انواع کم شنوایی و پیامد آن

انواع کم شنوایی و پیامد آن

انواع کم شنوایی

انواع کم شنوایی و پیامد آن :: به طور کلی کم شنوایی به سه دسته تقسیم می شود:

1.کم شنوایی انتقالی

2.کم شنوایی حسی عصبی

3.کم شنوایی Mix

انواع کم شنوایی و پیامد آن

کم شنوایی انتقالی

همانطور که از اسم آن مشخص است در مسیر انتقال صدا به سمت حلزون گوش مشکل وجود دارد. به طور طبیعی در مسیر انتقال صدا از مجرای گوش،پرده گوش و گوش میانی هیچ مانع یا مشکلی وجود ندارد و صدا بدون هیچ تغییری به حلزون که محل دریافت صدا است می رسد.حال تصور کنید که مجرای گوش دچار جرم شده است یا در گوش میانی مایع یا عفونت جمع شده است در نتیجه صدا نسبت به حالت نرمال دچار کاهش شدت می شود و فرد صدارا ضعیفتر می شنود. به این نوع از کم شنوایی، کم شنوایی انتقالی گفته می شود.

کم شنوایی انتقالی در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر دیده می شود زیرا عامل اصلی عفونت یا جمع شدن مایع در گوش میانی و ایجاد کم شنوایی انتقالی، شیپوراستاش می باشد. در کودکان به علت نحوه قرارگیری شیپور استاش، کوتاه بودن طول آن و تقریبا افقی قرار گرفتن آن و همچنین ضعیف بودن ماهیچه، شیپور استاش عملکرد مناسبی ندارد که می تواند سبب   عفونت در کودکان شود.به همین دلیل ارزیابی شنوایی دوره ای برای کودکان و بزرگسالان الزامی و ضروری می باشد. حتی کوچکترین میزان عفونت گوش بخصوص در کودکان می تواند سبب مشکلات شدید شنوایی، تاثیر بر ضریب هوشی فرد و حتی مشکلات گفتاری شود.

کم شنوایی انتقالی

عوارض کم شنوایی انتقالی(شنیدن صدا در افراد با کم شنوایی انتقالی)

کم شنوایی انتقالی برعکس کم شنوایی حسی عصبی، حلزون یا عصب گوش نرمال است و فقط در مسیر انتقال صدا مشکل وجود دارد.

به همین دلیل صدا در اکثر موارد ضعیف است اما وقتی فرد بلند صحبت کند به علت افزایش شدت صدا و جبران کاهش شدت ناشی از افت انتقالی فرد صدا را به خوبی می شنود. (این مشکل در محیط های ساکت دیده می شود)

بیماران با کم شنوایی انتقالی بیان می کنند که در محیط های نویزی درک گفتار بهتری دارند(برعکس بیماران با مشکل حسی عصبی).

دلیل این امر این است نویز محیط به دلیل افت انتقالی به مقدار زیاد کاهش می یابد و بیمار صدای نویز محیط را نمی شنود اما در محیط شلوغ و نویزی گفتار با شدت بلندتری استفاده می شود در نتیجه نویز محیط کاهش و گفتار با شدت بلند کاهش کمتری پیدا می کند و بهتر قابل شنیدن می باشد.

در بیماران با افت انتقالی حتما باید به کلینیک های شنوایی سنجی جهت ارزیابی شنوایی(ادیومتری) و تمپانومتری مراجعه کنند و مشکل را شناسایی کنند و بعد از شناسایی اقدام به درمان کنند.

کم شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی حسی عصبی به دلیل درگیری حلزون و/یا عصب شنوایی می باشد و ممکن است گیرنده های حسی(سلول های مویی در حلزون) و نورون های شنوایی متاثر شوند.

عوارض کم شنوایی حسی عصبی(شنیدن صدا در افراد با کم شنوایی حسی عصبی)

مثال های ساده از عوارض کم شنوایی می توان به

آسیب به سلول های مویی در حلزون می تواند به مرور به دلیل عدم تحریک عصب شنوایی سبب آسیب به عصب شنوایی شود( به همین دلیل ارزیابی شنوایی به موقع برای کشف و تعیین میزان کم شنوایی بسیار مهم می باشد و همچنین استفاده به موقع از سمعک به دلیل کم شنوایی می تواند از آسیب ها و عوارض بعد از کم شنوایی جلوگیری کند).

همچنین وجود تومور در عصب شنوایی می تواند به صورت غیرمستقیم سبب آسیب شنوایی شود به این دلیل که تومور سبب کاهش خونرسانی به حلزون و حتی سایر بخش های عصب شنوایی شود که مجددا آسیب شنوایی مشاهده شود.

همانطور که اطلاع دارید دو نوع سلول های مویی در حلزون وجود دارد: سلول های مویی خارجی(OHC) و سلول های مویی داخلی(IHC).

آسیب به هریک از سلول های مویی می تواند سبب میزان متفاوتی از کم شنوایی شود به طور مثال:

آسیب به سلول های مویی خارجی می تواند سبب کم شنوایی به میزان ملایم تا متوسط شود و همچنین آسیب به سلول های مویی خارجی بسیار بیشتر از نوع دیگر می باشد.

آسیب به هردو سلول مویی می تواند سبب کم شنوایی حسی عصبی شدید شود که بخصوص در کودکان بسیار آسیب پذیر می باشد.

کم شنوایی حسی عصبی می تواند در شگل های مختلف دیده شود اما به طور معمول هر چه فرکانس بیشتر می شود میزان کم شنوایی نیز بیشتر می شود.(کم شنوایی فرکانس بالا: شدت ضعیفتر می شود همانطور که فرکانس بیشتر می شود).

کم شنوایی حسی عصبی

در کم شنوایی حسی عصبی دو مشکل اساسی در بیماران دیده می شود که سبب کاهش وضوح گفتار می شود:

1.دیستورشن صدا یعنی صدا به صورت صاف به مناطق بالاتر منتقل نمی شود نظیر نویز روی خط تلفن

2.کاهش شدت صدا به دلیل آسیب شنوایی یعنی صدا شنیده می شود ولی قابل درک نیست

3.تغییر در درک پیچ(زیرو بمی صدا) و بلندی صدا

انجام تست شنوایی نظیر تست شنوایی حلزون و تست ای بی ار در این موارد بسیار مناسب می باشد

کم شنوایی Mix

کم شنوایی مختلط ناشی از هر دو کم شنوایی یا افت شنوایی انتقالی و افت شنوایی حسی عصبی می باشد.

مثال هایی از کم شنوایی مختلط می توان به کم شنوایی ناشی از نویز همراه با عفونت گوش میانی اشاره کرد. همچنین ضربه به سر یا اتواسکلزوزیس پیشرفته هم می تواند کم شنوایی مختلط ایجاد کند.

کم شنوایی انتقالی

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی تمام سنین همراه با تجویز انواع مدل های سمعک با شرایط پرداخت ویژه در کلینیک فراشنوا انجام می شود.

برای مشاوره رایگان و تعیین وقت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید: 02188949368 09105241071

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.