آیا وزوز گوش خطر دارد؟

آیا وزوز گوش خطر دارد؟

آیا وزوز گوش خطر دارد؟

 

آیا وزوز گوش برای مغز خطر دارد؟

در چه مواردی شنیدن صدا یا وزوز گوش خطرناک است؟

 

وزوز گوش چیست؟

  وزوز یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف زنگ یا صدایی در گوش که در غیاب صدای خارجی رخ می دهد استفاده می شود. وزوز گوش بیماری نیست بلکه عارضه یک بیماری یا اختلال می باشد. با این حال وزوز گوش بسیار شایع است و در حدود 15٪ از افراد رخ می دهد. وزوز می تواند در یک یا هر دو گوش رخ دهد، و اغلب افراد صدا را در سر یا گوش خود توصیف می کنند. توصیف‌های مختلفی وجود دارد که افراد برای وزوز گوش خود از آن‌ها استفاده می‌کنند مانند سوت، زنگ زدن، نبض، وزوز، صدای نویز و همچنین کیفیت و شدت صدا(حتی میزان آزاردهندگی وزوز) در افراد مختلف متفاوت است. به طور مثال در بعضی از افراد تنها در محیط ساکت(هنگام خواب) قابل شنیدن است و در موارد شدیدتر حتی در خیابان یا محیط شلوغ نیز وزوز شنیده می شود و توسط صدای محیط قابل پوشش نمی باشد. اگر وزوز گوش بیشتر از 6 ماه ادامه داشته باشد به آن وزوز مزمن یا مداوم گفته می شود. به این معنی که وزوز در این حالت به صورت خودبه خودی رفع نمی شود و نیاز به ارزیابی و درمان می باشد. در این حالت آیا وزوز گوش برای افراد خطر دارد؟ آیا وزوز گوش برای مغز خطرناک است؟ در چه مواردی باید برای درمان وزوز گوش سریعا اقدام شود؟  

علائم و مشکلات وزوز گوش

  اولین و شاید جدی ترین علایم و مشکلات ناشی از وزوز پریشانی، استرس و اضطراب می باشد که بر کیفیت زندگی، کار، تحصیل و روابط اجتماعی فرد تاثیر منفی دارد. همچنین در اکثر افراد با وزوز شدید مشکلات فراوانی در خواب و استراحت دارند از این رو این افراد نیاز به داروی خواب آور یا آرامبخش(آلپرازولام، کلونازپام، دیاسپام، لورازپام و...) برای خواب کافی دارند. به دلیل تأثیر منفی وزوز گوش بر تمامی جنبه های زندگی افراد کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت های شایع وزوز، روند پیگیری آن، درمان های خانگی، رژیم غذایی و انواع درمان توسط متخصصین ممکن است مفید باشد.  

علت شنیده شدن صدای زنگ یا وزوز در گوش چیست؟

  وزوز گوش را می توان به دو نوع عمده تقسیم کرد: ضربانی و غیر ضربانی.  وزوز ضربانی: وزوز ضربان دار یا پالسی به صدایی که در گوش شبیه ضربان قلب یا نبض است گفته می شود. اغلب افراد وزوز ضربان دار را به صورت درک تپش در سر و توانایی شنیدن ضربان قلب خود را توصیف می کنند. وزوز گوش که به نظر می رسد مانند ضربان قلب یک فرد است، می تواند ناشی از جریان خون طبیعی یا غیر طبیعی در رگ های نزدیک گوش باشد. این نوع وزوز گوش باید مورد توجه پزشک قرار گیرد، زیرا شرایط نادر مختلفی باعث ایجاد آن می شود که ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. وزوز غیرضربانی: وزوز غیر ضربان دار شایع تر است، اما تشخیص علت آن می تواند دشوارتر باشد. اغلب اوقات وزوز گوش با کاهش شنوایی همراه است. توجه داشته باشید وزوز باعث کم شنوایی نمی شود بلکه کم شنوایی باعث وزوز گوش می شود و در واقع عارضه کم شنوایی و کاهش ورودی های حسی به مغز وزوز گوش است. با این حال افراد با شنوایی طبیعی نیز می توانند وزوز گوش داشته باشند که می تواند به علت ضربه صوتی، درگیری های احساسی و عاطفی، استرس و کم خوابی های متوالی، مصرف داروهای آسیب رسان به سیستم شنوایی، تصادف و ضربه فیزیکی به سر و گردن و... ایجاد شود. نکته مهم: در حالی که افراد مبتلا به وزوز اغلب بر این باورند که مشکل از گوش آنهاست. شواهدی در تحقیقات وزوز گوش وجود دارد که نشان می‌دهد صدا از مغز منشا می‌گیرد حتی اگر از طریق گوش درک شود. نکته 2: بسیاری از افراد بر این باورند که وزوز گوش مانع از شنیدن صدا و گفتار می شود و دجار کم شنوایی نمی باشند. این باور اشتباه است زیرا در ارزیابی شنوایی نوع صدایی که برای تست شنوایی ارسال می شود با نوع صدای وزوز متفاوت است تا بیمار بتواند به راحتی صدای تن را از صدای وزوز گوش تفکیک کند. توجه داشته باشید در برخی موارد وزوز گوش می تواند همراه با علائم دیگری مانند کاهش شنوایی، عدم تعادل، احساس پری یا گرفتگی و ... همراه باشد که در اکثر اوقات ترکیب یک یا چند نوع از این علایم ناشی از بیماری های گوش میانی و داخلی(بیماری منیر گوش، اتواسکلروزیس، تومورهای شنوایی، عفونت حلزون و...) می باشد. علیرغم فهرستی از علل احتمالی وزوز گوش اغلب اوقات ممکن است هیچ دلیل قابل شناسایی وجود نداشته باشد و پزشکان به طور کلی می گویند که بیمار وزوز گوش دارد. در موارد نادری وزوز گوش می تواند نشانه خطرناکی باشد که در ادامه به بررسی بیشتر در این زمینه پرداخته می شود.  

در چه مواردی وزوز گوش خطرناک است؟

  به طور کلی وزوز گوش اغلب خوش خیم و برای بیمار خطرناک نمی باشد اما برخی موارد و علائم خاص وجود دارد که باید به افراد هشدار داده شود تا در اولین فرصت پیگیر ارزیابی پزشکی باشند:   *وزوز ضربان دار از هر نوع *وزوز فقط در یک گوش *وزوز گوش آزار دهنده که نمی توان نادیده گرفت *وزوز گوش همراه با احساس چرخش اتاق یا سرگیجه *وزوز گوش همراه با تغییرات یا نوسانات ناگهانی در وضعیت شنوایی(کم شنوایی نوسانی) *وزوز گوش با سردرد شدید(مقاله مربوط به وزوز و سردرد مطالعه شود)   اگر وزوز گوش با هر یک از علائم بالا همراه باشد مهم است که به شنوایی شناس در زمینه وزوز گوش، متخصص گوش و حلق و بینی یا متخصص مغزواعصاب برای ارزیابی و تعیین علت دقیق وزوز مراجعه کنید تا در صورت تائید آن روند درمان انجام شود.  

علت های وزوز گوش ضربانی و پالسی چیست؟

وزوز ضربان دار می تواند منشأهای مختلفی داشته باشد، برخی نسبتاً خوش خیم و برخی دیگر به طور بالقوه تهدید کننده زندگی هستند. در واقع برخلاف سایر وزوزها، در وزوز ضربانی اختلال و آسیب در سیستم شنوایی یا مسیرهای شنوایی و عصبی علت شروع وزوز نمی باشد بلکه علت های وزوز ضربانی می توانند شامل ناهنجاری های عروقی، فشارهای مغزی غیرطبیعی و الگوهای منحصر به فرد جریان خون در نزدیکی گوش باشند. این بیماری همچنین می تواند به دلیل وجود تومور (به علت فشار بیش از حد بر روی عروق خونی) ایجاد شود. همچنین مواردی نظیر غلظت خون، فشارخون، چربی بالا و موارد مشابه می تواند در ایجاد وزوز ضربانی نقش داشته باشد.  

چرا وزوز گوش تنها در یک گوش شنیده می شود؟

در مواردی که تنها وزوز گوش در یک سمت قابل شنیدن باشد اولین شک به سمت تومورهای عصب شنوایی یا نوروم اکوستیک می باشد. در این حالت علاوه بر وزوز گوش علایمی دیگر نظیر کم شنوایی در فرکانس های بالا با شیب بسیار زیاد، سرگیجه نیز مشاهده می شود که مشاهده تمامی این علایم بستگی به اندازه تومور دارد(هرچه میزان تومور بزرگتر شود این علایم واضح تر می شوند). برای تایید و رد علت این علایم انجام MRI، تست ای بی ار و تست ادیومتری کمک کننده می باشد که در بین این روش ها، تست MRI کمترین درصد خطا را دارد.  

آیا وزوز گوش برای مغز خطر دارد؟

  بسیاری از مطالعات نشان داده اند که وزوز گوش اثرات منفی بر مغز دارد به این صورت که وزوز گوش باعث ایجاد تغییراتی در شبکه های عصبی مغز می شود. همانطور که در مقالات قبلی بیان شد افراد با وزوز گوش در بعضی از مناطق مغزی خود فعالیت بیشتری نسبت به افراد نرمال(بدون وزوز) نشان می دهند. اگرچه فعالیت بیشتر مغز مثبت به نظر می رسد اما در دراز مدت می تواند بر مغز تأثیر منفی بگذارد. به این معنی که مغز با فعالیت و توجه بیشتر دارای آرامش یا استراحت کمتری می باشد که سبب فشار بیش از حد به مغز و خستگی ذهنی در طولانی مدت می شود. در فردی که وزوز گوش دارد مغز بیشتر بر روی صدای زنگ یا وزوز متمرکز است و از رفتن آن به حالت پیش فرض(نظارت بر سایر سیستم ها در حالت آرامش و استراحت) جلوگیری می کند که در نهایت منجر به خستگی ذهنی می‌شود به طوریکه این وضعیت در افراد مبتلا به وزوز مزمن(بیشتر از ماه) بیشتر است. توجه داشته باشید مغز همانند سایر اندام ها و بخش ها به صورتی طراحی نشده است که همیشه متمرکز و در حال فعالیت باشد و درنتیجه به زمان کافی برای استراحت و ریکاوری نیاز دارد. خواب، مدیتیشن، آرامش اعصاب و استراحت برای کمک به بهبودی مغز ضروری است. عدم رعایت این موارد و فعالیت بیش از حد مغز(داشتن وزوز مزمن) منجر به خستگی روحی و جسمی، بی قراری، تحریک پذیری، بی خوابی و خستگی می شود. بنابراین انجام ارزیابی و شروع درمان در سریعترین زمان ممکن بعد از شروع وزوز گوش باید در اولویت فرد باشد. همچنین در بعضی موارد حذف کامل و درمان قطعی وزوز ممکن نمی باشد با این حال کاهش علایم آن کمک کننده می باشد. اخیرا روش های بسیاری برای درمان وزوز گوش پیشنهاد شده است که می توان گفت ترکیب این روش ها همراه با همکاری بیمار در روند درمان می توان به نتایج امیدوارکننده و قابل قبول دست یافت.  

پرسش و پاسخ بیماران در زمینه میزان خطرناک بودن وزوز گوش

* وزوز گوش چقدر خطرناک و جدی است؟ اغلب اوقات وزوز گوش نشانه یک مشکل جدی سلامتی نیست. اگرچه تداوم حضور وزوز گوش می تواند باعث خستگی، افسردگی، اضطراب و مشکلات حافظه، تمرکز و به طور کلی کاهش کیفیت زندگی شود. برای برخی از افراد وزوز گوش همراه با هایپراکیوسیس می باشد به این صورت که شنیدن صداهای بلند(صداهای بلندی که برای سایر افراد قابل تحمل و ناراحت کننده نمی باشد) برای بیمار سخت و غیرقابل تحمل می باشد در نتیجه ترکیب این دو اختلال می تواند منبعی از اضطراب واقعی ذهنی و عاطفی باشد. * چه مدت بعد از شروع وزوز گوش برای درمان و پیگیری اقدام شود؟ اگر وزوز گوش بیشتر از دو هفته ادامه داشت به شنوایی شناس در زمینه وزوز گوش مراجعه کنید. در اکثر موارد وزوز گوش موقت تنها دو هفته طول می کشد بنابراین اگر علائم و ماندگاری وزوز بیشتر از آن طول بکشد و تغییری در بهبودی مشاهده نشود باید برای درمان و پیگیری علت شروع وزوز گوش اقدام شود. *درمان وزوز گوش چه مدت طول می کشد؟ درصورتی که وزوز گوش بیمار در ارزیابی اولیه به صدادرمانی یا تحریک الکتریکی کاهش یا حذف شود احتمال حذف کامل یا کاهش قابل توجه شدت وزوز بسیار بالا می باشد. بر طبق رفرنس ها و مقالات مدت زمان درمان وزوز گوش با روش صدادرمانی 6 تا 12 ماه به طول می انجامد. توجه داشته باشید درمان وزوز گوش به صورت توانبخشی می باشد که نیاز به وقت کافی برای حف این صدا می باشد. طبق تجربه نویسنده در صورتی که بیمار استرس، اضطراب، توجه به وزوز و خواب خود را کنترل کند در ماههای اول وزوز گوش به کمترین سطح شدت می رسد که قابل تحمل می باشد و به مرور وزوز گوش به طور کامل حذف می شود. البته توجه داشته باشید در بعضی مقالات زمان درمان وزوز گوش را بیشتر از یک سال نیز بیان کرده اند.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

  مرکز فراشنوا با داشتن تیم مجرب در تمامی زمینه های شنوایی خدماتی از قبیل ارزیابی و درمان وزوز گوش، تجویز سمعک های مخصوص وزوز گوش، تجویز سمعک های جدید از برندهای مختلف، تجویز سمعک های مخصوص اطفال و بزرگسالان، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان و سایر خدمات را ارائه می دهد. برای مشاوره برای وزوز گوش و سمعک با شماره های مرکز فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071(مشاوره آنلاین در واتس آپ و تلگرام) برای مشاهده جدیدترین درمان ها، نتایج درمان موفقیت آمیز وزوز گوش و تجوز انواع مدل های سمعک نامریی و جدید در بیماران مختلف پیج فراشنوا را دنبال کنید. Samak_Farashenava@

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.