انتخاب بهترین مدل سمعک

انتخاب بهترین مدل سمعک
.

انتخاب بهترین مدل سمعک دنیا

هدف ما در این مقاله بررسی نکات برای انتخاب بهترین مدل سمعک با توجه به شرایط بیمار، نحوه استفاده از سمعک و تنظیم آن می باشد. .

چگونه سمعک مناسبی برای کم شنوایی انتخاب کنیم؟

چه سمعکی برای کم شنوایی من مناسب است؟

بهترین مدل سمعک برای خرید چیست؟

انواع مختلفی از سمعک وجود دارد. کدام برای شما بهترین است؟ شما باید بدانید که هنگام انتخاب بهترین مدل سمعک چه نکاتی را باید در نظر بگیرید. شاید به تهیه سمعک فکر کرده باشید، اما نگران نحوه تهیه سمعک یا اینکه واقعاً کمک کننده خواهد بود یا نه، باشید. اولین قدم برای انتخاب سمعک تصمیم گیری در مورد مدل سمعک (پشت گوشی، RIC، داخل گوشی مرئی، داخل گوشی نامرئی و...) است. بسته به شدت کاهش شنوایی و نوع کم شنوایی شما، این گزینه ها می توانند تغییر کنند. وقتی مدل سمعک را انتخاب کردید، می توانید به سراغ ویژگی های سمعک بروید. توجه داشته باشید بهترین مدل سمعک برای هر فرد متفاوت است چون نوع کم شنوایی، میزان و حتی شرایط استفاده برای هر فرد متفاوت است. مشکلی که بسیاری از بیماران مراجعه کننده به مطب شنوایی دارند به این شکل است که درخواست تهیه و خرید سمعک مشابه مدل یکی از آشناهای خود دارند و مشاوره در مورد اینکه این نوع مدل سمعک قادر به پوشش کم شنوایی نمی باشد راضی کننده نیست. انتخاب مدل سمعک باید توسط متخصص شنوایی شناس انجام شود زیرا متخصص تمام جنبه های سمعک و مشکلات و مزایای آن را برای بیمار در نظر می گیرد. گاهی نوع کم شنوایی بیمار به گونه ای می باشد که تمامی مدل های سمعک(نامریی، داخل گوشی، پشت گوشی و ریک) مناسب می باشند و متخصص شنوایی شناس انتخاب مدل سمعک را بر عهده نظر بیمار می گذارد. دقت داشته باشید انتظار خود از سمعک را نباید بسیار بالا ببریم به طور مثال در صورت افت شنوایی دوطرفه بیمار باید حتما دو عدد سمعک استفاده کند تا شنوایی دوگوشی بهترین درک را برای فرد فراهم کند اما بیمار با یک سمعک انتظار شنیدن تمامی صداها با کیفیت عالی را دارد. از طرف دیگر تکنولوژی، کانال های تنظیمی، قدرت سمعک، مدل سمعک، یک یا دوگوشی بودن سمعک، نوع افت شنوایی و ... عوامل مهمی می باشند که در هنگام مشاوره سمعک(قبل از تجویز سمعک) باید برای بیمار توضیح داده شود تا بیمار نیز به درستی در مورد مزایا و محدودیت های سمعک خود اطلاع داشته باشد. سمعک نمی تواند شنوایی طبیعی را صد در صد بازیابی کند. سمعک ها می توانند با تقویت صداهایی که در شنیدن آنها مشکل دارید، شنوایی شما را بهبود بخشند. .

سمعک ها چگونه کار می کنند

سمعک چگونه باعث شنیدن بهتر صدا برای افراد کم شنوا می شود؟

تمام سمعک ها از قطعات اساسی یکسانی برای انتقال اصوات از محیط به گوش شما و بلندتر کردن آنها استفاده می کنند. اکثر سمعک ها دیجیتال هستند و همه با یک باتری سمعک سنتی یا یک باتری قابل شارژ کار میکنند. میکروفون های کوچک صداهای محیط را جمع آوری می کنند. پردازنده قوی با آمپلی فایر صدای ورودی را به کد دیجیتال تبدیل می کنند. صدا بر اساس کاهش شنوایی، نیازهای شنیداری شما و سطح شدت صداهای اطراف شما تجزیه و تحلیل و تنظیم می شود. سپس سیگنال های تقویت شده مجدداً به امواج صوتی تبدیل شده و از طریق بلندگوهایی که گاهی رسیور نامیده می شوند، به گوش شما می رسند. انتخاب بهترین مدل سمعک .

قبل از خرید سمعک به نکات زیر توجه کنید:

وقتی به دنبال سمعک هستید، گزینه های موجود را جستجو کنید تا بفهمید چه نوع سمعک برای شما بهتر کار می کند. همچنین: چکاپ بگیرید. برای رد کردن علل قابل اصلاح کاهش شنوایی، مانند جرم گوش یا عفونت، به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. و همچنین سطح شنوایی خود را توسط یک متخصص شنوایی (شنوایی شناس) تعیین کنید. به یک متخصص شنوایی سنجی معتبر مراجعه کنید. اگر شنوایی شناس خوبی نمی شناسید، از پزشک خود برای ارجاع بخواهید. شنوایی شناس شنوایی شما را ارزیابی می کند، به شما در انتخاب مناسب ترین سمعک کمک می کند و دستگاه را متناسب با نیازهای شما تنظیم می کند. اگر هر دو گوش شما دچار کم شنوایی باشد، با دو سمعک بهترین نتیجه را خواهید گرفت. ممکن است مدتی طول بکشد تا به دستگاه عادت کنید و تصمیم بگیرید که آیا برای شما مناسب است یا خیر. به نیازهای آینده خود فکر کنید. سوال کنید آیا سمعک انتخابی شما توانایی افزایش قدرت را دارد یا خیر (اگر کاهش شنوایی شما بدتر شود باز هم مفید خواهد بود یا خیر). سمعک مادام العمر کار نمی کند، اما باید حدود پنج سال طول بکشد تا خراب شود. گارانتی را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که سمعک شامل یک گارانتی(گارانتی سمعک) است که قطعات و تعمیر را برای مدت مشخصی پوشش می دهد. انتخاب بهترین مدل سمعک مراقب ادعاهای گمراه کننده باشید. سمعک ها نمی توانند شنوایی طبیعی را بازیابی کنند یا تمام سر و صدای پس زمینه را از بین ببرند. مراقب تبلیغات یا توزیع کننده هایی باشید که خلاف واقعیت را ادعا می کنند. برای هزینه برنامه ریزی کنید. هزینه سمعک به طور گسترده ای متفاوت است، از حدود 2 میلیون تا بیش از 10 میلیون برای هر گوش. هزینه هایی مثل کنترل از راه دور و لوازم جانبی سمعک ممکن است هزینه اضافی داشته باشد. در مورد نیازها و انتظارات خود با شنوایی شناس صحبت کنید. قبل از خرید سمعک، باید تصمیم بگیرید که چه ویژگی هایی را می توانید دریافت کنید و به چه ویژگی هایی نیاز دارید. اگرچه ممکن است گزینه های خاصی در دسترس شما باشد، اما اگر به آنها نیازی ندارید، صرفا پرداخت یک هزینه اضافی برای شما است. به عنوان مثال، ممکن است پرداخت هزینه اضافی برای اتصال سمعک با بلوتوث به موبایل برای یک فرد مسن که فقط یک سمعک ساده می خواهد بی فایده باشد. اکثر بیمه های تکمیلی بخشی از هزینه سمعک را پوشش می دهند. برای اطمینان بیمه نامه خود را بررسی کنید. هزینه سمعک برای بزرگسالان را پوشش نمی دهد. اگر جانباز هستید، ممکن است سمعک خود را بدون هزینه از طریق اداره امور ایثارگران کشور دریافت کنید.

عادت کردن به سمعک 

عادت به سمعک زمان بر است. با عادت به تقویت، احتمالاً خواهید دید که مهارت گوش دادن شما به تدریج بهبود می یابد. حتی هنگام استفاده از سمعک صدای خودتان متفاوت به نظر می رسد. توجه داشته باشید که استفاده از سمعک سبب بهبود یا نرمال شدن شنوایی نمی شود بلکه آستانه های درک گفتار را به تدریج بهتر می کند به این معنی که فرد استفاده کننده از سمعک در محیط های ساکت و بخصوص شلوغ درک و فهم بهتری نسبت به گذشته دارد اما با برداشتن سمعک آستانه های شنوایی به همان میزان دچار آسیب است.
هنگام استفاده از سمعک، این نکات را بخاطر بسپارید:
سمعک شنوایی شما را به حالت عادی بر نمی گرداند. سمعک نمی تواند شنوایی طبیعی را بازیابی کند. سمعک ها می توانند با تقویت صداهای کم، شنوایی شما را بهبود بخشنند. وقت بگذارید تا به سمعک عادت کنید. زمان می برد تا به سمعک جدید خود عادت کنید. اما هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، سریعتر با صداهای تقویت شده سازگار می شوید. در محیط های مختلف از سمعک استفاده کنید. شنوایی تقویت شده شما در مکان های مختلف، متفاوت به نظر می رسد. به دنبال پشتیبانی اطرافیان باشید و سعی کنید مثبت باشید. تمایل به تمرین و حمایت خانواده و ارتباط با دوستان به موفقیت شما کمک می کند. همچنین ممکن است پیوستن به یک گروه اینترنتی از افرادی که دچار کم شنوایی هستند یا تازه سمعک گرفته اند نیز به شما کمک کند. برای پیگیری به عقب برگردید. متخصصان ممکن است هزینه یک یا چند مراجعه پیگیری را در هزینه های خود لحاظ کنند. بهتر است از این مزیت برای هرگونه تنظیم مجدد استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که سمعک جدید شما هرچه بهتر کار می کند. موفقیت شما در شنیدن با استفاده منظم از سمعک ها و مراقبت از آنها شکل میگیرد. علاوه بر این، یک شنوایی شناس می تواند در مورد سمعک ها و دستگاه های جدیدی که در دسترس هستند به شما مشاوره دهد. او همچنین می تواند به شما کمک کند برای رفع نیازهای خود تغییراتی ایجاد کنید. هدف این است که به موقع سمعکی پیدا کنید که با آن راحت باشید و توانایی شنیدن و برقراری ارتباط را برای شما افزایش دهد. *توجه مهم: در هنگام انتخاب مدل سمعک بهتر است جنبه های صدادرمانی یا استفاده از ماسکر نیز بسیار دقت شود زیرا استفاده از ماسکر یکی از روش های مناسب برای درمان وزوز گوش می باشد و به دلیل اینکه بیمار زمان بیشتری قادر به استفاده از سمعک ماسکردار می باشد نتیجه بهتری نسبت به سایر روش های درمانی می دهد. .

سوالات بیماران مرتبط با انتخاب و خرید سمعک

*برای تهیه سمعک باید به کجا مراجعه کنم؟ 

جهت تهیه و خرید سمعک باید به کلینیک های شنوایی سنجی مراجعه شود. برای تنظیم مناسب سمعک و بهبود درک گفتار نیاز به دو تا سه جلسه تنظیم می باشد و بیمار در هر جلسه مشکلات شنیدن را با توجه به استفاده و تجربه خود با سمعک بیان می کند و شنوایی شناس با توجه به مشکلات بیان شده تنظیم سمعک را تغییر می دهد.

*چه سمعکی برای کم شنوایی من مناسب است؟بهترین مدل سمعک چیست؟ 

انتخاب بهترین مدل سمعک بستگی به میزان کم شنوایی و سن بیمار دارد. برای تمام بیماران سمعک های نامریی و داخل گوشی مناسب نیست و نمیتوان تجویز کرد. از طرف دیگر سمعک های پشت گوشی دارای قدرت بیشتری می باشند و در صورت افت شنوایی کم سبب اذیت شدن بیمار بخصوص در محیط های شلوغ و نویزی می شود. بنابراین انتخاب بهترین مدل سمعک همانند بهترین برند سمعک ممکن است برای هر فرد مختلف باشد.

*قیمت سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی متفاوت است؟ 

خیر. سمعک های داخل گوشی و پشت گوشی(مدل های ریک و معمولی) در یک رده به دلیل تکنولوژی و امکانات یکسان دارای قیمت یکسان نیز می باشند و با رده های بالاتر و پایین تر تفاوت قیمتی دارند.

*بهترین برند سمعک کدام است؟ 

برندهای درجه اول سمعک ها شامل سمعک های اتیکن، برنافن، سونیک، سیگنیا(زیمنس)، هانساتون، یونیترون، فوناک می باشند و انتخاب هر یک از این برندها تنها بستگی به نوع و میزان کم شنوایی، خدمات پس از خرید شرکت و گارانتی دارد.

*آیا استفاده از سمعک جهت درمان وزوز گوش روش مناسبی می باشد؟ 

بله. روش ماسکر یا سمعک های مخصوص وزوز گوش در واقع همان روش صدادرمانی با دستگاه می باشد. سمعک های ماسکر دار نیز قابل تنظیم می باشند و می توان براساس فرکانس یا شدت وزوز گوش تنظیمات را تغییر داد. از طرف دیگر با نصب اپلیکیشن سمعک مورد نظیر بیمار نیز می تواند تا حدودی بهره یا برنامه های سمعک را تغییر دهد که به درمان و کاهش شدت وزوز گوش بسیار کمک می کند.

همچنین به این دلیل که بیمار می تواند مدت زمان بیشتری یا حتی در هنگام خواب نیز از سمعک استفاده کند سبب افزایش میزان اثردهی و کاهش مدت زمان درمان می شود.روش صدادرمانی با سمعک ماسکردار بخصوص برای افرادی که دچار کم شنوایی می باشند(کم شنوایی باعث شروع وزوز گوش شده است) بهترین گزینه می باشد زیرا بیمار با استفاده از سمعک هر دو مشکل خود را پوشش می دهد(رفع وزوز گوش، بهبود در شنوایی و جلوگیری از بدتر شدن شنوایی و ضعیف شدن عصب)

*برای تعمیرات سمعک باید به کجا مراجعه کنم؟ 

برای تعمیر سمعک یا انجام قالب گیری سمعک یا ساخت قالب گوش باید به کلینیک های شنوایی سنجی مراجعه کنید. در صورتی که سمعک با بررسی اولیه قابل تعمیر باشد در همان جا انجام می شود و در غیراین صورت به بخش تعمیرات شرکت ارسال می شود.

*تعمیرات سمعک چگونه انحام می شود؟ 

تعمیرات سمعک بسته به مشکل سمعک انجام می شود به این صورت که تمام قطعات سمعک شامل میکروفون، رسیور، درب باتری، پوسته سمعک، قالب سمعک، واکس گارد و ... قابل تعویض یا تعمیر می باشند و فقط پردازنده اصلی یا برد سمعک قادر به تعویض نمی باشد و در صورت خرابی آن باید به طور کامل سمعک تعویض شود.

.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

شنوایی سنجی و سمعک فراشنوا با تجویز جدیدترین سمعک های روز دنیا و تنظیم سمعک ها در چند جلسه زیرنظر متخصصین مجرب در زمینه سمعک توانسته است رضایت بیماران را جلب کند. همچنین علاوه بر تجویز و تنظیم سمعک، این مرکز در زمینه وزوز گوش به صورت تخصصی فعالیت دارد و از جدیدترین روش ها طبق مقالات و رفرنس ها برای رفع و کاهش وزوز گوش استفاده می کند که با اطمینان می توان گفت در زمینه درمان و کاهش وزوز گوش موفق بوده ایم. برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava

دیدگاه ها درباره انتخاب بهترین مدل سمعک

سلام. وقت بخیر. تو سایت گشتم قیمت سمعک یونیترون رو پیدا نکردم میشه لطف کنید قیمتشو بگید؟ با تشکر


سلام ممنون از مقاله ی خوبتون کمکم کرد


سلام وقتتون بخیر در مورد بیمه ی سمعک ازتون سوال داشتم که به چه صورت هست


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.