آیا میگرن باعث شروع و تشدید وزوز گوش می شود؟

آیا میگرن باعث شروع و تشدید وزوز گوش می شود؟

وزوز گوش چیست و چرا ایجاد می شود؟

وزوز گوش عارضه ای است که باعث ایجاد صدای زنگ در گوش می شود. وزوز یا زنگ گوش ممکن است در هر سن یا جنسیتی دیده شود و برای هر فرد متفاوت باشد به طور مثال صدای زنگ، سوت، خش خش، صدای باد، صدای آب، صدای نویز و حتی در بعضی موارد ترکیبی از این صداها در گوش یا سر شنیده می شود.

عامل های بسیاری در شروع و تشدید وزوز گوش نقش دارند که مهمترین آنها شامل: کم شنوایی(شایع ترین عامل شروع وزوز گوش)، ضربه صوتی شدید(صدای انفجار یا گلوله)، ضربه روحی و احساسی شدید(شنیدن خبر فوت یکی از نزدیکان)، مصرف داروهای اتوتوکسیت به صورت مداوم، بیماری های گوش میانی و داخلی(اتواسکلروزیس، منییر گوش)، عفونت گوش خارجی و میانی، پارگی پرده گوش، جرم گوش، استرس شدید و... می باشد.

به دلیل مکانیسم پیچیده و تاثیرپذیری شدت وزوز گوش با عامل های مختلف هنوز روش قطعی برای درمان و رفع وزوزگوش یافت نشده است. از این رو در صورت کاهش یا حذف کامل وزوز گوش باید از چندین روش درمانی همراه با همکاری بیمار برای افزایش درصد موفقیت استفاده کرد(نقش بیمار در طول درمان وزوز گوش شامل کنترل احساسات و هیجانات، کنترل استرس و اضطراب، کنترل توجه به وزوز گوش، داشتن الگوی خواب مناسب، انجام رژیم های غذایی مناسب، مصرف ویتامین های تقویت کننده سیستم عصبی، در صورت نیاز مصرف داروهای آرامبخش تحت نظر پزشک متخصص، مراجعه و چک آپ ماهانه می باشد).

 

 میگرن چیست آیا باعث شروع و تشدید وزوز گوش می شود؟

 

میگرن چیست و چرا ایجاد می شود؟

میگرن معمولا یک سردرد متوسط یا شدید است که به صورت درد ضربان دار در یک طرف سر احساس می شود. بسیاری از افراد همچنین دارای علائمی مانند احساس بیماری، افزایش حساسیت به نور یا صدا هستند. میگرن یک بیماری شایع عصبی است که در خانم ها نسبت به آقایان شایع تر است به این صورت که از هر 5 زن، 1 نفر و از هر 15 مرد، 1 نفر را مبتلا می کند. احتمال شروع میگرن در اوایل دوره بزرگسالی بیشتر می باشد.

علت دقیق بیماری میگرن نامشخص است اما احتمالا به دلیل تغییرات موقت شیمیایی، اعصاب و عروق خونی در مغز می باشد. در بعضی موارد نقش ژن و ژنتیک را عامل مهمی برای شروع بیماری در نظر گرفته اند. همچنین عواملی نظیر خستگی و خواب ناکافی، استرس، تغییرات هورمونی و رژیم غذایی  در تشدید میگرن نقش مهمی دارد.

از مهمترین علائم میگرن می توان به سر درد های ضربانی شدید، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا اشاره کرد. همچنین در بعضی از میگرن ها قبل از شروع علایم اصلی میگرن، نشانه های خاص یا تغییرات حسی موقتی رخ می دهد که به این تغییرات حسی اورا(Aura) گفته می شود. از علایم اورا می توان به شروع وزوز گوش موقت یا اختلالات بینایی به صورت موقت دقیقا قبل از علایم اصلی میگرن اشاره کرد. در واقع اورا به فرد در مورد شروع میگرن و علایم آن هشدار می دهد.

توجه: اورا معمولاً در عرض یک ساعت قبل از شروع سردرد ناشی از میگرن اتفاق می‌افتد و مدت زمان آن کمتر از 60 دقیقه طول می‌کشد.

 

*علائم و نشانه های بینایی در میگرن با اورا

 

اکثر افرادی که میگرن همراه با اورا دارند علائم و نشانه های بصری موقتی را بروز می دهند که در زیر به آنها اشاره شده است.

  • وجود نقاط کور در بینایی
  • وجود خطوط زیگزاگی در میدان دید
  • لکه ها یا ستاره های درخشان
  • تغییر در بینایی یا از دست دادن بینایی
  • مشاهده جرقه های نور
  • سایر اختلالات
  • سایر اختلالات موقتی که گاهی با هاله میگرنی همراه است عبارتند از:

همچنین دیگر علایم اورا می تواند به صورت بی حسی یا گزگز در یک دست یا یک طرف صورت، مشکل گفتار یا زبان و ضعف عضلانی در فرد مشاهده شود.

 

میگرن باعث شروع و تشدید وزوز گوش می شود؟

 

سوال1:

به طور کلی چند نوع میگرن وجود دارد؟

   

*میگرن همراه با اورا(Aura)

 

(اورا به معنی علائم هشدار دهنده خاصی که قبل از شروع میگرن برای فرد اتفاق می افتد نظیر وزوز گوش، وجود لکه بر روی بینایی

 

*میگرن بدون اورا

 

(رایج ترین نوع میگرن می باشد که در آن میگرن بدون علائم هشدار دهنده خاص رخ می دهد)

 

*میگرن اورا بدون سردرد

 

(در این میگرن تنها سردرد وجود ندارد و سایر علایم میگرن نظیر اورا یا سایر تغییرات حسی دیده می شود. نام دیگر این نوع، میگرن خاموش نیز می باشد)

سوال2:

در صورت مشاهده چه علایمی از میگرن باید به پزشک متخصص مراجعه شود؟

 

در صورت تجربه علایم میگرن بیشتر از 5 روز شامل مشکل در گفتار و زبان، بی حسی در اندام ها، ضعف عضلانی در یک سمت از بدن، اختلال در بینایی مراجعه به متخصص مغزواعصاب یا گوش حلق بینی ضروری می باشد زیرا ممکن است علایم به مرور بیشتر یا نشان دهنده مشکل و آسیب دیگری باشد.

 

میگرن باعث شروع و تشدید وزوز گوش

 

آیا ارتباطی بین وزوز گوش و میگرن وجود دارد؟

میگرن یک بیماری عصبی است که می تواند باعث سردرد، حالت تهوع و اورا(Aura) شود. اورا به تغییرات حسی اشاره دارد که قبل از دوره میگرن آن را تجربه می کنند. این تغییرات حسی می تواند به صورت تغییرات شنوایی یا زنگ گوش دیده شود که در حدود 25٪ از افراد قبل از سردرد میگرنی این حس را تجربه می کنند.

بنابراین می توان این نتیجه را گرفت که در برخی از افراد داشتن وزوز گوش موقت ممکن است نتیجه میگرن باشد نه یک بیماری دیگر و جداگانه.

همچنین در برخی از نتایج مشخص شده است که افراد مبتلا به میگرن ممکن است بیشتر به وزوز گوش و کم شنوایی مبتلا شوند. علاوه بر این با وجود اینکه میگرن یک بیماری عصبی است و وزوز نیز اغلب ماهیت عصبی دارد به نظر می رسد که این دو شرایط پیوندهایی با هم دارند اما محققان هنوز در حال تحقیق در مورد این ارتباط هستند.

در نظریه دیگری در مورد ارتباط بین وزوز گوش و میگرن بیان شده است که میگرن می‌تواند با تغییر رگ‌های خونی سر باعث وزوز ضربانی یا پالسی شود. وزوز ضربانی یا پالسی زمانی است که فرد می تواند صدای ریتم نبض یا ضربان قلب را در گوش بشنود و اغلب در هنگام شب و موقع خوابیدن شنیده می شود.

در مقاله ای دیگر اینگونه بیان شد که کم شنوایی و وزوز گوش هر دو در طول دوره های میگرن وجود دارند، در حالی که کم شنوایی به طور قابل توجهی در بین افراد مبتلا به میگرن شایع تر است. علاوه بر این، پیشنهاد شده است که کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوش در بیماران مبتلا به میگرن می تواند به دلیل کاهش خونرسانی(ایسکمی) ناشی از تنگ شدن عروق که مرتبط با میگرن می باشد نسبت داده شود.

توجه1: برخی از افراد در طول دوره های میگرن وزوز گوش را تجربه می کنند. توجه داشته باشید سابقه میگرن نیز یک عامل خطر برای وزوز گوش است.

توجه2: وزوز گوش ناشی از میگرن ممکن است به تنهایی یا در کنار علائم دیگر رخ دهد. برای مثال، ممکن است فردی وزوز گوش و تغییرات بینایی مانند دیدن لکه‌ها را تجربه کند.

توجه3: وزوز گوش ناشی از میگرن اغلب به مدت 5 تا 60 دقیقه به طول می انجامد.

 

آیا میگرن باعث شروع و تشدید وزوز گوش می شود؟ و درمان آن

 

آیا درمان میگرن سبب کاهش شدت و حذف وزوز گوش می شود؟

در بخش بالا بیان شد که میگرن می تواند سبب ایجاد وزوز گوش به صورت پالسی یا ضربانی شود. سوالی که در این بخش مطرح می شود اینکه آیا درمان و رفع میگرن باعث درمان وزوز گوش و حذف آن نیز می شود؟

هنگامی که وزوز گوش نشانه یا عارضه میگرن باشد درمان میگرن ممکن است به هر دو بیماری کمک کند. نتایج مطالعه ای که در سال 2016 بر روی 1204 بیمار که میگرن و وزوز ضربانی را تجربه کرده بودند نشان داد که درمان میگرن همچنین علائم وزوز گوش را بهبود بخشید.

علاوه بر این، برای درمان میگرن و وزوز گوش باید علاوه بر استفاده از دارو ها، رژیم غذایی(رژیم کم نمک، عدم مصرف کافئین، الکل و سیگار، کاهش استرس، روش های صدادرمانی یا ماسکر برای جلوگیری از کاهش کیفیت زندگی توسط وزوز گوش) نیز تغییر کند تا به طور همزمان در هر دو بیماری تاثیر مثبت مشاهده شود. 

توجه1: عامل ها یا فاکتورهایی که باعث تشدید و بدتر شدن میگرن می شوند به عامل های تشدید کننده وزوز گوش شباهت زیادی دارند. این عامل ها شامل بعضی از صداها، استرس، تغییرات هورمونی، تغذیه، نور چراغ، تغییرات در خواب می باشند. بنابراین می توان نتیجه گرفت کنترل عامل های تشدید کننده میگرن علاوه بر کاهش شدت و بروز میگرن سبب کاهش در شروع وزوز گوش ناشی از میگرن نیز می شوند.

نتیجه گیری ارتباط بین میگرن و وزوز گوش:

 

وزوز گوش و میگرن می توانند با هم ایجاد شوند و به نظر می رسد افراد مبتلا به میگرن بیشتر در معرض وزوز گوش قرار دارند و در مقابل افراد مبتلا به وزوز اغلب میگرن و سایر اختلالات سردرد را گزارش می کنند. حتی در بعضی مقالات وزوز گوش را یکی از علایم میگرن بیان کرده است.

 

آیا میگرن باعث شروع و تشدید وزوز گوش می شود؟

 

پرسش و پاسخ بیماران در مورد ارتباط بین میگرن و وزوز گوش:

*چه نوع سردردی با وزوز گوش همراه می باشند؟

مطالعات نشان می دهند که بین 26 تا 47 درصد از بیماران مبتلا به وزوز گوش نیز از سردرد رنج می برند. به ویژه در میان بیماران مبتلا به وزوز، سندرم های سردرد یک طرفه شایع است.

*میگرن دهلیزی چیست؟

در فرد با میگرن دهلیزی ممکن است ترکیبی از حملات دهلیزی(سرگیجه و مشکلات تعادلی)، مشکلات بینایی یا حساسیت به تحریک بینایی و حرکت در زمان‌های مختلف تجربه شود و ممکن است با یا بدون سردرد رخ دهد.

*چه عاملی سبب سردرد و زنگ گوش می شود؟

سردرد یک علامت شایع ناشی از عفونت مانند مننژیت، ضربه مغزی یا صدمات سر، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا مشکلات بینایی و همچنین شرایط دیگر باشد. صدای زنگ در گوش می تواند در نتیجه قرار گرفتن در معرض صدای بلند یا می تواند مربوط به بیماری در گوش ها باشد

*آیا تومور در مغز می تواند سبب سردرد و وزوز گوش شود؟

بله. از علایم تومور می توان به سردرد، سرگیجه، وزوز گوش و کاهش شنوایی اشاره کرد.

*آیا انجام MRI در صورت شروع وزوز گوش ضروری است؟

در صورت شنیدن صدای زنگ در یک گوش انجام تست MRI ضروری است زیرا اولین شک در صورت وجود وزوز یک طرفه، تومور بر روی عصب شنوایی یا در نزدیکی آن می باشد. تومورهای دوطرفه بسیار نادر می باشند اما انجام تست MRI در صورت وزوز دوطرفه نیز پیشنهاد می شود.

همچنین انجام تست شنوایی(ادیومتری) نیز نتایج کم شنوایی فرکانس بالا(High Tone Loss) شدید را نشان می دهد. علاوه بر تست ادیومتری، تست شنوایی ای بی ار نیز برای تشخیص تومورهای عصب شنوایی مناسب می باشند.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

تجویز انواع سمعک های 2022-2023، تجویز سمعک های 100% نامریی، انواع سمعک های مخصوص وزوز گوش در برندهای مختلف، تحریک الکتریکی، صدادرمانی با ادیومتر و ماسکر، ارزیابی شنوایی بزرگسالان و اطفال، تهیه قالب های ضدصوت و ضدآب، تعمیر انواع سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی از هر برندی در مرکز فراشنوا صورت می گیرد.

برای مشاوره انواع سمعک ها و روش های درمانی وزوز گوش با شماره های مرکز فراشنوا تماس حاصل فرمایید:

02188949368

02188958823

09105241071

برای مشاهده نتایج درمان وزوز گوش و انواع سمعک بیماران پیج فراشنوا را دنبال کنید:

Samak_Farashenava@


دیدگاه ها درباره آیا میگرن باعث شروع و تشدید وزوز گوش می شود؟

تشکر! مطلب بسیار مفیدی بود
مثل تمامی مطالب سایتتون

با سلام ممنون از لطف و نظر خوبتون


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.