آیا فراشنوایی(هایپراکیوسیس) باعث وزوز گوش می شود؟

آیا فراشنوایی(هایپراکیوسیس) باعث وزوز گوش می شود؟

خلاصه فراشنوایی و وزوز گوش:

 

آیا فراشنوایی(هایپراکیوسیس) باعث وزوز گوش می شود؟ هاپیراکیوسیس به عنوان اختلالی در درک بلندی صدا تعریف می شود. افراد با هایپراکیوسیس ممکن است به طور شدید نسبت به محدوده وسیعی از صداها حساس باشند و از آن رنج ببرند.

در موارد شدید هایپراکیوسیس بیمار حتی از بیرون آمدن از منزل واهمه و ترس دارد. همچنین ممکن است هایپراکیوسیس به صورت تنها یا با وزوز گوش همراه باشد. به این صورت که بیمار از شنیدن صدای بلند رنج می برد در حالیکه که صدای وزوز نیز وجود دارد.

 

آیا فراشنوایی باعث وزوز گوش می شود؟

 

هایپراکیوسیس یا فراشنوایی چیست؟

 

Hyperacusis یا فراشنوایی به معنی حساسیت بیش از حد نسبت به صداها می باشد. به طور ساده تر صداهایی که برای افراد بلند و طبیعی می باشند برای این افراد با اختلال فراشنوایی آزاردهنده و غیرقابل تحمل یا حتی دردناک است.

به زبان ساده تر فراشنوایی به کاهش تحمل صداها یا افزایش حساسیت به صداهای نرمال محیطی گفته می شود. این اختلال تاثیر بسیاری زیادی بر روی زندگی روزمره فرد دارد به طور مثال صحبت کردن با دوستان، تماشای تلویزیون، تمرکز ذهن، شغل و حتی نسبت به صحبت کردن خود، همسر و اطرافیان دچار مشکل می شود.

هایپراکیوسیس یا فراشنوایی بسیار نادر می باشد و از هر 50 هزار نفر تنها 1 نفر دچار این بیماری می شود اما توجه داشته باشید میزان احتمال فراشنوایی با در معرض قرارگیری صدای بلند افزایش می یابد.

رکروتمنت چیست و چرا ایجاد می شود؟

رکروتمنت اختلال محیطی شنوایی می باشد که باعث کاهش در تحمل صداها می شود. در رکروتمنت به دلیل آسیب به سلولهای مویی حلزون و ایجاد کم شنوایی حلزونی فرد قادر به تحمل صداها نمی باشد. علایم رکروتمنت نیز شبیه به هایپراکیوسیس می باشد که تحمل صداها برای آنها بسیار سخت می باشد.

بنابراین رکروتمنت و فراشنوایی به طور کلی شبیه به یکدیگر می باشند و تحمل صداها برای فرد ناراحت کننده می باشد اما تفاوت آنها در محل درگیری یا محل ایجاد آنها می باشد. در رکروتمنت آسیب در بخش محیطی شنوایی(کم شنوایی در حلزون گوش) اما در هایپراکیوسیس آسیب در بخش های مرکزی سبب ایجاد فراشنوایی می شود.

در واقع در هایپراکیوسیس اختلال تنها در بخش مرکزی دیده می شود درحالیکه بخش محیطی سالم می باشد و در اغلب اوقات هایپراکیوسیس با عکس العمل های سایکوسوماتیک همراه می باشد.

 

انواع فراشنوایی(هایپراکیوسیس)

 

انواع هایپراکیوسیس و فراشنوایی

دو نوع فراشنوایی وجود دارد: حلزونی و دهلیزی.

فراشنوایی حلزونی شایع ترین شکل می باشد که باعث درد در گوش، ناامیدی و احساس عدم تحمل صداهای روزمره می شود. از طرف دیگر، فراشنوایی دهلیزی باعث ایجاد احساس تهوع، سرگیجه و عدم تعادل در هنگام وجود صداهای خاص می شود.

هر دو نوع فراشنوایی می توانند باعث اضطراب، استرس، افسردگی، انزوای اجتماعی و فونوفوبیا (ترس از صداهای عادی) شوند.

*توجه1: تفاوت فراشنوایی و رکروتمنت در نوع صداها می باشد. به طور مثال در فراشنوایی تمامی صداها آزاردهنده و ناراحت کننده می باشند اما در رکروتمنت صداهایی که در محدوده کم شنوایی وجود دارد باعث آزار می شود.

چرا فراشنوایی(هایپراکیوسیس) ایجاد می شود؟

هایپراکیوسیس می تواند در هر سنی ایجاد شود و ممکن است در یک یا هر دو گوش دیده شود. به طور معمول افراد از بدو تولد دچار فراشنوایی نمی شوند بلکه با گذشت زمان یا به صورت کاملا ناگهانی ایجاد می شود.

 

مهمترین علت های فراشنوایی به طور خلاصه شامل:

*در معرض قرارگیری با صدای بلند

*وزوز گوش

*ضربه شدید به سر

*بیماری منییر

*میگرن

*فلج عصب صورتی(فلج بل)

*اوتیسم

*سندرم ویلیامز

*اختلال استرس بعد از حادثه(PTSD)

*عفونت های ویروسی که ممکن است بر حلزون گوش یا عصب صورتی تاثیر داشته باشد

*اختلال مفصل گیجگاهی(TMJ)

*بیماری ام اس(MS)

*آسیب به گوش به دلیل داروهای آسیب رسان به گوش یا جراحی های پزشکی

 

آیا فراشنوایی(هایپراکیوسیس) باعث وزوز گوش می شود؟

 

اگرچه متخصصان دقیقاً نمی‌دانند چرا هایپراکیوسیس رخ می‌دهد، نظریه‌ها شامل اختلال در مکانیسم‌های شنوایی محافظ گوش، آسیب به بخشی از عصب شنوایی، آسیب به عصب صورتی، مشکل در سیستم پردازش مرکزی یا اختلال در عملکرد عصب شنوایی می باشد.

*توجه1: اگاهی اوقات کودکان مبتلا به اوتیسم یا فلج مغزی نیز از فراشنوایی رنج می برند و ممکن است در کودکان مبتلا به آسیب مغزی نیز رخ دهد.

*توجه2: فراشنوایی ممکن است در کودکان نیز دیده شود که با افزایش سن حساسیت به صداها کاهش پیدا می کند.

آیا هایپراکیوسیس یا فراشنوایی قابل درمان است؟

اگرچه درمانی برای از بین بردن سریع فراشنوایی در حال حاضر وجود ندارد، اما درمان‌ها می‌توانند کیفیت زندگی بیمار را با کاهش ترس و اضطراب، کمک به مقابله با صداهای ناراحت‌کننده و حتی کاهش حساسیت به صداها بهبود بخشند. برای مثال، صدا درمانی(SoundTherapy) می تواند مرکز پردازش شنوایی مغز را دوباره آموزش دهد تا صداهای روزمره را دوباره به صورت عادی بپذیرد.

انجام صدادرمانی با استفاده از سمعک های دارای ماسکر(روش صدادرمانی برای بیماران با وزوز گوش نیز استفاده می شود) با تولید صداهای ملایم که توسط بیمار نیز قابل تغییر و کنترل می باشد می تواند در طی حدود 6 تا 12 ماه بسیار مفید و کمک کننده باشد.

*توجه1: پروسه صوت درمانی یا تنظیم سمعک های با ماسکر تنها توسط متخصصین شنوایی شناس انجام می شود.

همچنین استفاده از محافظ های گوش برای کاهش شدت صداها در محیط نیز قابل انجام می باشد اما توجه داشته باشید استفاده طولانی مدت از محافظ های گوش و اجتناب از شنیدن صداها می تواند شخص را نسبت به صدا حساس تر کند.

در نهایت، بسیاری از افرادی که از فراشنوایی رنج می برند می توانند از درمان همراه با مشاوره بهره مند شوند. مشاوره ممکن است شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT) باشد که به افراد کمک می‌کند جنبه‌های مفید و مضر زندگی روزمره خود را در رابطه با فراشنوایی تشخیص دهند. با کمک یک درمانگر، فرد می تواند الگوی تفکر یا رفتار خود را تغییر دهد تا تأثیر حساسیت صدا بر زندگی خود را کاهش دهد.

آیا فراشنوایی و وزوز گوش یا یکدیگر ارتباط دارند؟

 

وزوز گوش در نبود صداهای خارجی یک حس شنوایی خیالی است، در حالی که فراشنوایی یک حساسیت غیر معمول نسبت به صداهای خارجی است که باعث می شود آنها را به صورت غیر طبیعی بلند یا حتی دردناک درک کند.

هر دو شرایط ممکن است منعکس کننده جبران مرکزی مغز(اختلال مرکزی) به دلیل کاهش ورودی از گوش یا آسیب به عصب شنوایی باشند. بر همین اساس در اکثر موارد بیماران با وزوز گوش دارای فراشنوایی یا هایپراکیوسیس نیز می باشند.

همچنین با انجام مطالعات بر روی بیماران با وزوز گوش و هایپراکیوسیس از طریق fMRI مشخص شد که بخش هایی از سیستم مرکزی نظیر هیپوکامپوس، آمیگدال، لیمبیک، بخش هایی از شبکه عصبی شنوایی و مخچه افزایش فعالیت را نشان می دهند که نشان از ارتباط بین این دو اختلال با یکدیگر می باشد.

توجه کنید تئوری های مختلفی برای ایجاد وزوز گوش و هایپراکیوسیس مطرح شده است که ممکن است در بعضی موارد شبیه به یکدیگر نیز باشند اما هنوز به طور قطعی مکانیسم دقیق این دو اختلال یافت نشده است.

 

آیا فراشنوایی باعث وزوز گوش می شود؟

 

سوالات متداول بیماران در مورد فراشنوایی و وزوز گوش:

آیا هایپراکیوسیس یا فراشنوایی قابل درمان است؟

بله. اگرچه درمان های جراحی یا روش های پزشکی برای درمان فراشنوایی در حال حاضر وجود ندارد اما تعداد زیادی روش های درمانی که در کاهش حساسیت به صدا، شدت ترس و استرس ناشی از فراشنوایی وجود دارد.

آیا رکروتمنت گوش درمان می شود؟

بله. استفاده از سمعک با هدف جبران کم شنوایی و کنترل خروجی های صدا در فرکانس های مشخص می تواند در درمان رکروتمنت مفید باشد. همچنین با انجام تست های ناراحتی شنوایی همراه با مشاوره می توان به مرور حساسیت به صداها را در بیمار کاهش داد.

بیماران با مشکل فراشنوایی چه حسی دارند؟

اگر دارای فراشنوایی باشید ممکن است احساس کنید که تمامی صداهای موجود در جهان غیرقابل تحمل و آزاردهنده می باشند از صدای بهم خوردن ظرف ها در خانه، بسته شدن محکم درها، صدای بوق ماشین و وسیله نقلیه تا گریه کودک به صورت آزاردهنده و بسیار بلند شنیده می شود.

آیا اختلال فراشنوایی یک بیماری ذهنی می باشد؟

فراشنوایی ربطی به بیماری ذهنی ندارد. مطالعات نشان می دهند که ممکن است ارتباطی بین اختلال روانی و حساسیت به صداها وجود داشته باشد. در مطالعه ای که در سال 2020 انجام شد مشخص شد که 56% بیماران با فراشنوایی همچنین دارای یک اختلال روانی بودند.

آسیب به کدام عصب سبب ایجاد هایپراکیوسیس می شود؟

ممکن است آسیب به بخشی از عصب شنوایی(عصب 8) سبب ایجاد فراشنوایی شود. در تیوری دیگری بیان شده است که آسیب به عصب صورتی(عصب 7) در ایجاد فراشنوایی نقش دارد.

آیا فراشنوایی سبب ناشنوایی یا کم شنوایی می شود؟

خیر. در فراشنوایی صداها به صورت بسیار بلند و دردناک درک می شود. برخلاف رکروتمنت(بلند شنیدن صدا که به دلیل آسیب به حلزون ایجاد می شود)، فراشنوایی هیچ ربطی به شنوایی ندارد. در نتیجه نمی تواند سبب آسیب به شنوایی شود.

آیا وزوز گوش باعث بدترشدن شنوایی می شود؟

خیر. وزوز گوش بیماری نیست بلکه عارضه یک بیماری می باشد. در واقع کم شنوایی سبب وزوز گوش می شود و هرچه شدت کم شنوایی بیشتر شود شدت وزوز گوش نیز افزایش می یابد. بنابراین می توان گفت وزوز گوش هیچ آسیبی به شنوایی فرد وارد نمی کند.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی و درمان وزوز گوش با جدیدترین و موفقیت آمیزترین روش ها همراه با تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص وزوز گوش در مرکز فراشنوا انجام می شود.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.