جدیدترین سمعک های زیمنس(سیگنیا) چه ویژگی هایی دارند؟

جدیدترین سمعک های زیمنس(سیگنیا) چه ویژگی هایی دارند؟

جدیدترین سمعک های زیمنس(سیگنیا) 

 

سمعک های زیمنس یکی از برندهای قدیمی محصول کشور آلمان می باشد که در ایران سابقه چندین سال فعالیت درخشان را دارد. سمعک یا برند زیمنس اخیرا نام خود را به برند سیگنیا(Signia) تغییر داده است. سمعک زیمنس دارای انواع سمعک های نامریی، داخل گوشی، پشت گوشی و پشت گوشی ریک در اندازه های مختلف(باتری 10، باتری 13 و باتری 312) می باشد. همچنین یکی از جدیدترین محصولات برند زیمنس، سمعک های داخل گوشی شارژی به نام سمعک های Active و Active pro می باشد.

توجه مهم: تنها دو برند سمعک دارای سمعک های داخل گوشی قابل شارژ می باشند: سمعک Active و سمعک Active pro از برند زیمنس آلمان و سمعک OWN از برند اتیکن دانمارک می باشد که از جدیدترین محصولات 2022-2023 می باشند.

 

جدیدترین سمعک های زیمنس(سیگنیا)

 

انواع تکنولوژی های سمعک زیمنس

 

سمعک های زیمنس همانند سایر برندهای سمعک دارای تغییرات در تکنولوژی بوده اند و حتی نحوه نامگذاری مدل های زیمنس براساس تکنولوژی آنها انجام می شود.

به طور کلی جدیدترین تکنولوژی برند زیمنس به نام تکنولوژی AX می باشد که در ادامه در مورد ویژگی های منحصر به فرد آن صحبت می شود. تکنولوژی های قدیمی تر برند زیمنس به ترتیب از جدید به قدیم شامل تکنولوژی X(ایکس)، تکنولوژی NX(ان ایکس) و تکنولوژی PX(پرایمکس) می باشند.

یکی از مشکلاتی که بیماران با کم شنوایی بخصوص در فرکانس های بالا نسبت به آن اعتراض و شکایت دارند عدم درک کافی گفتار در محیط های شلوغ و با نویز زمینه می باشد. در تکنولوژی جدید AX سمعک های زیمنس(سیگنیا) این مشکل برطرف شده است. در این تکنولوژی با استفاده از فناوری Augmented Focus ابتدا صدای گفتار از صداهای اطراف جدا می شود. در ادامه با پردازش جداگانه آنها سبب افزایش کنتراست و وضوح گفتار می شود. سپس آنها را دوباره ترکیب می کند تا وضوح گفتار فوق العاده ای را در یک محیط کاملاً نویزی و شلوغ فراهم کند. درنتیجه بیمار با کمترین تلاش قادر به تشخیص گفتار در حضور نویز پس زمینه می باشد که طبق بررسی ها این ویژگی سبب افزایش بیشتر از 25 درصد رضایت بیمار در حضور نویز می شود(نسبت به سمعک های قبلی).

همچنین بر طبق مطالعه ای که اخیرا در مورد سمعک ها با تکنولوژی AX انجام شده است مشخص شد که افراد استفاده کننده از این سمعک ها رضایت بیشتری نسبت به سمعک های قبلی خود دارند. برطبق این مطالعه افرادی که از سمعک با تکنولوژی AX استفاده کرده اند 4 برابر بیشتر این سمعک ها را به سمعک قبلی خود ترجیح می دهند.

توجه مهم: ظاهر سمعک در یک رده با تکنولوژی مختلف یکسان و شبیه می باشد به طور مثال در رده 3 با تکنولوژی X(ایکس) شبیه به سمعک با رده 3 با تکنولوژی پرایمکس می باشد و تنها تفاوت آنها در تکنولوژی و کیفیت صدا است.

 

جدیدترین امکانات در سمعک های زیمنس

 

تکنولوژی Augmented Focus:

 

در این تکنولوژی سمعک ابتدا گفتار را از نویز زمنیه جدا می کند و کنتراست و وضوح گفتار را افزایش می دهد. این عمل سبب افزایش درک گفتار در حضور نویز زمینه برای بیمار می شود.

  ویژگی های جدیدترین سمعک های زیمنس(سیگنیا)  

تکنولوژی Own voice Processing (OVP):

 

نقش تکنولوژی OVP در سمعک طبیعی بودن و افزایش کیفیت صدای بیمار(own voice) هنگام صحبت کردن توسط سمعک می باشد. یکی دیگر از مشکلات افراد استفاده کننده از سمعک بیان غیرطبیعی یا دیجیتالی شدن صدای خود هنگام استفاده از سمعک می باشد. برنامه Own Voice Processing به صورت هوشمند به گونه ای عمل می کند که هنگامی که بیمار شروع به صحبت می کند تنظیمات اختصاصی خود را اعمال کند و زمانی که بیمار هیچ گونه صحبتی نمی کند صداها را به طور معمول تقویت کند. در واقع سمعک شروع به یادگیری و اسکن اکوستیکی صدای بیمار می کند تا با تشخیص صدای بیمار تنظیمات اتوماتیک خود را هنگام صحبت کردن فرد انجام دهد.

تکنولوژی eWindScreen:

 

تکنولوژی eWind به نوعی محافظ باد در محیط بیرون یا فضای باز می باشد. در اکثر افراد بخصوص هنگام رانندگی صدای محیط یا صدای گوینده توسط صدای باد قابل شنیدن نمی باشد یا کیفیت صدا به شدت کاهش پیدا می کند. با تکنولوژی eWindScreen که در مدل AX آپدیت شده است این مشکل به طور قابل توجه ای کاهش پیدا کرده است.

تکنولوژی Soundscape Processing:

 

این تکنولوژی در محیط های نویزی و پرچالش با شناسایی جهت منبع صدا و تمرکز بیشتر بر روی صدای گفتار(دایرکشنالیتی) سبب درک بهتر گفتار و صداهای محیط حتی هنگام حرکت یا ثابت بودن بیمار(تشخیص جهت منبع صدا و تمرکز بر روی صدا در جهات مختلف فرد استفاده کننده از سمعک) می شود. ترکیب برنامه OVP(طبیعی شنیدن صدای خود هنگام استفاده از سمعک) و برنامه پردازش Soundscape سبب افزایش کیفیت و درک گفتار در اکثر محیط های شنیداری می شود.

   سمعک های زیمنس(سیگنیا) چه ویژگی هایی دارند؟  

تکنولوژی Acoustic Sensor:

 

تکنولوژی سنسور صدا با شناسایی و کشف تمامی اطلاعات صوتی در محیط اطراف فرد استفاده کننده از سمعک سبب افزایش آگاهی و دریافت اطلاعات دقیق از اطراف می شود. در واقع این تکنولوژی سبب می شود صداهایی که بیمار قادر به شنیدن آنها نبود قابل شناسایی و شنیدن شود.

تکنولوژی Motion Sensor:

 

همانطور که از نام این برنامه مشخص است توانایی شناسایی و کشف اینکه فرد استفاده کننده از سمعک در حال حرکت، ایستاده یا در حال دویدن است. اطلاعات این برنامه همراه با پردازش Soundscape سبب شناسایی بهتر منبع صدا و تمرکز بهتر و در نتیجه افزایش درک گفتار در تمامی شرایط یا جهات بیمار نسبت به منبع صدا می شود.

 

تکنولوژی وایرلس و ارتباط دو گوشی:

 

سیستم وایرلس و بلوتوث امکان ارتباط دو گوشی، سمعک کراس، انتقال اطلاعات بین دو سمعک، پردازش های دو گوشی و ... را فراهم می کند که تمامی این موارد سبب می شود که سمعک همانند گوش انسان که در ارتباط با یکدیگر هستند واکنش نشان دهد. وایرلس GHz 2.4 در سمعک های جدید سبب انتقال سریعتر، دقیقتر و تداخلات کمتر با کمترین مصرف انرژی در سمعک می شود.

تکنولوژی Extended Dynamic Range:

 

این ویژگی سبب می شود که محدوده پویایی شدت در سمعک افزایش یابد به این معنی که سمعک قادر به پردازش دقیق تر صداها با شدت بالا باشد. در واقع این ویژگی سبب می شود صداهای بلند در محدوده شدت نرمال قرارگیرند.

 

تکنولوژی Extended BandWidth

 

همانند تکنولوژی قبلی این ویژگی سبب افزایش پهنای پاسخ فرکانسی سمعک(افزایش فرکانس ورودی به سمعک) تا محدوده 12 کیلوهرتز می شود. محدوده فرکانسی شنوایی انسان 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز می باشد که در محدوده 12 و 14 کیلوهرتز کاهش پیدا می کند بنابراین هرچه محدوده فرکانسی سمعک افزایش یابد صدا با فرکانس های مختلف بیشتری وارد سمعک می شوند که سبب طبیعی بودن و افزایش کیفیت صدا می گردد.

تکنولوژی SoundSmothing:

 

برنامه SoundSmothing با کنترل صداهای ناگهانی بلند نظیر بهم خوردن لیوان ها، بوق ماشین یا هر صدای بلند ناگهانی و کاهش سریع شدت انها از آسیب و اذیت شدن بیمار از این نوع صداها جلوگیری می کند.

تکنولوژی HD Music:
 

نوع صدای موسیقی با صدای گفتار متفاوت می باشد و حتی در سمعک های قدیمی موسیقی به عنوان نویز شناسایی و کاهش پیدا می کرد. اما در سمعک های جدید پردازش جداگانه برای موسیقی درنظر گرفته شده است که همانند گفتار برای بیمار قابل درک و با کیفیت باشد.

  جدیدترین سمعک های زیمنس(سیگنیا) چه ویژگی هایی دارند؟  
تکنولوژی EchoShield:
 

برنامه اکوشیلد با شناسایی و حذف صداهایی که در محیط های بخصوص خالی که احتمال اکو و پیچش صدا بیشتر است سبب درک بهتر صدا و گفتار می شوند. این تکنولوژی در طبیعی شنیدن صدا همانند افراد با شنوایی نرمال نقش مهمی دارد.

تکنولوژی انتقال فرکانسی(Frequency Compression):
 

برنامه انتقال فرکانس ها یا متراکم کردن فرکانس ها بخصوص برای افرادی که دارای منطقه مرده یا Dead Region در حلزون می باشند بسیار کمک کننده است. به طور مثال بیمار با افت شنوایی فرکانس بالا در تست ادیومتری در فرکانس 8 و 6 کیلوهرتز هیچ پاسخی در بالاترین سطح شدت ادیومتری نشان نمی دهد. به دلیل اینکه فرکانس های بالا در درک گفتار و طبیعی شنیدن صدا بسیار مهم می باشند می توان از برنامه انتقال فرکانسی برای بهبود درک گفتار و تحریک تمامی مناطق حلزون و عصب استفاده کرد. به این صورت که محدوده فرکانسی 6 تا 8 کیلوهرتز(منطقه مرده شنوایی) به سمت فرکانس های پایین تر(4 تا 6 کیلوهرتز) منتقل شود. درنتیجه منطقه فرکانسی 4 تا 6 کیلوهرتز به هر دو منطقه فرکانسی(6 تا 8 کیلوهرتز و 4 تا 6 کیلوهرتز پاسخ می دهد.

تکنولوژی جهت یابی دوگوشی(Binaural Directionality):
 

همانطور که در مقالات قبلی گفته شد ویژگی دایرکشنالیتی یا جهت یابی در میکروفون سمعک ها سبب افزایش درک گفتار در حدود 15 تا 20% بخصوص در محیط نویزی و در حضور چند گوینده می شود. حال تکنولوژی جهت یابی دوگوشی از طریق سیستم وایرلس اطلاعات جهت یابی منبع صدا و گوینده را همانند گوش طبیعی انسان با یکدیگر به اشتراک می گذارند که سبب درک بهتر و راحتتر بیمار بخصوص در محیط شلوغ می شود.

تکنولوژی Spatial SpeechFocus:
 

در این تکنولوژی سمعک به صورت هوشمند قادر به تمرکز بر روی گفتار(به طور مثال سمت راست، چپ، عقب و جلوی بیمار) می باشد. در واقع سمعک به طور اتومات بر روی گفتار غالب یا قوی تر در محیط تمرکز دارد بدون توجه به محل قرارگیری یا مکان فرد گوینده. همچنین سمعک از برنامه هایی نظیر کشف صدا یا حرکت(Acoustic sensor/Motion sensor) اطلاعات مورد نیاز در مورد محیط و فرد استفاده کننده از سمعک فراهم می کند تا سمعک به درستی تشخیص دهد که بر روی کدام منبع صدا تمرکز و توجه بیشتری داشته باشد.

تکنولوژی و برنامه درمان وزوز گوش(Tinnitus Therapy):
 

در این برنامه سمعک قادر به تولید صدا به عنوان ماسکر یا مسک کننده وزوز می باشد که یکی از درمان های مطرح در وزوز گوش محسوب می شود. سمعک براساس رده خود دارای کانال های مختلف و محدوده فرکانسی مختلفی می باشد که هر چه تکنولوژی و تعداد کانال در برنامه وزوز بیشتر باشد امکان ارائه صدا در فرکانس وزوز به صورت دقیقتر افزایش می یابد.

کلینیک شنوایی و سمعک فراشنوا

  تجویز انواع برندهای سمعک، سمعک های مخصوص وزوز گوش، سمعک های مخصوص اطفال و بزرگسالان، ارزیابی و درمان وزوز گوش، ارزیابی شنوایی نوزادان و کودکان در مرکز فراشنوا ارائه می شود.   جهت مشاوره تلفنی و آنلاین با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 09105241071(مشاوره آنلاین) 02188958823 02188949368 اینستاگرام جهت مشاهده نتایج درمان: Samak_farashenava (سمعک فراشنوا)

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.