تحریک الکتریکی tDCS و وزوز گوش

تحریک الکتریکی tDCS و وزوز گوش

تحریک الکتریکی tDCS و وزوز گوش

خلاصه تحریک الکتریکی  tDCS

تحریک tDCS مخفف Transcranial direct current stimulation می باشد. این روش یک تحریک غیرتهاجمی و بدون درد مغز می باشد که با قراردادن الکترود در دوطرف مغز بخش هایی از مغز با شدت جریان بسیار کم تحریک می شود. این تحریک به عنوان یکی از روش های درمان وزوز گوش استفاده می شود که در این مقاله به طور خلاصه در مورد نحوه انجام و تاثیر تحریک الکتریکی tDCS و وزوز گوش توضیح داده می شود.

تحریک الکتریکی tDCS و وزوز گوش

 

تحریک الکتریکی tDCS  چیست؟

تحریک tDCS تکنیک تحریک مغز می باشد که از جریان الکتریکی پایین معمولا بین 1 تا 2 میلی آمپر استفاده می شود. این روش سبب ایجاد تغییرات در عملکرد(تغییر الگوهای فعالیت عصبی) به صورت آنی و طولانی مدت می شود.

نحوه قرارگیری الکترود در روش tDCS به این صورت می باشد که الکترود مثبت و منفی در دوطرف سر قرار می گیرد(البته بستگی به منطقه تحریکی دارد).

در هنگام تحریک حس ناشی از جریان الکتریکی tDCS به صورت خارش، سوزن سوزن، گرما با شدت ملایم است. این احساس دردناک و دایمی نمی باشد(با قطع تحریک احساس ناشی از جریان نیز از بین می رود). شدت تحمل یا احساس جریان الکتریکی بستگی به زمان تحریک، کیفیت وسایل و دستگاه الکتریکی، روش تنظیم شده، شدت مورد استفاده در جلسه و... دارد.

 

کاربردهای تحریک tDCS شامل چیست؟

در مطالعات مختلف مشخص شده است که این تحریک در درمان بیماری هایی نظیر افسردگی، اضطراب، بیماری پارکینگسون و درد های مزمن کارامد بوده است. همچنین مشخص شده است که این روش در بهبود مشکلات شناختی نیز نقش دارد. با این حال هنوز روش tDCS تاییدیه درمانی FDA(غذا و داروی آمریکا) را ندارد. در شکل زیر فعالیت مناطق مختلف مغزی توسط تحریک tDCS نشان داده شده است.

روش تحریک الکتریکی TDCS

 

مزایای تحریک الکتریکی tDCS

علاوه بر درمان وزوز گوش که متخصصین شنوایی شناس انجام می دهند در موارد زیر نیز کاربرد دارد:

به دلیل اینکه این روش بر روی عملکرد مغز و الگوهای عصبی تاثیر می گذارد بنابراین بر احساس یا فکر کردن فرد نیز اثر دارد.

*یادگیری سریعتر

*افزایش حافظه(Working Memory)

*افزایش فعالیت های مغزی جهت آموزش

 

اثرات جانبی در تحریک الکتریکی tDCS

طبق تحقیقات انجام شده اثرات جانبی این روش بسیار پایین و محدود به محل الکترود می باشد.

اثرات جانبی ایجاد شده در این روش به صورت موقت می باشد که شامل قرمز شدن پوست، خارش و سوزن سوزن شدن است. همچنین دیگر مطالعات اثرات جانبی تحریک tDCS را سردرد، حالت تهوع و استفراغ و سرگیجه می دانند. حتی در مواردی در صورت نزدیک بودن الکترودها به چشم حالت نور در چشم ایجاد می شود.

علاوه بر موارد بالا در صورت عدم تحریک درست سوختن پوست نیز ممکن است مشاهده شود.

خرید دستگاه درمان وزوز گوش

مدت زمان ماندگاری درمان با تحریک tDCS چقدر می باشد؟

طبق مطالعات اثر طولانی مدت این روش به طور میانگین در حدود 30-60 دقیقه بعد از انجام تحریک بوده است.

 

اثر تحریک الکتریکی tDCS در درمان وزوز گوش

در مطالعات اخیر مشخص شده است که وزوز گوش ناشی از آسیب فعالیت های مغزی(سیستم شنوایی مرکزی) می باشد. همچنین مشخص شده است که وزوز تنها ناشی از یک منطقه مغزی نیست بلکه ناشی از درگیری چند منطقه مغزی می باشد.

در مطالعه ای که در سال 2018 با عنوان استفاده از تحریک tDCS بر وزوز گوش انجام شده بود از 602 بیمار با وزوز گوش استفاده شد و تنها در 14.86% از بیماران پاسخ و بهبود مشاهده شد.

در مطالعه دیگری در سال 2015 از 42 بیمار استفاده شد و بیماران در 5 جلسه پی در پی تحریک تی دی سی اس انجام شد و نتایج به این صورت مشاهده شد: روش تحریک الکتریکی tDCS فاقد هر گونه اثرات جانبی می باشد و در بهبود وزوز گوش هیچ نقشی ندارد.(استفاده از پروتکل های مختلف نتایج مخنلف نیز مشاهده می شود).

در مطالعه ای دیگری با استفاده از تحریک الکتریکی در 3-4 روز به مدت 20 دقیقه بیماران تحت درمان قرار گرفتند که نتایج نشان دهنده بهبود در شدت وزوز گوش نسبت به قبل از درمان بود.

در این مطالعه مشخص شد که تعداد جلسات تاثیر بسیار زیادی بر اثردهی درمان دارد. در شکل زیر میزان بهبود بیماران بعد از تحریک tDCS نشان داده شده است(نمودار عمودی: هرچه عدد بزرگتر باشد میزان کاهش وزوز بیشتر است)

تحریک الکتریکی عصب گوش

 

به طور کلی در درمان وزوز گوش با روش tDCS مقالات اثر مثبت نشان داده اند و نظرات مختلفی در مورد ماندگاری درمان و روش انجام این روش وجود دارد.

 

اخیرا روش های جدیدی برای درمان وزوز گوش معرفی شده اند اما متاسفانه به دلیل مکانسیم مخنلف وزوز هر یک از این روش ها بر روی افراد نتیجه های مختلفی دارد. از این رو شاید با یک برنامه ریزی درست بتوان در درمان وزوز گوش موفق بود.

تجربه نویسنده: در روش های الکتریکی عصب شنوایی انجام شده در کلینیک فراشنوا بر روی بیماران نتیجه بسیار مثبتی مشاهده شد. حتی بسیاری از بیماران در جلسه اول تحریک در حدود 50 تا 70 درصد وزوز گوششان کاهش پیدا کرد.

انجام روش الکتریکی علاوه بر دانش این کار نیاز به حوصله و صبر متخصص دارد تا بتواند با استفاده از روش های مختلف در چندین جلسه وزوز گوش را رفع یا کاهش دهد تا بیمار بتواند به زندگی عادی خود بازگردد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا یکی از کلینیک های تخصصی در زمینه وزوز گوش می باشد که با روش های مختلف درمانی سعی در بهبود یا کاهش شدت وزوز داشته باشد.

برای مشاوره رایگان و تعیین وقت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071

 


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.