آیا درمان قطعی وزوز گوش وجود دارد؟

آیا درمان قطعی وزوز گوش وجود دارد؟

درمان قطعی وزوز گوش 

چرا برخی از افراد دچار وزوز گوش(هوهو گوش) می شوند؟ آیا درمان قطعی برای وزوز گوش وجود دارد؟

چکیده

اگر تجربه شنیدن صدای ویز ویز، هوهو، سوت کشیدن، زنگ زدن در سر یا گوش خود در طول روز دارید، بدون شک شما از وزوز گوش رنج می برید. بعضی مواقع این صدا می تواند در یک یا هردو گوش یا در سر شنیده شود. مهمترین علت ایجاد و شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد.

همچنین می توان به عواملی نظیر افزایش سن، سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، ضربه صوتی شدید، جرم گوش، بیماری های گوش(اتواسکلروزیس، کلستئاتوما) اشاره کرد. برای افراد با وزوز گوش مشکلاتی نظیر عدم تمرکز، خواب نامناسب، مشکل در محل کار، مشکلات احساسی، خلق و خوی فرد شود.

در مقالات درمان های زیادی برای وزوز گوش بیان شده است اما به دلیل مکانیسم متفاوت وزوز گوش اثر متفاوتی برای هر فرد ایجاد می کند.

از جدیدترین درمان های وزوز گوش که می توان آن را به عنوان درمان قطعی وزوز گوش بیان کرد: تحریک الکتریکی عصب شنوایی، صدادرمانی در فرکانس وزوز، استفاده از مسکر، تقویت شنوایی با سمعک می باشند.

آیا درمان قطعی وزوز گوش وجود دارد؟

 

وزوز گوش چیست؟ 

آیا درمان قطعی وزوز گوش وجود دارد؟ زنگ یا وزوز گوش به صدایی گفته می شود که در سر یا گوش فرد بخصوص در محیط ساکت قابل شنیدن باشد. معمولا وزوز گوش در افراد بالای 50 سال اتفاق می افتد اما در بعضی موارد می تواند حتی در کودکان و بزرگسالان نیز دیده شود. همچنین وزوز گوش می تواند برای هر فردی از نظر علت ایجاد، شدت و فرکانس وزوز، مدت زمان شنیدن صدا و حتی پاسخ به درمان متفاوت باشد.

از مهمترین علت های وزوز گوش کم شنوایی می باشد به این صورت که کم شنوایی(کم شنیدن صدا) سبب تغییر الگوهای مغزی می شود و همین عامل سبب شروع وزوز یا زنگ گوش می شود.

به طور معمول انواع وزوز گوش در دو حالت شنیده می شود:

*وزوز سابجکتیو

*وزوز آبجکتیو

در وزوز سابجکتیو صدای وزوز تنها برای خود فرد قابل شنیدن می باشد و اطرافیان قادر به شنیدن صدا نمی باشند اما در وزوز ابجکتیو نه تنها وزوز برای فرد بلکه برای اطرافیان نیز قابل شنیدن است. علت های ایجاد این دو نوع وزوز متفاوت می باشد و به طور کلی بیشتر وزوز بیماران به صورت سابجکتیو می باشد.

درمان قطعی وزوز گوش

علت های ایجاد و شروع وزوز گوش

علت های زیادی در ایجاد وزوز گوش نقش دارند که در این مقاله تنها به مهمترین انها اشاره می شود:

*افزایش سن

احتمال کم شنوایی ناشی از سن(پیرگوشی) بعد از 60 سالگی افزایش می یابد. کم شنوایی یکی از مهمترین عوامل شروع وزوز گوش می باشد.

*مصرف سیگار

*جنسیت

احتمال بروز وزوز در آقایان بیشتر از خانم ها می باشد.

*در معرض قرارگیری با صدای بلند

با قرارگیری در صداهای بلند بخصوص در محل کار عاملی برای آسیب به گوش(کم شنوایی) و به مرور شروع وزوز گوش می باشد.

*بیماری اتواسکلروزیس

اختلال در عملکرد مناسب استخوانچه های گوش میانی به دلیل ایجاد بافت اسفنجی در محل اتصال استخوانچه رکابی و حلزون باعث ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش می شود.

درمان وزوز گوش

*استرس بیش از حد و عد کنترل آن

*تجمع جرم گوش

جمع شدن بیش از حد جرم(واکس گوش) در کانال گوش می تواند سبب کم شنوایی و وزوز گوش موقت شود.

*مشکلات پزشکی

وجود بیماری های گوش داخلی نظیر بیماری منییر، آسیب گردن یا سر، اختلال در رگ های خونی، فشار خون بالا، تومورهای سر یا گردن و... می تواند در شروع وزوز گوش نقش داشته باشند.

*مصرف دارو

وزوز گوش می تواند از اثرات جانبی مصرف بعضی از دارو ها نظیر آسپیرین، آنتی بیوتیک ها، ضدافسردگی، داروهای سرطانی و... باشد.

درمان وزوز گوش با دارو

درمان های مرسوم وزوز گوش

تحقیقات بسیار زیادی بر روی وزوز گوش و درمان آن انجام شده است. از این روش ها می توانیم به استفاده از ویتامین ها، زالودرمانی، طب سنتی، طب سوزنی، صدادرمانی، مسکر یا پوشاننده، تحریک الکتریکی، تحریک مغناطیسی، سمعک های مخصوص وزوز گوش و غیره می توان اشاره کرد. به علت مکانیسم متفاوت وزوز گوش نتایج در تمامی بیماران یکسان نیست به این معنی که شاید یک روش برای تمامی بیماران پاسخگو و مناسب نباشد. اما در بین این روش ها بعضی از آنها نسبت به بقیه موارد اثردهی بیشتر و بهتری داشتند نظیر صدادرمانی، سمعک، تحریک الکتریکی.

 

آیا درمان قطعی وزوز گوش وجود دارد؟

در مقالات گذشته مربوط به وزوز گوش بیان کردیم که به دلیل مکانیسم و علت های متفاوت وزوز گوش درمان قطعی برای وزوز گوش وجود ندارد. هر یک از درمان های بیان شده به تنهایی در حدود 40 تا 50 درصد صدای گوش خود بیماران را برطرف می کند.

این درصد بر طبق مقالات بررسی شده برای هر یک از روش ها بیان شده است به طور مثال در حدود نیمی(نه تمام بیماران) از بیماران با انجام صدادرمانی در روز یا هفته های متوالی درصد وزوز گوششان کاهش پیدا می کند.

وزوز گوش درمان دارد

حال به این سوال در مورد درمان قطعی وزوز گوش پاسخ داده می شود:

بله درمان قطعی و مطمین تری برای برطرف کردن و کاهش رنج بیماران از صدای گوش خود وجود دارد. براساس تجربه در چندین سال بر روی بیماران با وزوز گوش ترکیب روش های درمانی بهترین گزینه در درمان یا کاهش شدت وزوز گوش می باشد.

تجربه نویسنده در درمان وزوز گوش بیمار به این صورت می باشد که بعد از ارزیابی اولیه شنوایی و تعیین دقیق شدت و فرکانس وزوز گوش بیمار روند درمانی وزوز گوش انجام می شود. از نظر تئوری زمانی که فرد دچار کم شنوایی حتی در یک فرکانس می باشد مغز جهت جبران آسیب فعالیت خود را افزایش می دهد که سبب تغییر الگوی فعالیت مغز می باشد.

بر همین اساس هدف درمانی باید تلاش برای برگرداندن فعالیت مغزی به حالت نرمال باشد. بر طبق این تئوری ابتدا با ارائه صدا بر منطقه آسیب دیده حلزون و عصب گوش شروع به تحریک حلزون و عصب گوش می شود و بعد از چند دقیقه تحریک در مورد میزان وزوز گوش از بیمار سوال می شود.

در اکثر بیماران در همان جلسه اول وزوز گوش حذف یا کاهش پیدا می کند سپس میزان ماندگاری نبود وزوز گوش مشخص می شود که هرچه این میزان بیشتر باشد میزان موفقیت درمان نیز بیشتر است.

با مشخص شدن میزان کاهش شدت و میزان نبود وزوز می توان از درست بودن روند انجام کار و تعیین درمان های بعدی استفاده کرد.

سپس نوبت به تحریک الکتریکی و دوباره برگرداندن فعالیت عصبی به حالت قبل می شود. استفاده از این دو روش علاوه بر تحریک عصب سبب می شود مغز نسبت به وزوز حساسیت و توجه کمتری نشان دهد که در درمان وزوز گوش بسیار مهم است.

در بیماران با عدم کم شنوایی(حتی در یک فرکانس) همین روش اما با دقت بیشتر در شدت های ارائه شده جهت جلوگیری از ضربه صوتی شدید و آسیب شنوایی انجام می شود.

همچنین استفاده از سمعک های مخصوص وزوز گوش برای هر دو حالت گزینه بسیار مناسبی می باشد زیرا زمان فعالیت و تحریک را افزایش می دهد. به این صورت که سمعک های مخصوص وزوز گوش علاوه بر توانایی تقویت صدا امکان ارائه نویز نیز در آنها وجود دارد. بنابراین برای بیماران با کم شنوایی امکان تقویت کم شنوایی و نویز وجود دارد و برای بیماران با عدم کم شنوایی تنها ارائه نویز(روش مسکر) در فرکانس و شدت وزوز انجام می شود.

در کنار انجام این درمان ها به بیماران مشاوره داده می شود که باید قرص های ویتامین B12 به صورت روزانه، ویتامین D به صورت روزانه یا ماهیانه، انجام ورزش های سبک متوالی، الگوی خواب منظم، کنترل استرس و اضطراب و... انجام دهند. ویتامین درمانی و کنترل شرایط بیمار به کاهش شدت وزوز گوش و میزان موفقیت درمانی وزوز گوش را افزایش می دهد.

در کلینیک شنوایی و وزوز فراشنوا علاوه بر انجام روش های بالا در جلسه دوم درمان انجام مشاوره روان شناسی اجباری می باشد(به صورت رایگان) تا بیمار بتواند روش های کنترل استرس و اضطراب، عدم توجه به وزوز گوش در اوقات بیکاری و تنهایی، کنترل ترس از وزوز گوش، آموزش کنترل عصبانیت و امکان ارتباط با اعضای خانواده و سایر افراد و... انجام می شود.

آیا درمان قطعی وزوز گوش وجود دارد؟

نتیجه گیری در مورد درمان قطعی وزوز گوش:

براساس تجربه می توان گفت با اینکه این روش ترکیبی در حدود 2 ساعت برای هر بیمار زمان لازم است اما در بیشتر از 90 درصد بیماران نتیجه مثبت کاهش شدت وزوز گوش نسبت به شدت اولیه یا برطرف شدن کامل وزوز گوش مشاهده شد.

همچنین در اکثر بیماران وزوز گوش در حدود 5 تا 8 سال وجود داشته است بنابراین در یک جلسه درمان انجام نمی شود بلکه به مرور و کنترل شرایط می توان وزوز گوش را به طور کامل برطرف کرد. توجه داشته باشید که حفظ کاهش و رفع وزوز گوش بعد از درمان وابسته به کنترل استرس و هیجانات بیمار می باشد.

تجربه نویسنده: در بیمار با دو تا سه سال وزوز گوش تجویز سمعک و ماسکر انجام شد که بعد از 2 ماه در گوش راست حذف وزوز و در گوش چپ با کاهش شدید مشاهده شد اما با شروع مجدد استرس و ترس شدت وزوز افزایش یافت. حتی در مواردی مصرف غذاهای رستورانی و فست فود بسیار سریع بر شدت وزوز گوش تاثیر داشتند.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

این مرکز به صورت تخصصی با دستگاه های جدید و پیشرفته در درمان وزوز گوش با روش های مختلف فعالیت دارد. برای ارسال اطلاعات و مشاوره

برای مشاوره رایگان با متخصصین فراشنوا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.