آیا در افراد با وزوز گوش احتمال آلزایمر افزایش می یابد؟

آیا در افراد با وزوز گوش احتمال آلزایمر افزایش می یابد؟

افراد با وزوز گوش احتمال الزایمر  دارند؟

 

آیا در افراد با وزوز گوش احتمال آلزایمر افزایش می یابد؟ در این مقاله سعی می کنیم به طور خلاصه به بررسی رابطه وزوز گوش و آلزایمر پرداخته شود و سوالاتی که مطرح شده است پاسخ داده شود.

قبل از مطالعه و بررسی این مقاله لازم به ذکر است که این مقاله از ترجمه و گرداوری تنها چند مقاله و به صورت خلاصه می باشد و نمی توان آن را به کل جامعه و افراد دارای وزوز گوش تعمیم داد. به طور کلی هدف از این مقاله افزایش آگاهی بیماران با وزوز گوش و کسب اطلاعات جدید در ارتباط با وزوز گوش و مشکلات ناشی از آن می باشد.

آیا وزوز گوش سبب شروع الزایمر می شود؟

چه رابطه ای بین افراد با وزوز گوش و الزایمر وجود دارد؟

تعریف وزوز گوش

در تعریف وزوز گوش می توان گفت شنیدن صدا در سر یا گوش(در یک یا هر دو گوش) زمانی که محیط اطراف ساکت است. این صدا یا وزوز می تواند به صورت خش خش، سوت، صدای جیرجیرک، صدای سوت کتری، صدای تیز، صدای بم و انواع مختلف که ممکن است برای هر بیمار متفاوت باشد.

علت شروع و ایجاد وزوز گوش به عامل های زیادی مربوط می باشد که مهمترین عاملی که در تمامی مقالات به آن اشاره شده است کم شنوایی می باشد.

عواملی نظیر ضربه صوتی شدید، بیماری های گوش نظیر منییر و اتواسکلروزیس، تومورهای عصب شنوایی، مشکلات عروقی(وزوز ضربانی و نبض مانند)، جرم گوش و... می باشد.

همچنین آسیب های عاطفی شدید، استرس بیش از حد، درگیری های ذهنی در شروع و حتی بدتر شدن وزوز گوش بسیار نقش دارند.

 وزوز گوش و احتمال آلزایمر

رابطه بین وزوز گوش و مشکلات شناختی(آلزایمر و دمانس)

دمانس یا آلزایمر اختلالی است که با کاهش توانایی های شناختی در یک یا چندین جنبه شناختی مشخص و تعریف می شود.

ایجاد دمانس بر روی فرایند های پیچیده ای شامل راه و مسیرهای ویژه ای که بر روی عملکرد سیستم عصبی مرکزی نقش دارند تاثیر می گذارد که این کار منجر به اختلال در شبکه عملکردی شناخت، رفتار و عملکردهای حسی حرکتی می شود و درنهایت عملکردهای مستقل و توانایی تصمیم گیری فرد را دچار آسیب می کند. اگرچه شیوع دمانس با افزایش سن بیشتر می شود، همچنین ممکن است در افراد زیر 65 سال نیز دیده شود.

همانطور که اطلاع دارید یکی از شایع ترین مشکلاتی که به واسطه افزایش سن ایجاد می شود کم شنوایی می باشد. به این نوع کم شنوایی در سنین بالا، از اصطلاح پیرگوشی استفاده می شود. پیرگوشی یا کم شنوایی حسی عصبی به معنی آسیب در حلزون یا عصب شنوایی بیمار می باشد.

کم شنوایی یکی از عوامل مهم در ایجاد مشکلات شناختی(آلزایمر و دمانس) مربوط به سن می باشد که در حدود 40 درصد از این موارد نقش دارد(مقاله سال 2020).

بنابراین می توان گفت احتمال ابتلا به آلزایمر در سنین بالا در صورت عدم کنترل یا جبران کم شنوایی افزایش می یابد اما توجه داشته باشید این درصد قابل تعدیل می باشد به این صورت که با جبران کم شنوایی و استفاده به موقع از سمعک کاهش می یابد.

به طور کلی در سنین بالا(بالای 50 سال) انجام تست های دوره ای شنوایی در هر سال ضروری می باشد. شناسایی به موقع کم شنوایی و استفاده از سمعک از عوارض آن شامل وزوز گوش، مشکلات شناختی(آلزایمر و دمانس)، درگیری حافظه و توجه، افسردگی، عدم ارتباط با دیگران یا عدم شرکت در جمع های گروهی و خانواده به دلیل مشکل در شنیدن صدا جلوگیری می شود.

طبق بررسی مقالات در سال 2002 و 2013  ارتباط بین کم شنوایی در سنین بالا و وزوز گوش در 80 درصد موارد و همچنین ارتباط بین کم شنوایی در سنین بالا و زوال عقل در 52 درصد موارد مشاهده شد(مقاله سال 2018).

به دلیل این ارتباط زیاد بین این مشکلات، تصور می شود اغلب وزوز گوش سبب اختلال در پردازش های شناختی بیمار می شود(مقالات سال 2004/2008/2016/2020)

به عنوان مثال در یک مطالعه متاآنالیز شامل 38 مقاله با 1863 شرکت‌کننده، مشخص شد که وزوز گوش با کاهش سرعت پردازش در آنالیزهای شناختی و اختلال در حافظه کوتاه مدت(ضعیف تر شدن حافظه کوتاه مدت) همراه است.

همچنین بر اساس یک مطالعه(retrospective study) درسال 2020 نشان داد که وزوز گوش یک عامل خطر مستقل برای آلزایمر و بیماری پارکینسون در آینده است که نقش وزوز گوش را در کاهش توانایی شناختی مرتبط با سن نشان می‌دهد.

رابطه وزوز گوش با آلزایمر

بررسی مقاله اول

در این مقاله با فرض تاثیر منفی وزوز گوش بر پردازش های شناختی در سال 2020 انجام شد. از 6459 نفر با محدوده سنی 60 تا 69 سال استفاده شد.

در ابتدا تست ادیومتری برای تعیین میزان کم شنوایی و تست های شناختی و حافظه انجام شد و سپس شرکت کنندگان به دو گروه شنوایی نرمال و کم شنوا تقسیم و هر گروه به دو دسته وزوز گوش و بدون وزوز گوش تقسیم شدند.

در نتایج بررسی ها هیچ ارتباطی بین وزوز گوش و مشکلات شناختی در افراد با شنوایی نرمال مشاهده نشد اما برخلاف فرض مقاله(وزوز گوش سبب کاهش سرعت پردازش مغز و ضعیف شدن افظه کوتاه مدت می شود) در بیماران با کم شنوایی و داشتن وزوز گوش توانایی های شناختی و حافظه بیماران نسبت به گروه بدون وزوز بهتر مشاهده شد.

برخلاف فرضیه مقاله هیچ مدرکی در ارتباط با مشکلات شناختی ضعیف در افراد با وزوز گوش مشاهده نشد و حتی نتایج نشان دهنده بهبود عملکرد شناختی در بیماران با وزوز گوش بود. بر این اساس دو فرضیه برای بهبود عملکرد در گروه بیماران با وزوز مطرح شد:

اولین احتمال این است که وزوز گوش یک عارضه جانبی جبران تغییرات قشری در پاسخ به کم شنوایی است که سبب افزایش فعالیت های مغزی و تغییر در سازمندهی مسیر های عصبی می شود. از طرف دیگر بین مدت زمان داشتن وزوز و عملکرد شناختی بهتر ارتباط وجود دارد به این صورت که وزوز گوش سبب سازماندهی متفاوت در مسیرهای عصبی و بهبود فعالیت های مغزی و شناختی می شود.

دومین احتمال این است که وزوز گوش کاهش ورودی های شنوایی ناشی از کم شنوایی را جبران کند که ممکن است سبب افزایش فعالیت های شناختی(نظیر حافظه یادگیری) در ارتباط با بخش شنوایی شود(در این مقاله نیز این یافته تایید شده است و با مقالات قبلی مطابقت دارد).

بررسی مقاله دوم

در این مقاله با فرض اینکه وزوز ممکن است قبل یا به صورت همزمان با دمانس اولیه در بین گروههای کمتر از 65 سال ایجاد شود. در واقع در این آزمایش به دنبال بررسی و مشخص کردن اینکه آیا وزوز گوش ممکن است نشان دهنده یک نشانه یا علایم اولیه از زوال عقل زودرس(دمانس) باشد؟

این مقاله در سال 2021 به چاپ رسید و در طول سال های 2010 تا 2016 به دنبال افراد واجد شرایط(افراد با دمانس زودرس با سن کمتر از 65 سال)که در نهایت به 1308 نفر منجر شد به طول انجامید.

بعد از کنار هم قراردادن نتایج مشخص شد که افراد با دمانس زودرس 67درصد احتمال بیشتری برای داشتن وزوز از قبل را داشتند. همچنین یافته ها نشان دادن که وزوز گوش با افزایش 68درصدی ریسک ایجاد دمانس زودرس در بین جوانان و بزرگسالان میان سال ارتباط دارد. نتایج به آگاهی بیشتری در مورد وزوز گوش به عنوان عامل دمانس زودرس نیاز دارد.

بررسی مقاله سوم

در این مقاله با فرض اینکه وزوز گوش ممکن است در تشخیص های بیماری آلزایمر و پارکینکسون مرتبط و کمک کننده باشد در سال 2020 انجام شد. به عبارت دیگر هدف این مطالعه تعیین احتمال ارتباط بین وزوز گوش و افزایش خطر بیماری الزایمر و پارکینکسون می باشد.

شناسایی و جمع آوری بیماران به مدت 4 سال(از سال 2000 تا 2004) به طول انجامید و تمامی بیماران توسط پزشکان گوش حلق بینی و نورولوژیست مورد ارزیابی قرار گرفتند. همانطور که در شکل مشاهده می کنید نتایج حاکی از افزایش احتمال بیماری آلزایمر در افراد با وزوز گوش در مقایسه با گروه کنترل(افراد بدون وزوز گوش) می باشد.

آیا در افراد با وزوز گوش احتمال آلزایمر افزایش می یابد؟

همچنین نتایج مقایسه بین گروه وزوز و کنترل نشان داد که احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون در افراد با وزوز گوش بیشتر می باشد(نتایج یکسان با بیماری آلزایمر).

در نهایت می توان گفت این موضوع نیاز به بررسی بیشتر پاتوفیزیولوژی در مورد ارتباط بین وزوز و بیماری آلزایمر و پارکینسون دارد. همچنین برای کاهش احتمال بروز آلزایمر و پارکینسون(به واسطه وزوز گوش) جلوگیری و درمان وزوز گوش ممکن است کمک کننده باشد.

نتیجه گیری رابطه وزوز گوش و آلزایمر

همانطور که در مقالات بالا اشاره شد نتایج بدست آمده در مقالات بسیار متفاوت می باشد که شاید دلیل این اختلاف عدم توجه و متفاوت بودن شرایط شرکت کنندگان در مقالات نظیر سن بیماران، جنسیت، علت ایجاد وزوز گوش، شرایط روحی بیمار، استرس بیمار و سایر عوامل می باشد.

بنابراین برای پاسخ دادن به این سوال که آیا وزوز گوش سبب کاهش پردازش های شناختی و حافظه می شود نیاز به بررسی های بیشتری می باشد.

وزوز گوش و الزایمر

سوالات مرتبط با وزوز گوش و الزایمر

آیا ارتباطی بین وزوز گوش و الزایمر وجود دارد؟

مشخص شد که Pre-existing Tinnitus(شروع وزوز) به طور قابل توجهی با بروز زوال عقل در جمعیت 30 تا 64 ساله مرتبط است، وزوز گوش با 63 درصد(بالاترین خطر) با زوال زودرس عقل مرتبط است. زوال عقل به طور کلی به عنوان یک بیماری چند عاملی در نظر گرفته می شود و بروز آن با افزایش سن افزایش می یابد.

آیا وزوز گوش نشان دهنده آسیب به مغز است؟

خیر. وزوز گوش علایمی می باشد که بسیاری از افراد با آسیب مغزی آن را تجربه کرده اند. همچنین در مطالعه ای تقریبا 76 درصد از بیماران با ضربه های مغزی تجربه وزوز گوش را بیان کردند.

اگر کسی وزوز بگیرد دچار الزایمر می شود؟

در بسیاری از مقالات بیان شده است که عملکرد شناختی ضعیف مربوط به وزوز گوش می باشد. با این حال برخلاف کم شنوایی که عامل خطرناکی در ایجاد الزایمر می باشد، رابطه بین وزوز گوش و آلزایمر هنوز به طور کامل مشخص نیست.

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)


دیدگاه ها درباره آیا در افراد با وزوز گوش احتمال آلزایمر افزایش می یابد؟

۷۰ سال دارم حدود ۲۵ سال هست دچار وزوز و سوت ممتد گوش در سمت چپ هستم
اگر یادم بیفته و بهش فکر کنم بدتر میشه
لندن زندگی میکنم اینجا هم براش راهکاری ندارند همه رو امتحان کردم
شما راهی دارید؟

سلام بله بیمار از کانادا، فرانسه و حتی انگلیس داشتیم که دقیقا با مشکل وزوز گوش بودند و اونجا روش های درمانی خیلی محتاط تر و ساده تر انجام می شود و اکثرا یک یا دو روش رو استفاده می کنند اما کلینیک فراشنوا تمام روش هایی که بیشترین بازدهی رو داشتند فراهم کرده و حتی اخیرا دستگاه تحریک زبان امده که در ماههای اینده تهیه می شود. باید برای چند روز تشریف بیارید تهران مطمینن از شرایط الان خیلی خیلی بهتر می شید.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.