آیا شروع وزوز گوش نشانه کم شنوایی می باشد؟

آیا شروع وزوز گوش نشانه کم شنوایی می باشد؟

وزوز گوش چیست؟

   

آیا شروع وزوز گوش نشانه کم شنوایی می باشد؟ وزوز گوش معمولاً به عنوان زنگ در گوش توصیف می شود، اما همچنین می تواند مانند غرش، کلیک، خش خش، سوت تیز یا وزوز به نظر برسد.

ممکن است دارای صدای بم یا تیز(از نظر فرکانسی) و شدت بلند یا کم باشد. ممکن است آن را در یک یا هر دو گوش و یا حتی در سر بشنوید.

تقریباً 10 درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده در سال گذشته وزوز گوش را تجربه کرده اند که حداقل پنج دقیقه طول کشیده است.

این رقم به حدود 25 میلیون آمریکایی می رسد. به طور کلی وزوز گوش در دنیا رو به افزایش است که این مشکل در ایران نیز بسیار دیده می شود و بیماران با سنین و جنسیت های مختلف با مشکل وزوز گوش به مطب ها مراجعه می کنند.

   شروع وزوز گوش نشانه کم شنوایی است  

مقایسه عامل های ایجاد کم شنوایی و وزوز گوش:

 
  انواع علت ها کم شنوایی وزوز گوش
1 ضربه صوتی یا در معرض بودن با صدای بلند * *
2 مصرف داروهای آسیب رسان به گوش * *
3 بیماری های گوش داخلی(بیماری منییر، تومور شنوایی) * *
4 بیماری های گوش میانی(عفونت، اتواسکلروزیس * *
5 پارگی پرده گوش، جرم گوش * *
6 ضربه شدید به سر * *
7 افزایش سن * *
8 ضربه روحی شدید   *
9 استرس، اضطراب و درگیری ذهنی شدید   *
10 کمبود ویتامین ها(دی، زینک، ب12، منیزیم، آهن و...)   *
11 مصرف دخانیات، الکل، چای، قهوه   *
12 افسردگی شدید و مصرف داروهای آرامبخش و ضدافسردگی   *
 

در یک نگاه اجمالی مشخص می شود که عامل های شروع کم شنوایی و وزوز گوش در اکثر موارد یکسان می باشند و تقریبا می توان گفت در اکثر موارد وزوز گوش همراه با کم شنوایی دیده می شود.

همچنین طبق تجربه در ویزیت بیماران با وزوز گوش اکثر بیماران با وزوز گوش دارای کم شنوایی بخصوص در فرکانس های بالا می باشند.

  آیا شروع وزوز گوش نشانه کم شنوایی می باشد؟  

آیا شروع وزوز گوش نشانه کم شنوایی می باشد؟

 

از آنجایی که هم کم شنوایی و هم احتمالاً وزوز گوش ناشی از یک «نقص عملکرد» در سیستم شنوایی می باشند این احتمال وجود دارد که اگر وزوز گوش داشته باشید کم شنوایی را نیز تجربه کرده اید. در اغلب موارد این قضیه صدق می کند اما نه در همه موارد. علت این امر چیست؟

زیرا محرک های دیگری برای وزوز گوش وجود دارد که ناشی از مشکلات گوش نیست. به عنوان مثال، داروها (به ویژه دوزهای بالای آسپرین)، استرس، فشار خون بالا، بیماری قلبی و اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) می‌توانند باعث وزوز گوش شوند.

بنابراین در صورت شروع وزوز گوش بهتر است در همان ابتدا تست شنوایی کامل شامل ادیومتری و تمپانومتری انجام شود. همچنین از مهمترین عامل های شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد و همانطور که اطلاع دارید تاکنون هیچ درمانی برای کم شنوایی موجود نمی باشد و تنها راه حل استفاده از سمعک می باشد.

توجه داشته باشید وزوز گوش در اکثر موارد توسط بیشتر از یک عامل تحریکی شروع می شود به طور مثال بیمار دارای چندین سال افت شنوایی ملایم در فرکانس های بالا می باشد و به علتی دچار استرس بسیار شدید و کم خوابی می شود به که به دنبال آن وزوز گوش شروع می شود. بنابراین بهتر است در همان ابتدا تست شنوایی جهت رد کردن کم شنوایی انجام شود تا رونددرمان در سریعترین زمان ممکن انجام شود و بیمار کمتر دچار آزار ناشی از وزوز شود.

توجه2: با گذشت زمان درمان وزوز گوش سخت تر می شود زیرا فرد با توجه به وزوز گوش سبب قراردادن وزوز در حافظه شنوایی و به دنبال آن مغز صدای وزوز گوش را به عنوان صدای طبیعی در محیط در نظر می گیرد. از این رو درمان سختتر می شود پس بهتر است در سریعترین زمان ممکن روند درمان وزوز شروع شود.

 

آیا وزوز گوش نشانه کم شنوایی می باشد؟

 

آیا وزوز گوش باعث کاهش شنوایی می شود؟

   

توجه داشته باشید اشتباهی که اکثر بیماران با وزوز دارند این مورد می باشد که وزوز سبب بدتر شدن شنوایی نشود. بنابراین در پاسخ به اینکه آیا وزوز گوش سبب کم شنوایی یا بدتر شدن آن می شود می توان با اطمینان گفت خیر.

در مواردی ممکن است وزوز و کم شنوایی با هم اتفاق بیفتد برای مثال زمانی که بیمار در معرض صدای بسیار بلند یا حتی صدای انفجار یا تیراندازی قرار می گیرد. همچنین همانطور که در بخش بالا بیان شد وزوز گوش عارضه کم شنوایی می باشد پس در اکثر موارد کم شنوایی ایجاد شده است و به دنبال آن وزوز گوش شروع می شود.

دقت داشته باشید مهمترین عامل شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد بنابراین بسیاری از افراد مبتلا به وزوز گوش نیز دچار کم شنوایی هستند، اما اغلب نمی دانند که دچار کم شنوایی (حتی به میزان خفیف) نیز هستند.

  آیا شروع وزوز گوش نشانه کم شنوایی می باشد؟  

سوالات متداول بیماران در مورد وزوز گوش

 

آیا شروع وزوز گوش خطرناک است؟

وزوز گوش بیماری نیست بلکه عارضه یک بیماری می باشد. همچنین وزوز سبب بروز کم شنوایی یا سایر مشکلات نمی شود و تنها سبب درگیری های ذهنی، عدم تمرکز فرد، افزایش استرس و کم خوابی بیمار می شود.

 

آیا وزوز گوش به مرور بهتر می شود؟

پاسخ به این سوال بستگی به عامل ایجاد و شروع وزوز گوش دارد. به طور کلی اگر وزوز گوش بیشتر از 2 هفته ادامه داشته باشد احتمال بهبود آن به مرور کاهش پیدا می کند. اما اگر وزوز گوش به علا عفونت یا حتی جرم گوش باشد بعد از برطرف شدن مشکل بهبود در وزوز گوش مشاهده می شود.

  آیا شروع وزوز گوش نشانه کم شنوایی می باشد؟ و راه حل درمان آن  

آیا وزوز گوش به مرور بدتر می شود؟

بله. به دلیل افزایش استرس، اضطراب، درگیری های ذهنی و توجه بیمار به وزوز گوش به مرور زمان شدت وزوز افزایش می یابد. همچنین در صورت شروع وزوز گوش به علت کم شنوایی و عدم استفاده از سمعک به دلیل بدتر شدن کم شنوایی به مرور شدت وزوز گوش نیز بیشتر می شود.

 

شروع وزوز گوش تنها در یک گوش نشانه چیست؟

به طور کلی شروع وزوز تنها در یک گوش همراه با افت شنوایی در فرکانس بالا نشان دهنده تومور شنوایی می باشد که در صورت وجود وزوز یک طرفه اولین کار انجام تست MRI می باشد. توجه داشته باشید وزوز یکطرفه همیشه نشان دهنده تومور نمی باشد. به طور مثال هر دو گوش بیمار دارای وزوز گوش می باشند اما شدت یک سمت بیشتر از سمت دیگر می باشد از این رو بیمار تنها وزوز را در یک سمت می شنود.

 

وزوز گوش در چه سنی بیشتر دیده می شود؟

در سنین بالا(بالای 65 سال) به علت افزایش کم شنوایی ناشی از سن(پیرگوشی) احتمال بروز وزوز گوش نیز افزایش می یابد.

 

چه مواردی سبب بدتر شدن وزوز گوش می شود؟

مصرف سیگار، الکل، نمک، فلفل، آسپیرین، چای، قهوه و... سبب بدتر شدن وزوز گوش می شوند(این موارد برای هر فرد ممکن است نتایج مختلفی داشته باشد).

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

جدیدترین روش های درمان وزوز گوش همراه با جدیدترین سمعک های مخصوص کم شنوایی و وزوز گوش در مرکز شنوایی و وزوز فراشنوا برای بیماران عزیز انجام می شود. همچنین این مرکز در سال های آینده تجهیزات جدید مختص ارزیابی شنوایی اطفال و ارزیابی وزوز گوش مهیا می کند تا در زمینه خدمت رسانی به بیماران با وزوز و کودکان با مشکلات شنوایی بهترین خدمات را ارائه دهیم.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین)

02188949368

02188958823

02188492162

02188492046

اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه ها درباره آیا شروع وزوز گوش نشانه کم شنوایی می باشد؟

سلام
من مدت طولانیست که وزوز گوش دارم
پیشنهاد سمعک شده ولی اصلا دوست ندارم
مگر سمعکش شبیه ایرپادهای آیفون باشه که هم مشکل وزوز رو حل بکنه و هم پاسخگوی تلفن
شکل ایرپادبودن برام بسیار مهمه
اگر چنین چیزی دارید شکلش رو بگذارید تا بحث وزوز رو حل بکنم
ممنونم

سلام بله سمعک های جدید زیمنس به نام مدل Active و Active pro وجود دارند که ظاهری شبیه به ایرپاد دارند، قابل شارژ هستند و قابل تنظیم. اگر با ظهر سمعک مشکل دارید تنها گزینه این مدل از سمعک ها می باشند. با این حال باید اول تست شنوایی انجام بدید تا دقیق مشخص بشه که این مدل برای کم شنوایی شما مناسب است یا خیر در داخل سایت بخش برندهای سمعک، سمعک زیمنس را مطالعه کنید. در مورد این سمعک هم اطلاعات کامل قرارداده شده است


سلام
خسته نباشید
من الان حدود 3 سال وزوز گوش دارم
اما احساس کم شنوایی نمی کنم
چطوری باید بفهمم مشکل شنوایی دارم یا خیر

سلام برای تعیین میزان شنوایی به متخصص شنوایی شناس مراجعه کنید و با انجام تست ادیومتری میزان شنوایی یا کم شنوایی شما به طور دقیق مشخص می شود. در صورتی که قبلا تست شنوایی انجام دادی برای مقایسه با تست جدید همراه داشته باشید تا میزان افت شما در طول این سال ها مشخص شود.


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.