی و تعیین میزان کم شنوایی تمامی گروههای سنی و در صورت تایید میزان کم شنوایی، مشاوره و تجویز سمعک در کلینیک فراشنوا انجام می شود. 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه ها درباره کم شنوایی فرکانس پایین

سلام آقای دکتر من از یک برج میشه کم شنوایی دارم باید چه کنم

سلام. تنها راه حل کم شنوایی استفاده از سمعک هست. مصرف دارو، تحریک الکتریکی و روش های دیگه فایده ای ندارد. اولین و اخرین درمان شما استفاده از سمعک هست. و هرچه زمان بگذرد به دلیل عدم تحریک کافی عصب علاوه بر افزایش آسیب احتمال ایجاد وزوز گوش نیز بیشتر می شود.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.