تجویز سمعک در کودکان و بزرگسالان

تجویز سمعک در کودکان و بزرگسالان

تجویز سمعک در کودکان و بزرگسالان

سوالات رایج بیماران کم شنوا:

*از کجا باید سمعک بخرم؟ *بهترین سمعک مخصوص بزرگسالان و کودکان چه برند و مدلی است؟ *هزینه سمعک چقدر است؟ *آیا سمعک باعث بهبود شنوایی می شود؟ *آیا سمعک سبب درمان وزوز گوش می شود؟ ...  

کم شنوایی ممکن است در هر سن و جنسیت به دلایل مختلف نظیر افزایش سن، ژنتیک، بیماری های گوش، مصرف دارو، آنومالی های گوش و... دیده شود. تجویز سمعک یکی از راههای اصلی درمان کم شنوایی برای هر فرد می باشد. همانطور که اطلاع دارید سمعک در مدل های مختلف، برندهای مختلف، تکنولوژی های مختلفی وجود دارد و از طرف دیگر دید منفی زیادی در مورد استفاده از سمعک در افراد وجود دارد.

از این رو در این بخش سعی می کنیم اکثر سوالاتی که در مورد استفاده از سمعک در کودکان و بزرگسالان برای افراد مطرح می شود پاسخ داده شود. همچنین توجه شود انتخاب سمعک برای کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار متفاوت می باشد زیرا هر کدام نیاز و انتظار متفاوتی از سمعک می خواهند.

توجه داشته باشید برای تجویز یا خرید سمعک ابتدا باید تست شنوایی یا ادیومتری(برای بزرگسالان و تست ای بی ار یا عصب(برای نوزادان و کودکان) انجام شود تا میزان و نوع کم شنوایی مشخص شود. سپس براساس میزان کم شنوایی، سن بیمار، شرایط جسمی، نیاز بیمار و شرایط اکوستیکی یا شنیداری سمعک مورد نظر انتخاب و تنظیم شود.

توجه مهم: انتخاب نوع و مدل سمعک باید توسط متخصص شنوایی شناس و براساس شرایط بیمار انجام شود و درغیراین صورت احتمال آسیب به شنوایی و یا انتخاب سمعک نامناسب وجود دارد.

.

تجویز سمعک برای کودکان

 

در زیر سوالاتی که اکثرا برای بیماران و والدین کودک کم شنوا در مورد نحوه انتخاب و استفاده از سمعک پیش می آید مطرح شده است:

  1. آیا کودک باید برای همیشه سمعک استفاده کند؟
  2. چه تکنولوژی و برنامه هایی برای سمعک کودکان مناسب است؟
  3. صدای بلند به سیستم شنوایی کودک من آسیب می زند؟
  4. اگر کودک از سمعک استفاده نکند آیا تاثیری منفی بر گفتار و شنوایی او دارد؟
.

تجویز سمعک برای بزرگسالان

  در زیر سوالاتی که ممکن است برای بزرگسالان و سالمندان در مورد سمعک و تاثیرات منفی کم شنوایی بر روی حافظه(شروع آلزایمر)، وزوز گوش و... مطرح شود بیان شده است:
  1. آیا استفاده از دو سمعک برای من ضروری است؟
  2. ارزان ترین سمعک موجود را می خواهم مگر فرقی بین سمعک ها وجود دارد؟
  3. سمعک نامریی میخواهم و نمی خواهم سمعک دیده شود؟
  4. ایا سمعک با موبایل هم قابل تنظیم است؟
  5. دوستان من که از سمعک استفاده می کردند همیشه از سمعک ناراضی بودند، سمعک شما اینگونه نباشد؟
  6. آیا کم شنوایی و عدم استفاده از سمعک باعث شروع وزوز گوش و حساسیت شدید به صدا می شود؟
  7. آیا انواع کم شنوایی و عدم استفاده از سمعک باعث شروع آلزایمر و زوال عقل می شود؟
.

تجویز سمعک در کودکان و بزرگسالان

این سوالاتی است که جدا از قیمت سمعک برای بسیاری از بیماران کم شنوا مطرح می شود که در اینجا به طور خلاصه به این سوالات پاسخ داده می شود. توجه داشته باشید تاخیر در استفاده از سمعک برای کودکان و حتی بزرگسالان سبب بروز مشکلات بر گفتار و زبان، بدترشدن شنوایی و آتروفه شدن عصب شنوایی می شود.

برای کودکان کم شنوا عدم استفاده از سمعک سبب تاخیر در رشد گفتار و زبان، مشکلات شناختی، اختلال در یادگیری و ... می شود اما در بزرگسالان(آسیب شنوایی بعد از دوره زبان آموزی) کم شنوایی سبب بروز مشکلاتی نظیر وزوز گوش، هایپراکیوسیس(حساسیت بیش از حد به صداها بخصوص صداهای بلند) و ضعیف شدن شنوایی(بروز منطقه مرده در عصب و حلزون) و در طولانی مدت احتمال بروز آلزایمر افزایش می یابد. بنابراین در صورت بروز کم شنوایی در هر سنی استفاده به موقع از سمعک مناسب(سمعک داخل گوشی، پشت گوشی و ریک) ضروری می باشد. 

 

آیا کودک باید برای همیشه سمعک استفاده کند؟

 

پاسخ سوال 1. در صورت تایید کم شنوایی کودک بسته به درجه کم شنوایی باید از سمعک های مختلف استفاده کند. 

در تمامی کودکان استفاده از سمعک های پشت گوشی با قالب ضروری می باشد اما بعد از سن 12-13 سالگی می توان از سمعک های نامریی استفاده کرد.

همچنین با تشکیل گفتار و زبان کودک می توان از سمعک فقط در شرایط مهم استفاده کرد.(البته بستگی به میزان و درجه کم شنوایی کودک دارد).

چه تکنولوژی و برنامه هایی برای سمعک کودکان مناسب است؟

 

پاسخ سوال 2. در سمعک کودکان نسبت به بزرگسالان باید از بالاترین تکنولوژی های سمعک استفاده کرد زیرا کودک نیاز دارد تمامی صداها را با بالاترین کیفیت بشنود.

از برنامه هایی که برای کودک مناسب است:

سمعک وایرلس دار، سمعک با برنامه انتقال فرکانسی، سمعک ضدآب، سمعک های قابل شارژ، سمعک هوشمند، سمعک با کانال های متعدد جهت تنظیم دقیق صداها نیاز می باشد.

صدای بلند به سیستم شنوایی کودک من آسیب می زند؟

 

پاسخ سوال 3. سمعک های جدید با داشتن خروجی کنترل شده به هیچ وجه سبب آسیب شنوایی نمی شوند حتی زمانی که صدای بلند شنیده می شود صدا را کم می کنند تا کودک اسیب شنوایی نبیند.

توجه شود که تنظیم سمعک کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت بوده زیرا کودک شناختی نسبت به صدا ندارد.

اگر کودک از سمعک استفاده نکند آیا تاثیری منفی بر گفتار و شنوایی او دارد؟

 

پاسخ سوال 4. شنوایی و شنیدن سبب تولید گفتار می شود. زمانی که کودک به دلیل کم شنوایی نمی تواند صداها را بشنود نمی تواند گفتار را تولید کند حتی ممکن است ضریب هوشی کودک نسبت به کودک نرمال پایین تر باشد.

بعضی خانواده ها به دلیل اینکه اطرافیان از کم شنوایی و استفاده از سمعک کودک خود اطلاع پیدا نکنند به دنبال تهیه سمعک نمی روند، این تاخیر در شنیدن و دریافت صدا سبب عقب افتادن گفتار کودک می شود که در نهایت کودک از تحصیل در مدارس منع می شود و مجبور به تحصیل در مدارس استثنایی می باشد.

تجویز سمعک در کودکان و بزرگسالان

.
تجویز سمعک برای بزرگسالان و سالمندان
آیا استفاده از دو سمعک(سمعک دوگوشی) برای من ضروری است؟
 

پاسخ سوال 5. اکثر بیماران وقتی بخ انها در مورد استفاده از سمعک دو گوشی مشاوره داده می شود قبول نمی کنند اما توجه داشته باشید که زمانی که از دو سمعک استفاده می کنید دو نیمکره شما درگیر می شود، درک گفتار در محیط های شلوغ بهتر می شود، جهت یابی و مکان یابی صدا به مراتب بهتر می شود و در انتها گوش شما در اثر عدم تحریک عصب شنوایی از بین نمی رود(مناطق مرده در سیستم شنوایی)

.
ارزان ترین سمعک موجود را می خواهم مگر فرقی بین سمعک ها وجود دارد؟
 

پاسخ سوال 6. سمعک ارزان شاید برای تمام بیماران مناسب نباشد، باید حتما به خواسته بیمار از سمعک توجه شود.

به طور مثال بیماری که فقط در خانه از سمعک استفاده می کند استفاده از سمعک های دیجیتال پایه که قیمت مناسبی دارند کافی است اما جوانی که اکثر اوقات در بیرون و مواجهه با صداها و شرایط اکوستیکی مختلف می باشد سمعک ارزان جوابگو نمی باشد. استفاده از سمعک های هوشمند نامریی در این مورد بسیار مناسب است.

.
سمعک نامریی میخواهم و نمی خواهم سمعک دیده شود؟
 

پاسخ سوال 7. خیلی اوقات پیش می آید که بیمار با سن بالا اصرار به سمعک نامریی و دیده نشدن سمعک دارد.

در هنگام تجویز سمعک بخصوص سمعک نامریی باید به میزان کم شنوایی بیمار، توانایی های بیمار نظیر لرزش دست، توانایی بینایی بیمار توجه شود. به طور مثال سمعک نامریی در کوچکترین اندازه ساخته می شود و همچنین دارای کوچکترین باتری سمعک نیز می باشد.

براین اساس تجویز سمعک در افراد با سن بالا که لرزش دست یا مشکل بینایی دارند نادرست است زیرا بیمار بعد از مدتی کوتاه با قراردادن سمعک در گوش، تعویض باتری یا تمیز کردن سمعک به مشکل می خورد.

در این موارد می توان از سمعک های پشت گوشی نامریی که جدیدا وارد بازار شده اند استفاده کرد.  این سمعک ها همانند سمعک پشت گوشی برروی پشت گوش قرار می گیرند و به دلیل کوچکی سمعک اصلا مشخص نمی باشند.

یکی از جدیدترین سمعک های صددرصد نامریی 2023 سمعک اون own اتیکن می باشد. علاوه بر سمعک اون، سمعک اکتیو پرو زیمنس نیز جزء سمعک های داخل گوشی نامریی محسوب می شود.

تجویز سمعک در کودکان و بزرگسالان

.
آیا سمعک با موبایل هم قابل تنظیم است؟
 

پاسخ سوال 8. سمعک های امروزی قابلیت وایرلس یا بلوتوث در آنها وجود دارد که بسته به رده سمعک امکان برقراری ارتباط مستقیم یا با رابط به موبایل وجود دارد.

با استفاده از موبایل به راحتی می توان صدای سمعک را به دلخواه کم و زیاد کرد، حتی سمعک می تواند نقش هندزفری باشد.

.
دوستان من که از سمعک استفاده می کردند همیشه از سمعک ناراضی بودند، سمعک شما اینگونه نباشد؟
 

پاسخ سوال 9. در گذشته سمعک ها دارای تکنولوژی آنالوگ بودند که امروزه تولید نمی شود. این سمعک ها تمامی صداها را بدون توجه به شدت صدا بلند می کرد و حتی بسیاری از بیماران از صدای نویز زمینه یا صداهای بلند شکایت داشتند پس نمی توان سمعک های دیجیتال و هوشمند جدید را با سمعک های قدیمی مقایسه کرد.

سوت زدن سمعک می تواند ناشی از عدم قرارگیری درست قالب سمعک در گوش، پاره شدن شلنگ قالب، عدم تنظیم درست سمعک، قدیمی بودن قالب سمعک باشد. با تهیه سمعک های جدید و هوشمند هیچ یک از مشکلات سمعک های قدیمی را نخواهیم داشت از جمله اندازه(سمعک های صددرصد نامرئی)، کیفیت صدا و طبیعی بودن صدا.

 
آیا استفاده از سمعک سبب بهبود شنوایی و درمان کم شنوایی می شود؟
 

پاسخ سوال 10. درپاسخ به این سوال که آیا سمعک سبب درمان کم شنوایی می شود باید گفت خیر. تاکنون هیچ درمانی برای کم شنوایی یافت نشده است و تحقیقات زیادی در این زمینه در حال انجام است. توجه داشته باشید سمعک همانند عینک یک وسیله توانبخشی است و سبب تقویت صدا و افزایش شدت صدا براساس میزان کم شنوایی بیمار در فرکانس های مختلف است. همچنین دقت داشته باشید اگرچه سمعک سبب درمان یا بهبود کم شنوایی نمی شود اما استفاده از آن از بدترشدن یا ضعیف شدن شنوایی و شروع منطقه مرده در عصب و حلزون جلوگیری می کند.

 
آیا استفاده از سمعک یا سمعک های ماسکردار سبب درمان وزوز گوش می شود؟
 

پاسخ سوال 11. یکی از مهمترین عامل های شروع وزوز گوش کم شنوایی می باشد بنابراین استفاده از تقویت صدا توسط سمعک یکی از راههای اصلی درمان وزوز گوش به شمار می آید. علاوه بر این در سمعک های جدید برنامه صدادرمانی یا Tinnitus Masker نیز وجود دارد به این صورت که سمعک علاوه بر تقویت صدا در منطقه فرکانسی وزوز تولید نویز می کند تا به درمان سریعتر وزوز کمک کند.

توجه داشته باشید در بیماران با وزوز گوش بدون کم شنوایی نیز این مدل از سمعک های ماسکر دار گزینه بسیار مناسبی جهت درمان وزوز گوش می باشد و تنها برنامه ماسکر برای آنها فعال می شود(تولید نویز باندباریک بدون تقویت صداهای اطراف)

 

کلینیک های شنوایی و سمعک فراشنوا با هدف خدمت رسانی و ارائه بهترین خدمات شنوایی به مراجعین محترم شامل تعویض سمعک های قدیمی با سمعک جدید، تست رایگان سمعک، شرایط پرداخت اقساطی سمعک و حتی تعمیر انواع سمعک ها و ...  آماده خدمات رسانی می باشد.

.

کلینیک سمعک فراشنوا

برای ارتباط و کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین سمعک فراشنوا تماس حاصل فرمایید: 02188949368 02188958823 09105241071 برای مشاهده نتایج تجویز انواع سمعک و درمان های وزوز گوش به پیج فراشنوا در اینستاگرام مراجعه فرمایید: Samak_Farashenava@ کانال علمی تلگرام مرکز فراشنوا: https://t.me/farashenava

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.