جدیدترین درمان کم شنوایی بدون سمعک

جدیدترین درمان کم شنوایی بدون سمعک

درمان کم شنوایی بدون سمعک

کم شنوایی

کاهش شدت صدای محیط و گفتار یا عدم درک صحیح کلمات به عنوان کم شنوایی شناخته می شود. در فرد با سیستم شنوایی نرمال صدا از طریق لاله گوش دریافت می شود و به داخل کانال گوش منتقل می شود. برخورد صدا به پرده گوش سبب ارتعاش پرده و حرکت استخوانچه های متصل شده به آن می شود(3 استخوانچه در گوش میانی وجود دارد که شامل چکشی، سندانی و رکابی می باشد). با حرکت استخوانچه ها، به بخش حلزون ضربه وارد می شود که سبب حرکت مایع درون حلزون و سلول های مویی آن می شود. سلول های مویی این حرکت را به تحریکات عصبی تبدیل می کنند و به عصب گوش منتقل می شود. اطلاعات از طریق عصب به بخش یا ناحیه ای در مغز که مربوط به درک گفتار است ارسال می شود.

در افراد کم شنوا یکی از این وظایف و نقش ها به درستی ایفا نمی شود که می تواند در اثر وجود بیماری های گوش(نظیر عفونت گوش که مانع از حرکت پرده گوش و استخوانچه ها می شود) یا در اثر افزایش سن(پیرگوشی: آسیب به حلزون و عصب در هر دو گوش) ایجاد شود.

انواع کم شنوایی

کم شنوایی انتقالی

همانطور که از اسم آن مشخص است مشکل در انتقال صدا به حلزون وجود دارد که در اثر پارگی پرده گوش، عفونت گوش میانی یا خارجی، جرم گوش، شکستگی استخواچه های گوش و... دیده می شود.

کم شنوایی حسی عصبی

این نوع از کم شنوایی در اثر آسیب به حلزون و عصب گوش ایجاد می شود نظیر پیرگوشی، تومور عصب شنوایی، عفونت حلزون گوش و... .

کم شنوایی میکس

این نوع از کم شنوایی نیز ترکیبی از مشکل انتقالی و حسی عصبی می باشد نظیر پارگی پرده گوش همراه با پیرگوشی.

جدیدترین درمان کم شنوایی بدون سمعک

درمان های معمول کم شنوایی

درمان کم شنوایی بسته به علت و عامل کم شنوایی متفاوت می باشد. به طور مثال جرم گوش می تواند سبب کم شنوایی خفیف تا ملایم شود که با انجام ساکشن گوش برطرف می شود.

انجام جراحی در صورت وجود پارگی پرده گوش، عفونت گوش میانی، شکستگی استخوانچه ها نیاز می باشد. همچنین در صورت عفونت های گوش خارجی، میانی و داخلی استفاده از دارو درمانی تحت نظر پزشک متخصص کمک بسیار زیادی به درمان می کند. در مواردی که تومور عصب شنوایی تشخیص داده شد نیاز به عمل جراحی و برداشتن تومور می باشد.

با انجام روش های اشاره شده در بالا بسته به علت کم شنوایی برطرف می شود و نیاز به استفاده از سمعک برای فرد وجود ندارد(البته به میزان گسترش بیماری بستگی دارد).

جدیدترین درمان های کم شنوایی

درمان کم شنوایی با ژن درمانی

ژن درمانی به معنی تغییر ژن های داخل سلول های بدن جهت تلاش برای درمان یا متوقف کردن بیماری می باشد. ژن ها شامل DNA هایی(کدهایی که بیشتر شکل بدن و عملکرد آن را کنترل می کند) هستند که در تنظیم سیستم بدنی انسان نقش دارند. عدم کار کردن صحیح ژن ها سبب بیماری می شود.

در روش ژن درمانی، ژن آسیب دیده جایگزین یا یک ژن جدید اضافه می شود این کار با هدف درمان بیماری یا بهبود توانایی بدن در مبارزه با بیماری انجام می شود. ژن درمانی می تواند در بهبود بسیاری از بیماری ها نظیر سرطان، دیابت، مشکلات قلبی و بیماری های دیگر کمک کننده باشد.

در ژن درمانی بیماران با کم شنوایی احتمال برگشت شنوایی از طریق غلبه بر نقص عملکردی که به دلیل جهش های ژنتیکی اتفاق افتاده است وجود دارد. در این روش حلزون گوش آسیب نمی بیند بلکه بعضی از ساختارهای ناقص در گوش داخلی به حالت صحیح برمیگردند.

سوالی که در این روش مطرح می شود آیا احتمال برگشت شنوایی در افراد 100درصد ناشنوا وجود دارد؟

روش های جدید ژن درمانی توانایی برگشت یا معکوس کردن کم شنوایی را دارند به این صورت که در آزمایشی بر روی موش ها با ناشنوایی ژنتیکی انجام شد توانستند شنوایی موش را برگردانند.

سوالی که در این روش مطرح می شود خطرات احتمالی ژن درمانی چیست؟

*عکس العمل ناخواسته سیستم ایمنی بدن (با ورود ویروس جهت درمان سیستم ایمنی ویروس را به عنوان یک تهدید شناسایی می کند).

*احتمال بروز عفونت ها توسط ویروس

*احتمال ایجاد تومور

*آسیب به دیگر سلول های بدن و ... می باشد.

آخرین درمان عصب شنوایی

متاسفانه به دلیل جلوگیری از خطرات احتمالی بیان شده این روش هنوز بر روی انسان انجام نشده است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد و همچنین این روش بیشتر به صورت بخشی از آزمایش های کلینیکی انجام می شود).

درمان کم شنوایی با سلول های بنیادی(Stem cell)

درمان سلول های بنیادی شامل پیوند سلول های بنیادی جدید به گوش داخلی است. سلول های بنیادی از نظر عملکرد شبیه به دیگر سلول ها می باشد و همچنین توانایی تولید سلول های جدید را دارد. پیوند سلول های بنیادی می تواند دقیقا رفتاری شبیه به سلول های مویی گوش داخلی داشته باشد که می تواند سبب برگشت شنوایی فرد شود. مرکز ملی بیوتکنلوژی در این زمینه بیان کرده است که دانشمندان در رشد سلول های مویی گوش داخلی انسان موفق بودند اما آنها هنوز در حال کار بر روی پیوند این سلول های مویی در گوش انسان و بازگشت شنوایی می باشند.

 

به طور کلی هیچ تاییده FDA(وزارت بهداشت آمریکا) برای درمان کم شنوایی با سلول هایی بنیادی وجود ندارد اما تحقیقات انجام شده در آزمایش های کلینیکی استفاده از سلول های بنیادی را در درمان کم شنوایی روش موثر و ایمن نشان داده است.

متاسفانه سلول های بنیادی نیز همانند ژن درمانی نیاز به تحقیقات بیشتری دارند و هنوز بر روی انسان انجام نشده است.

همچنین در تحقیقات جدید برای درمان وزوز گوش از سلول های بنیادی استفاده می شود. نتایج مطالعات در مقالات بعدی قرار داده می شود. در مقالات بعدی در مورد درمان کم شنوایی با طب سنتی و طب سوزنی صحبت خواهیم کرد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

برای تعیین وقت و مشاوره با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:   02188949368 09105241071


دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.