از کم شنوایی و ناشنوایی چه میدانید؟

از کم شنوایی و ناشنوایی چه میدانید؟

اختلال شنوایی، ناشنوایی یا کم‌شنوایی

  از کم شنوایی و ناشنوایی چه میدانید؟ اختلال شنوایی، ناشنوایی یا کم‌شنوایی به ناتوانی کلی یا جزئی در شنیدن صداها اشاره دارد. علائم ممکن است خفیف، متوسط، شدید یا عمیق باشد. یک بیمار با ناشنوایی خفیف ممکن است در درک گفتار دچار مشکل شود، به‌خصوص اگر سروصدای زیادی در اطراف وجود داشته باشد، در حالی که بیماران با ناشنوایی متوسط ممکن است به سمعک نیاز داشته باشند. برخی از افراد به شدت ناشنوا هستند و برای برقراری ارتباط با دیگران به لب‌خوانی اعتماد می‌کنند. افرادی که عمیقاً ناشنوا هستند اصلاً چیزی نمی‌شنوند و می‌توانند کاملاً متکی به لب‌خوانی یا زبان اشاره باشند.   علل کم شنوایی و ناشنوایی  

علل کم شنوایی و ناشنوایی

  کاهش شنوایی به کاهش جزئی یا کلی در توانایی شنیدن صداها اشاره دارد. برخی از بیماری‌ها یا شرایطی که می‌توانند باعث ناشنوایی شوند عبارت‌اند از:
  • آبله مرغان
  • سیتومگالوویروس
  • اوریون
  • مننژیت
  • بیماری سلول داسی‌شکل
  • سیفلیس
  • بیماری لایم
دیابت، زیرا مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به نوعی ازدست‌دادن شنوایی هستند
  • کم‌کاری تیروئید
  • آرتروز
  • برخی از سرطان‌ها
  • نوجوانان در معرض دود
 

کاهش شنوایی در مقابل ناشنوایی

  تمایز بین سطوح مختلف کم‌شنوایی مهم است. چهار سطح ناشنوایی یا اختلال شنوایی وجود دارد. ناشنوایی خفیف یا اختلال شنوایی خفیف: فرد فقط می‌تواند صداهایی بین 25 تا 29 دسی‌بل را تشخیص دهد. برای آنها ممکن است درک کلماتی که دیگران می‌گویند دشوار باشد، به‌خصوص اگر صدای پس‌زمینه زیاد باشد. ناشنوایی متوسط یا اختلال شنوایی متوسط: فرد فقط می‌تواند صداهای بین 40 تا 69 دسی‌بل را تشخیص دهد. پیگیری مکالمه با استفاده از شنوایی به تنهایی بدون استفاده از سمعک بسیار دشوار است. ناشنوایی شدید: فرد فقط صداهای بالاتر از 70 تا 89 دسی‌بل را می‌شنود. افراد ناشنوای شدید برای برقراری ارتباط باید لب‌خوانی کنند یا از زبان اشاره استفاده کنند، حتی اگر سمعک داشته باشند. ناشنوایی عمیق: هرکسی که صدای زیر 90 دسی‌بل را نمی‌شنود، ناشنوایی عمیق دارد. برخی از افراد مبتلا به ناشنوایی عمیق اصلاً نمی‌توانند چیزی را در هر سطح دسی‌بل بشنوند. ارتباط با زبان اشاره، لب‌خوانی یا خواندن و نوشتن انجام می‌شود.  

شنوایی چگونه کار می‌کند؟

  امواج صوتی وارد گوش می‌شوند، به سمت پایین گوش یا مجرای شنوایی حرکت می‌کنند و به پرده گوش برخورد می‌کنند که لرزش دارد. ارتعاشات پرده گوش به سه استخوان معروف به استخوانچه های گوش میانی منتقل می‌شود. این استخوان‌ها ارتعاشات را تقویت می‌کنند و سپس توسط سلول‌های کوچک مو مانند در حلزون گوش جذب می‌شوند. اینها با برخورد ارتعاشات حرکت می‌کنند و داده‌های حرکتی از طریق عصب شنوایی به مغز ارسال می‌شود. مغز داده‌ها را پردازش می‌کند که یک فرد با شنوایی عملکردی آنها را به عنوان صدا تفسیر می‌کند.   درمان  کم شنوایی و ناشنوایی  

انواع مختلف کم‌شنوایی

  سه نوع مختلف کم‌شنوایی وجود دارد:  

1) کم‌شنوایی هدایتی

  این بدان معنی است که ارتعاشات از گوش خارجی به گوش داخلی، به ویژه حلزون گوش عبور نمی‌کنند. این نوع ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله:
  • تجمع بیش از حد جرم گوش
  • چسب گوش
  • عفونت گوش همراه با التهاب و تجمع مایعات
  • پرده گوش سوراخ شده
  • عملکرد نادرست استخوانچه ها
  • پرده گوش معیوب
عفونت گوش می‌تواند بافت اسکار را به جا بگذارد که ممکن است عملکرد پرده گوش را کاهش دهد. استخوانچه ها ممکن است در نتیجه عفونت، ضربه یا جوش خوردن با هم در شرایطی به نام آنکیلوز دچار اختلال شوند.  

2) کم‌شنوایی حسی عصبی

  کاهش شنوایی در اثر اختلال عملکرد گوش داخلی، حلزون گوش، عصب شنوایی یا آسیب مغزی ایجاد می‌شود. این نوع ازدست‌دادن شنوایی به طور معمول به دلیل سلول‌های مویی آسیب دیده در حلزون گوش است. با افزایش سن انسان، سلول‌های مو بخشی از عملکرد خود را از دست می‌دهند و شنوایی ضعیف می‌شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند، به ویژه صداهای با فرکانس بالا، یکی دیگر از دلایل رایج آسیب سلول‌های مو است. سلول‌های موی آسیب دیده را نمی‌توان جایگزین کرد. در حال حاضر، تحقیقات به دنبال استفاده از سلول‌های بنیادی برای رشد سلول‌های موی جدید است. ناشنوایی کلی حسی عصبی ممکن است در نتیجه ناهنجاری‌های مادرزادی، عفونت گوش داخلی یا ضربه به سر رخ دهد.    کم شنوایی و ناشنوایی  

3) کم‌شنوایی مختلط

  این ترکیبی از کاهش شنوایی انتقالی و حسی عصبی است. عفونت‌های طولانی مدت گوش می‌تواند هم به پرده گوش و هم به استخوانچه ها آسیب برساند. گاهی اوقات، مداخله جراحی ممکن است شنوایی را بازیابی کند، اما همیشه موثر نیست. احساس انزوا یک مشکل رایج است که گاهی اوقات می‌تواند منجر به افسردگی و تنهایی شود. یک فرد مبتلا به کم‌شنوایی پس از زبان نیز باید با روند اغلب ناراحت کننده کنار آمدن با ناتوانی روبرو شود. این وضعیت همچنین ممکن است برای اعضای خانواده، عزیزان و دوستان نزدیک که باید با کم‌شنوایی سازگار شوند، چالش‌هایی ایجاد کند.  

شناسایی و مدیریت

  شناسایی زودهنگام کم‌شنوایی و بیماری‌های گوش کلید مدیریت موثر است. این امر مستلزم غربالگری سیستماتیک برای تشخیص کم‌شنوایی و بیماری‌های مربوط به گوش در افرادی است که بیشتر در معرض خطر هستند. این شامل:
  • نوزادان تازه متولد شده
  • کودکان پیش دبستانی و مدرسه ای
  • افرادی که در محل کار در معرض سر و صدا یا مواد شیمیایی هستند
  • افرادی که داروهای اتوتوکسیک دریافت می‌کنند
  • بزرگسالان مسن
ارزیابی شنوایی و معاینه گوش را می‌توان در محیط‌های بالینی و اجتماعی انجام داد. ابزارها و سایر راه حل‌های مبتنی بر فناوری غربالگری بیماری‌های گوش و کاهش شنوایی را با آموزش و منابع محدود امکان پذیر می‌کند. هنگامی که کم‌شنوایی شناسایی شد، ضروری است که در اسرع وقت و به شیوه ای مناسب به آن رسیدگی شود تا هرگونه تأثیر نامطلوب کاهش یابد. اقدامات موجود برای توانبخشی افراد کم‌شنوایی عبارت‌اند از: استفاده از فناوری‌های شنوایی مانند سمعک، کاشت حلزون و کاشت گوش میانی؛ استفاده از زبان اشاره و سایر ابزارهای جایگزینی حسی، مانند خواندن گفتار، استفاده از چاپ روی کف دست یا تادوما، ارتباط امضا شده؛ و درمان توانبخشی برای تقویت مهارت‌های ادراکی و توسعه ارتباطات و توانایی‌های زبانی. استفاده از فناوری کمک شنوایی و خدماتی مانند مدولاسیون فرکانس و سیستم‌های حلقه، دستگاه‌های هشداردهنده، دستگاه‌های مخابراتی، خدمات زیرنویس و تفسیر زبان اشاره می‌تواند دسترسی به ارتباطات و آموزش را برای افراد کم‌شنوا بهبود بخشد.
شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا

کلینیک فراشنوا با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متخصصین مجرب در زمینه شنوایی اطفال، تجویز سمعک و وزوز گوش سعی بر ارایه بهترین خدمات در تمامی زمینه های شنوایی می باشد.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه ها درباره از کم شنوایی و ناشنوایی چه میدانید؟

بسی زیبا و عالی


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.