انتخاب بهترین سمعک

انتخاب بهترین سمعک
.

بهترین مدل و برند سمعک چیست؟

( علت نارضایتی بیماران از سمعک چیست؟)

. در این مقاله در مورد انتخاب بهترین سمعک و ویژگی هایی و مزایای هر یک از امکانات سمعک توضیح داده می شود تا بیماران محترم براساس نیاز و شرایط خود بهترین سمعک را انتخاب کنند. اولین مشکل در بیماران کم شنوا میتوان به ظاهر و اندازه سمعک اشاره کرد. در سمعک های آنالوگ قدیمی ظاهر سمعک ها بسیار بزرگ بود و وجود دکمه یا ولوم کنترل چرخشی بر روی سمعک، اندازه ای بسیار بزرگ داشتند. اما در سمعک های جدید این مشکل به طور کامل حل شده است، سمعک های داخل گوشی به اندازه بند انگشت یا سمعک های پشت گوشی نامرئی وجود دارند. برای تجویز سمعک باید به نوارگوش بیمار توجه کرد بسیاری از بیماران نمی توانند از سمعک داخل گوشی استفاده کنند و برای درک بهتر باید از سمعک پشت گوشی کوچک استفاده کنند. دومین مشکل بیماران می توان به طبیعی بودن صدا اشاره کرد اما با وجود برنامه های بیشتر در سمعک های جدید در رضایت بیشتر بیماران بسیار کمک کننده است. .

نکاتی که برای طبیعی بودن و درک بهتر گفتار افراد با کم شنوایی باید انجام شود

  • سمعک دو گوشی
  • استفاده از میکروفون دایرکشنالیتی
  • برنامه کاهش نویز سمعک
  • برنامه تقویت گفتار در سمعک
  • و استفاده از سیستم های وایرلس می‌باشد
. .

*مزایای سمعک دوگوشی:

استفاده از دو گوش به جای یک گوش در درک بهتر گفتار بسیار کمک کننده است علت این امر استفاده از دو نیمکره و ارتباط بین این دو می باشد. هر نیمکره برای یک ویژگی خاص اختصاصی شده است برای مثال نیمکره چپ(گوش راست) برای درک بهتر گفتار اختصاصی شده است و نیمکره راست(گوش چپ) برای درک موسیقی و توانالیتی صدا(زیرو بمی صدا) اختصاصی شده است. حال تصور کنید وقتی این دو نیمکره اطلاعات شنوایی را باهم ترکیب کنند بهترین درک گفتار یا موسیقی امکان پذیر می باشد. انتخاب بهترین سمعک بسیاری از بیماران بر این باور می باشند که یک سمعک نیاز آنها را براورده می کند و نیاز به دو سمعک نمی باشد اما این تصور غلط است زیر عدم استفاده از گوش سبب عدم تحریک اعصاب و مناطق مغزی درک گفتار می شوند و به مرور این مناطق و اعصاب شنوایی از بین می روند. .

*مزایای میکروفون های دایرکشنال در سمعک:

میکروفون های دایرکشنال در سمعک های جدید در درک گفتار کمک بسیاری می کنند. میکروفون های دایرکشنال با تمرکز بر روی گوینده و درعین حال توجه به محیط اطراف هیچ صدایی را ازدست نمی دهد. اگر از دو سمعک جدید با میکروفون دایرکشنال استفاده  شود درک گفتار بسیار راححتر و طبیعی تر می شود. در شکل زیر دو حالت میکروفون را نمایش می دهد: میکروفون دایرکشنال(رنگ آبی) و میکروفون امنی(رنگ قرمز). میکروفون دایرکشنال بر روی گوینده تمرکز کرده و همیشه در جستجوی صدا می باشد تا هیچ صدایی را از دست ندهد اما میکرفون امنی تمام صداهای اطراف را جذب می کند. سمعک های جدید هوشمند می توانند بین این دو حالت سوئیچ کنند یعنی زمانی که گفتار باشد بر گوینده متمرکز می شوند و وقتی گفتار نباشد تمام صدای اطراف را جذب می کند و به دنبال صدا می باشد. .

*مزایای سیستم حذف نویز در سمعک:

در سمعک های جدید هوشمند هدف اصلی درک گفتار در محیط شلوغ یا زمانی که چند گوینده در حال صحبت می باشند است. در این حالت با استفاده از سیستم های کاهش نویز اضافی محیط، سمعک تمام صداها را دریافت می کند و با توجه به الگوریتم های مناسب، گفتار را از بین نویز های محیط بیرون می کشد و به صورت صاف و بدون نویز در اختیار بیمار قرار می دهد. حتی در سمعک های جدید برنامه های درک موسیقی نیز وجود دارد که بین موسیقی و نویز محیط تمایز بدهد و موسیقی را تقویت کند. زیرا در سمعم های قدیمی سمعک موسیقی را به عنوان نویز در نظر می گرفت و آنرا کاهش می داد. در شکل زیر تمایز بین سمعک های جدید و قدیمی با برنامه کاهش نویز محیط و بدون آن را نشان می دهد. با نگاه اجمالی می توان فهمید که با برنامه کاهش نویز محیط صداها بسیار صاف تر و آرام تر و درنتیجه درک بهتر گفتار افزایش می یابد. انتخاب بهترین سمعک .

سیستم وایرلس در سمعک:

مزایای سیستم های وایرلس در سمعک ها چیست؟

سیستم وایرلس یا بلتوث در سمعک های جدید سبب ارتباط بیشتر با سایر وسایل یا حتی سمعک دیگر می شود که می تواند در درک گفتار بسیار کمک کننده باشد. در سمعک های جدید می توان بین سمعک و موبایل ارتباط برقرار کرد و به راحتی در تمام محیط ها برنامه یا شدت صدا را تغییر داد. یا حتی در کودکان با کم شنوایی های زیاد این سیستم بسیار موثر است. مثلا در کلاس درس سمعک با اتصال به میکروفون خارجی(میکروفونی که در دست معلم است و صدا از طریق بلوتوث به بیمار کم شنوا میرسد) می تواند در درک گفتار بسیار موثر باشد و از نویز های محیط دوری کند. در شکل زیر استفاده از میکروفون های خارجی برای درک بهتر گفتار بخصوص برای کودکان کم شنوا با سمعک را نشان می دهد.  .

سمعک های وایرلس دار در چه مواردی قابل استفاده است؟

  • صدای تلویزیون (برای افراد سالمند یا بزرگسال با افت شنوایی شدید و عمیق)
  • درک تلفن (برای افراد با افت شنوایی شدید و عمیق)
  • بهبود شنوایی در جلسات اداری و محل کار می شود.
  • برای گوش دادن به موسیقی که سمعک همانند هندزفری عمل می کند.
.
در چه سمعک ها و برندهایی سیستم وایرلس وجود دارد:

(سمعک های زیر در جدول به ترتیب سال تولید از بالا به پایی قرار گرفته اند.)

سمعک های برند اتیکن  سمعک های برند زیمنس  سمعک های برند برنافن سمعک های برند فوناک سمعک های برند هانساتون سمعک های برند سونیک
سمعک نامریی اون Own سمعک داخل گوشی اکتیوپرو سمعک آلفا Alpha برنافن سمعک مارول فوناک سمعک سوند هانساتون سمعک سوپرپاور ترک Trek
سمعک رییل Real سمعک ای ایکس Ax زیمنس سمعک سوپرپاور لوکس Leox سمعک بیت هانساتون سمعک انچنت سونیک
سمعک مور More سمعک ایکس Nx زیمنس سمعک زرنا Zerena سمعک بیت هانساتون
سمعک سوپرپاور اکسید سمعک ان ایکس X زیمنس
سمعک سیا Siya سمعک پرایمکس Px زیمنس
*سایر سمعک های وایرلس دار اتیکن: سمعک ریا دو اتیکن، سمعک ریادو پرو اتیکن، سمعک آلتا اتیکن، سمعک آلتا پرو اتیکن، سمک اپن opn اتیکن(سمعک قابل شارژ اتیکن) *سایر سمعک وایرلس دار زیمنس: سمعک های 3پرایمکس زیمنس، سمعک های پرایمکس زیمنس، سمعک های ان ایکس زیمنس، سمعک pure زیمنس، سمعک سیلک زیمنس .
سوالات اکثر بیماران در مورد انتخاب سمعک
*بهترین مدل سمعک چیست؟ مدل های سمعک شامل سمعک های نامریی، داخل گوشی، پشت گوشی و پشت گوشی ریک می باشد. انتخاب بهترین سمعک برای هر فرد متفاوت می باشد به طور مثال در نوزادان و کودکان کم شنوا تنها انتخاب سمعک مدل پشت گوشی می باشد و مدل های نامریی و داخل گوشی به دلیل کوچک بودن کانال گوش امکان ساخت سمعک وجود ندارد. همچنین در سالمندان با لرزش دست یا بینایی ضعیف تجویز سمعک های نامریی یا داخل گوشی نیز اشتباه است زیرا احتمال شکسته شدن درب باتری، مشکل در تعویض باتری سمعک یا گم کردن سمعک بسیار افزایش می یابد. بنابراین بیماران عزیز اصرار به تنها یک مدل به دلیل استفاده یکی از دوستان یا اعضای خانواده نداشته باشند برای هر فرد باید سمعک مورد نظر و مناسب خود بیمار انتخاب و ساخته شود. *آیا استفاده از دو سمعک نسبت به یک سمعک بهتر است؟ بله. اشتباه یا تصور غلط اکثر بیماران این است که استفاده از یک سمعک کافی است اما توجه داشته باشید در محیط های شلوغ یا نویزی برای درک گفتار نیاز به هر دو گوش یا پردازش دو گوشی می باشد. احتمال دارد بیمار با یک سمعک در محیط ساکت صدا را نسبتا خوب درک کند اما در محیط شلوغ با تنها یک سمعک به درک پایینی می رسد. علاوه بر این گوش راست به نیمکره چپ و گوش چپ به نیمکره راست اطلاعات را منتقل می کند و برای درک گفتار نیاز به اطلاعات از هر دو نیمکره می باشد. از طرف دیگر استفاده از یک سمعک سبب می شود گوش مقابل به مرور ضعیف تر و دچار افت بیشتری شود. در انتها می توان گفت زمانی که از یک سمعک استفاده می شود برای درک بهتر صدا بهره سمعک را بیشتر از حد نیاز بالا می برند که ممکن است به مررو به همان گوش نیز آسیب وارد شود اما در حالت دو گوشی با اعمال بهره کمتر درک بهتری فراهم می شود. *چرا باید هزینه بیشتر برای خرید سمعک کرد(چه تفاوتی بین سمعک های قدیمی و جدید وجود دارد)؟ اگر در یک جمله بخواهیم تفاوت سمعک های قدیمی و جدید را بیان کنیم می توان به طبیعی شنیدن صدا اشاره کرد. سمعک های جدید یا هوشمند به دلیل داشتن امکانات بیشتر، پردازش صدای سریعتر، ارتباط دو گوشی و کاهش نویز و افزایش سیگنال گفتاری و... باعث افزایش کیفیت و راحتی در درک صدا می شوند. همچنین به دلیلتسلط بیشتر بیمار بر روی سمعک از طریق اتصال موبایل با سمعک بیمار به راحتی می تواند تغییرات لازم را براساس شرایط اکوستیکی محیط تغییر دهد که نتیجه آن افزایش رضایت، درک بهتر و راحتی در شنیدن صدا می شود. سمعک های دیجیتالی یا آنالوگ مانند مدل های جدیدتر و هوشمند سبب تقویت صدا می شوند و بیمار صداها را می شنود اما تفاوت اصلی این دو تکنولوژی در محیط های شلوغ یا در حضور نویز مشخص می شود. سمعک های هوشمند در این موارد با ارتباط دو گوشی(سمعک ها با یکدیگر) همانند مغز انسان صدای نویز را حذف یا کاهش می دهند و صدای گفتار را تقویت می کنند. بنابراین خرید سمعک های جدیدتر باعث شنیدن طبیعی صدا همانند افراد نرمال و لذت بردن از آن می شود. *هزینه تعمیر سمعک چقدر است؟ هزینه تعمیر سمعک بستگی به قطعه تعمیر شده دارد. قطعاتی که احتمال بیشتری برای خراب شدن دارند شامل میکروفون، رسیور، درب باتری و در مواردی برد سمعک می باشد. .

کلینیک سمعک فراشنوا

کلینیک شنوایی و وزوز فراشنوا یکی از مراکز تخصصی درمان وزوز گوش در تهران می باشد که با جدیدترین روش ها درمانی نظیر صدادرمانی، تحریک الکتریکی با جربان مستقیم(TDCS) و جریان متناوب یا فیزیوتراپی عصب، موسیقی درمانی، لیزر درمانی با ولتاژ کم، سمعک، ماسکر، ویتامین درمانی و... انجام می شود. علاوه بر این خدماتی نظیر تجویز انواع سمعک های نامریی، ریک و پشت گوشی برای تمام سنین با پرداخت اقساطی نیز انجام می شود. برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.