آموزش شنوایی برای کودکان

آموزش شنوایی برای کودکان

شنوایی کودکان

  شنوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کودک از 4 یا 5 ماهگی و بعد از 8 یا 9 ماهگی کاملاً با صدا ارتباط برقرار می‌کند. حتی صدای مادر را از دیگران تشخیص می‌دهد. بهترین صدا برای کودک صدای انسان است. کودک حدود سه ماهگی 3 حرف را می‌تواند در زبان و صدا تشخیص دهد. کودک حدود 4 ماهگی با صدایی که از خود در می‌آورد با مادر صحبت می‌کند. در ادامه با آموزش شنوایی برای کودکان با ما همراه باشید.  

نقش صدا در شنوایی

  صدا وسیله و ابزار انتقال خبر است و زبان فرآیندی است که درک و فهم خبر را ممکن می‌سازد. پس صدایی که از کودک می‌شنوید با کلام متفاوت است. ایراد کودک می‌تواند در صدا و صوت باشد که زمینه‌ی فیزیکی دارد. کودک می‌تواند در 4 ماهگی اجزاء صدا را از هم دیگر تفکیک کند. تفکیک بین سا یا زا و سِ یا زِ تقریباً در کودکان ممکن نیست.   کلینیک آموزش شنوایی برای کودکان  

آموزش شنوایی چیست؟

  آموزش شنوایی روشی برای آموزش گوش دادن به مغز است. این فرآیند آموزش به افرادی که معلولیت شنوایی دارند، کمک می‌کند. آموزش شنوایی کمک می‌کند تا فرد از تمام سیگنال‌های شنوایی خود استفاده کند. هدف آموزش شنوایی این است که به افراد کمک کند تا به طور طبیعی توانایی شنوایی خود را به دست آورند. مانند افراد عادی که بدون انجام هرگونه مداخله‌ای حس شنوای دارند. آموزش شنوایی شامل چند مرحله اساسی مثل: مرحله کشف،صدا،تمایز صدا،شناسایی و درک مطلب است.  

آموزش شنوایی کودکان

  آموزش شنوایی برای کودکان بسیار مهم است. زیرا در روند زندگی آن‌ها تاثیرگذار است. به همین دلیل گروه‌هایی با جلسه‌های منظم برای بهبود شنوایی کودکان تشکیل می‌شود. اما در نظر داشته باشید که تمرینات انجام شده محدود به این جلسات نیست. به این منظور که باید علاوه بر آموزش کلاسی، در طول روز نیز تمریناتی مبنی بر آموزش دیداری، شنیداری برای ارائه‌ی مفاهیم تازه و گنجینه‌ی واژگان و تمرین شنیداری برای رشد توانایی‌های گوش‌دادن کودک صورت بگیرد. متخصصان برای آموزش شنوایی از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند. جدیدترین و مناسب‌ترین روش آن‌ها روش اِرِبِر( Erber) می‌باشد. در این روش ابتدا سطح توانایی کودک ناشنوا به لحاظ تشخیص و تمایز و درک شنیداری ارزیابی می‌شود. متخصصان از آزمون‌های خاص استفاده می‌کنند. آزمون‌های استاندارد شده فارسی، آزمون مدرس می‌باشد. این آزمون به صورت فردی برای هر کودک کم شنوا که در محدوده سنی 6 تا 7 سال باشد، اجرا می‌گردد. تا مربی تشخیص دهد که آموزش شنوایی را از کدام مرحله برای کودک اجرا کند.   آموزش شنوایی برای کودکان و بزرگسالان  

آگاهی از صدا در آموزش شنوایی

  اولین مرحله آموزش شنوایی برای کودکان، برنامه آموزش شنوایی در واکنش به صدا است. این مرحله مشکل‌ترین مرحله نیز می‌باشد. در این مرحله کودک کم شنوا باید یاد بگیرد تا به صداهای مختلف به طور تثبیت شده واکنش نشان دهد. این صداها باید شامل صدا‌هایی نظیر هجاهای گفتاری، گفتار معنادار، نام کودک، صداهای محیطی معنادار، صدای وسایل صدا ساز، سرود‌های آهنگین و... باشد. باید به کودک فرصت داده شود تا انواع مختلف صداها را بشنود و به آن‌ها به خوبی واکنش نشان دهد. قبل از آن که کودک بتواند به صدای جدیدی واکنش نشان دهد، باید حتما با آن آشنا باشد.  

تمایز آوایی در آموزش شنوایی

  در این بخش از آموزش، کودک مهارت گوش دادن را یاد می‌گیرد. آموزش ابتدا بدون حضور حریف انجام می‌گیرد. پس از آن که کودک تا حد ظرفیت شنوایی‌اش تمرینات تمایز و شناسایی آواها را انجام داد تمرینات در حضور حریف برای رقابت شروع می‌شود. دستورالعمل ویژه انجام تمرینات در حضور حریف در قسمت جداگانه‌ای آورده شده است. در این تمرینات، کودک فرصت پیدا می‌کند تا به صدای خودش گوش بدهد. این امر از اهمیت زیادی برخوردار است. در بسیاری از موارد، درمانگران تمریناتی را ارائه می‌دهند که در آن‌ها کودک باید به صدای دیگران گوش دهد.   ویژگی آموزش شنوایی برای کودکان  

ویژگی‌های دیرش آوایی در آموزش شنیداری

  این قسمت مجموعه تمریناتی را شامل می‌شود که هدف آن‌ها، آشنا کردن کودک با الگوهای صوتی موجود در گفتار است. کودکانی که قادر به شنیدن و تولید الگو‌های مختلف صوتی هستند، گفتار هنجارتر و روان‌تری دارند.  

درک شنوایی

  برخی از کودکان در تمرینات بخش تمایز آوایی پیشرفت چشم‌گیری دارند. درحالی که برخی دیگر در تمرینات، بخش درک شنوایی را به سرعت پشت سر می‌گذارند. توصیه می‌شود که در کودکان خردسال، تمرینات بخش تمایز آوایی و درک شنوایی به طور همزمان انجام شود. در تمرینات بخش شنوایی باید از زبانی استفاده شود که کودک در زندگی روزانه با آن سروکار دارد. فعالیت ها نیز باید مناسب با سن کودک باشد.  

نقش و هدف آموزش شنوایی

  اهداف اصلی آموزش شنوایی، استفاده از شنوایی کمکی با استفاده از سیگنال‌های صوتی دریافت شده برای درک گفتار است. هدف دیگر آن کمک و استفاده تمام وقت از سمعک یا کاشت حلزون می‌باشد. در این صورت اطمینان حاصل شود که سمعک یا کاشت حلزون به درستی تنظیم شده باشد. از دیگر اهداف آموزش شنوایی کمک به والدین یا مراقب با نمونه‌هایی از فعالیت‌های روزانه و تکنیک‌های یادگیری شنوایی است.   آموزش شنوایی برای کودکان  

پیش از شروع آموزش شنوایی چه اقداماتی باید انجام شود؟

  آموزش شنوایی به خودی خود دشوار است. اما باید در نظر داشته باشید که پیش از شروع نیاز به بررسی سمعک دارید. منظور از بررسی این است که سمعک به درستی برای گوش فرد تنظیم شده باشد. همان طور که می‌دانید سمعک و کاشت حلزون روش موثری برای بالا بردن سطح شنوایی فرد است. بنابراین باید به دقت کنترل شود تا هیچ مشکلی نداشته باشد. اگر کیفیت دستگاهی که در گوش قرار می‌گیرد، بهتر باشد در روند آموزش شنوایی تفاوت ایجاد می‌کند و نتیجه خوبی خواهد داشت.   نتیجه گیری همان طور که گفته شد آموزش شنوایی برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا با کمک آموزش شنوایی می‌توانند نحوه استفاده از سمعک، نحوه گوش دادن به صداها و همچنین شناسایی صداهای مختلف را یاد بگیرند. به همین دلیل اگر کودک شما دچار کم شنوایی است، جلسات آموزش شنوایی را جدی بگیرید. لازم به ذکر است که در برنامه آموزش شنوایی برای درک شنوایی، گفتار و استفاده از حس شنوایی تایید می‌شود. اما باید در نظر داشت که این امر به آن معنا نیست که فرد در درک گفتار تنها باید به حس شنوایی خود تکیه کند. چرا که همکاری حس شنوایی و حس بینایی با یکدیگر سبب می‌شود که اثر آسیب شنوایی بر درک گفتار تا حدود زیادی برطرف گردد.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

ارزیابی و درمان وزوز گوش با روش های جدید درمانی، تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص کودکان و بزرگسالان، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، تهیه قالب های ضدصوت و ضدآب در مرکز فراشنوا ارائه می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.