تربیت شنوایی موسیقی

تربیت شنوایی موسیقی

تربیت شنوایی

  در صورتی که هنرجوی موسیقی باشید، این اصطلاح تربیت شنوایی موسیقی را شنیده‌اید. در ابتدای کار که شروع به یادگیری این مهارت می‌نمایید، ممکن است که احساس کنید که کار بسیار خسته کننده‌ای می‌باشد. شاید فکر کنید که چرا باید این مهارت را تقویت کنید؟! اگر تجربه یادگیری یک زبان دیگر همانند زبان انگلیسی و یا آلمانی را دارید، می‌دانید که یکی از راهکارهایی که می‌تواند به درک زبان و ادای بهتر آواها و کلمات به شما کمک کند، تقویت مهارت شنیداری یا لیسنینگ می‌باشد. این کار هم به فهم جملاتی که می‌شنوید، کمک می‌نماید و هم در ادای درست جملات و کلمات نیز تاثیر دارد.   تربیت شنوایی با موسیقی  

تربیت شنوایی یا تقویت گوش موسیقی به چه معنا است؟

  هنرجوی موسیقی مانند هر زبان آموز دیگری حتماً باید مهارت شنیداری خود را تقویت کند. در هر زمینه‌ای از موسیقی که هنرجو باشید، به ویژه ویولن، در صورتی که بخواهید وارد دوره تخصصی‌تر از موسیقی بشوید، باید حتماً شنوایی موسیقی خود را تقویت کنید. زیرا این عوامل بسیار کاربردی برای شما خواهند بود. در صورتی که مهارت شنوایی موسیقی و یا همان تربیت شنوایی را کسب کنید، در صورتی که نوازنده سازی باشید، می‌توانید به بداهه نوازی بپردازید. اگر به آواز علاقه‌مند می‌باشید نیز می‌توانید با بهره گرفتن از این مهارت، کوک بخوانید. در حالت کلی، تربیت شنوایی موجب می‌شود تا با قدرت بیشتری موسیقی خود را اجرا کنید.  

آموزش تربیت شنوایی

  در برخی از مواقع، با هنر جویانی برخورد می‌کنیم که نوازنده و خواننده خوبی نمی‌باشند. اما به دلیل اینکه موسیقی را به تکرار و خوب گوش می‌دهند، می‌توانند که به راحتی دوره‌های آموزشی تربیت شنوایی را پشت سر بگذارند. در این حالت، با ساز و صداهای تولیدی از آن و یا هنجره خود می‌توانند به سادگی ارتباط برقرار نمایند. در واقع، در چنین مواردی پیشینه آن‌ها و بالا بودن قدرت شنوایی موسیقی آن‌ها در پیشرفت این گونه از هنرجوها تاثیر بسزایی خواهد داشت.   متدهای تربیت شنوایی موسیقی  

متدهای تربیت شنوایی

  آموزش تربیت شنوایی با یادگیری متدهای تربیت شنوایی میسر خواهد شد. البته ممکن است در ابتدا بسیار سخت به نظر برسد. اما در صورتی که هدف این یادگیری را دانستید، مایل خواهید بود که تمام عمر خود را به تعلیم دادن شنوایی موسیقی خود مشغول شوید. در صورتی که ساز میزنید و یا آواز می‌خوانید، حتماً باید سعی داشته باشید که از این متد به جهت تقویت گوش خود بهره ببرید.  

دلایل اصلی برای تربیت شنوایی چیست؟

  تربیت شنوایی موسیقی می‌تواند به دلایل مختلفی صورت بگیرد. این مهارت می‌تواند در میزان پیشرفت هنرجوها تاثیر بسزایی داشته باشد‌ در ادامه مقاله به چند مورد از دلایل اصلی به جهت نشان دادن ضرورت اینکه این مهارت را باید کسب کنید، اشاره خواهیم کرد.  

به خاطر سپردن ملودی‌ها

  تربیت شنوایی به عبارتی، می‌تواند به تقویت حافظه شما کمک کند. زیرا حافظه شما می‌تواند در این حالت ملودی‌ها و قطعات بسیاری را به خاطر بسپارد. در ابتدا در حالتی که این مهارت را هنوز کسب نکرده‌اید، نت‌های یک قطعه را تک به تک سعی کنید که به خاطر بسپارید. در ملودی‌های طولانی این کار شاید سخت باشد. اما با دانستن و تشخیص الگوهای ملودی موجود در یک قطعه، حتی می‌توانید قطعه‌هایی که طولانی هستند را نیز به خاطر بسپارید.  

اجرای ملودی‌ها

  در صورتی که مهارت تربیت شنوایی موسیقی را کسب کنید، قطعه‌هایی را که بارها شنیده‌اید را می‌توانید به راحتی بر روی سازهای خود اجرا نمایید. زیرا ملودی‌هایی که گوش کرده‌اید در ذهن موسیقی شما ثبت شده است و به نوعی با حافظه عضلانی شما قابل اجرا می‌باشد.   تربیت شنوایی موسیقی  

لذت بخش شدن دنیای موسیقی

  در صورتی که شنوایی موسیقی خود را تقویت نمایید، کشف‌های جدیدی از موزیکی که می‌شنوید را خواهید داشت. به این ترتیب ، دنیای موسیقی می‌تواند برای شما لذت بخش‌تر تلقی گردد.  

افزایش اعتماد به نفس

  نکته جالبی که در ارتباط با تربیت شنوایی وجود دارد، این است که به دایا اینکه مردم عادی از دانش و موسیقی معمولی و کمی برخوردار می‌باشند، اما شما را فردی نابغه خواهند دانست. زیرا قادر می‌باشید، پس از کسب این مهارت با شنیدن یک موسیقی بتوانید آن را اجرا نماید. این امر در اعتماد به‌ نفس شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.  

انتخاب ساز دوم

  جذاب‌ترین و مهم‌ترین قابلیتی که تربیت شنوایی موسیقی می‌تواند به شما بدهد، این است که می‌توانید با سرعت ساز دوم خود را انتخاب نمایید. بنابراین، به راحتی می‌توانید شروع به نواختن هر ساز دیگری بکنید. به عبارتی، با کسب این مهارت ذهن شما با ساز ارتباط قوی برقرار خواهد کرد.  

چگونه می‌توان شنوایی موسیقی خود را تقویت کرد؟

  به جهت تقویت شنوایی موسیقی خود حتماً لازم است که به صدای محیط با دقت بیشتری گوش بدهید، گوش‌های خود را مورد تست و ارزیابی قرار بدهید. میزان سطح مهارت شنوایی خود را مشخص نمایید و سعی داشته باشید انواع ریتم‌ها را درک کنید. همچنین، با انواع ملودی‌ها و هارمونی‌ها آشنا بشوید و در تلاش باشید تا مدام دانش خود را افزایش بدهید.   تربیت شنوایی با تمرین موسیقی  

انجام تمرینات شنوایی موسیقی

  به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم، در صورتی که قصد داشته باشید، شنوایی موسیقی خود را تربیت و تقویت نمایید. حتما باید تمریناتی که ارائه می‌شود را جدی بگیرید. هر روز این تمرینات را عمل کنید. یک هدف معینی را برای خود تعیین نمایید و حتی حداقل‌ترین زمان ممکن یعنی پنج دقیقه در روز را برای تمرینات خود اختصاص بدهید. بعد از گذشت مدت زمانی مثلاً چند هفته حتماً تغییراتی که به موجب این تمرینات در شما ایجاد شده است را احساس خواهید نمود.  

تمرین اول به جهت تربیت شنوایی

  یکی از روش‌هایی که به سرعت می‌توانید شنوایی موسیقی خود را تربیت نمایید، این است که زمانی که موسیقی را از طریق گوشی همراه یا کامپیوتر گوش می‌دهید، برای چند دقیقه آن را خاموش کرده و ملودی موسیقی را همراه با ریتم آن قطعه در ذهن خود مرور نمایید.  

تمرین دوم به جهت تربیت شنوایی

  تلاش کنید چشمان خود را ببندید و خود را در عالم اصوات تصور نمایید. به صداهایی که در اطرافتان وجود دارد، دقت بیشتری نشان بدهید. از لحاظ زیر و بم بودن صدا‌ها، آن‌ها را مورد توجه قرار داده و تحلیل کنید. صداها و ریتم‌هایی که در اطراف شما می‌باشد و به تند یا کند بودن آن‌ها دقت کنید. همچنین، شدت صداها و بلند و یا آرام بودن آن‌ها را نیز تحلیل نمایید.   کلام آخر در این مقاله همواره در تلاش بودیم که در ارتباط با تربیت و تقویت شنوایی و موسیقی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار بدهیم. در صورتی که این تمرینات را جدی گرفته و آن‌ها را تکرار کنید، بعد از گذشت مدت زمانی نتیجه مطلوب حاصل از آن را مشاهده خواهید کرد.  

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

 

ارزیابی و درمان وزوز گوش با روش های جدید درمانی، تجویز جدیدترین سمعک های مخصوص کودکان و بزرگسالان، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان، تهیه قالب های ضدصوت و ضدآب در مرکز فراشنوا ارائه می شود.

جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.