تست شنوایی کودکان و بزرگسالان

تست شنوایی کودکان و بزرگسالان

تست شنوایی

تست شنوایی کودکان و بزرگسالان :: انجام ارزیابی های پایه شنوایی و بررسی پرده گوش جهت تعیین نوع و میزان کم شنوایی انجام می شود.

بعد از تاریخچه گیری و بررسی مشکلات بیمار با استفاده از اتوسکوپ وضعیت پرده گوش، کانال گوش و وجود یا عدم جرم گوش گزارش می شود.

با استفاده از ادیومتری می توان در تمامی فرکانس های شنوایی (250 تا 8 کیلوهرتز) تون های خالص در شدت ها و فرکانس های بیان شده ارائه کرد. همچنین بعد از انجام تست شنوایی سنجی با تون خالص به بررسی میزان درک گفتار با استفاده از کلمات مختلف پرداخته می شود.

بعد از انجام تمامی تست های شنوایی نتایج بر روی برگه ادیوگرام یا نوار گوش ترسیم می شود.

 

تست شنوایی کودکان و بزرگسالان

 

باید بدانیم که شنوایی نرمال در محدوده 0 تا 25 دسی بل می باشد و هرچه بیمار در شدت بالاتری به محرکات تن خالص پاسخ دهد به معنی آسیب بیشتر در فرکانس اندازه گیری شده می باشد.

بیماری های مختلف نظیر عفونت گوش، پارگی پرده گوش، ضربه به گوش، در معرض صدای بلند و آزاردهنده، مصرف داروها وحتی جرم گوش می توانند سبب کم شنوایی های مختلف (کم شنوایی انتقالی، کم شنوایی حسی عصبی و کم شنوایی میکس) و افت با شدت های مختلف بستگی به میزان و درجه بیماری شوند.

همچنین در بررسی میزان درک گفتار با کلمات نیز شنوایی شناس به بررسی سالم بودن عصب شنوایی و مراکز دریافت کننده و تفسیر گفتار می پردازد.

در نهایت با انجام تست تمپانومتری (قراردادن پروب پلاستیکی مخصوص در کانال گوش و ارائه فشارهای مختلف) می توان به درستی از وضعیت پرده گوش، وجود یا عدم وجود عفونت گوش، بررسی زنجیره استخوانی، شیپوراستاش و به طور کلی ارزیابی گوش میانی پرداخته می شود.

اما در نوزادان و کودکان به دلیل عدم همکاری در انجام تست های شنوایی باید از ابزارهای اتوماتیک که به همکاری فرد نیاز نباشد استفاده کرد. برای این منظور تست های شنوایی نوزادان شامل تست OAE (بررسی سلول های مویی در حلزون گوش)، تست ای بی ار (بررسی عصب شنوایی) و تست تمپانومتری (بررسی عفونت گوش) می باشد.

*لازم به ذکر است که این تست ها نیاز به محیط ساکت و خلوت می باشد که تست با دقت بالا انجام شود و درصورت وجود نویز و شلوغی از اعتبار تست کاسته می شود.

 

ارزیابی شنوایی اطفال و نوزادان

ارزیابی شنوایی اطفال و نوزادان

در ارزیابی شنوایی نوزدان ابتدا باید تاریخچه گیری دقیقی از وضعیت کودک قبل و درحین تولد انجام داد. به طور مثال: زمان تولد، استفاده مادر از دارو، قرارگیری کودک در

بخش مراقبت های ویژه نوزادان(NICU)، زردی خون، عفونت های حین بارداری و بررسی مشکلات کم شنوایی در سایر اعضای خانواده.

بعد از تاریخچه گیری، برای ارزیابی شنوایی نوزادان از چند روش می توان استفاده کرد:

  1. ارزیابی رفتاری
  2. اندازه گیری فیزیولوژیک

ارزیابی شنوایی کودکان

ارزیابی شنوایی به صورت رفتاری به معنی شرکت دادن کودک یا نوزاد در ارزیابی شنوایی می باشد. در ارزیابی شنوایی بزرگسالان به صورت رفتاری، فرد در اتاقک قرار می گیرد و هر زمانی که صدا رو در هر گوش شنید دست خود را بالا می برد یا دکمه را فشار می دهد. اما در کودکان چنین نیست.

 

ارزیابی رفتاری کودکان

1.Behavioral observation audiometry(BOA):

در BOA، کودک در بغل مادر قرار می گیرد و شنوایی شناس با ارائه صدای گفتاری، نویز و دیگر صداها با شدت بلند پاسخ کودک را مشاهده می کند. پاسخ کودک می تواند شامل پاسخ استارتل(تکان خوردن دست، پا و پریدن) در سنین کمتر باشد اما در سنین بالا(سن 4 ماهگی) چرخش چشم به سمت منبع صدا، بیدار شدن از خواب و پلک زدن می تواند جز پاسخ ها باشد.

پس به طور کلی این تست شنوایی در سنین تولد تا 4 ماهگی انجام می شود.

  تست شنوایی کودکان و بزرگسالان  
  1. Visual reinforcement audiometry(VRA):

ارزیابی شنوایی کودکان از 4 ماه به بعد می توان با شرطی کردن کودک انجام شود. در این سن کودک به راحتی توانایی مکان یابی در طرفین، پایین و بالا را با افزایش سن بدست می آورد. در این تست با قرار دادن کودک بر روی صندلی یا در بغل مادر و استفاده از جعبه های تاریک که وقتی کودک به طرف منبع صدا در طرفین خود حرکت کرد این جعبه ها روشن می شوند و کودک انگیزه برای ادامه بازی را پیدا می کند.

تست شنوایی VRA در سنین 5 تا 6 ماهگی بسیار موثر است و معمولا در سنین 24 ماهگی بسار پیشنهاد می شود . کودک به راحتی شرطی می شود.

  1. Condioton play audiometry(CPA):

ادیومتری بازی یا CPA برای کودکان در سنین 2 تا 5 سال انجام می شود و کودک بعد از شرطی شدن باید پاسخ حرکتی مناسب نظیر انداختن لوگو در سبد یا قراردادن پازل انجام دهد.

در صورت همکاری کودک می توان برای ارزیابی دقیق تر و همچنین ارزیابی تک گوشی از هدفون استفاده کرد.

 

ارزیابی شنوایی بزرگسالان

 

ارزیابی های فیزیولوژیک:

ارزیابی های فیزیولوژیک شامل پاسخ های برانگیخته شنوایی(ABR)، پاسخ های steady-state شنوایی(ASSR)، پاسخ های منتشر شده حلزونی(OAE) و ایمیتانس اکوستیک می باشد.

در بخش دیگر در مورد ارزیابی های فیزیولوژیک و مزایای آن صحبت می شود

در صورت  وجود مشکل و عدم پاسخ مناسب در کودک و همچنین تکرار تست شنوایی کودک با استفاده از تست های فیزیولوژیک حتما باید کودک از سمعک استفاده کند. زیرا در صورت تاخیر در استفاده از سمعک، کودک دچار تاخیر در زبان آموزی می شود که مسئله بسیار مهمی می باشد.

بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم پذیرش کم شنوایی کودک خود به صورت غیرعمد سبب تاخیر در رشد شناخت و زبان آموزی کودک می شوند که گاهی این تاخیرات قابل جبران نمی باشد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

ارزیابی شنوایی کودکان و بزرگسالان در این کلینیک انجام می شود. همچنین تجویز سمعک مخصوص اطفال و بزرگسالان در برندهای مختلف زیرنظر متخصصین فراشنوا صورت می گیرد.

برای مشاوره و تعیین وقت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

02188949368

09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.