انواع روشهای درمان کم شنوایی

انواع روشهای درمان کم شنوایی

کم شنوایی

از دست دادن شنوایی، افت شنوایی یا کم شنوایی میتواند به دلایل مختلفی و از جنبههای گوناگونی زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. از دست دادن حس شنوایی می تواند بسیار مخاطره آمیز باشد به همین دلیل امروزه و در طول زمان، درمانهای متعددی همگام با پیشرفت تکنولوژی برای درمان و بهبود بیماری کم شنوایی به وجود آمده است. در ادامه این مقاله به انواع روشهای درمان کم شنوایی خواهیم پرداخت.

منظور از بیماری کم شنوایی چیست؟

اغلب کم شنوایی سومین مشکل شایع افراد میانسال میباشد که می تواند در درجات مختلف و با دلایل متفاوتی رخ دهد. البته این بیماری صرفاً محدود به سن نمیباشد. کم شنوایی معمولاً هنگامی که به گوش داخلی یا عصب موجود در گوش آسیبی برسد، ایجاد میشود، همچنین این عارضه گوش ممکن است بنا به دلایل مختلفی نظیر نقص مادرزادی، بیماری، مصرف برخی داروهای خاص، آسیب و همچنین قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی بیش از حد یا پیر گوشی ایجاد شود که یکی از علامتهای اصلی آن عدم توانایی در شنیدن اصوات میباشد. این بیماری به همان اندازهای که جدی است، به همان اندازه نیز انواع روشهای درمان کم شنوایی برای آنها وجود دارد که در ادامه به بررسی این درمانها خواهیم پرداخت.  

انواع کم شنوایی

همانطور که گفته شد، کم شنوایی ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما این بیماری در سنین مختلفی با علل متفاوتی اتفاق میافتد. به طور کلی سه نوع کم شنوایی وجود دارد که در ذیل به انواع آنها اشاره شده و توضیحات مختصری ارائه خواهد شد.

کم شنوایی حسی - عصبی

معمول ترین و رایج ترین نوع کم شنوایی بوده و زمانی رخ می دهد که عصب شنوایی یا گوش داخلی دچار آسیب شود. این نوع از کم شنوایی با روشهای جراحی و گزینههای طبی قابل درمان نمیباشد، اما روشهای متعددی برای کمک به شنوایی بهتر برای ایجاد کیفیت بالای زندگی افراد وجود دارد. میتوان گفت، این نوع از کم شنوایی به صورت دائمی و مزمن بوده و می تواند بیماری منییر را نیز ایجاد کند.

کم شنوایی انتقالی یا هدایتی

اگر زمانی که گوش خارجی یا گوش میانی به حدی آسیب ببینند یا مسدود شوند و قدرت آن را نداشته باشند که امواج صوتی را از محیط بیرون به گوش داخلی برسانند، کم شنوایی انتقالی بروز می کند. در این نوع از کم شنوایی، گوش داخلی و همچنین عصب شنوایی سالم هستند. موقتی یا دائمی بودن این اختلال شنوایی به دلایل و چگونگی ایجاد آن بستگی دارد. برخی از این دلایل عبارتند از، فشردگی موم گوش، قطع ارتباط استخوانهای موجود در گوش میانی به علت آسیب و ضربه

کم شنوایی مختلط یا ترکیبی

گاهی هنگامی که دو نوع از کم شنوایی همانند مخاطرات انتقالی و حسی - عصبی با یکدیگر ترکیب شوند، فرد را به این نوع از کم شنوایی مبتلا میسازند. به عنوان مثال میتوان گفت، اگر فشردگی موم گوش همراه با کم شنوایی حسی - عصبی رخ دهد، به این نوع عارضه، کم شنوایی مختلط گفته میشود.  

انواع روشهای درمان کم شنوایی

ابتدایی ترین کاری که متخصص گوش حلق و بینی در صورت بروز این اختلال انجام میدهد، تعیین علل بروز بیماری میباشد. برای درمان این نوع بیماری روشهای متعددی وجود دارد که در ادامه به بررسی انواع این روش های درمان خواهیم پرداخت.

درمان کم شنوایی حسی - عصبی

بازسازی عصب شنوایی از سلولهای مویی پس از بروز آسیب امکان پذیر نبوده ولیکن وابسته به شدت آسیبی است که به آنها وارد شده است. این نوع از کم شنوایی را میتوان به کمک ایمپلنت حلزونی و سمعک درمان کرد. در استفاده از این روش ها به قطعیت نمیتوان گفت که احتمال برگشت پذیری شنوایی وجود دارد.

 ایمپلنت حلزونی

در استفاده از این روش کاشت حلزون، قسمتی از سیستم شنوایی را که آسیب دیده است را کنار گذاشته و و از آن عبور کرده و در نهایت مستقیماً وارد عصب شنوایی شده و آن را تحریک میسازد. با استفاده از این روش درمانی افراد بسیاری که حتی آسیب حسی - عصبی شدیدی را داشتهاند نیز، قادر به بازگردانی حس شنوایی خود خواهند بود.

انواع روشهای درمان کم شنوایی

 سمعک

اگر چنانچه گوش داخلی آسیب دیده باشد که درمانی برای کم شنوایی وجود نداشته باشد، استفاده از سمعک میتواند بهبود شنوایی میسر واقع شود، اما نکته مهمی که بایستی به آن توجه نمود، این است که سمعک، بیماری کم شنوایی را درمان نمیکند، تنها باعث میشود فرد، اصوات موجود در اطراف خود را به راحتی بشنود و ارتباطات گفتاری و شنیداری را تقویت نماید.

 درمان کم شنوایی انتقالی

درمان این نوع از کم شنوایی بسته به شدت و طبیعت این افراد بوده و میتوانند بخشی یا اکثر قدرت شنوایی خود را مجدداً به دست بیاورند. معمولاً این نوع از کم شنوایی میتواند از طریق مشخص نمودن دلیل ایجاد انسداد به حالت اولیه خود باز گردد و یا حتی درمان شود.

 انجام عمل جراحی

گاهی ممکن است برای درمان بازگردانی شنوایی نیاز به مرحله جراحی گوش باشند، مثلاً بیماریهای نام برده شده در ذیل را میتوان با جراحی درمان نمود. • تنگ بودن کانال گوش • برجسته بودن استخوان کانال گوش • از هم گسستگی یا جدایی غیرطبیعی استخوانچههای گوش میانی • رشد غیر طبیعی استخوانهای اطراف گوش میانی • مصرف برخی داروهای آنتی بیوتیک: به هم فشردگی موم و خارج کردن اجسام خارجی گوش را میتوان با هزینه اندک و راه آهن بدون نیاز به عمل جراحی درمان نمود. ● درمان کم شنوایی مختلط: در این نوع از کم شنوایی، تصمیمات درمانی بر اساس وضعیت کم شنوایی حسی - عصبی و همچنین کم شنوایی انتقالی گرفته شده و پزشک با توجه به علل کم شنوایی، درمانی را برای یکی از این اختلالها یا در صورت نیاز برای هر دو مورد از این کم شنوایی را انتخاب میکند.  

علائم اختلال شنوایی چیست؟

از علائم بروز این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ • احساس چرخش در سر یا سرگیجه • حالت تهوع و بد حالی و استفراغ • احساس شناور بودن • احساس تاری در دید • منگی یا گیجی به هنگام راه رفتن

کلام آخر

همانطور که بیان شد سه نوع دسته بندی برای انواع کم شنوایی وجود دارد، همچنین انواع روشهای درمان کم شنوایی در حال حاضر وجود دارد که دیگر جای نگرانی باقی نخواهد بود، اما اولین قدم برای یافتن و اقدام به درمان، مراجعه به پزشک میباشد. متخصصین گوش، حلق و بینی میتوانند علت کم شنوایی را با استفاده از شنوایی سنجی یا انجام تست شنوایی تشخیص دهند و در نهایت گزینه مطلوبی را برای درمان و بهبود وضعیت شما پیشنهاد کنند.

دیدگاه ها درباره انواع روشهای درمان کم شنوایی

خیلی ممنون بابت این مقاله زیباتون مرسی که برای بیننده ارزش میدید ممنونم

ممنون از حمایت شما


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.